۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۴
ظرفیت تولید نفت کشور از ۴ میلیون بشکه در روز عبور می‌کند
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران:

ظرفیت تولید نفت کشور از ۴ میلیون بشکه در روز عبور می‌کند

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: در سال ۱۴۰۲ ظرفیت تولید نفت کشور به بیش از چهار میلیون بشکه در روز و تا پایان برنامه هفتم، به ۴.۶ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

به گزراش بازار، محسن خجسته مهر درباره اقدامات انجام شده برای افزایش تولید و پشتیبانی از تولید در برخی میادین نفتی گفت: برخی از طرح‌ها مربوط به شرکت ملی نفت ایران و برخی مربوط به میادین غرب کارون و زیر نظر شرکت نفت و گاز اروندان به ارزش ۳.۵ میلیارد دلار و حدود ۵ هزار میلیارد تومان است.

وی افزود: یکی از پروژه‌های راهبردی شرکت ملی نفت ایران، جمع آوری گازهای همراه نفت یا موسوم به مشعل است که سوزانده می‌شوند. در تمامی میادین به گونه‌ای برنامه ریزی شده که دیگر گازی در مشعل‌ها نسوزد؛ یعنی تولید سبز را به عنوان راهبرد دنبال می‌کنیم.

این مقام مسئول با اشاره به این که بهره برداری از کارخانه گاز و گاز مایع یا ان جی ال ۳۲۰۰ یکی از این طرح‌های راهبردی است، گفت: این کارخانه می‌تواند ۵۰۰ میلیون فوت مکعب در روز گازهای مشعل را دریافت کند که دو فاز ۲۵۰ میلیون فوت مکعبی برای فرآورش گاز دارد.

وی اضافه کرد: با بهره برداری از این واحد فرآورشی، گاز همراه ۱۱ میدان نفتی غرب کارون در استان خوزستان جمع آوری خواهد شد که در فاز اول، حدود ۹۰۰ هزار تن اجزای سنگین این گازها جدا و به عنوان خوراک واحدهای پایین دست پتروشیمی بندر امام ارسال خواهد شد و ۱۸۰ میلیون فوت مکعب گاز سبک به شبکه سراسری منتقل می‌شود.
معاون وزیر نفت همچنین ادامه داد: ان جی ال ۳۲۰۰ که حدود ۱.۴ میلیارد دلار ارزش سرمایه گذاری آن است، توسط پیمانکاران ایرانی اجرا شده و حدود ۶۰ درصد از تجهیزات این واحد فرآورشی که جزو واحدهای نسل جدید به حساب می‌آید، توسط سازندگان ایرانی تهیه شده است.

وی با بیان این که با راه اندازی کارخانه ان جی ال ۳۲۰۰ برای ۱۵۰۰ نفر شغل مستقیم ایجاد می‌شود، افزود: فاز اول طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی نیز در حال اجراست که ۴۰ حلقه چاه جدید آن با ارزش سرمایه گذاری ۴۰۰ میلیون یورو ظرفیت ۴۵ هزار بشکه در روز وارد مدار تولید نفت شدند.

آقای خجسته مهر در بخش دیگری از سخنان خود درباره آغاز عملیات اجرایی در میدان مشترک سهراب هم بیان کرد: ارزش سرمایه گذاری این طرح حدود ۸۰۰ میلیون دلار است و با بهره برداری از آن، روزانه ۳۰ میلیون بشکه به تولید نفت کشور اضافه خواهد شد. ۲۲ حلقه چاه جدید حفاری یا تعمیر می‌شود و حدود ۱۶۰ کیلومتر خطوط لوله خواهیم داشت.
ظرفیت تولید نفت کشور از مرز چهار میلیون بشکه در روز عبور خواهد کرد
این مدیر نفتی با تاکید بر این که شرکت ملی نفت یک مسئول ویژه را برای اجرای طرح‌های جمع آوری گازهای مشعل در نظر گرفته، درباره برنامه میان و بلند مدت افزایش تولید نفت در آینده نیز، گفت: برنامه ما این است تا سال ۱۴۰۸، ۵.۷ میلیون بشکه در روز تولید نفت داشته باشیم، اما تا پایان برنامه هفتم، ۴.۶ میلیون بشکه در روز تولید نفت خواهیم داشت.

وی اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ ظرفیت تولید نفت کشور به بیش از ۴ میلیون بشکه در روز خواهد رسید، اما اقدامات متعددی برای افزایش تولید نفت و گاز و نگهداشت تولید فعلی انجام می‌دهیم. میادین نفتی سالیانه بین ۱۰ تا ۱۵ درصد دچار افت تولید می‌شوند؛ بنابراین، اقدامات چاه محور یا تاسیسات محور برای نگهداشت توان تولید رخ می‌دهد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران انجام اقداماتی همچون تکمیل ۸۳ حلقه چاه با اثر افزایش تولید ۷۶ هزار بشکه در روز در مناطق نفت خیز جنوب، تکمیل ۹ حلقه چاه توسعه‌ای با افزایش تولید ۱۵ هزار بشکه ای، راه اندازی تفکیک گر سیار ۲۰ هزار بشکه ای، نصب مبدل حرارتی جدید در واحد نمکزدایی منصوری و همچنین نصب و راه اندازی دو دستگاه نمکزدایی ۱۰ هزار بشکه‌ای در روز با تکنولوژی جدید در مارون ۵ را از اقدامات موثر این شرکت در افزایش تولید نفت دانست.
وی همچنین بیان کرد: فاز اول پروژه ایمن سازی تاسیسات ذخیره سازی و بارگیری مایعات گازی چاه‌های ژوراسیک میدان نفتی مسجد سلیمان اقدام ارزشمند بعدی است. این میدان دو بخش نفتی و گازی دارد که بخش گازی مشهور به ژوراسیک است که همراه گاز آن، مایعات گازی حاصل می‌شود.

معاون وزیر نفت اضافه کرد: پروژه‌های مربوط به حدود ۲۸ مخزن نفتی که معروف به پروژه‌های نگهداشت و افزایش تولید شرکت ملی نفت هستند و دو مورد از آن‌ها قبلا به بهره برداری رسید و همچنین میدان لالی آسماری نیز آماده تولید و بهره برداری است.

وی احداث ایستگاه‌های پیش تراکم کارخانه گاز و گاز مایع یا ان جی ال ۹۰۰ و ۱۰۰۰ را حائز اهمیت دانست و گفت: ان جی ال ۹۰۰ وظیفه تامین حدود ۸۰۰ میلیون فوت مکعب گاز ترش خوراک پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس را بر عهده و حدود ۲۰ هزار بشکه نیز، نفتای سبک دارد. ان جی ال ۱۰۰۰ نیز ظیفه تامین حدود ۹۰۰ میلیون فوت مکعب در روز برای این پالایشگاه و حدود ۱۹ میلیون متر مکعب گاز مایع و ۱۶ هزار بشکه نفتای سنگین را دارد.

آقای خجسته مهر در ادامه احداث پست ۴۰۰ کیلوولت ایثار امیدیه را هم پروژه مهمی برای پشتیبانی از تولید دانست و گفت: آغاز به کار چهار پروژه مزایده فروش گازهای مشعل مسجد سلیمان هم گام دیگری برای جمع آوری گازهای مشعل است که این گازها در مزایده به مدت ۱۰ سال به فروش می‌رسند که در همین راستا تا پایان سال ۱۴۰۲، ان جی ال ۳۱۰۰ نیز به بهره برداری خواهد رسید.

وی افزود: تکمیل ایستگاه تزریق گاز میدان نفتی قلعه نار، با هدف جمع آوری و تزریق روزانه ۱۱ میلیون فوت مکعب، آغاز عملیات اجرایی تعمیرات خط لوله ۴۲ اینچ نفت سنگین اهواز به امیدیه به طول ۸۸ کیلومتر هم از دیگر پروژه‌های ارزشمند هستند.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: تثبیت ظرفیت تولید نفت باید در بخش‌های متعدد و به صورت هماهنگ انجام شود؛ یعنی هم از طریق مخزن، هم از طریق چاه، هم از طریق خطوط لوله جریانی و هم از طریق خطوط انتقال نفت خام به مبادی صادراتی است.

کد خبر: ۲۱۹٬۷۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha