۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۱
بیش از ۷۰۰ کیلومتر رشته قنات مرمت و بازسازی شد| آموزش شرکت‌های فنی و مهندسی فعال در حوزه قنات
مدیرکل دفتر امور آب وزارت جهاد کشاورزی:

بیش از ۷۰۰ کیلومتر رشته قنات مرمت و بازسازی شد| آموزش شرکت‌های فنی و مهندسی فعال در حوزه قنات

مدیرکل دفتر امور آب وزارت جهاد کشاورزی تعداد قنات‌های موجود در کشور را ۴۱ هزار و ۱۲۰ رشته اعلام کرد و گفت: در سال گذشته بیش از ۷۰۰ کیلومتر رشته قنات در سراسر کشور توسط وزارت جهاد کشاورزی بازسازی شد.

به گزارش بازار، رضا سرافرازی مدیرکل دفتر امور آب وزارت جهاد کشاورزی، با بیان این که حفظ و مرمت قنوات برای وزارت جهاد کشاورزی اهمیت بسیاری دارد، ‌ گفت: هر سال آموزش‌هایی از طریق این وزارت به مقنی‌های خبره و شرکت‌های فنی و مهندسی فعال در حوزه قنات ارائه می‌شود.

وی درباره اثرگذاری مرمت و بازسازی قنات‌ها در میزان آبدهی گفت: به‌طور کلی انجام عملیات مرمت و بازسازی قنات‌ها در همه قنوات یکسان نیست، اما به طور متوسط ۱۰ تا ۱۵ درصد در میزان آبدهی اثرگذار است. این امر در افزایش کلی آب قنات اثری ندارد؛ اما در خروج آب بیشتر از دهانه قنات موثر است.

مدیرکل دفتر امور آب وزارت جهاد کشاورزی تعداد قنات‌های موجود در کشور را ۴۱ هزار و ۱۲۰ رشته اعلام کرد و افزود: در سال گذشته بیش از ۷۰۰ کیلومتر رشته قنات در سراسر کشور توسط وزارت جهاد کشاورزی مرمت و بازسازی شد.

این مقام مسوول درباره اولویت‌بندی استان‌ها برای مرمت و بازسازی قنوات گفت: مرمت قنات‌ها در همه استان‌ها برای ما حائز اهمیت است، براساس شاخص‌هایی که برای هر استان تعریف شده و نیازسنجی که انجام می‌شود، اقدام به مرمت می‌کنیم و اعتبارات در اختیار استان مربوط قرار می‌گیرد.

به گفته وی، استان‌های یزد، کرمان، خراسان رضوی، جنوبی، سیستان و بلوچستان و سمنان هم از جمله استان‌هایی هستند که بیشترین کارکرد قنات را دارند.

سرافزاری با اشاره به کارکردهای قنات، ورای توسعه کشاورزی تصریح کرد: مرمت قنات در بسیاری از مناطق باعث توسعه دامپروری و ایجاد اشتغال شده است. به‌طور کلی ۱۴ درصداز اراضی آبی کشور وابسته به آب قنات است و حدود ۴ تا ۶ میلیارد مترمکعب هم آب استحصالی از قنات‌هاست که مصرف می‌شود.

مدیرکل دفتر امور آب وزارت جهاد کشاورزی درباره برنامه‌های وزرات جهاد کشاورزی برای آموزش مرمت قنات در کشور گفت: در حال حاضر، ۱۱ قنات در کشور داریم که ثبت یونسکو شده است، قنات، مهم‌ترین سازه آبی است که بدون کوچکترین آسیبی به محیط زیست، امکان بهره‌برداری دارد و مدیریت آن با خود بهره‌بردار است. قنات تنها سازه آبی است که توسط مردم مدیریت می‌شود و دولت دخل و تصرفی در مدیریت آن ندارد، بر همین مبنا حفظ و مرمت آن برای وزارت جهاد کشاورزی اهمیت بسیاری دارد.

وی افزود: در این راستا، هر سال آموزش‌هایی از طریق وزارت جهاد کشاورزی به مقنی‌های خبره و شرکت‌های فنی و مهندسی فعال در حوزه قنات ارائه می‌شود.

گفتنی است؛ ﻗﻨﺎت، میراث ماندگاری از گذشته برای ماست و ایران خواستگاه این فناوری کهن است. با توجه به اهمیت آب در توسعه کشاورزی و نقش حیاتی آن در برآوردن نیازهای اساسی و وجود هشدارهای همیشگی مبنی بر کم آبی در کشور، شایسته است تا این میراث ماندگار که به نگهداری آب کمک کرده است مرمت و احیا شود. بر همین مبنا، وزارت جهاد کشاورزی هر سال بخش زیادی از قنات‌های کشور را با توجه به نیازها و شاخص‌های مربوط به هر استان ترمیم و بازسازی می‌کند.

کد خبر: ۲۱۹٬۴۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha