۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
قراردادهای جدید در انتظار تغییر نرخ سود تسهیلات مسکن ملی| واریز آورده اولیه توسط ۹۰۰ هزار متقاضی
«بازار» گزارش می دهد

قراردادهای جدید در انتظار تغییر نرخ سود تسهیلات مسکن ملی| واریز آورده اولیه توسط ۹۰۰ هزار متقاضی

پیشنهاد تغییر نرخ سود تسهیلات مسکن ملی در حالی همچنان در شورای پول و اعتبار در حال بررسی است که همین احتمال تغییر روند امضای قرارداد و سرعت در ساخت و ساز را کُند کرده است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: در فروردین ماه گذشته و در نشستی سه ساعته که با حضور رئیس‌جمهوری، مقامات دولت و مسئولان مرتبط با حوزه مسکن انجام شد نقاط قوت و ضعف طرح نهضت ملی مسکن بررسی و مقرر شد تا اگر برخی مسئولان در این طرح کم‌کاری کرده اند توبیخ و حتی برکنار شوند. اگر چه برخی برخوردها در این زمینه انجام و حتی برخی از مدیران و حتی پیمانکاران خلع ید شدند اما در کنار این موضوع مقرر شد تا تغییر نرخ سود نهضت ملی مسکن که در اواخر روزهای سال گذشته از ۱۸ درصد به ۲۳ درصد افزایش یافته مجددا بررسی و راهکاری برای کاهش آن پیدا شود.

افزایش ۵ درصدی نرخ سود وام طرح نهضت ملی مسکن و رسیدن آن به ۲۳ درصد باعث شد تا اکثر متقاضیان مسکن ملی نگران افزایش بازپرداخت اقساط شوند.

نرخ تسهیلات طرح نهضت ملی از ۱۸ به ۲۳ درصد در قراردادهای جدید رسیده است، گفته بود که اقساط هر قراردادی که از هفته قبل منعقد شده باشد، با نرخ جدید سود بانکی تعیین می‌شود

سعیدرضا کوهی رئیس اداره کل اعتبارات بانک مسکن در اواخر بهمن ماه سال گذشته با اعلام اینکه نرخ تسهیلات طرح نهضت ملی از ۱۸ به ۲۳ درصد در قراردادهای جدید رسیده است، گفته بود که اقساط هر قراردادی که از هفته قبل منعقد شده باشد، با نرخ جدید سود بانکی تعیین می‌شود.

اما آنطور که گزارش ها نشان می دهد هنوز هیچ قراردادی به دلیل عدم مشخص شدن نتایج بررسی شورای پول و اعتبار و احتمال بازگشت نرخ سود به ۱۸ درصد منعقد نشده است.

طرح نهضت ملی مسکن به دلیل اینکه برای آن حد اعتباری دیده نشده و از منابع داخلی بانک پرداخت می‌شود نرخ آن از ۱۸ درصد به ۲۳ درصد تغییر کرده است.

وزیر راه و شهرسازی در اواخر روزهای سال گذشته اعلام کرده بود که به بانک مرکزی تاکید کردیم که ۲۳ درصد ‌سود تسهیلات نهضت ملی مسکن اصلاً قابل قبول نیست و حتما قبل از سال جدید این درصد سود کاهش پیدا خواهد کرد

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در اواخر روزهای سال گذشته اعلام کرده بود که به بانک مرکزی تاکید کردیم که ۲۳ درصد ‌سود تسهیلات نهضت ملی مسکن اصلاً قابل قبول نیست و حتما قبل از سال جدید این درصد سود کاهش پیدا خواهد کرد.

قراردادهای جدید در انتظار تغییر نرخ سود تسهیلات مسکن ملی| واریز آورده اولیه توسط ۹۰۰ هزار متقاضی

او معتقد است که موضوع درصد سود تسهیلات، در جلسه شورای اقتصاد که با حضور ریاست جمهور تشکیل شد بررسی شد و تاکید رییس جمهور به بانک مرکزی هم همین بود، طی جلسه‌ای که با حضور رئیس کل بانک مرکزی و اعضای شورای پول و اعتبار تشکیل شد ضمن بیان نظرات، تاکید کردیم که ۲۳ درصد اصلاً قابل قبول نیست و حتما قبل از سال جدید این درصد سود کاهش پیدا خواهد کرد و به میزان گذشته و حتی کمتر از آن باز خواهد گشت که بتوانیم بخشی از هزینه‌ها را جبران کنیم.

در جلسه ای که در فروردین ماه گذشته برگزار شد محمد مخبر معاون اول رییس‌جمهور، بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، خاندوزی وزیر اقتصاد، فرزین رییس بانک مرکزی و داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه و مسئولان دستگاه‌های مرتبط با حوزه مسکن برگزار شد و موضوع افزایش میزان و نرخ سود تسهیلات مسکن مورد بررسی قرار گرفت و به شورای پول و اعتبار پیشنهاد شد تا نرخ سود وام مسکن ملی از ۲۳ درصد کمتر شود.

در آن جلسه مقرر شد تا پیشنهاد تغییر میزان و نرخ سود تسهیلات مسکن به فوریت طی هماهنگی بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه و صندوق توسعه ملی جمع‌بندی شده و جهت تصویب نهایی به شورای پول و اعتبار ارائه شود.

تاکنون بیش از ۹۰۰ هزار نفر از متقاضیان، آورده اولیه را واریز کرده‌اند و بیش از ۵۰۰ هزار واحد در مراحل مختلف ساخت به سر می‌برد و قرار است خرداد ماه سال جاری تعدادی از واحدهای نهضت ملی مسکن که طی یک تا دو سال گذشته کلنگ‌زنی شده در شهرهای مختلف افتتاح شود

بررسی‌ها نشان می‌دهد تاکنون بیش از ۹۰۰ هزار نفر از متقاضیان، آورده اولیه را واریز کرده‌اند و بیش از ۵۰۰ هزار واحد در مراحل مختلف ساخت به سر می‌برد و قرار است خرداد ماه سال جاری تعدادی از واحدهای نهضت ملی مسکن که طی یک تا دو سال گذشته کلنگ‌زنی شده در شهرهای مختلف افتتاح شود.

اگر چه مقرر شده تا در خرداد ماه امسال واحدهای مسکن ملی به بهره برداری برسد اما آنطور که در گزارش ها آمده است به دلیل عدم تصویب کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن ملی برخی قراردادها معطل مانده اند.

قراردادهای جدید در انتظار تغییر نرخ سود تسهیلات مسکن ملی| واریز آورده اولیه توسط ۹۰۰ هزار متقاضی

علی عسکری سرپرست بانک مسکن در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار با بیان اینکه بانک مسکن به تعهدات خود در نهضت ملی مسکن عمل کرده است گفت: نرخ سود الان از اواخر پارسال ۲۳ درصد شده است اما هنوز در نهضت ملی مسکن قرارداد با نرخ سود ۲۳ درصد نبستیم.

امسال قرار است ۸۱ هزار میلیارد تومان پرداخت شود. که آن ۶۳ هزار میلیارد تومان برای ۲۰۰ هزار واحد مسکونی بوده است و این ۸۱ هزار میلیارد تومان هم با توجه به رشد تورم تقریبا برای ۲۰۰ هزار واحد مسکونی است

او با اشاره به اینکه در قالب نهضت ملی مسکن ماموریت و مسئولیتی که به بانک مسکن محول شده است تقریبا سال اول ۶۳ هزار میلیارد تومان قرار بود تسهیلات پرداخت شود ادامه داد: امسال قرار است ۸۱ هزار میلیارد تومان پرداخت شود. که آن ۶۳ هزار میلیارد تومان برای ۲۰۰ هزار واحد مسکونی بوده است و این ۸۱ هزار میلیارد تومان هم با توجه به رشد تورم تقریبا برای ۲۰۰ هزار واحد مسکونی است. در سال اول طرح نهضت ملی مسکن به تعهدات خود رسیدیم. در حال حاضر ۲۳۲ هزار واحد مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن تامین مالی کرده ایم که اگر ۲۰۰ هزار واحد مسکونی آن برای سال اول است و مابقی برای سال دوم است.

قراردادهای جدید در انتظار تغییر نرخ سود تسهیلات مسکن ملی| واریز آورده اولیه توسط ۹۰۰ هزار متقاضی

بنابراین گزارش، سقف تسهیلات نهضت ملی مسکن ۴۵۰ میلیون تومان است و هشدار رئیس‌جمهوری به برخورد با اهمال احتمالی برخی مدیران در طرح نهضت ملی مسکن از نکات قابل توجه ششمین نشست شورای عالی مسکن بود. ‌رئیس جمهوری در جلسه شورای عالی مسکن، وزیر کشور و وزیر راه و شهرسازی را مأمور کردند وضعیت استان هایی که به لحاظ پیگیری سیاست های دولت در بخش مسکن دچار عقب‌افتادگی بوده و در ۱۰ ردیف آخر جدول هستند را بررسی کرده و چنانچه اهمالی در پیگیری‌ها وجود داشته است، مدیران مربوط توبیخ شوند.

متقاضیانی که دارند تسهیلات پرداخت می‌کنند با افزایش نرخ سود به ۲۳ درصد اقساط آنها تقریباً به حدود ۸ و نیم تا ۹ میلیون تومان افزایش خواهد داشت

متقاضیانی که دارند تسهیلات پرداخت می‌کنند با افزایش نرخ سود به ۲۳ درصد اقساط آنها تقریباً به حدود ۸ و نیم تا ۹ میلیون تومان افزایش خواهد داشت.

رئیس اداره کل اعتبارات بانک مسکن می گوید: دوره بازپرداخت اقساط نهضت ملی مسکن ۲۰ ساله است، گفت: یک صحبتی شد که پرداخت این‌ اقساط به صورت پلکانی شود. چون نرخ سود بالا است فرمولش جواب نمی‌دهد یعنی طوری می‌شود که "رِبح مرکب" (دریافت سود از سود) به وجود می‌آید و نمی‌توانند آن اقساطی که پرداخت می‌کنند، بدهی وام را تسویه کنند، ولی صحبت است که از طریق یارانه، دولت بتواند کمک کند.

در اوایل سال گذشته بود که وزارت راه و شهرسازی از ساخت مسکن ملی با حداقل هزینه خبر داد و طبق آخرین بررسی های صورت گرفته در همان روزهای نخستین سال ۱۴۰۱، قیمت ساخت نهضت ملی مسکن در هر مترمربع معادل ۴.۵ میلیون تومان برآورد شد که البته قرار شد در سال ۱۴۰۱ تعدیل‌های فصلی نیز به این مبلغ اضافه شود.

از زمان اعلام قیمت و در فراخوانی که برای مشارکت سازندگان در طرح نهضت ملی مسکن با نرخ ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در هر متر مربع اعلام شد بیش از یک سال می گذرد و از آنجا که قرار شد تعدیل‌های فصلی نیز به این مبلغ اضافه شود وزارت راه و شهرسازی در تازه ترین بررسی های خود به این نتیجه رسیده است که برای اینکه با سازندگان تعامل بهتر و بیشتری برای سرعت دادن به طرح نهضت ملی مسکن داشته باشد قیمت واحدهای مسکن ملی را برای چندمین بار در سال جاری تعدیل کند.

هر چند تقاضای ساخت مسکن از سوی سازندگان با ارقامی بیش از ۴.۵ میلیون تومان در هر متر مربع بود و برخی انبوه‌سازان به خصوص کانون انبوه سازان و انجمن انبوه سازان معتقد بودند در شرایطی پیمانکاری ساخت واحدهای نهضت ملی را قبول خواهند کرد که تا سقف ۲ میلیون تومان در هر مترمربع افزایش قیمت ساخت لحاظ شود. اما وزارت راه و شهرسازی نپذیرفت و در نهایت مقرر شد تا بندی با عنوان تعدیل های فصلی نیز به این مبلغ اضافه شود.

معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد که عملیات اجرایی در کل نظام عمرانی کشور بر اساس همین فرمول، قیمت‌گذاری می‌شود و تا با حداقل قیمت ممکن، مسکن ساخته شود، لذا بارها اعلام‌شده تا سازندگان در صورت آمادگی وارد عقد قرارداد شوند.

ظاهرا دولت نیز به خوبی می دانسته که در طول سال گذشته نرخ تورم و قیمت مصالح ساختمانی دستخوش تغییر خواهد شد به همین دلیل بود که تعدیل‌های فصلی را در قراردادها درج کرد. چرا که در نیمه های سال بود که مجددا قیمت مسکن ملی دچار تغییراتی شد.

حال به نظر می رسد دولت تلاش دارد با کاهش نرخ سود مسکن ملی از یک سو اقدامی برای تقویت بخش تقاضا کرده باشد و از یک سو با معضل رشد قیمت نهاده های تولید مواجه است که می تواند قیمت تمام شده مسکن ملی را افزایش دهد و سازندگان را بیشتر از قبل ناراضی و نگران از ادامه کار کند.

کد خبر: ۲۱۹٬۳۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 35
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سیدعاجز IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۶
      29 1
      سلام خواهش میکنم یه فکری برای کاهش آورده و قسط وام بکنید واقعا مردم توان پرداخت ندارند لطفا پیگیری کنید
    • IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۶
      6 0
      چرا حرفی از بندرعباس نیست همش از شهرستان هایی چون اصفهان تهران وووو هست تکلیف ما چیه پول نداریم هرچه داشتیم فروختیم و هیچ پیشرفتی داخل پروژه ندارین با این تورم این قول وعده ها بدرد خودت میخوره اقای وزیر راه شهرسازی اقای ریس جمهور
    • ایرانی US ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۶
      22 1
      این وام را هیچکس نمیتونه پس بده آخه ۲۳ درصد نزوله نه وام اگر وامه پس وام احمدینژاد ۴ درصد بود چیه؟
    • بهرام IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۶
      10 0
      مدیران اردبیل برکنار کنند، یک زمین ندادنند ، دو بسیار بی تفاوت هستند. بهترین نکات برای خودشان و هر اداره برای خودش برداشته ، مسکن مردم رسیدن نزدیک ده و روستا زمین میدهند.
    • IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
      6 0
      اصلا پیشرفت 2درصد هم نداشته و ما با این اوضاع فکر نمی‌کنیم هیچ وقت صاحب خانه شویم چون اصلا دلسوزانه کار نمیکنن
    • IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
      9 0
      سلام چرا مسکن ملی شیراز شهر جدید صدرا اصلا تو این تقریبا دوسال هیچ پیشرفتی نداشته آخه دیگه کی میخوان دلسوزانه برای ما قشر کم درآمد وکارگر کاری کنن والله دیگه کمرمون زیر بار این تورم و اجاره نشینی شکسته شد تورا قرآن هر یه فکر به حال قشر ضعیف کنین
    • مریم IR ۰۶:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
      6 1
      پروژه ۸۱۰۰ واحدی اراک بعد دو سال دو درصد پیشرفت داشته.و الان ک هوا برای ساخت و ساز خوبه پیمانکار نداره.
    • IR ۰۷:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
      21 0
      سلام والا مبلغ قسط ها هم زیاده قرارشد مرحله به مرحله مردم 40 تومان بدهندالان واریزی اومده 100 میلیون خوب مردم بدبخت ازکجابیارن
    • رضا IR ۰۷:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
      12 0
      شماهم کامنتهاروتوجه کنید متقاضیان درخواست کاهش آورده وقسط رودارم حالا شما ۸_۹م ت قسط تقسیس می‌دین کمی تفکرپشت این موضوع نیاز است مردم همین الان مشکل معیشتی شدید دارن به امید خدا یه راه حل مناسبترین پیدا کنیدودراختیارمردم قراردهید
    • محدثه صفرپور IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
      2 0
      لطفاً تسهیلات مسکن را یک سال در میان از بانک ها بگیرید تا به مردم فشار نیاید و بتوانند پیش پرداخت های 100 میلیونی خود را یک سال در میان پرداخت کنند به جای آنکه آخر کار تسهیلات 500 میلیونی تعلق بگیرد به مسکن ملی این گونه نه بانک ها می‌خواهند یکجا تسهیلات را پرداخت کنند نه متقاضی هر سال 100ملیون پرداخت کند
    • روح الله IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
      2 1
      ما مسکن ملی هستیم سال ۹۸ تا حالا ۱۲۰ میلیون دادیم مستجرم ندارم بدم میگن ۱۰۰ دوباره ۶۰ میلیون بده چیکار کنم نوشتن اگر ندی انصراف باید بدی
    • ناشناس IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
      2 0
      با سلام لطفا بررسی بفرمایید که چرا شهرداری و ادارات داخلی برای صدور پروانه ساخت و عقد قرار داد این همه پول می گیرند و روند را کند می کنند مگه دولتی نیست مگه توجه به محرومین زدایی نیست اصلا عامل خود گرانی و کندی خود ادارات دولتی مجری طرح هستند که نباید از دید وزیر و رئیس جمهور محترم نادیده گرفته شود.
    • @ IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
      1 0
      این کارو میکنن که کسی متقاضی نباشه.تا بگه من خواستم بسازم نخواستن. پول خیلی زیادی و سود زیادی برا ملکی که کیلومتر ها از شهر ها دورن . ملت چی فرص کردن
    • Samirad68 IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
      2 0
      با سلام ما سمنان هستیم بعد یکسال و نیم از واریز 40تومنی برای بانک مسکن الان پیام دادن تا اخر اردیبهشت 40تومن و بعد از اون هر سه ماه 67تومن تا 6قسط واریز کنید فقط یکی بگه از کجا؟!! ما مستاجریم نصف حقوق رو بابت اجاره میدیم نصفش هم قسط این اقساط 67میلیونی رو از کجا بیاریم ماها نباید خونه دار بشیم تا کی مستاجر بمونیم هیچ کس بداد ما نمیرسه
    • عباس ربیعی IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
      0 0
      سلام بنده مدت 25 سال درکرج زندگی می کنم مستاجر دارای سه فرزند هیچ گونه اموالی ندارم ولی مسکن ملی درخواست کردم که مبلغ اولیه را پرداخت کردم ولی مراجعه میکنیم میگن خبری نیست لطفآ پیگیری کنید متشکرم هشتگرد کرج لااقل زمین واگذار کنید خودم بسازم ازبلاتکلیفی دربیاییم،
    • محمد DE ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
      7 0
      سلام نام نویسی کردم ولی هیچ کس اطلاع بهم نداد ۳۰ ساله مستاجرش دیگه از زندگی سیر شدم
    • IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
      2 1
      باعرض سلام.اینجانب از متقاضیان مسکن ملی شهر تبریز هستم.بنده اولین واریزی درسال 99بوده وتاحالا200میلیون پرداخت کردم هفته گذشته مارابه جلسه ای فراخواندند و گفتند متری شده12میلیون.من نمیدونم باچه حساب کتابی این پول را از مامیخوان.گفتند باید کلا900میلیون نقد بدید .مااگه این همه پول داشتیم چرا مسکن ملی ثبت نام میکردیم
      • مرادی IR ۰۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
        4 0
        ما هم ۲۰۰ تمن سال ۹۹و ۴۰۰ ازمون گرفتن، اون موقع من یه پراید و ۱۲۰ گرم طلا فروختم، اگه میدونستن به نزخ روز باهامون حساب میکنن ما هم ارزش اون پولمون ده برابر شده، پول ما رو تو ارزونی ازمون گرفتن،من الان ۳۰۰ تمن پول پرایدم بود و نزدیک ۳۰۰ طلا داشتم، خدا براشون نسازه،
    • فریاد IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
      2 1
      در استان همدان هنوز زمین مشخص نشده و کم کارترین استان کشور است فکری به حال این استان بکنین
    • musa IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
      0 0
      بنده در مسکن ملی قم دیروز با بانک مسکن 23 درصد قرارداد امضا کردم با اقساط 9400000 تومان چرا میگن هنوز قراردادی منعقد نشده اگر تاخیر می کردیم به ازای هر روز تقریبا باید 1 میلیون تومان جریمه می دادیم دروغ میگن
    • علی IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
      0 0
      اقا بانک مسکن قم با ما ۲۳ درصد قرارداد بست قسطشم داره میگیره پس این اقای علی عسکری چی میگه هیچ قراردادی با ۲۳ درصد بسته نشده اقا به فریاد ما برسید بانک مسکن قم داره برای ۱۰ سال ماهی ۱۰/۵ قسط ۲۳ درصد میگیره از ما
    • مجید IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
      0 1
      دروغ میگه و با ما قرارداد ۲۳ درصد بسته شده و داریم قسط با سود ۲۳درصد میدیم
    • ص . ح IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
      0 0
      در استان قم با سود ۲۳ درصد داره قرارداد بسته میشه همه جا سر زدیم هیچکس جواب گو نیست تو رو خدا به داد ما برسید قسط ماهی ۱۰ میلیون اخه از کجا بیاریم پیگیری لطفا
    • فاطمه حکمت IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
      0 0
      همش دروغی بیش نیست همین دیروز بنده رفتم و تقسیط وام برای مسکن ملی انجام دادم در شهر قم . با سود ۲۳ درصد
    • رز IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
      1 0
      سلام .کارگری که ۸ میلیون حقوق میگیره چطور می تونه حدود ۱۰ میلیون اقساط مسکن ملی را بده در صورتیکه خرج و مخارج خونه وبچه و....هم هست لطفا مسولین یه فکری بکنید
    • ابراهیمی IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
      0 0
      سلام با ما قرارداد ۲۳ درصد قراره ببندن ما هنوز نرفتیم کار بانک رو انجام بدیم چون واقعا در توانمون نیس ماهی نه ونیم قسط بدیم با حقوق ۸تومنی که ۵تومنش قسط میدیم خواهشا یه فکری به حال ما بکنید
    • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
      0 0
      سلام من عضو مسکن ملی قم هستم رفتم بانک کار وام انجام دادم باسود ۲۳درصد چطور میگن ما هنوز انجام ندادیم
      • Farhad IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۰
        0 0
        سلام این وام ضامن هم میخواد
    • میثم IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
      0 0
      ولا معلوم نیست مردم عادی و قشر ضعیف جامعه از کجا باید این مبلغ ها رو بیارن دولت باید یه فکر اساسی برای کاهش آورده و اقساط وام بکنه وگرنه ما فقط باید خواب خانه دار شدن ببینیم
    • سید IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۰
      1 0
      من پارسال خودرو فروختم ۲۰۰ الان شده ۴۰۰.جهت ثبت نام مسکن ملی.حالا تاوان تورم هم باید بدم.پس پول واریزی من چی؟چطور قرارداد میبندن دوطرفه متعهد میشن اینجا یکطرفه و دولت هر جور دوست داره تغییر میده
    • امیر IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۰
      1 0
      سلام به فکر مستأجران باشیم.۱ پول پیش خونه ۲اجاره خونه۳اقساط ۴اورده مسکن۵ خرج خانه خلاصه نداری انصراف. نداری نخور نداری نپوش نداری ????
    • امیر IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
      0 0
      میخوایید ما را صاحب خونه کنید یا نسل بعد از خودمون هم در گیر اقساط خونه باشه
    • سیاوش جوادی IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
      0 0
      بهره ده درصد میدن اونم به 40 میلیون اول به دومی هیچی 23 در صد بهره میگیرن.هنوز بعد یکسال فاز 6 قم شروع نشده نمیدونم قرارداد بستن یا نه با ما که نبستن 80 هم گرفتن وهیچ خبری نیست
    • رضا IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
      0 0
      سلام آقای بذرپاش توروخدا ما سا ۸۹مسکن ملی نوشتیم تازه دنبال جواز هستیم هیچی پول نداریم اگر سال 8۹ میدادن متری 1500000هزار توان بود الان متری ۱۰میلیون از کجا بیاریم از قروه سنندج به دیگه هیچ راهی برایمان نماند اجاره خانه ده برابر شده چرا دولت کاری کرده فقط خود کشی کنیم
    • مهدی IR ۰۴:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
      0 0
      کاش به من زمین میدادید تا حالا خودم ساخته بودم برای بچهام هم خانه بودمیگن توی زاهدان زمین نیست ۱۷ساله همسرم پرستاره هنوز خونه ۶۰متری زندگی میکنیم پول اجاره خونه بزرگم نداریم خودم همبیکارم.