۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۴
 مبادلات تجاری ایران و ویتنام با رفع موانع قانونی قابل توسعه است
در نشست مشترک بین فعالان اقتصادی ایران و ویتنام مطرح شد

مبادلات تجاری ایران و ویتنام با رفع موانع قانونی قابل توسعه است

فعالان تجاری ایران و ویتنام در صورت رفع موانع قانونی موجود می‌توانند سطح فعالیت‌های تجاری خود را در حوزه کشاورزی و مصالح ساختمانی گسترش دهند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، اعضای هیات تجاری ویتنام که با هدف بازدید از نمایشگاه توانمندی‌های صادارتی به ایران سفر کرده‌اند به اتاق ایران آمدند تا با همتایان خود در ایران آشنا شده و زمینه‌های همکاری موجود را بررسی کنند.

در این نشست، شهرام خاصی‌پور، مدیر اداره عربی و آفریقای معاونت بین‌الملل اتاق ایران که ریاست این جلسه را به عهده داشت، گفت: اقتصاد ویتنام رو به رشد ویتنام است و در سال گذشته، رشد ۸ درصدی را تجربه کرده، ضمن اینکه حجم مبادلات خارجی ویتنام نیز در یک سال گذشته ۱۰ درصد افزایش داشته است.

او در ادامه به پیشرفت‌های ایران در حوزه صنعت، خدمات فنی‌ومهندسی و نانوتکنولوژی اشاره کرد و در عین حال از امکان رشد سطح تبادلات دو کشور با توجه به ظرفیت‌ها و امکانات موجود خبر داد.

بر اساس اظهارات او طبق جدیدترین آمار و اطلاعات منتشر شده حجم مبادلات تجاری ایران و ویتنام بین ۱۴۰ تا ۱۵۰ میلیون دلار است که از این میزان ۴۵ میلیون دلار به واردات ایران از این کشور و حدود ۹۶ میلیون دلار به صادرات ایران به ویتنام اختصاص دارد هرچند این آمار و ارقام متناسب با ظرفیت‌های موجود نیست.

خاصی‌پور از ضرورت افزایش همکاری تجاری در حوزه میوه‌های گرم‌سیری، قهوه، خشکبار، سیب و غیره صحبت کرد و در عین حال ورود به حوزه‌هایی مانند همکاری در بخش مصالح ساختمانی، دارو، محصولات دریایی و صدور خدمات فنی‌ومهندسی که ایران در آنها ظرفیت دارد را مهم دانست.

او ارتقای سطح مبادلات بین دو کشور تا سقف ۲ میلیارد دلار را امکان‌پذیر عنوان کرد و افزود: در این مسیر لازم است دولت‌های ایران و ویتنام برخی زیرساخت‌ها را مهیا کنند؛ اول طراحی سازوکارهای پولی و مالی و دوم، ایجاد سیستم خطوط کشتیرانی منظم و پروازهای مستقیم بین دو کشور. از طرف دیگر توجه به ارتقای سطح سرمایه‌گذاری مشترک با نگاه به عضویت ویتنام در آ. سه. آن و عضویت ایران در اکو و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، زمینه‌های را فراهم کرده تا بتوانند در کشورهای سوم سرمایه‌گذاری مشترک داشته باشند.

خاصی‌پور در عین حال، تبادل اطلاعات بین دو کشور را مهم خواند و از آمادگی اتاق ایران در این بخش خبر داد. تبادل هیات‌های تجاری و تخصصی، موضوع دیگری است که بر اساس اظهارات او، اتاق ایران آمادگی هرگونه فعالیت و هماهنگی در این بخش را دارد.

تحقق بالاترین سطح مبادلات تجاری بین ایران و ویتنام
در ادامه نگوین تن لانگ، رئیس دفتر تجارت سفارت ویتنام در تهران که سرپرستی هیات تجاری این کشور را به عهده دارد با اشاره به اثرات منفی ناشی از همه‌گیری کووید ۱۹ از تداوم فعالیت‌های تجاری بین ایران و ویتنام اظهار خرسندی کرد و گفت: سال گذشته شاهد حدود ۱۲۵ میلیون دلار تبادلات تجاری بین ایران و ویتنام بودیم که بالاترین سطح تبادلات بین دو کشور تا به امروز بوده است.

او از نگاه سفارت ویتنام به اتاق ایران به عنوان یک حلقه برای اتصال تجار دو کشور به یکدیگر سخن گفت که می‌تواند زمینه‌ساز تبادلات بیشتر باشد.

رفع موانع قانونی برای گسترش همکاری‌های تجاری
ساجد نیک‌مهر، دبیر اتاق مشترک ایران و ویتنام نیز با حضور در این جلسه از تلاش برای افزایش سطح مبادلات و تقویت روابط در حوزه گردشگری بین دو کشور سخن گفت.

او با اشاره به حوزه فعالیت اعضای هیات ویتنامی که بیشتر روی مباحث کشاورزی و مصالح ساختمانی متمرکز بودند، گفت: از آنجا که برخی موانع قانونی برای فعالیت تجاری بین ایران و ویتنام به ویژه در حوزه محصولات کشاروزی وجود دارد، باید زیرساخت‌هایی مهیا شود که در این بخش دولت‌های دو کشور با پیگیری اتاق ایران می‌توانند نقش بسزایی داشته باشند.

نیک‌مهر همچنین به فعالیت‌های اخیر ایران در منطقه اوراسیا در حوزه مصالح ساختمانی اشاره کرد که می‌تواند در ویتنام نیز دنبال شود.

در ادامه این نشست، امکان مذاکره و دیدار رودررو بین طرف‌های تجاری دو کشور فراهم شد.

کد خبر: ۲۱۹٬۳۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha