۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۳
برداشت طلای سرخ در مزارع استان آغاز شد/کردستان؛ قطب اصلی تولید توت فرنگی
با تلاش ۱۷ هزار بهره بردار؛

برداشت طلای سرخ در مزارع استان آغاز شد/کردستان؛ قطب اصلی تولید توت فرنگی

سنندج – برداشت توت فرنگی از مزارع استان کردستان از نیمه اردیبهشت ماه آغاز می شود و این روند تا نیمه های تیرماه ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار بازار، توت فرنگی مهمترین محصول تولیدی در استان کردستان به شمار می رود و به همین دلیل کردستان قطب اصلی تولید این محصول در استان به شمار می رود.

هر چند که طی چند سال اخیر روند تولید و برداشت توت فرنگی در استان کردستان روند کاهشی داشته است، ولی آمارهای اعلام شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی نشان می دهد که کردستان همچنان قطب اصلی در کشور به شمار می رود.

برداشت محصول توت فرنگی در استان کردستان از روزهای میانی اردیبهشت ماه آغاز شده و با توجه به وضعیت جغرافیایی این روند تا نیمه های تیرماه ادامه پیدا می کند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان در گفتگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: برداشت محصول توت فرنگی از سطح سه هزار و هکتار از باغات استان کردستان آغاز شده است.

زاهد حاجی میرزایی ادامه داد: کشت محصول توت فرنگی در سراسر استان کردستان وجود دارد ولی شهرستان سنندج با دو هزار و ۲۰۰ هکتار بیشترین میزان سطح زیرکشت را به خود اختصاص داده است.

وی به وضعیت تولید این محصول در سایر نقاط استان کردستان اشاره کرد و افزود: در سایر شهرستان های استان از جمله کامیاران، مریوان، سروآباد و دهگلان نیز کشت محصول توت فرنگی در مزارع صورت می گیرد.

مدیر امور بااغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: میانگین برداشت در هکتار توت‌فرنگی از باغات استان ۱۸ تن است و پیش‌بینی می‌شود در سال جاری ۶۵ هزار تن محصول توت‌فرنگی از باغات استان برداشت شود.

وی به سهم تولید محصول توت فرنگی در راستای تولید محصولات بخش کشاورزی و ایجاد اشتغال در استان کردستان اشاره کرد و یادآور شد: در حال حاضر ۱۷ هزار بهره‌بردار مشغول کشت‌ و کار توت‌فرنگی در مزارع استان هستند.

حاجی میرزایی به جایگاه ویژه استان در تولید توت‌فرنگی کشور اشاره کرد و افزود: کردستان از لحاظ میزان سطح زیرکشت و تولید این محصول رتبه اول کشور دارد و به همین دلیل ۶۲ درصد تولید توت‌فرنگی کشور مربوط به استان کردستان است.

بخش زیادی از محصول توت فرنگی تولید شده در استان کردستان وارد بازار شده و به صورت تازه خوری مصرف می شود.

علیرغم وعده های داده بخش اندکی از محصول توت فرنگی تولید شده در استان کردستان وارد بخش فراوری می شود و به همین دلیل سود اصلی تولید این محصول به افراد واسطه و دلال می رسد.

ضعف در ایجاد صنایع تبدیلی و نبود تعاونی های با صلاحیت و توانمند برای عرضه مناسب این محصول به بازار و همچنین مشکلات در حوزه های بسته بندی و تولید ارقام جدید از دیگر مشکلات کشاورزان و تولیدکنندگان محصول توت فرنگی در استان کردستان به شمار می رود.

کد خبر: ۲۱۹٬۴۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha