۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۷
سموم بی کیفیت بلای جان کشاورزی گلستان | برخی گندمزارهای استان از بین رفت
یک کشاورز گلستانی مطرح کرد؛

سموم بی کیفیت بلای جان کشاورزی گلستان | برخی گندمزارهای استان از بین رفت

گرگان- اصغری، یک کشاورز گلستانی با بیان اینکه سموم بی کیفیت آفت جان مزارع شده، گفت: بسیاری از مزارع گندم استان به دلیل استفاده از آفت کش های بی کیفیت از بین رفته است.

یاسر اصغری در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: بسیاری از مزارع گندم استان به دلیل استفاده از آفت کش های بی کیفیت از بین رفته است.

این کشاورز گلستانی ادامه داد: حدود ۳۰ نفر از کشاورزان برای محصولات کشاورزی از جمله گندم از سم علف کش دو منظوره استفاده کردند که متاسفانه این سم ها گندم ها را خشک کرد و باعث خسارت زیادی شد در حالی در همان منطقه کسانی که از سم تک منظوره استفاده کردند هیچگونه آسیبی به محصولات آنها وارد نشده است.

وی افزود: این موضوع به اطلاع کارشناسان جهاد کشاورزی شهرستان رسیده و با بررسی ها انجام شده کارشناسان جهاد کشاورزی خسارت وارده را تایید کردند اما ین خسارت را نه مرتبط سم بی کیفیت که با خشکسالی و رطوبت کم زمین می داند.

اصغری با بیان اینکه زمین از رطوبت کافی در آن زمان بهره مند بود، خاطرنشان کرد: عدم کیفیت سم باعث از بین رفتن گندم زارها شد که امیدواریم این خسارت از طریق فرماندار و داداستان پیگیری شود.

وی گرانی سم و کود پس از حذف ارز دولتی را از دلایل خرید کشاورزان از چنین سم هایی دانست و اضافه کرد: در سال های اخیر، مخصوصا از سال گذشته که حذف ارز ترجیحی را داشتیم کشاورز سم و کود را با قیمت های بسیار هنگفت تهیه می کند اما با این افزایش قیمت کیفیت سموم بسیار پایین آمده است.

وی ادامه داد: اگر کشاورزی استان به همین شکل مدیریت شود و نظارتی بر تهیه سموم و مجازاتی برای کسانی که سموم بی کیفیت وارد بازار می کنند نباشند دیگر گلستان قطب کشاورزی کشور نخواهد بود.

این کشاورز گلستانی اضافه کرد: متاسفانه با توجه به افزایش و تعدد سموم برای کشاورز تشخیص اینکه از چه سمی استفاده کنیم بسیار مشکل است و کارشناسان جهاد هم در این زمینه کمکی نمی کنند.

وی افزود: کارشناسان جهاد می گویند اگر سمی را به شما معرفی کنیم تبلیغات می شود و ما نمی توانیم این کار را انجام دهیم.

اصغری در خاتمه یادآور شد: برای همین مساله است که کشاورز به دلیل اینکه اطلاعات لازم را ندارد از سمومی استفاده می کند که نه تنها آفت را نابود نمی کند بلکه مشکلات جدی تری نیز برای مزرعه به وجود می آید.

کد خبر: ۲۱۹٬۲۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha