۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۸
قیمت برنج‌ در بازار قد کشید؛ حمایت از دهک‌های پائین از حرف تا عمل
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

قیمت برنج‌ در بازار قد کشید؛ حمایت از دهک‌های پائین از حرف تا عمل

مشهد- درحالی‌که بسیاری از مسئولان به‌ویژه ستاد تنظیم بازار در سخنان خود مدعی حمایت از مصرف‌کننده و تلاش برای کنترل و نظارت بر قیمت‌ها هستند اما بسیاری از کارشناسان و دست‌اندرکاران اقتصادی بر این باورند که حذف ارز دولتی از کالاهای اساسی به‌ویژه برنج به چنین دغدغه‌هایی دامن می‌زند.

بازار؛ گروه استان‌ها: در شرایطی که برنج وارداتی از مهم‌ترین کالاهای مصرفی خانوارهای کم‌درآمد جامعه است، حالا حذف ارز دولتی برای واردات این محصول مهم در زنجیره غذایی دهک‌های پایین جامعه به‌طور حتم تأثیر زیادی در افزایش قیمت برنج و فشار اقتصادی مضاعف بر قدرت خرید مردم خواهد داشت.

از سال ۹۷ هم‌زمان با تولد دلار ۴۲۰۰ تومانی در ادبیات اقتصادی ایران، شاهد دسته‌بندی واردات کالاها به اساسی و غیراساسی بودیم به‌مرورزمان اختصاص ارز دولتی با نرخ ۴۲۰۰ محدود به کالاهای اساسی شد.

در این میان، با تشدید تحریم‌های ظالمانه دولت آمریکا بر فروش نفت خام ایران، عملاً نظام پولی و ارزی کشورمان با کاهش درآمدهای نفتی و ارزآوری از ناحیه فروش طلای سیاه مواجه شد.

حال سیاست حذف ارز دولتی واردات گوشت، چای و شکر کلید خورد و حالا در این روزها نوبت به برنج رسیده است، کالایی بسیار مهم در سبد غذایی مردم که تبعات تغییر قیمت آن، زنجیره غذایی اقشار کم‌درآمد را نشانه می‌گیرد.

تبعات منفی بر سر سفره مردم
در همین رابطه یکی از فعالان حوزه واردات و صادرات به بازار می‌گوید: هرچند بر کسی پوشیده نیست که در سال جاری دولت با کاهش درآمدهای نفتی دست‌وپنجه نرم می‌کند و به‌اجبار به سمت حذف ارز دولتی از کالاهای اساسی رفته و خواهد رفت اما این سیاست به‌صورت مستقیم بر سفره مردم تأثیر دارد.

رامین رحمتی اظهار می‌کند: در شرایط اقتصادی موجود، بسیاری از خانواده‌های کم‌درآمد جامعه، قدرت خرید محصول گران‌قیمتی همچون گوشت قرمز را ندارند و حال با افزایش نرخ ارز وارداتی برای محصولی همچون برنج، باید منتظر فشار بیشتر بر این قشر از جامعه باشیم.

سیاست حذف ارز دولتی واردات گوشت، چای و شکر کلید خورد و حالا در این روزها نوبت به برنج رسیده است، کالایی بسیار مهم در سبد غذایی مردم که تبعات تغییر قیمت آن، زنجیره غذایی اقشار کم‌درآمد را نشانه می‌گیرد

وی بیان می کند: با وجود تخصیص ارز نیمایی اما همین ارز هم توسط بانک مرکزی به صورت قطره چکانی تزریق می شود و لذا وارد کنندگان همواره با مشکلاتی مانند طولانی شدن زمان ترخیص در گمرگ و یا هزینه های انبارداری درگیر می شوند و کیفیت محصول وارد شده تحت تاثیر قرار می گیرد.

تهدید امنیت غذایی
این فعال حوزه واردات و صادرات بابیان اینکه متأسفانه در ماه‌های اخیر با عدم تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی و عدم عرضه به داخل کشور، شاهد رشد قیمت برنج‌های خارجی به هر کیلو بالاتر از ۱۷ هزار تومان هستیم، اظهار می‌کند: این گران و رشد قیمت به‌طور مشخص اقشار محروم جامعه و کم‌درآمد را هدف گرفته است.

رحمتی می‌افزاید: مردمی که در این سال‌ها به دلیل توان مالی پایین‌تر نسبت به اقشار دیگر، قید خرید برنج ایرانی باقیمت‌های بالا را زده و رو به خرید برنج‌های وارداتی همچون برنج‌های هندی آورده‌ بودند حالا از خرید همین برنج‌های ارزان هندی نیز محروم می‌شوند.

وی بیان می‌کند: حال با توجه به تجربه حذف ارز ۴۲۰۰ برای واردات چای و جهش قیمت آن محصول پس از اعلام تخصیص ارز نیمایی، نباید انتظار ثبات قیمت برنج وارداتی را داشت و با توجه به افزایش نرخ دلار نیمایی، برنج وارداتی باقیمت‌های بسیار بالاتر به دست مردم خواهد رسید.

امنیت غذایی بسیاری از خانوارها در معرض خطر جدی
این فعال اقتصادی یادآور می‌شود: در حال حاضر، نرخ دلار نیمایی، چهار برابر دلار دولتی است و قطعاً با این سیاست، امنیت غذایی بسیاری از خانواده‌های محروم و کم‌درآمد جامعه، به خطر خواهد افتاد.

رحمتی بیان می‌کند: در این راستا تأکید و توصیه‌های شخص رئیس‌جمهور و سایر مسئولان مبنی بر حمایت از دهک‌های پایین درآمدی باسیاست اخیر مسئولان تنظیم بازار مبنی بر حذف ارز دولتی مطابقت ندارد.

افزایش قیمت برنج
رئیس اتحادیه صنف برنج و عمده‌فروشان مواد غذایی مشهد با اشاره به تغییر ارز برنج وارداتی از دولتی به نیمایی این موضوع را عامل گرانی و افزایش قیمت این کالا در بازار عنوان کرد.

حسین شرف زاده به خبرنگار بازار گفت: پیش‌ازاین که اعلام شود ارز دولتی برای واردات برنج برداشته‌شده است قیمت هر کیلو برنج پاکستانی و هندی کمتر از ۱۰ هزار تومان اما در حال حاضر دیگر این قیمت‌ها به چشم نمی‌خورد.

وی بابیان اینکه در حال حاضر شاهد افزایش قیمت قابل‌توجه برنج‌های وارداتی هستیم، بیان کرد: در حال حاضر قیمت برنج پاکستانی درجه‌یک برای مصرف‌کننده ۱۹ هزار تومان و برنج هندی ۱۳ تا ۱۴ هزار تومان است که این برنج‌ها با ارز نیمایی وارد می‎‌شود.

پیش‌از اینکه اعلام شود ارز دولتی برای واردات برنج برداشته‌شده است قیمت هر کیلو برنج پاکستانی و هندی کمتر از  ۱۰ هزار تومان بود اما در حال حاضر این قیمت ها به کیلویی ۱۹ هزار تومان رسیده است

رئیس اتحادیه صنف برنج و عمده‌فروشان مواد غذایی مشهد با اشاره به این موضوع که برنج ایرانی در برابر این افزایش قیمت رشد چندانی در بازار نداشته است بیان کرد: قیمت برنج ایرانی از کیلویی ۱۹ تا ۲۷ هزار تومان بسته به نوع کیفیت متغیر و در نوسان است و در حال حاضر اختلاف فاحشی مانند گذشته با برنج‌های پاکستانی و هندی ندارد.

شرف زاده بابیان اینکه برنج ایرانی در مقایسه با برنج‌های خارجی وارداتی افزایش قیمت چندانی نداشته است، ابراز کرد: با توجه به فراوانی آب و اختصاص بسیاری از اراضی جنوب و شمال کشور به این محصول لذا انتظار می‌رود امسال افزایش چشمگیری در قیمت محصول برنج با برداشت این محصول شاهد نباشیم.

کد خبر: ۲۱٬۹۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha