۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۸
دولت حواسش به بازار اولیه بورس باشد
کارشناس بازار سرمایه:

دولت حواسش به بازار اولیه بورس باشد

آقا بزرگی، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار اولیه بورس امکان تأمین نقدینگی بخش های تولیدی را دارد خواستار توجه دولت به این بخش همراه با برنامه ریزی و توجه بنگاه های بزرگ اقتصادی به این بازار شد.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، فردین آقا بزرگی در برنامه گفت و گوی اقتصادی با موضوع «حجم نقدینگی و لزوم هدایت به سمت تولید» با اشاره به حجم بالای نقدینگی در کشور گفت: اغلب بنگاه ها و اشخاص اولین گلایه ای که درباره مشکلات اقتصادی شان دارند این است که بنگاه مان به نقدینگی کافی دسترسی ندارد، در حالی که حجم نقدینگی در کشور بالاست اما مدیران بنگاه ها دسترسی مناسبی به این نقدینگی ندارند.

وی افزود: دولت هم به عنوان بزرگترین بنگاه اقتصادی مشکل تأمین نقدینگی دارند. براساس تحقیقی که صورت دادیم مشکل اقتصادی که شناسایی کردیم، نبود برنامه ریزی لازم است و یا اینکه برنامه نامناسب تدوین شده است که برای حل مشکلات مناسب نیست. در حالی که کشورهای پیشرفته دنیا بابرنامه اقدام می کنند و ازجمله برنامه هایی که چنین کشورهایی انجام دادند مربوط به مدیریت نقدینگی شان است.

برنامه اقتصادی موفق ایران در مدیریت نقدینگی
آقابزرگی خاطرنشان کرد: از حدود ۱۰۰ سال پیش برنامه ریزی در سطح بین الملل و کشورهای پیشرفته صورت گرفته است، ما هم بعد انقلاب سه برنامه ریزی انجام دادیم که به موضوع مدیریت نقدینگی ارتباط پیدا می کند. در حالی که به غیر از برنامه دوم که در دهه هفتاد (سال های ۷۴-۷۸) بوده است و می توان گفت یک موفقیت هایی برای مدیریت نقدینگی داشته است دیگر برنامه ها فاقد چنین موفقیتی بودند، به عبارتی به اهداف مدنظرشان دست پیدا نکردند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: یکی از نکاتی که باید درباره مدیریت نقدینگی به آن دقت شود این است که نحوه تأمین مالی باید با استفاده از تجارب بین المللی صورت گیرد. این تجارب به ما می گویند برای تأمین مالی برنامه های کوتاه مدت از بازار پول باید تأمین شوند، و برنامه های بلند مدت از طریق بازار سرمایه تأمین شود. در حالی که در نظام اقتصادی مان از طریق نظام بانکی تأمین مالی انجام می دهیم.

نقدینگی که در خدمت تولید نیست
آقابزرگی در بخش دیگری تصریح کرد: بر روی کاغذ حجم انبوهی از نقدینگی را داریم اما در عمل نداریم چون به طور صحیح از راهکارها استفاده نکردیم. با تقویت بازار سرمایه و ابزارهایی که حاصل کارهای بین المللی است می توانیم به نتایج مطلوبی برسیم.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: الان بهترین زمان برای برنامه ریزی کردن در اقتصاد است برای اینکه اصلاحاتی در نظام اقتصادی انجام دهیم و به جبران اشتباهات گذشته مان بپردازیم.

چند ویژگی برنامه های اقتصادی
وی یکی از ویژگی های برنامه ریزی اصولی در اقتصاد را این چنین برشمرد: مختصات برنامه ریزی که به صورت اصولی می بایست داشته باشیم و در گذشته تاحدی رعایت شده است این است که برنامه مبتنی بر بازه زمانی باشد. همچنین برنامه قابلیت انعطاف داشته باشد، یعنی وقتی شرایط تأثیرگذاری بر اقتصاد شکل گرفت برنامه بتواند اصلاح شود. از سویی برنامه باید براساس اطلاعات صحیح نگاشته شده باشد اطلاعاتی که به درستی جمع آوری شدند. از دیگر ویژگی های یک برنامه ریزی اصولی این است که از خرد جمعی و نظرات کارشناسان استفاده شود که با موانع و ایرادات مواجه نشویم.

آقا بزرگی همچنین بااشاره به بعضی واقعیت های بازار سرمایه از جمله شرکت های زیان ده و یا شرکت های کاغذی در بازار سرمایه گفت: باید سود شرکت ها نسبت به ارزش دارایی های آن همخوانی داشته باشد، شرکت های کاغذی در بورس هستند که به عنوان آفت مطرح هستند که اینها می تواند به ارزش شرکت های ارزنده خدشه وارد کنند. یکی از آفت هایی که در بازار سرمایه داریم این است که شرکتی در حال انحلال است اما ارزش سهام آن روز به روز بالا می رود. این هم یک واقعیت بازار است؛ سفته بازی در بازار خوب است اما زیاد از حد آن نادرست است.

چند تکلیف قانونی دولت در قبال نقدینگی
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بزرگترین رسالت دولت و تکلیف قانونی آن که براساس اصل ۴۴ قانون اساسی برعهده اش قرار دارد این است که حجم نقدینگی به وجود آمده را مدیریت کند، گفت: اقبال به بازار سرمایه و همچنین اینکه خود دولت بنگاه دار بزرگ است نشان می دهد باید کاهش تصدی اقتصادی توسط دولت در دستور کار قرار گیرد.

وی با بیان اینکه دولت درباره سهام عدالت هم کماکان سیاست اداره غیرمستقیم شرکت ها را در دستور کار قرار داده است، گفت: در کشور مجموعه سازمان خصوصی سازی زیرمجموعه دولت قرار گرفته است در حالی که متولی آن باید یک نهاد بی طرف و مستقل باشد.

آقا بزرگی در بخش دیگری یکی دیگر از رسالت های دولت را ایجاد تحول در نسبت تأمین مالی بازار اولیه به ثانویه بازار سرمایه خواند و گفت: باید در بازار اولیه برنامه ها افزایش سرمایه دنبال شود این مهم هم با انتشار اوراق تأمین مالی و نقش بازی کردن دولت و توجه بنگاه های بزرگ به بازار اولیه امکان پذیر است.

کد خبر: ۲۱٬۹۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha