۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۲
 کاهش۲۸  درصدی بارندگی ها در تهران| افزایش ۷۰ درصدی تعرفه مشترکان پرمصرف
سخنگوی صنعت آب:

کاهش۲۸ درصدی بارندگی ها در تهران| افزایش ۷۰ درصدی تعرفه مشترکان پرمصرف

قاسم زاده سخنگوی صنعت آب گفت: تعرفه‌های آب شرب به‌گونه‌ای از ابتدای سال جاری تغییر کرده که برای کم‌مصرف‌ها مشوق مالی و برای پرمصرف‌ها تا ۷۰ درصد افزایش تعرفه اعمال می شود.

بازار؛ گروه آب و انرژی: فیروز قاسم زاده سخنگوی صنعت آب در نشست خبری در خصوص برخورد با مشترکان پرمصرف، اظهارکرد: این موضوع در قانون درج شده و براساس آن مقید هستیم در زمان بحران به مشترکان پر مصرف اخطار بدهیم.

وی اضافه کرد: قطع آب عمدتا در تهران اتفاق می‌افتد اما در دو استان دیگر نیز این طرح را اجرایی می کنیم.

سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه سال گذشته آب ۴۳ هزار مشترک قطع شد و امسال نیز این طرح را در برنامه داریم، اظهار کرد: میزان مشترکان بد مصرف با اجرای طرح برنامه ها از پنج درصد به سه درصد کاهش یافت و تلاش ما این است که مشترکان پرمصرف را حذف کنیم.

تعرفه‌های آب شرب چقدر بیشتر می شود؟

سخنگوی صنعت آب از تغییر تعرفه‌های آب خبر داد و گفت: تعرفه‌های آب شرب به‌گونه‌ای از ابتدای سال جاری تغییر کرده که برای کم‌مصرف‌ها مشوق مالی و برای پرمصرف‌ها تا ۷۰ درصد افزایش تعرفه اعمال می‌شود.

وی با بیان اینکه تعرفه آب شرب برای مشترکانی که تا نصف الگو مصرف دارند، نسبت به سال گذشته کاهش داشته است‌ که این اقدام مشوقی برای کم‌مصرف‌ها است، اظهار کرد: برای مشترکانی که از نصف الگو تا الگو مصرف آب دارند، در سال جاری افزایش تعرفه ۱۵ درصدی خواهند داشت.

سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه برای افزایش مصرف بیش از الگو، به‌ازای هرمترمکعب مصرف بیشتر، تعرفه متفاوت خواهد بود، گفت: برای مشترکانی که بیش از الگو مصرف آب دارند، تا ۷۰ درصد افزایش تعرفه اعمال خواهد شد که این افزایش ۷۰ درصدی تعرفه برای پرمصرف‌ها و بیشترین پله‌های مصرف خواهد بود.

کاهش ۲۸ درصدی بارندگی ها در تهران

او همچنین ظهار داشت: بارش‌های امسال همچنان ۱۶ درصد نسبت به بلندمدت کاهش دارند و ۵ تا ۶ درصد نسبت به پارسال افزایش دارد.

او با بیان اینکه امسال بارندگی ها عدم توازن داشته اند، افزود: عمده سامانه های بارشی در جنوب غرب کشور فعال بوده اند و سامانه مدیترانه در شمال و شمال غرب اوضاع خوبی نداشته است.

سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه شمال غرب و شمال شرق و فلات مرکزی بارندگی مناسبی نداشته است، گفت: استان‌های ایلام، بوشهر، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، یزد بارندگی خوبی داشتند اما اوضاع بارش در استان‌هایی مثل خراسان رضوی، اردبیل، تهران، گلستان و قم مناسب نبوده است.

وی با بیان اینکه بارش ها در تهران نسبت به نرمال ۲۸ درصد نسبت به پارسال ۶ درصد کاهش داشته است، گفت: سال جاری تداوم سال خشک است که باعث کاهش روانابها شده و برخی رودخانه های دایمی دبی صفر را تجربه می کنند.

قاسم زاده با بیان اینکه رودخانه های جنوب کشور از جمله دز و کارون پرشدگی کامل دارند، خاطرنشان کرد: در برخی حوضه ها ورودی سدها ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش داشته است که از جمله آنها اترک در فلات مرکزی است.

وی حجم مخازن سدهای تهران را ۵۰۹ میلیون متر مکعب عنوان کرد و افزود: سدهای تهران ۲۷ درصد پرشدگی دارند و ۱۰ درصد کاهش را نسبت به پارسال نشان می دهند.

وی با اشاره به اوضاع زاینده رود بیان کرد: این سد ۴۵ درصد پرشدگی دارد.

وضعیت بحرانی سدهای شمال کشور

قاسم زاده گفت: سدهای حوضه دریاچه ارومیه ۷۲ درصد و سدهای خوزستان به طور کامل پر هستند.

سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه اوضاع آب استان گلستان مطلوب نبست، گفت: سدهای این استان زیر ۱۰ درصد پرشدگی و سد شهید رجایی مازندران ۲۷ درصد پرشدگی دارند.

قاسم‌زاده همچنین درخصوص برداشت از آب‌های ژرف، گفت: از حدود دو سال قبل شورایی با معاونت علمی برگزار و موضوع مطالعه و اکتشاف بر عهده این بخش گذاشته شد.

وی ادامه داد: وزارت نیرو بر این باور است که پس از اتمام کارهای مطالعاتی و تحقیقاتی وارد مرحله اجرا شویم، اکنون فرایند کار در مرحله اکتشاف است.

کد خبر: ۲۱۹٬۷۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha