۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۴
راه‌اندازی سامانه زیرساخت سفته و برات الکترونیکی مانع جعل اسناد دولتی می شود

راه‌اندازی سامانه زیرساخت سفته و برات الکترونیکی مانع جعل اسناد دولتی می شود

رییس اداره تشخیص اوراق بهادار وزارت اقتصاد گفت: رونمایی از سامانه زیرساخت سفته و برات الکترونیکی به عنوان یکی از دستاوردهای مهم وزارت اقتصاد است که نقش مهمی در جلوگیری از جعل سفته و برات دارد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت اقتصاد، محمد خانپور، رییس اداره تشخیص اوراق بهادار وزارت امور اقتصادی و دارایی درخصوص برگزاری نمایشگاه مبارزه با جعل اسناد که اکنون نیز در حال برگزاری است، گفت: ستاد مقابله با جعل اسناد رسمی، در سال ۱۳۸۱ و بر اساس دستور صریح مقام معظم رهبری تشکیل شد.

در این سال گزارشی با آمارهای تکان دهنده در خصوص جعل اسناد رسمی در کشور خدمت ایشان ارائه شد که در نهایت ایشان دولت وقت را مامور ساماندهی آن شرایط کردند.

خانپور، در ادامه بیان کرد: در همان زمان وزارت کشور با دستور مستقیم رییس جمهور ستادی را در این خصوص تشکیل داد که وزیر کشور رییس و معاون سیاسی و امنیتی وزارت کشور دبیر آن ستاد بود. برخی از وزارتخانه‌ها و دستگاه‌هایی که متولی تولید اسناد و اوراق بهادار در سطح حاکمیت از جمله وزارت امور اقتصادی و دارایی به عضویت این ستاد درآمدند.

این مقام مسئول در وزارت اقتصاد همچنین توضیح داد: از آنجایی که چاپخانه دولتی ایران از زیرمجموعه‌های وزارت اقتصاد به استناد ماده ۴۶ قانون محاسبات عمومی و ماده ۵۰ قانون مالیات‌های مستقیم، مسئولیت چاپ اسناد و اوراق دولتی و رسمی و همچنین مسئولیت تولید و توزیع انواع اوراق بهادار و رسمی کشور را بر عهده دارد از این جهت به عضویت این ستاد درآمد.

خانپور گفت: از زمان تشکیل این ستاد، به منظور ساماندهی امور و متناسب با نیازهای موجود کارگروه‌هایی طراحی و جلسات مختلفی برگزار شد که وزارت اقتصاد با توجه به شرح وظایف خود به عضویت کارگروه‌های فنی و رایانه‌ای و بررسی و نظارت ستاد مذکور درآمد و اداره کل مدیریت اموال و دارایی‌های دولت نیز سمت دبیری دستگاه‌های و سازمان‌های تابعه وزارت اقتصاد را عهده دار شد.

خانپور اضافه کرد: از سال ۹۴ مقرر شد، نمایشگاه‌هایی هر دوسال یکبار برای ارائه دستاوردهای دستگاه‌های متولی در حوزه مقابله با جعل برگزار شود تا در این نمایشگاه ها، همه دستگاه‌های متولی و حاکمیتی دستاوردهای خود را علاوه بر اطلاع رسانی عمومی با یکدیگر نیز به اشتراک بگذارند.

رییس اداره تشخیص اوراق بهادار وزارت امور اقتصادی و دارایی توضیح داد: اولین نمایشگاه در سال ۱۳۹۴ برگزار شد.

نمایشگاه بعدی با یکسال تاخیر و در سال ۹۷ و نمایشگاه سوم با ۵ سال تاخیر به دلیل بیماری کرونا اکنون در حال برگزاری است و وزارت اقتصاد در هر سه دوره این نمایشگاه‌ها حضور فعال داشت و در دوره قبلی چاپخانه دولتی ایران به عنوان حوزه برتر در این نمایشگاه انتخاب شد.

خانپور همچنین تاکید کرد که گمرک جمهوری اسلامی ایران و همچنین سازمان امور مالیاتی از جمله زیرمجموعه‌های وزارت اقتصاد، در این نمایشگاه طی سال‌های قبل حضور داشتند و امسال چاپخانه دولتی ایران و گمرک به نمایندگی از وزارت اقتصاد حضور دارد.

به گفته وی در این نمایشگاه انواع تولیدات چاپخانه دولتی ایران و دستاوردهای وزارت اقتصاد برای مقابله با جعل اسناد رسمی و همچنین روش‌های مقابله با جعل اسناد رسمی و دولتی معرفی می‌شود.

وی در ادامه در خصوص تفاوت نمایشگاه امسال با سال‌های گذشته گفت: تفاوت این دوره با دوره‌های قبل رونمایی از سامانه سفته و برات الکترونیکی به عنوان یکی از دستاوردهای وزارت اقتصاد در حوزه ارائه خدمات در بخش اوراق اسناد دولتی بود که در این نمایشگاه عرضه شد.

این مقام مسئول در وزارت اقتصاد گفت: این سامانه نقش مهمی در جلوگیری از جعل سفته و برات دارد. خانپور همچنین تاکید کرد: این سامانه کمک زیادی برای جلوگیری از جعل سفته و برات داشته و کمک زیادی در وصول آنی درآمدهای دولت دارد.

وی در پایان تاکید کرد: امیدواریم هر آنچه که در این دوره به دست می‌آید و با دستگاه‌های دیگر به اشترک گذاشته می‌شود، قدم مهمی در جلوگیری از جعل و سوءاستفاده از اوراق واسناد دولتی باشد.

کد خبر: ۲۱۹٬۵۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha