۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۳
تفاهمنامه همکاری‌ مشترک با «هبیتات» به منظور اصلاح بافت فرسوده و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی

تفاهمنامه همکاری‌ مشترک با «هبیتات» به منظور اصلاح بافت فرسوده و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی

نماینده دفتر آسیا و اقیانوسیه برنامه اسکان بشر ملل متحد (هبیتات) و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران طی جلسه‌ای بر انعقاد تفاهمنامه جدید همکاری‌های دو طرفه تاکید کردند.

به گزارش بازار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، سرینیواسا پاپوری کارشناس ارشد برنامه و نماینده دفتر آسیا و اقیانوسیه برنامه اسکان بشر ملل متحد (هبیتات) و محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران طی جلسه‌ای که با حضور مشاور وزیر و دبیر کمیته ملی اسکان بشر جمهوری اسلامی ایران و سرپرست دفتر برنامه اسکان بشر ملل متحد در تهران برگزار شد، طرفین بر انعقاد تفاهمنامه جدید همکاری‌های دو طرفه به منظور اصلاح بافت فرسوده و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی تاکید کردند.

در این دیدار سرینیواسا پاپوری با اشاره به تاریخچه همکاری‌های برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد با ایران، گفت: این سازمان از سال ۱۹۹۶ در خصوص تدوین ضوابط فنی و بحث‌های مرتبط با زلزله همکاری‌های خوبی با ایران داشته است اما از سال ۲۰۱۶ به بعد موضوع همکاری‌ها به سمت کاهش سوانح طبیعی در ایران سوق پیدا کرد و به طور مشخص فعالیت‌هایی در خصوص نحوه برخورد با زلزله و کاهش اثرات آن انجام شد که همچنان این فعالیت‌ها ادامه دارد.

پاپوری با اشاره به این که برنامه اسکان بشر در ایران در نظر دارد علاوه بر وزارت راه و شهرسازی با زیرمجموعه‌های این وزارتخانه نیز همکاری داشته باشد، عنوان کرد: ما در نظر داریم در زمینه‌های مختلف مربوط به بازآفرینی شهری، زمین و تغییرات اقلیمی با وزارت راه شهرسازی و زیرمجموعه‌های آن همکاری کنیم.

او با اشاره به این که اسکان بشر سازمان ملل متحد در حال حاضر ۱۴ برنامه جهانی در ۴ حوزه دارد، توضیح داد: این چهار محور عبارتند از شهرهای ایمن، شهرهای متناظر با آرمان ملل متحد، شهرهای تاب‌آور و شهرهای هوشمند که با محوریت مشارکت مردم دنبال می‌شود.

پاپوری ادامه داد: هر کدام از این برنامه‌ها، راهکارها، ابزارها و راهنمای خاص خودشان را دارند. همچنین در فاز بعدی این برنامه‌ها پایش شده و از یک تا ۱۰ رتبه‌بندی می‌شوند، شهرهایی که اقدام‌های لازم جهت ارتقا شاخص‌ها را انجام دهند به ترتیب امتیاز طلایی و نقره‌ای می‌گیرند.

نماینده آسیا و اقیانوسیه با اشاره به این که این برنامه‌ها در کشورهای مختلف دنیا در حال اجراست، گفت: برنامه‌هایی در کشور اندونزی، کشورهای آمریکای جنوبی و برخی کشورهای حوزه خلیج‌فارس اجرا می‌شود که می‌توانیم تجربیات اجرای آن را با شما در میان بگذاریم و این ظرفیت برای شهر تهران هم وجود دارد.

او با اشاره به این که بازآفرینی شهری یک فرآیند بسیار پیچیده است، تصریح کرد: در صورت وجود منابع، ساخت یک شهر آسان‌تر از نوسازی، بهسازی و بازآفرینی آن است. در ایران نیروی متخصص در این زمینه وجود دارد ما هم می‌توانیم از توانایی نیروهای متخصص خود بهره گرفته و با تعریف موضوعات مشترک، بازآفرینی شهری را با رویکردهای نوین دنبال کنیم.

در ادامه این جلسه آئینی با بیان این که در حوزه بازآفرینی شهری باید از تجربیات بین‌المللی استفاده کنیم و به دنبال گسترش همکاری‌ها در این زمینه هستیم، اظهارکرد: شرکت بازآفرینی شهری ایران در کنفرانس آسیا و اقیانوسیه راهبری کارگروه منطقه‌ای ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی را بر عهده داشت و تجربه خوبی در این زمینه دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که حدود ۲۰ درصد از شهرهای کشور با معضل بافت‌های ناکارآمد مواجه هستند، اظهار کرد: در دبیرخانه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار، کارها بر اساس چهار محور اصلی پیگیری می‌شود. محور اول نوسازی مسکن است که با همکاری بخش خصوصی و مشارکت مردم این بخش را پیش می‌بریم، همچنین برای این امر با همکاری شهرداری‌ها بسته‌های تشویقی تدوین شده است، محور دوم افزایش سرانه‌های خدماتی روبنایی و زیر بنایی این محلات به متوسط محلات همان شهر است، محور سوم بهسازی معابر و ایجاد دسترسی‌های مناسب برای وسایل نقلیه امداد رسان و محور چهارم توانمندسازی اجتماعی و اقتصادی با تمرکز بر آموزش ساکنان است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به این که بافت‌های ناکارآمد در بیش از ۵۰۰ شهر کشور پراکنده‌اند، گفت: به همین دلیل نیازمند همکاری دستگاه‌های مختلف از جمله اعضای ستادهای بازآفرینی شهرستان و استان، گروه‌های مردمی و حلقه‌های میانی، دانشگاه‌ها و شبکه گسترده‌ای از همکاری‌ها هستیم که این امر در قالب برنامه جامع اقدام مشترک طراحی شده است.

آئینی ادامه داد: با توجه به اینکه در آستانه تدوین برنامه پنج ساله هفتم توسعه هستیم، کسب توفیق بیشتر تکلیف می‌کند تا بیش از پیش از همکاری‌های بین‌المللی استفاده کرده و هر چه زودتر فعالیت‌های مشترک تعریف کنیم.

آئینی با بیان این که شرکت بازآفرینی شهری ایران تمایل دارد در زمینه شهرهای متناظر با آرمان ملل متحد با هبیتات همکاری داشته باشد، عنوان کرد: تدوین برنامه سیاست ملی شهری و شهر هوشمند (NUP) زیر نظر برنامه اسکان بشر ملل متحد در جمهوری اسلامی به عنوان یکی از سه کشور پیشتاز در سطح بین‌المللی با موفقیت به انجام رسید.

در ادامه پاپوری پیشنهاد داد تا از آژانس‌های دیگر سازمان ملل برای حضور در فعالیت‌های شرکت دعوت کرده و ارتباط شرکت با دیگر نهادها توسعه یابد.

او همچنین عنوان کرد : در ایران و سایر کشورهایی که برنامه توسعه‌ای دارند معمولا این برنامه‌ها بسیار بلندپروازانه تدوین می‌شود و به همین دلیل به شکست می‌انجامند این در حالی است که باید تا جایی که امکان دارد برنامه‌ها در سطوح محلی متمرکز شوند و تلاش شود مردم را در اجرای پروژه‌ها همراه کنند و فرآیند برنامه‌ریزی باید از پایین به بالا باشد.

در ادامه جلسه آئینی به تشریح مسایل و مشکلات انواع بافت‌های ناکارآمد پرداخت و خواستار این شد هبیتات در جهت رفع این معضلات شرکت بازآفرینی شهری ایران را یاری کند. در پایان دو طرف مقرر کردند در جریان این سفر نماینده هبیتات رایزنی‌های خود را پیرامون نهایی‌سازی و انعقاد یادداشت تفاهم همکاری مشترک ادامه دهند و در بازه زمانی نهایی‌سازی سند مذکور و آغاز عملیاتی‌سازی پروژه مشترک، قصدنامه را مبادله کنند تا به زودی مقدمات انعقاد یاداشت تفاهم همکاری مشترک فراهم گردد.

کد خبر: ۲۱۹٬۷۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha