۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۲:۳۲
 کوچ سرمایه از دلار حبابی به بورس جامانده| بازار ارز به اشباع قیمتی رسیده است
دبیر کمیته بازار سرمایه اتاق بازرگانی:

کوچ سرمایه از دلار حبابی به بورس جامانده| بازار ارز به اشباع قیمتی رسیده است

دبیر کمیته بازار سرمایه اتاق بازرگانی گفت: بازار ارز به اشباع قیمتی رسیده است در نتیجه نقدینگی از بازار ارز خارج و به بورس ارزنده منتقل می‌شود.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، علی سامانی فرد، دبیر کمیته بازار سرمایه اتاق بازرگانی ایران، گفت: در طی دو سال گذشته بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها عقب‌ماندگی زیادی را تجربه کرد.

این کارشناس بازار سرمایه بیان داشت: اگر رشد بازار سرمایه را با رشد تورم مقایسه کنید، متوجه خواهید شد که بازار سرمایه نسبت به تورم بسیار عقب مانده است.

این تحلیل گر بازارهای مالی عنوان کرد: همچنین اگر رشد بازار سرمایه را نسبت به رشد بازارهای ارز، طلا، مسکن و خودرو مقایسه کنید، متوجه خواهید شد که بازار سرمایه نبست به رشد این بازارها عقب‌ماندگی زیادی دارد.

سامانی فرد تصریح کرد: اگر ارزش دلاری بازارهای مسکن و خودرو و طلا را خوب بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که این بازارها دارای حباب قیمتی بالایی هستند.

دبیر کمیته بازار سرمایه اتاق بازرگانی ایران گفت: به نظر بنده رشد بازارهای موازی بازار سرمایه به منطقه اشباع قیمتی رسیده است، به عنوان نمونه شاهد اشباع قیمتی در بازار خودرو هستیم، به خصوص آن که با عدم تعیین تکلیف واردات خودرو، قیمت خودروها رشد فزاینده‌ای را تجربه کرد و قیمت خودرو به منطقه اشباع قیمتی رسید.

وی افزود: بازار مسکن هم رشد قابل توجهی کرد و به منطقه قفل قیمتی رسیده است، به طوری که عملا به دلیل رشد شدید قیمتی معامله‌ای در بازار مسکن صورت نمی‌گیرد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در بازار ارز و طلا سرمایه‌گذاران به این نتیجه رسیده‌اند که آن میزان رشدی که در سال ۱۴۰۱ روی داد، در سال جاری تکرار نخواهد شد، زیرا شاهد اشباع قیمتی در بازار ارز هستیم.

این تحلیل گر بازارهای مالی عنوان کرد: اشباع در بازارهای موازی بازار سرمایه و عقب ماندگی این بازار، موجب شده است تا سرمایه‌ها به سمت بازار سهام هدایت شود.

سامانی فرد گفت: در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ رگولاتور بازار سرمایه (سازمان بورس) تنش‌های بسیار شدیدی در تغییر دستور العمل‌ها و رویه‌ها داشت، اما خوشبختانه در دوره فعلی رگولاتوری، بازار سرمایه از اقدامات تنش زا جلوگیری شد، این موضوع موجب شد تا مسیر ورود نقدینگی به این بازار با حفظ ثبات قانون گذاری و دستورالعمل‌ها تسهیل شود.

این کارشناس بازار سرمایه بیان داشت: سرمایه گذاران نیز در حال حاضر به این نتیجه رسیده‌اند که تنها بازاری که می‌توان سرمایه‌ها را در آن وارد کرد، بازار سرمایه است و مادامی که قیمت‌ها در بازار سرمایه جذاب باشد و هنوز قاطبه بازار ارزنده است، ورود پول ادامه خواهد داشت.

این تحلیل گر بازارهای مالی ابراز داشت: در چند روز گذشته شاهد افزایش نرخ دلار در بازار غیر رسمی بودیم که این موضوع موجب شد تا پول ملی تضعیف شود، با این حال بازار ارز برای سرمایه‌گذاران جذابیت ندارد، زیرا قاطبه سرمایه‌گذاران به این نتیجه رسیده اند که بازار ارز بازار مطمئنی برای سرمایه گذاری نیست.

علی سامانی فرد، در پایان تاکید کرد: از ابتدای امسال تاکنون کلیت بازار سهام در مجموع بیش از ۳۰ درصد رشد کرده است، در این بین سهام‌هایی هستند که بیش از ۶۰ درصد رشد کرده‌اند و البته سهام‌هایی هستند که در سال جدید در حداقل خود یعنی حدود ۱۵ درصد بازدهی داشته اند، بنابراین بازار سرمایه بسیار جذاب است. این در حالی است که بازار ارز اصلا جذاب نیست و احتمال افت قیمت نرخ ارز نیز وجود دارد؛ بنابراین سرمایه‌ها از بازار ارز حباب زده به سمت بازار سرمایه جامانده منتقل خواهد شد.

کد خبر: ۲۱۹٬۵۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha