۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
خسران کشاورزان گلستانی از سموم بی‌کیفیت | گندم‌زارهای قورچای خشکید
بازار بررسی می‌کند؛

خسران کشاورزان گلستانی از سموم بی‌کیفیت | گندم‌زارهای قورچای خشکید

گرگان- کشاورزان گلستانی می‌گویند سموم بی‌کیفیت به مزارع آن‌ها خسارت زده با این‌حال کارشناسان معتقدند که عدم اطلاع از نحوه و میزان استفاده از سموم باعث به وجود آمدن این مشکل شده است. 

بازار؛ گروه استان‌ها؛ علی رغم اینکه کیفیت سموم کشاورزی یکی از موضوعات مهم و اساسی در این حوزه است با اینحال در سال های گذشته به دلیل تحریم ها مواد اولیه سموم بی کیفیت وارد شده که این به صنعت کشاورزی لطمه زده است. استفاده از آفت کش های بی کیفیت نه تنها به راتدمان تولید محصولات کشاورزی، بلکه به آب و خاک منطقه هم آسیب وارد می کند حالا بماند که این تولیدات کشاورزی چه مضراتی برای مصرف کنندگان دارد.

گذشته از کیفیت نامناسب این سموم افزایش چندبرابری آن هم یکی دیگر از مشکلات زراعت در سال های اخیر به شمار می رود. اما مشکلی که اخیرا کشاورزان روستای قورچای رامیان با آن مواجه شدند استفاده از سم هایی بود که به واسطه نامرغوبی آن به مزارع گندم خسارت زد و تمامی تولیدات را نابود کرد.

گندم‌زارهای روستای قورچای خشکید

یک کشاورز رامیانی در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: در روستای قورچای بسیاری از مزارع گندم به دلیل استفاده از آفت کش های بی کیفیت از بین رفته است.

حدود ۳۰ نفر از کشاورزان برای محصولاتی از جمله گندم از سم علف کش دو منظوره استفاده کردند که متاسفانه گندم ها را خشک کرد در حالی در همان منطقه کسانی که از سم تک منظوره استفاده کردند محصولاتشان آسیبی ندید

عبدالله کراشی افزود: حدود ۳۰ نفر از کشاورزان برای محصولاتی از جمله گندم از سم علف کش دو منظوره استفاده کردند که متاسفانه گندم ها را خشک کرد در حالی در همان منطقه کسانی که از سم تک منظوره استفاده کردند محصولاتشان آسیبی ندید.

وی افزود: با اینحال کارشناسان جهاد کشاورزی استان خسارت وارده را مرتبط با خشکسالی و رطوبت کم زمین می دانند.

این کشاورز رامیانی با بیان اینکه زمین از رطوبت کافی در آن زمان بهره مند بود، خاطرنشان کرد: عدم کیفیت سم باعث از بین رفتن گندمزارها شد.

افزایش چند برابری قیمت در مقابل کاهش کیفیت

یک کشاورز دیگر در شهرستان آزادشهر که از کیفیت سم ناراضی است و در گفتگو به خبرنگار بازار گفت: از سال گذشته پس ازحذف ارز ترجیحی، کشاورز سم و کود را با قیمت هنگفتی تهیه می کند اما با اینحال کیفیت سموم بسیار پایین است.

محمد اسماعیلی با بیان اینکه عدم کیفیت سموم خسارت جبران ناپذیری به بخش کشاورزی وارده کرده، گفت: در بسیاری مواقع علاوه بر اینکه سموم عملکرد لازم را ندارند نتیجه معکوس داشته و باعث از بین رفتن محصولات کشاورزی می شوند.

وی ادامه داد: اگر کشاورزی استان به همین شکل مدیریت شود و نظارتی بر تهیه سموم و مجازاتی برای کسانی که سموم بی کیفیت وارد بازار می کنند، نباشند دیگر گلستان قطب کشاورزی کشور نخواهد بود.

یاسر اصغری کشاورز دیگر گلستانی با اظهار نارضایتی از کارشناسان جهاد کشاورزی گفت: متاسفانه با توجه به افزایش و تعدد سموم برای کشاورز تشخیص اینکه از چه سمی استفاده کنیم بسیار مشکل است.

خسران کشاورزان گلستانی از سموم بی‌کیفیت | گندم‌زارهای قورچای خشکید

وی افزود: وقتی هم که از کارشناسان جهاد می خواهیم سمی را به ما معرفی کنند آنها این کار را نمی کنند آنها می گویند ابن تبلیغات محسوب می شود و ما نمی توانیم این کار را انجام دهیم.

اصغری ادامه داد: برای همین کشاورز به دلیل اینکه اطلاعات لازم را ندارد از سمومی استفاده می کند که نه تنها آفت را نابود نمی کند بلکه مشکلات جدی تری نیز برای مزرعه به وجود می آورد.

درحالیکه کشاورزان می گویند جهاد کشاورزی به دلیل تبلیغ نشدن برای یک برند سمی را معرفی نمی کند، جهادکشاورزی معتقد است دلیل بروز چنین مشکلاتی استفاده زارعان از سموم ارزان قیمت و بی کیفیت است.

کشاورزان سم ارزان می‌خرند

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان در خصوص ناراضایتی کشاورزان در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: کیفیت سموم برای تولید کننده و حافظان امنیت غذایی بسیار مهم بوده و باعث بروز خسارت حداقلی و کاهش تولید می شود.

کیانوش حق نما با بیان اینکه تنوع سموم بسیار افزایش یافته است، اظهار کرد: شاید برای محصولی مانند گندم بیش از۱۲ نوع سم در منطقه داشته باشیم که توصیه می شود برای انواع گندم از سموم مختلف استفاده شود چراکه از یک نوع سم نمی توان برای همه مزارع استفاده کرد.

با توجه به افزایش قیمت سموم بسیاری از کشاورزان به دنبال تهیه سموم ارزان قیمت هستند اما توصیه می‌کنیم که در تهیه سموم به کیفیت آن بیشتر توجه شود

وی ادامه داد: با توجه به افزایش قیمت سموم بسیاری از کشاورزان به دنبال تهیه سموم ارزان قیمت هستند اما توصیه می کنیم که در تهیه سموم به کیفیت آن بیشتر توجه شود.

حق نما با بیان اینکه پیگیر شکایت کشاورزان در خصوص خسارت سموم بی کیفیت به مزارع استان هستیم، تصریح کرد: اگر گزارشی مبنی بر عدم کیفیت سموم و یا خسارت به مزارع به ما ارسال شود این مسائل را پیگیری کرده و تشکیل پرونده می دهیم.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان ضمن اشاره به اینکه کشاورز قبل از استفاده از سموم باید اطلاعات کافی در خصوص سم مورد نظر را بدست بیاورد افزود: تنش های خشکی بسیاری از مزارع را درگیر کرده و برای همین باید از سموم استفاده کرد که با تنش خشکی مغایرت نداشته باشند.

کشاورزی در گلستان به صورت تجربه و سنتی انجام می شود و بسیاری از کشاورزان اطلاع چندانی از علم روز دنیا در خصوص نحوه و میزان استفاده از سموم را آنگونه که باید ندارد و شاید همین امر سبب شده که استفاده نامناسب از یک سم خسارت جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.

سموم از کلینک‌های گیاه پزشکی تهیه شود

دبیر خانه کشاورز گلستان در این رابطه به خبرنگار بازار، گفت: کشاورز برای استفاده از هر نوع آفت کشی باید اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشد.

علی قلی ایمانی، افزود: کشاورز برای اطمینان از تهیه سم معتبر می تواند از مراکز معتبر و کلینک های گیاه پزشکی، سموم خود را تهیه کند.

وی افزود: اگر کشاورزان سموم خود را از فروشگاه های سم فروشی تهیه می کنند فاکتوری که با خرید مطابقت داشته باشد دریافت کنند تا در صورت بروز خسارت، بتوانند شکایت خود را پیگیری کنند.

با توجه به تنوع سموم، نیاز است زمانی که آفت کش ها به صورت آماده یا تکنیکال وارد کشور می شود در همان مبادی ورود و کمرگ مورد ارزیابی و آزمایش قرار بگیرد

ایمانی ادامه داد: با توجه به تنوع سموم، نیاز است زمانی که آفت کش ها به صورت آماده یا تکنیکال وارد کشور می شود در همان مبادی ورود و کمرگ مورد ارزیابی و آزمایش قرار بگیرد.

مدیر خانه کشاورز گلستان با بیان اینکه کشاورز تا زمانی که از سمومی استفاده نکند متوجه عدم تاثیر گذاری و یا خسارت آن نخواهد بود، اظهار کرد: با توجه به اهمیت امنیت غذایی دستگاه های نظارتی باید به این مساله توجه ویژه داشته باشند و زمانی که خسارت وارد شد انتظار می رود دستگاه قضایی مجازات ها را چنان در نظر بگیرد که منجر به کاهش تخلفات شود.

آنچه مسلم است اقتصاد گلستان وابسته به کشاورزی است و مسئولان در خصوص مشکلات این بخش باید نظارت کافی داشته باشند تا این حوزه به دلیل سودجوی برخی افراد دچار چالش نشود چرا که تنش و مشکلات این بخش نه تنها به اقتصاد استان بلکه به امنیت غذایی کشور لطمه بزرگی وارد خواهد کرد.

کد خبر: ۲۱۹٬۵۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 11
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
      1 0
      همان سم را در چند متر مربع در یک زمین سالم استفاده کنید اگر خشک بشود سم خراب است اگر نشد سم مشکل ندارد
    • IR ۰۷:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
      1 0
      فروشگاه‌های غیر مجاز رو تبدیل به فروشگاه‌های مجاز کردند و فروشگاه‌های مجاز رو با برداشتن یارانه ها بسته شد. چون سم آزاد شد. از طرف دیگر اکثر کارمندان جهاد خودشان فروشنده سم و کود هستند.
    • محمد IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
      1 1
      زمین گندم ماهم بخاطر سمی که جهاد داده بود سوخت و خشکید جهاد امسال ما رو نابود کرد با این همه خرجی که با قرض کرده بودیم چون دولت صدامون هم به جایی نمیرسه
    • علیرضا آخوندی IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
      0 2
      مصرف علف کش های دومنظوره در سالهای با تنش خشکی شدید مثل امسال باید و باید ، فقط و فقط در صورت ضرورت تحت نظارت و هماهنگی یک کارشناس مصرف شود و مصرف خودسرانه چنین نتایجی دور از انتظار نیست .
    • محمود IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
      4 0
      تمامی سموم و کودهای کشاورزی تقلبیه و متاسفانه جهاد کشاورزی کوچکترین حساسیتی نسبت به این جریان نداره . کشاورز ایرانی چند برابر کودهای برند را پرداخت میکنه ولی کوچکترین نتیجه ای از کارش نمیبینه
    • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
      7 0
      آیا برای کشاورز شما چیزی تو دست بالش گذاشتین که سم با قیمت مناسب تهیه کنه
    • اثیر اخسیکتی IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
      3 0
      حد اقل اسم سم مورد نظرتون رو هم میگفتید تا دیگران مطلع بشن استفاده نکنن.
    • ناشناس IR ۰۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
      3 0
      سمهای الان همش چینی و بی کیفیفت تازه وارد ایرانم میشه دستکاری میکنن.من خودم به عنوان یه کشاورز تجربه این سم ها را دارم همشون بی کیفتن.کشاورزا درست میگن سموم مشکل دارن
    • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
      1 2
      امسال باران و برف در استان نباید وگندم خشک شد از سم نبود
      • فاطمه IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
        0 0
        قورچای منطقه کوهستانی هست ،باران باریده
    • مهدی IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
      0 0
      من کشاورزی گلستانی هستم منطقه کردکوی باتوجه به اینکه گرانترین سم راخریدم ولی اثرکمی داشت وهیچ مرجعی هم نیست که سموم بی کفیت رامعرفی یا جمع آوری کند