۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۵
افزایش ۱۳۷درصدی قیمت پت، بسته بندی آب را زمین زد| الزام تعیین سقف رقابتی در بورس
بازار گزارش می دهد؛

افزایش ۱۳۷درصدی قیمت پت، بسته بندی آب را زمین زد| الزام تعیین سقف رقابتی در بورس

فعالان صنعت آبهای بسته بندی شده کشور به افزایش ۱۳۷درصدی قیمت پت به عنوان ماده اولیه تولید معترضند و دبیر انجمن آب های معدنی میگوید برای جلوگیری از افزایش افسارگسیخته باید سقف رقابتی در بورس بگذارند.

بازار؛ گروه صنعت: در شرایطی بازار جهانی آب های معدنی و آشامیدنی که با نام آب بسته بندی شده نیز شناخته می شود روندی پویا در پیش گرفته است که به گفته کارشناسان شیوع روزافزون بیماری‌های منتقله از طریق آب و افزایش آگاهی توده‌ ها در مورد خطرات سلامتی ناشی از مصرف نوشیدنی‌های گازدار از عوامل اصلی تأثیر مثبت بر تقاضای آب بطری در سراسر جهان است.

ارزش ۳۶۴ میلیارد دلاری بازار جهانی آب بسته بندی شده تا ۲۰۲۸

در واقع بر اساس گزارشات جهانی منتشر شده در سال ۲۰۲۲ ارزش بازار جهانی آب بسته بندی شده به بیش از ۲۳۷ میلیارد دلار رسیده است و پیش بینی می شود تا پایان سال ۲۰۲۸ با رشد متوسط ۷.۳ درصدی به بیش از ۳۶۴ میلیارد دلار برسد. از سوی دیگر بر اساس گزارشی که اخیرا سایت آماری Statista منتشر کرده است برآورد می شود حجم جهانی آب بسته بندی شده بین سال های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷ به طور میانگین ۴۰.۳ میلیارد لیتر افزایش یابد و در پایان سال ۲۰۲۷ به ۵۱۵ میلیارد لیتر برسد.

افزایش ۱۳۷درصدی قیمت پت توسط پتروشیمی تندگویان

بر اساس این گزارش یکی از اصلی ترین مواد اولیه مصرفی در صنعت آب های آشامیدنی و معدنی محصول «پِت» است که از تولیدات پتروشیمی ها است. با این وجود نوسان قیمت پت یکی از مشکلات تولید کننده های این بخش است که تولید و بازار را به نوعی تحت تاثیر قرار داده است.

پیمان فروهر دبیر انجمن آب های آشامیدنی و معدنی ایران در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: افزایش قیمت مواد اولیه یکی از موضوعات و معضلاتی است که دامن تولید کننده های را گرفته و الان تولید کننده های ما به واسطه افزایش قیمت مواد اولیه به اصطلاح خون دل میخورند و آسیب های جدی می بینند.

در حالی پتروشیمی تندگویان به عنوان تامین کننده اصلی پت برای صنعت آب های بسته بندی شده قیمت این ماده را ۱۳۷درصد افزایش داده که قیمت این محصول نقش ۶۰درصدی در نرخ نهایی محصول ما دارد

فروهر افزود: همانطور که می دانید مهمترین ماده اولیه صنعت ما پت است که بخش اعظم این ماده توسط پتروشیمی تندگویان تامین می شود. اما از آذرماه سال قبل تا به امروز قیمت این ماده اولیه ۱۳۷ درصد افزایش داشته است؛ یعنی از کیلویی ۲۷۴۰۰ تومان به حدود ۶۵ هزار تومان و در آستانه ۶۶ تا ۶۷ هزار تومان هم است.

فروهر با اشاره به اینکه قیمت پت نقش ۶۰ درصدی در قیمت نهایی محصولات ما دارد، افزود: این افزایش قیمت سنگین در کنار تورم عمومی اقتصاد کشور برای تولید کننده های حوزه آب های معدنی و آشامیدنی به اصطلاح کمرشکن است.

وی ادامه داد: در حال حاضر کرایه حمل قاتل صنعت ما است چرا که محصول ما سه ویژگی دارد که عبارت اند از حجم بالا، وزن بالا و قیمت ارزان؛ لذا چون حجم و وزن بالا است و قیمت پایین است کرایه حمل به عنوان یک مولفه اثرگذار باعث آسیب این حوزه می شود.

دبیر انجمن آب های معدنی و آشامیدنی ایران با اشاره به دیگر هزینه هایی که بر واحدهای تولیدی این حوزه تحمیل می شود گفت: یکی دیگر از مشکلاتی که در حوزه مواد اولیه داریم و مهمترین آن نیز پت است این است که قیمت پایه ای که پتروشیمی تندگویان به عنوان تولید کننده این محصول در بورس می گذارد ۳۳ تا ۳۴ هزار تومان است اما آنچه باعث می شود قیمت به این اعداد نجومی برسد رقابت است؛ یعنی وقتی برای رقابت سقف تعیین نشده این اتفاقات می افتد و ما در نهایت مجبور هستیم با این اعداد و ارقام نجومی خرید کنیم و آسیب را هم تولید کننده می بیند.

قیمت آب بسته بندی یک و نیم لیتری و نیم لیتری

فروهر با بیان اینکه تعیین سقف رقابتی وظیفه چند سازمان و ارگان از جمله پتروشیمی، شورای سیاست گذاری بورس، سازمان حمایت، وزارت صنعت و غیره است گفت: چند سال پیش تجربه سقف قیمت یا همان سقف رقابت در بورس داشته ایم و خیلی هم کمک می کرد که اینگونه آسیب نبینیم و اینگونه بی پروا قیمت بالا نرود اما الان این سقف رقابتی وجود ندارد که آسیب زننده است.

فروهر در خصوص آخرین قیمت محصولات نیز اظهار داشت: قیمت مصرف کننده آب بسته بندی یک و نیم لیتری ۶ هزار تومان و نیم لیتری هم ۳ هزار و ۶۰۰تومان است

وی همچنین در پاسخ به این سوال که برای سال جدید افزایش قیمت خواهید داشت یا خیر گفت: فعلا با سازمان حمایت در حال صحبت و گفتگو هستیم و هنوز نتیجه مشخص نیست.

کد خبر: ۲۱۹٬۲۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha