۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
تجارت لنگ‌لنگان مازندران در خط کریدوری شمال- جنوب
بازار گزارش می دهد؛

تجارت لنگ‌لنگان مازندران در خط کریدوری شمال- جنوب

ساری- کریدور شمال جنوب ظرفیت خوبی را برای توسعه اقتصاد در مازندران فراهم کرده است اما این استان آن گونه که باید نتوانسته از این مسیر تجارتی سود کند.

بازار؛ گروه استان ها: به رغم آن که تلاش هایی در دولت سیزدهم برای فعال شدن کریدور شمال جنوب در مازندران و استان های شمالی صورت گرفته است اما به نظر می رسد به دلیل وجود موانع و پیچ و خم های فراوان هنوز استان‌های شمالی و مازندران نتوانست از این ظرفیت برای رونق اقتصادی بهره گیرند.

سال ۱۴۰۱ هدف گذاری ۷.۸ درصدی توسعه اقتصادی در مازندران سپری شد اما آمارها نشان می‌دهد که رشد اقتصادی استان مازندران به چهار درصد رسیده و همچنان از برنامه پیش بینی شده عقب مانده است.

به اعتقاد صاحبنظران و کارشناسان، بهره گیری از اقتصاد دریاپایه و تجارت در کریدور شمال - جنوب می تواند مازندران را به بازارهای جدیدی وصل کند که سال ها از آن دور بوده است. همسایگی مازندران با کشورهای حاشیه خزر و اوراسیا فرصت بی‌بدیلی را برای این استان ایجاد کرده است تا با بهره گیری از مسآن می تواند اقتصاد استان راشکوفا کند.

یک استاد دانشگاه در مازندران با اشاره به اهمیت کریدور شمال-جنوب برای توسعه اقتصادی استان یادآور شد: کریدور شمال جنوب با با توجه به تحولات صورت گرفته در سطح جهانی از جمله جنگ بین اوکراین و روسیه اهمیت زیادی پیدا کرده و این مسیر تجاری برای کشورهای حاشیه خزر و اوراسیا بسیار جذاب است.

کریدور شمال جنوب با توجه به تحولات صورت گرفته در سطح جهانی از جمله جنگ بین اوکراین و روسیه اهمیت زیادی پیدا کرده و این مسیر تجاری برای کشورهای حاشیه خزر و اوراسیا بسیار جذاب است

حسن جمالی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه تجارت کالا از طریق کریدور شمال جنوب قطعاً در ماه‌ها و سال‌های آینده افزایش بیشتری خواهد یافت، بر لزوم تامین زیرساخت‌ها برای توسعه این اقتصاد در استان‌های شمالی تاکید کرد و گفت: مازندران با داشتن بنادر و فرودگاه ها بستر مناسبی را برای توسعه اقتصاد در کریدور شمال - جنوب دارد از این رو باید زیرساخت‌های موجود در این بنادر و فرودگاه ها برای توسعه تبادلات ارتباطی شمال - جنوب گسترش بیشتری داشته باشد.

تجارت لنگ‌لنگان مازندران در خط کریدوری شمال- جنوب

در حال حاضر ظرفیت ترانزیتی در کریدور شمال جنوب سالانه حدود پنج میلیون تن است اما میزان عملیات و عملکرد آن به حدود ۲ میلیون تومان می‌رسد و افزایش این میزان مستلزم تقویت زیرساخت‌ها و امکانات مورد نیاز در این خط تجاری است.

غفلت از تجارت در کریدور شمال - جنوب

استاندار مازندران با بیان این که در زمینه تجارت بین الملل غفلت کردیم، گفت: نتوانستیم کریدور شمال - جنوب را به خوبی فعال کنیم.

سید محمود حسینی پور در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار این که در زمینه تجارت بین الملل غفلت کردیم و نتوانستیم کریدور شمال جنوب را آن گونه که باید فعال کنیم، افزود: تجارت بین‌المللی پر سود و منفعت هست و باید از این ظرفیت برای توسعه استان استفاده کنیم.

وی با اشاره به این که طرح بررسی ها میزان رشد اقتصادی استان طی یکسال از چهار درصد فراتر رفته است، افزود:پیش بینی بر این است که از رشد ۵ درصد در سال جاری خواهیم گذشت و این وضعیت امیدوار کننده است.

استاندار مازندران با بیان این که قطار اقتصادی استان به تندی در حال حرکت است، افزود: در سال جاری رشد ۸ درصدی اقتصادی ترسیم شده است و برای تحقق آن نیازمند کار مضاعف هستیم.

استاندار مازندران با بیان اینکه رشد اقتصادی در همه ارکان تاثیرگذار است، افزود: سیاست گذاری های کلان اقتصادی در ستاد عالی رشد اقتصادی ترسیم می شود و در حوزه صادرات برنامه ریزی ویژه داریم و فعال کردن کریدر شمال - جنوب در مازندران اهمیت بسزایی دارد.

حسینی‌پور نقش تجار و اتاق بازرگانی را برای تحقق رشد اقتصادی پررنگ دانست و گفت: نقش فعالان اقتصادی نیز برای صادرات باید پررنگ شود تا بتوانید در سال جاری تجربه جدیدی را در حوزه صادرات در استان مازندران ثبت کنیم زیرا دیپلماسی اقتصادی با کشورها نیازمند نگاه جدید است و به توسعه استان کمک خواهد کرد.

استاندار مازندران بازگشایی مسیر تجارت بین کشورهای مختلف به ویژه کشورهای حاشیه خزر و سی آی اس را از اولویت ها بیان کرد و گفت: رونق صادرات در استان مازندران از جمله انتظارات به شمار می رود.

تجارت لنگ‌لنگان مازندران در خط کریدوری شمال- جنوب

روند روبه رشد ترانزیت در مازندران

بررسی آمار صادرات مازندران در مسیر کریدور شمال - جنوب نشان می دهد که مبادلات تجاری استان در سال جاری با جهش شروع شد و امید می رود با رفع موانع و چالش ها، خط تجاری شمال - جنوب به پویایی اقتصاد در استان کمک کند.

رئیس اداره ترانزیت و حمل و نقل بین المللی مازندران با بیان این که صادرات کالا از بنادر استان، فروردین امسال ۴۵ درصد افزایش داشته است،گفت: بیش از ۸۶ هزارتن کالا در این مدت از مبدأ مازندران به کشورهای اطراف صادر شد که اکثر آن سیمان، مواد معدنی و فرآورده‌های لبنی بوده و در مقایسه با پارسال ۴۵ درصد افزایش داشته است.

محمد باکری میزان ترانزیت کالا در این مدت را بیش از ۱۰ هزارتن عنوان کرد و افزود: در مدت یاد شده از میان بنادر استان، بندر امیرآباد فعال‌ترین بندر از این نظر است و ۲۷۹ هزار و ۱۸۷ تن کالا در فروردین ماه امسال از بنادر استان وارد کشور شد.

باکری ادامه داد: عمده‌ترین بخش کالاهای وارداتی در این مدت، ذرت دامی، جودامی، گندم، انواع روغن و کک نفتی و متالورژی بوده است که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۸۷ درصد افزایش داشته است.

کریدور حمل‌ونقل شمال - جنوب به‌عنوان یکی از ۱۰ کریدور ترانزیتی ریلی و ترکیبی دنیا میان سه کشور ایران، روسیه و هند بوده و بناست قاره‌های آسیا و اروپا را به همدیگر پیوند دهد و قرارگرفتن مازندران در مسیر این کریدور فرایند توسعه استان را شتاب می بخشد به شرط آن که از این موقعیت به عنوان فرصت طلایی بهره گیری شود.

کد خبر: ۲۱۹٬۵۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha