۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۷
مدارک لازم ثبت انواع شرکت ها در الی ثبت

مدارک لازم ثبت انواع شرکت ها در الی ثبت

ثبت شرکت فرایندی است که تمام افراد باید قبل از راه‌اندازی شرکت خود انجام دهند تا کسب و کار آن‌ها از اعتبار و ارزش قانونی برخوردار باشد

مدارک لازم ثبت انواع شرکت ها در الی ثبت

ثبت شرکت فرایندی است که تمام افراد باید قبل از راه‌اندازی شرکت خود انجام دهند تا کسب و کار آن‌ها از اعتبار و ارزش قانونی برخوردار باشد. عدم انجام این کار مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد و در صورتی که شرکت به صورت قانونی ثبت نشده باشد، فعالیت آن غیرقانونی خواهد بود.

افرادی که قصد دارند شرکت خود را به ثبت برسانند، باید در اولین قدم مدارک لازم را تهیه کرده و آن‌ها را به اداره مربوطه تحویل دهند. برخی از این مدارک بین تمام شرکت‌ها مشترک است و برخی دیگر، مختص به نوع فعالیت آن شرکت هستند. ما در این مطلب تصمیم داریم ضمن آشنایی شما با انواع شرکت، مدارک لازم برای ثبت هر نوع شرکت را هم به شما معرفی کنیم. همراه ما باشید!جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به لینک زیر وارد شوید و از طریق کارشناسان ثبت شرکت الی ثبت مشاوره رایگان تخصصی دریافت نمایید.

/ثبت شرکت/https://elisabt.ir

ثبت شرکت چیست و چه اهمیتی دارد؟

ثبت شرکت، به فرایندی قانونی گفته می‌شود که موسسین یک شرکت برای رسمیت بخشیدن به تجارت و شراکت خود طی می‌کنند. آن‌ها با ثبت کردن شرکت، به شراکت خود اعتبار داده و از اشخاص حقیقی به اشخاص حقوقی تبدیل خواهند شد. تا زمانی که یک شرکت در اداره ثبت شرکت‌ها به رسمیت شناخته نشده باشد، هیچکدام از فعالیت‌های تجاری آن شرکت وجهه قانونی نخواهد داشت؛ یعنی از نظر تکنیکی شرکت شکل گرفته و تاسیس شده است، اما هیچگونه رسمیت و اعتباری ندارد.

مزایای ثبت کردن شرکت

بدون شک ثبت کرن شرکت علاوه بر جنبه قانونی آن، برای افرادی که متقاضی انجام این کار هستند مزایا و ویژگی‌های مطلوبی به دنبال خواهد داشت. پس از تکمیل مدارک لازم ثبت شرکت و به پایان رساندن پروسه آن، انتظار می رود صاحب شرکت از مزایای زیر بهره‌مند شود:

برخورداری از اساسنامه معتبر و قانونی

برخورداری از یک اساسنامه با اعتبار حقوقی و قانونی، یک مزیت مهم است که به موجب آن میزان سرمایه شرکت، نوع آن و سهام شرکت مشخص می شود. در این صورت، صاحب شرکت و شرکای او می‌توانند در صورت بروز مشکل، به اساسنامه مراجعه کرده و مشکل را رفع کنند.

شرکت در مزایده‌ها و مناقصه‌ها

اکثر معاملات پرسود را می‌توان از طریق مزایده‌ها و مناقصه‌ها از آن خود کرد. ثبت یک شرکت تجاری، اجازه شرکت در مناقصه‌ها را برای صاحبان خود به ارمغان می آورد. معاملات پرسود برای یک شرکت تجاری، پلی به سوی موفقیت و توسعه خواهند بود.

جلب اعتماد مردم

پس از ثبت کردن شرکت، موسسان آن از یک هویت تجاری برای محصول یا خدماتی که ارئه می‌دهند، برخوردار می‌شوند. از آن جایی که پس از ثبت، اطلاعاتی همچون آدرس و نام شرکت در اختیار عموم افراد قرار می‌گیرد، اعتماد مشتریان به نوع خدماتی که آن شرکت ارائه می‌دهد بیشتر خواهد شد. صد البته که برای یک شرکت هیچ پشتوانه‌ای ارزشمندتر از اعتماد مردم نخواهد بود.

ورود به بازار بین المللی

یکی از بزرگ‌ترین رویاهای کارآفرینان، ورود به بازارهای خارجی است. این رویا با ثبت یک شرکت محقق خواهد شد. برای این کار کافی است که نماینده قانونی شرکت، اقدام به دریافت کارت بازرگانی کند. در این صورت امکان معاملات برون‌مرزی برای شرکت فراهم خواهد شد.

امکان دریافت کمک‌های دولتی

یکی دیگر از مزیت‌های ثبت انواع شرکت، بهره‌مندی از تسهیلات بانکی و کمک‌های دولتی در زمینه‌های مختلف است. این مزیت‌ها می‌توانند به رشد و توسعه شرکت‌ها کمک شایانی کنند.

ثبت شرکت چیست و چه اهمیتی دارد؟

مراحل کلی ثبت یک شرکت

برای اینکه یک شرکت در اداره مربوطه به ثبت برسد، لازم است مراحل زیر توسط موسسین شرکت طی شود:

  • مشخص کردن نوع شرکت

  • مشخص کردن شرکا و سهامداران

  • جمع‌آوری سرمایه اولیه

  • انتخاب نام شرکت و برند

  • تعیین مدیرعامل، اعضای هیئت مدیره و مشخص کردن نقش هرکس در شرکت

  • مراجعه به اداره مربوطه و تحویل مدارک لازم ثبت شرکت

همانطور که ملاحظه می‌کنید، ثبت شرکت فرایندی طولانی دارد و این روال برای هرنوع شرکت به انجام مراحل خاصی نیاز خواهد داشت؛ از همین رو به شما توصیه می‌کنیم برای ثبت کردن شرکت خود حتما از کارشناسان خبره و کاربلد در این زمینه کمک بگیرید. خوشبختانه کارشناسان مجموعه الی ثبت در این رابطه تجربه زیادی دارند و به راحتی می‌توانند شما را در ثبت هر نوع شرکت یاری دهند. شما می‌توانید تمام سوالات خود را از مشاورین حقوقی این مجموعه بپرسید و بدون هیچ مشکلی، شرکت خود را به ثبت برسانید.

مراحل ثبت یک شرکت

آشنایی با انواع شرکت

شرکت‌ها با توجه به حوزه فعالیتی که دارند و همچنین براساس قانون تجارت، به ۷ نوع مختلف زیر تقسیم می‌شوند:

  1. شرکت سهامی

  2. شرکت با مسئولیت محدود

  3. شرکت تضامنی

  4. شرکت نسبی

  5. شرکت مختلط غیرسهامی

  6. شرکت مختلط سهامی

  7. شرکت تعاونی

همانطور که در ابتدای مطلب هم اشاره کردیم، مدارک لازم برای انواع ثبت شرکت با هم متفاوت است. در ادامه هرنوع شرکت را به همراه مدرک و شرایط ثبت آن بررسی خواهیم کرد.

۱. شرکت سهامی

شرکت سهامی به شرکتی گفته می‌شود که توسط چندین سهامدار و سرمایه‌گذار تاسیس شده باشد. در صورتی که بخشی از سرمایه اولیه این شرکت برای تاسیس، از طریق فروش سهام به عموم مردم تامین شود، به آن شرکت سهامی عام گفته می‌شود. اما اگر تمام سهام شرکت منحصراً به موسسان آن تعلق داشته باشد، به آن شرکت سهامی خاص می‌گویند.

شرکا و سهامداران شرکت سهامی، چه خاص و چه عام، نباید از ۳ نفر کمتر باشد. این نوع شرکت حتی اگر در حوزه امور بازرگانی فعالیت نکند، در دسته شرکت‌های بازرگانی قرار می‌گیرد.

مراحل ثبت شرکت سهامی عام

شرکت‌هایی با سهام عام معمولا برای اهداف بزرگ و پرهزینه تشکیل می‌شوند. به همین دلیل برای راه‌اندازی این شرکت معمولاً به جذب سهامداران زیادی نیاز خواهد بود. مراحل ثبت این شرکت به صورت زیر است:

  1. ابتدا باید موسسان این شرکت، مقدمات راه‌اندازی آن را فراهم کنند و از طریق فرایند پذیره‌نویسی به جذب شرکای دیگر بپردازند.

  2. بعد از اینکه سرمایه موردنیاز برای راه‌اندازی شرکت جمع‌آوری شد، نوبت به ثبت شرکت می‌رسد. برای اینکار باید بیانیه ثبت و اعلامیه پذیره‌نویسی از سمت موسسین شرکت به سازمان بورس و اوراق بهادار تسلیم شود.

  3. بعد از صدور تاییدیه پذیره‌نویسی از طرف سازمان بورس، اداره ثبت شرکت‌ها هم آن را بررسی کرده و در صورتی که آن را مطابق با قانون تشخیص دهد، اجازه آن را صادر خواهد کرد.

  4. در این زمان موسسین می‌توانند اعلامیه پذیره‌نویسی خود را در روزنامه‌ها چاپ کنند تا از این طریق، عموم مردم بتوانند برای خرید سهام شرکت اقدام کنند.

  5. بعد از تامین سرمایه شرکت، موسسان باید در همان روزنامه که آگهی زده بودند، سهامداران را برای شرکت در مجمع عمومی دعوت کنند؛ در این مجمع در خصوص برنامه‌های شرکت صحبت شده و اساسنامه شرکت تنظیم و تصویب خواهد شد.

  6. در این مرحله باید مدیرعامل یا اعضای هیئت مدیره با ارائه مدارک لازم به اداره ثبت، برای ثبت شرکت به صورت رسمی تقاضا دهند.

مدارک لازم ثبت شرکت سهامی عام

  • کپی شناسنامه اعضای هیئت مدیره

  • یک نسخه از آگهی چاپ شده دعوت سهامداران به مجمع عمومی

  • ارائه تمام مجوزهای لازم

  • ارائه ۲ نسخه از اساسنامه و اظهارنامه شرکت

  • ارائه ۲ نسخه از صورت جلسه هیئت مدیره

  • گواهی بانکی از پرداخت سرمایه

مراحل ثبت شرکت سهامی خاص

در شرکت‌های سهامی خاص، تمام سرمایه شرکت از طریق شرکا و موسسین تامین می‌شود و دیگر به پذیره نویسی نیازی نخواهد بود. مراحل ثبت این نوع شرکت به این صورت است:

  1. ابتدا اساسنامه شرکت توسط خود موسسین یا با راهنمایی یک وکیل تنظیم می‌شود.

  2. سپس باید ۳۵ درصد از سرمایه شرکت به بانک مشخص شده واریز شود.

  3. در مرحله آخر هم باید مدیر یا مدیران شرکت انتخاب شده و سمت افراد دیگر هم مشخص شود.

  4. تا اینجا شرکت عملاً تشکیل شده است، اما برای جنبه قانونی فعالیت شرکت باید فرایند ثبت آن در اداره ثبت آغاز شود.

مدارک لازم ثبت شرکت سهامی عام

  • اساسنامه شرکت با امضای تمام سهامدران

  • اظهارنامه شرکت

  • گواهی بانکی مبنی بر پرداخت ۳۵ درصد از سهام

  • صورت جلسه انتخاب هیئت مدیره

  • انتخاب یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار برای چاپ آگهی‌های مربوط به شرکت و ارائه نام آن روزنامه

۲. شرکت با مسئولیت محدود

این نوع شرکت هم مانند نوع قبلی از چندین سرمایه‌گذار تشکیل می‌شود، اما هر کدام از سرمایه‌گذاران فقط به اندازه سرمایه اولیه خود در تعهدات شرکت مسئول هستند؛ یعنی سرمایه شرکت به قطعات سهام تقسیم نمی‌شود.

مراحل ثبت

برای ثبت این نوع شرکت، ابتدا باید شرکتنامه تنظیم‌شده و به امضای تمام شرکا برسد. در این شرکتنامه باید میزان و نسبت سرمایه هر شریک به صورت واضح بیان شده باشد. سپس باید اظهارنامه شرکت هم تنظیم‌شده و به همراه شرکتنامه و باقی مدارک به اداره ثبت ارسال شود.

مدارک مورد نیاز

  • اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه تمام سهامداران

  • تقاضانامه ثبت شرکت که به امضای سهامداران رسیده باشد

  • اظهارنامه و اساسنامه

  • تمام مجوزهای لازم براساس نوع فعالیت

  • گواهی سوء پیشینه تمام اعضای هیئت مدیره

  • ارائه یک نسخه از صورت جلسه مجمع عمومی موسسان

ثبت شرکت سهامی خاص و مسئولیت محدود در الی ثبت

۳. شرکت تضامنی

شرکت تضامنی شرکتی است که سرمایه آن توسط دو یا چند نفر تامین می‌شود و هدف اصلی از راه‌اندازی آن، انجام امور تجاری بین افراد مختلف است. در این نوع شرکت، تمام شرکا مسئول تمام و کمال تعهدات شرکت هستند و هرکسی که از شرکت طلب داشته باشد، می‌تواند برای تادیه دین خود به هرکدام از این شرکا مراجعه کند.

مراحل ثبت

برای ثبت شرکت تضامنی هم ابتدا باید شرکتنامه‌ای تنظیم‌شده و همه شرکا آن را امضا کنند. در این شرکتنامه ممکن است برخی از موارد به اساسنامه شرکت ارجاع داده شود.

مدارک مورد نیاز

  • ۲ نسخه از شرکتنامه، تقاضانامه و اساسنامه

  • کپی برابر اصل مدارک هویتی تمام شرکا و مدیران

  • گواهی عدم سوء پیشینه اعضای هیئت مدیره

  • صورت جلسه مجمع عمومی موسسان

۴. شرکت نسبی

این نوع شرکت هم برای امور تجاری بین چند نفر تشکیل می‌شود. در شرکت نسبی، مسئولیت هرکدام از شرکا در برابر تعهدات شرکت، با سرمایه آن شریک نسبت به کل سرمایه شرکت برابر است.

مراحل ثبت

برای ثبت این نوع شرکت، ابتدا باید شرکتنامه و اساسنامه تنظیم شود. سپس مدیران باید تمام سرمایه نقدی شرکت را پرداخت کرده و سرمایه غیرنقدی را تسلیم کند.

مدارک مورد نیاز

  • ارائه ۲ نسخه از اساسنامه و شرکتنامه

  • ارائه مجوزهای لازم

  • گواهی عدم سوء پیشینه

  • ارائه ۲ نسخه از صورت جلسه مجمع عمومی موسسان و مجمع هیئت مدیره

۵. شرکت مختلط غیرسهامی

شرکت مختلط غیرسهامی شرکتی است که از چند نفر با مسئولیت محدود و یک یا چند ضامن تشکیل می‌شود. افرادی که مسئولیت محدود دارند، فقط به اندازه سرمایه خود در پرداخت تعهدات و دیون شرکت مسئول خواهند بود، اما شرکای ضامن در برابر تمام تعهدات شرکت نسبت به دیگران مسئول هستند. با توجه به اینکه سهم زیادی از مسئولیت شرکت به عهده شرکای ضامن است، مدیر شرکت هم از بین همین افراد و با توافق آن‌ها تعیین می‌شود.

مراحل ثبت

برای ثبت این نوع شرکت هم ابتدا باید شرکتنامه‌ای تنظیم شده و به امضای همه شرکا برسد. سپس اساسنامه شرکت که نام تمام شرکای ضامن و هیئت مدیره در آن قید شده، تنظیم شود.

مدارک مورد نیاز

  • ۲ نسخه تقاضانامه، اساسنامه و شرکتنامه

  • مجوزهای لازم

  • مدارک هویتی مدیران و موسسان

ثبت شرکت تضامنی و نسبی در الی ثبت

۶. شرکت مختلط سهامی

این شرکت بین چند نفر به عنوان شرکای سهامی و یک یا چند نفر به عنوان شرکای ضامن شکل می‌گیرد. شرکای ضامن در برابر تمام دیون و تعهدات شرکت مسئول هستند، ولی شرکای سهامی فقط سرمایه‌گذار و سهامدار این شرکت بوده و مسئولیت آن‌ها در قبال تعهدات شرکت هم به اندازه سهام آن‌ها خواهد بود. در واقع این شرکت، ترکیبی از شرکت تضامنی و سهامی است و شرکای ضامن به دلیل مسئولیت بیشتری که دارند، آن را مدیریت می‌کنند.

مراحل ثبت

روش ثبت شرکت مختلط سهامی هم مانند غیرسهامی است، با این تفاوت که در ثبت این شرکت باید مدیر درمورد تادیه ثلث سرمایه شرکت و پرداخت دو سوم دیگر تعهد دهد.

مدارک مورد نیاز

مدارک لازم برای ثبت این نوع شرکت، درست مانند شرکت مختلط غیرسهامی است.

۷. شرکت تعاونی

شرکت تعاونی به نوعی از شرکت گفته می‌شود که توسط اشخاص حقوقی و حقیقی، برای رفع مشکلات جامعه و کمک به بهبود شرایط اقتصادی کشور تاسیس می‌شود. در این نوع شرکت، نباید موسسان شرکت از ۷ نفر کمتر باشند. فرق این نوع شرکت با انواع قبلی در این است که بودجه و سرمایه کلی شرکت علاوه بر شرکا، توسط برخی از نهادهای دولتی تامین خواهد شد. شرکت‌های تعاونی خود به چند نوع شرکت تعاونی تولید، شرکت تعاونی توزیع، شرکت تعاونی عام و شرکت تعاونی خاص تقسیم خواهند شد.

مراحل ثبت

بری ثبت شرکت تعاونی، افراد علاوه بر اینکه باید به تنظیم اساسنامه و شرکتنامه بپردازند، لازم است از اداره تعاون مربوطه هم مجوز بگیرند.

مدارک مورد نیاز

  • ارائه ۳ نسخه اساسنامه شرکت که توسط اداره تعاون مربوطه مهر شده باشد

  • ارائه ۲ نسخه تقاضانامه

  • ارائه ۲ نسخه شرکتنامه

  • ارائه ۲ نسخه صورت جلسه مجمع عمومی موسسان و ۲ نسخه صورت جلسه مجمع هیئت مدیره

  • اصل گواهی کارشناس رسمی دادگستری مبنی بر قیمت گذاری اموال غیرنقدی شرکت

  • مجوز اداره تعاون مربوطه

  • مدارک هویتی و شناسایی مدیران و موسسان

ثبت شرکت تعاونی در الی ثبت

تعیین نام شرکت با توجه به نوع آن

اگر خاطرتان باشد، در بخش‌های قبلی به این نکته اشاره کردیم که تعیین نام شرکت یکی از مراحل ثبت شرکت به شمار می‌رود. اما نکته مهمی که باید بدانید این است که شما باید بسته به انواع ثبت شرکت، نام شرکت مورد نظر را انتخاب کنید؛ یعنی نام هر نوع شرکت باید از ویژگی‌های خاصی برخوردار باشد. البته برخی از ویژگی‌های عمومی بین نام تمام شرکت‌ها مشترک است که این ویژگی‌ها عبارتند از:

  • نام شرکت باید ریشه فارسی داشته و لاتین نباشد؛

  • نام شرکت باید با شئونات و فرهنگ جامعه اسلامی تطابق داشته باشد؛

  • نام شرکت باید خاص بوده و توسط کسی استفاده نشده باشد؛

  • نام شرکت باید سه سیلابی باشد.

در ادامه به ویژگی‌های اختصاصی نام هر نوع شرکت اشاره خواهیم کرد.

شرکت‌های سهامی: بعد از نام این نوع شرکت‌ها باید به وضوح عبارت سهامی عام یا سهامی خاص (بسته به نوع شرکت) ذکر شود. در غیر اینصورت، شرکا در برابر دیون و تعهدات شرکت به عنوان شرکای تضامنی شناخته می‌شوند.

شرکت تضامنی: در نام پیشنهادی این نوع شرکت‌ حتما باید عبارت شرکت تضامنی و نام تمام یا یکی از شرکا هم بیان شود. اگر نام تمام شرکا در نام انتخابی شرکت نباشد، باید بعد از نام شریکی که انتخاب شده است عبارت " و شرکا" ذکر شود.

شرکت مسئولیت محدود: در نام این شرکت هم باید عبارت مسئولیت محدود ذکر شده باشد. توجه داشته باشید که نام هیچکدام از شرکا نباید در نام پیشنهادی شرکت ذکر شود، در غیر اینصورت آن فرد به عنوان شریک تضامنی شناخته خواهد شد.

شرکت‌های مختلط سهامی و غیرسهامی: در نام این شرکت‌ها باید عبارت مختلط به همراه نام یکی از شرکای ضامن یا تمام آن‌ها ذکر شده باشد.

شرکت‌های نسبی: در نام این شرکت‌ها هم باید عبارت شرکت نسبی بیان شده و نام یکی از شرکا به همراه عباراتی مثل "و شرکا" ذکر شود.

ثبت شرکت با الی ثبت

جمع‌بندی

در این مطلب سعی کردیم شما را با انواع ثبت شرکت آشنا کنیم. همچنین مراحل و مدارک لازم ثبت شرکت را مورد بررسی قرار دادیم. همانطور که متوجه شدید، شرکت‌ها انواع مختلفی دارند و شما باید با توجه به نوع شرکتی که مد نظر دارید، مدارک مربوطه را آماده کرده و به اداره ثبت شرکت‌ها تحویل دهید. در پایان به این نکته توجه داشته باشید که شما می‌توانید با مراجعه به سایت "elisabt.ir"، با مشاورین حقوقی این مجموعه مشورت کرده و تمام مراحل ثبت شرکت خود را به کارشناسان این سایت بسپارید.

منبع : elisabt.ir

کد خبر: ۲۱۹٬۳۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha