۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۰
کشاورزان در فروش گندم خود آزاد هستند | اعتراض گندم‌کاران به قیمت گذاری دولتی
بررسی نارضایتی کشاورزان از نرخ گندم؛

کشاورزان در فروش گندم خود آزاد هستند | اعتراض گندم‌کاران به قیمت گذاری دولتی

تهران- حاشیه‌های بسیاری برای قیمت گذاری گندم در سال ۱۴۰۲پیش آمده از یکسو کشاورزان به قیمتی پایین تر از ۲۵ الی ۳۰ هزار تومان راضی به فروش نیستندو از سوی دیگر نگرانی هایی راجع به تصمیم مدیران وجود دارد

مرجان شرف- بازار، کشاورزان عقیده دارند که با توجه به تورم و گرانی ها نرخ خرید تضمینی گندم باید بیشتر از دو برابر افزایش نسبت به سال گذشته تعیین شود یعنی از ۱۱۵۰۰ تومان به ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان برسد و در این میان برخی از کشاورزان تهدید کرده اند که در غیر اینصورت گندم تولیدی خود را یا به کشورهای خارجی مانند عراق و افغانستان خواهند فروخت یا خوراک دام ها خواهند کرد.

در این میان دولت با یارانه های اعطایی سعی بر آرام کردن بازار دارد اما کشاورزان و برخی از صاحبنظران می گویند این یارانه نصیب دلالان و واسطه ها می شود، و نه مصرف کننده و نه کشاورز از آن بهره ای نمی برند. مواردی از این دست قیمت گذاری گندم را امسال بسیار پر حاشیه ساخته و همه منتظر هستیم تا قیمت مشخص شود و نظرات را بشنویم برای بررسی بیشتر با عطاءالله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندم کاران کشور به گفتگو نشستیم:

* قیمت توسط شورای قیمت گذاری چگونه تعیین می‌شود؟

با مصوبه مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۹ شورای قیمت گذاری شکل گرفت و از آن پس نرخ گذاری محصولات کشاورزی بخصوص گندم تقریبا حالت واقعی به خود گرفت. نمایندگان کشاورزان اکثریت مطلق را در شورای قیمت گذاری در اختیار دارند و هنگام تعیین قیمت مولفه‌های گوناگی مانند هزینه تمام شده، هزینه تولید بعلاوه سود معقول، رابطه مبادلاتی با سایر محصولات کشاورزی، نرخ تورم و قیمت‌های جهانی و نرخ ارز را بررسی می‌کنند و این شاخص هایی که برای قیمت گذاری بر اساس پایداری بازار در شورای قیمت گذاری انجام می شود ما را به یک قیمت معقول می‌رساند.

عراق قیمت هر کیلوگرم گندم بین ۲۵ تا ۳۰ هزارتومان است

در سال گذشته با قیمت‌گذاری خوبی که در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ انجام شده بود میزان خرید تضمینی نزدیک ۵۳ درصد افزایش پیدا کرد و کشاورزان گندم های تولیدی را به دام و طیور، قاچاقچی‌ها، محتکر و دلال‌ها نفروختند و خرید گندم روند صعودی خوبی داشت.

* در مورد فروش به کشورهای همسایه توضیح دهید

در کشورهای همسایه با توجه به خشکسالی‌ها، کمبود تولید و قیمت جهانی قیمت خرید توسط دلال‌ها و واسطه‌ها بالاست در عراق قیمت هر کیلوگرم گندم بین ۲۵ تا ۳۰ هزارتومان است در افغانستان و پاکستان بین ۲۰ تا ۲۵ هزارتومان این صحبت درست است که اگر بتوانیم گندم خود را در عراق بفروشیم حداقل قیمت ۲۵ هزارتومن خریدار دارد یا افغانستان یا حتی در بازارهای جهانی این قیمت بالاترهم می شود و نه تنها من که همه این موضوع را قبول داریم.

* پس دلیل این نوع قیمت گذاری که کشاورز را ناراضی نگاه می دارد چیست؟

گندم یک کالای محصول استراتژیک و ستون خیمه امنیت غذایی کشور است و دولت و حاکمیت در هنگام قیمت گذاری معذوریت هایی در محاسباتش دارد اما باید عواملی درباره امنیت غذایی درنظر گرفته شود. از آن طرف کشاورزان همیشه مصالح ملی را به منافع خودشون ترجیح داده اند اما این از خود گذشتگی آنها نباید منجر به ضرر کردن و به خطر افتادن منافع کشاورز شود از طرف دیگر بحث حمایت از مصرف کننده است که کشاورزان هم قبول دارند و بحث حمایت از مصرف کننده هم نباید باعث این شود که وضعیت پولی و مالی کشاورز به خطر بیفتد.

کشاورزان در فروش گندم خود آزاد هستند | اعتراض گندم‌کاران به قیمت گذاری دولتی

* وظیفه دولت چیست؟

دولت ها باید حمایت خودشان را از کشاورز نشان دهند در مورد قیمت که هنوز هم مورد اعتراض کشاورزان است نباید فراموش کنیم که مشکل اصلی قیمت گذاری گندم نیست مشکل نرخ آرد و نان است یعنی دغدغه به وجود آمده در قیمت آرد و نان را به سمت گندم و جیب کشاورز می بریم. به این صورت که گندم را سال گذشته ۱۱۵۰۰ تومان از کشاورز می خریدیم و نزدیک ۱۰۰۰ تومان می دادیم برای آرد در نتیجه وضعیت دولت در این مورد پیچیده شد

منافع مصرف کننده در این حین نابود و به جیب دلال ها و واسطه ها و رانت خواران و خلافکارانی که در این حین در قِبَل نان و آرد خلاف هایی را انجام می دادند، می رفت از سوی دیگر دولت ها تمام مشکلات را به گردن تولید کننده می اندازد و تولید کننده باید منافع دلال و واسطه و خلافکاران آرد و نان چه در توزیع و چه در تهیه آن را از جیب خود بدهد. این دور از انصاف است و از جیب تولید کننده نباید این ها پرداخت شود.

* کشاورزی در ایران چه محدودیت‌هایی دارد؟

کشاورز ایرانی در شرایطی گندم تولید می کند که متوسط سالانه بارش کشور ۲۲۰ میلی متر در سال است اما کشاورزان کشورهای صادر کننده متوسط سالانه حداقل ۷۵۰ میلی متر بارش دارند. کشاورز ایرانی در یک شرایط سخت و بحرانی تولید می کند اما با آنها مقایسه می شوند.

مسئولان برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصاد و دارایی کمتر منافع کشاورزان را در نظر می گیرند و همیشه بنا به دلایلی توجیه می کنند کشاورز باید جیبش خالی باشد به عنوان نمونه بازار های جهانی را به عنوان رقیب داخلی عنوان می کنند که مورد اعتراض بنده هم در بسیاری از موارد قرار گرفته است و موارد بالا را لحاظ نمی کنند.

به عنوان مثال نماینده سازمان برنامه و بودجه در جلسات از قیمت گندم در بازار جهانی می پرسد و در نظر نمی گیرد که من کشاورز ایرانی در شرایط بحرانی و هشدار و کم بارانی گندم تولید می کنم نه بارش متوسط ۷۵۰ میلی متر و شرایطی که در خارج برخی از کشور ها از نظر طبیعی دارند.

* برای تعیین قیمت گندم چه شرایطی را باید در نظر بگیریم؟

گندم باید واقع بینانه و واقع نگرانه قیمت گذاری و اصلا از بحث اقتصادی خارج شود گندم محصول معمولی نیست که شرایط اقتصادی معمولی را برای قیمت گذاری آن در نظر بگیریم. گندم پایه و ستون اصلی امنیت غذایی ماست و شرایط خاصی دارد که باید حمایت و با قیمت مطلوب خریداری شود تا نیازمند بازارهای جهانی و بیگانه نشویم.

کشاورزان در طول تاریخ بخصوص پس از انقلاب نشان دادند که مصالح ملی را بر منافع شخصی و گروهی و صنفی خود ترجیح می دهند یعنی اولویت اول منافع ملی، ملت، حاکمیت و نظام است و شکی در آن نیست اما در مقابل کشاورز هم گذران زندگی خودش و معیشت اش را باید بگذراند کشاورزی که گندم را می کارد و پس از ۹ ماه چشمش دنبال منابعی برای گذران زندگی خودش و خانواده اش است، حقش است و باید تامین شود.

ما اگر بخواهیم محصولش را به هر بهانه ای و به هر دلیلی با قیمت نازل بخریم و دلایلی بیاوریم که بیشتر این دلایل قابل قبول و منطقی نیست، چاره ای ندارد که برای تامین زندگی خودش و برای اینکه چرخ زندگی را بچرخاند دنبال خریدار بگردد که با قیمت بالاتر گندم را از او خریداری کند در قانون محدودیتی وجود ندارد که تو محصولی را تولید کردی حتما و اجبارا باید محصول را به من بفروشی و اگر کشاورز اهوازی بخواهد محصول خودش را در تبریز بفروشد هیچ محدودیتی ندارد، این تولید خودش است و به قیمتی که خودش راضی باشد هر طور خواست می تواند به فروش رساند.

در خصوص گندم، نمی‌توانیم در چارچوب‌های اقتصادی معمول مانند نرخ خرید و... تکیه کنیم

این امر شرایطی را فراهم می کند که قاچاقچی ها، دلال ها و واسطه ها با شرایط خوب پرداختی به میدان بیایند اگر دولت ذره ای مواظب نباشد در این بازی خواهد باخت. و این منجر به کاهش خرید دولت و افزایش واردات ناپایداری امنیت غذایی و هزار و یک مساله دیگر می شود؛ که اصلا برای کشور خوب نیست.

* آیا دولت می تواند جلوی فروش آزاد گندم مردم را بگید؟

هنگامی که کشاورز یک محصولی را تولید کرده ما طبق قوانین تنها خرید تضمینی را در مورد محصول تولید شده داریم اما اگر در کنار این قانون بعضی وزارت خانه ها، ارگان ها و ... محدودیت هایی را اعمال می کنند این ها جزء قانون نیستند.

* نحوه قیمت گذاری گندم چگونه باید باشد؟

در خصوص گندم، نمی توانیم در چارچوب های اقتصادی معمول مانند نرخ خرید و... تکیه کنیم زیرا باید خارج از -فقط یک کالای اقتصادی- به آن نگاه کرد از نظر امنیت غذایی، امنیت شغلی، تابع یک سری شرایط فرا قانونی هم می تواند باشد.

* هر کشاورز برای هر هکتار چقدر هزینه تولید هر کیلوگرم گندم می‌کند؟

طبق آمار و آنالیزی که از ۳۲ استان کشور در مورد هزینه های تولید و قیمت تمام شده هر کیلو گندم دیم و آبی به صورت آنالیز میدانی و عملیاتی و نه دولتی انجام شده، به همراه ۲۰ درصد سود معقول حداقل باید 16 هزار و ۸۰۰ الی ۱۷ هزار تومان از کشاورز خریداری شود تا کشاورز راضی باشد اگر کمتر از این مقدار قیمت گذاری انجام شود سود کشاورز به خطر می افتد جیب کشاورز خالی می شود و اعتراضات و نارضایتی ها به وجود می آید.

* اگر قیمت گندم به قیمت واقعی‌اش برسد، چه‌طور می‌توانیم امیدوار باشیم که نرخ نان و آرد افزایش پیدا نکند؟

در تمام سالهایی که توانستیم قیمت گندم را طوری تعیین کنیم که مورد رضایت کشاورزان واقع شده باشد هم آن سال و هم سال آینده اش تقریبا به یک خود کفایی نسبی و خود اتکایی رسیدیم و این نشان دهنده این موضوع است که کشاورز اگر راضی باشد، مدیریت مزرعه، تغذیه و سایر موارد را بخوبی انجام می دهد و در ادامه تناژ محصولش بالا می رود و در نتیجه به خود کفایی می رسیم.

کشاورزان در فروش گندم خود آزاد هستند | اعتراض گندم‌کاران به قیمت گذاری دولتی

* چرا قیمت گذاری گندم سخت شده است؟

گندم محصولی واسطه ای است یعنی محصولی است که تبدیل به محصولات صنفی صنعتی مانند ماکارانی، شیرینی جات، بیسکوییت و نان های حجیم فراوری می شود. در سال های گذشته بخصوص در سی سال گذشته در مورد تعیین نرخ گندم، آرد و نان ما دچار اشتباه فاحش و وحشتناک شدیم و آنهم این بود که ما فکر کردیم گندم را به هر قیمتی که خریدیم برای حمایت از حقوق مصرف کننده به یک پنجم قیمت تحویل مصرف کننده دهیم.

مثلا ما گندم را سال گذشته ۱۱۵۰۰ می خریدیم با سود هزار تومان به نانوا می دادیم و امسال هم با همان قیمت به نانوا دادیم یعنی این شکاف قیمتی خرید و فروش ما هر سال نسبت به سال گذشته به صورت وحشتناکی عمیق تر شد؛ گرچه قبول داریم که نظام ها، دولت ها و حاکمیت ها باید از مصرف کنندگان محصولات استراتژیک مانند نان حمایت کنند.

نحوه حمایت باید جوری باشد که به خود محصول آسیب نرساند و دولت ها را نیز دچار مخمصه نکند دولت در خصوص پرداخت یارانه آرد و نان دچار مشکل است و فشاری که بر کشاورز وارد می کند ناشی از خلایی است که در سال های گذشته ایجاد شده است. دغدغه امروز دولت قیمت گندم نیست مشکل قیمت آرد و نان است که اگر دولت ها می خواهند یارانه ای را به طبقات مصرف کننده برای حمایت بدهند که طبیعی هم است باید مستقیم به خود مصرف کننده داده شود یعنی به کسی که نان را می خرد و مصرف می کند.

* یارانه به چه کسانی پرداخت می شود؟

یارانه را به صورت غیر مستقیم به مصرف کننده می دهیم و بیشتر به واسطه ها پرداخت می شود به عنوان مثال گندم را به کارخانجات تحویل می دهیم آرد کنند و آنها با قیمتی به نانواها می دهند نان تولید می شود و با نرخ نازلی به مصرف کنندگان می فروشند و یارانه و ما به التفاوت را به نانواها و کارخانجات پرداخت می کنیم.

* گلایه اصلی شما چیست؟

گلایه اصلی ما در شورای قیمت گذاری از سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصاد و دارایی همین موضوع است کشاورزان و نمایندگان شان در شورای قیمت گذاری، مسئولان جهاد کشاورزی، وزرای سابق و چه سرپرست فعلی انصافا در کنار ما تشکل ها که مدافع امور کشاورز ها هستیم تلاش می کنند که سطح زندگی تولید کننده را به سطح قابل قبولی رسانند.

برخی مسئولان می‌گویند اگر گندم را وارد کنیم از نظر اقتصادی به صرفه ما است

اما مانع اصلی دیدگاه دستگاه های دولتی مانند سازمان برنامه و بودجه، وزارت امور اقتصادی و دارایی و در کنار آنها نیز ستاد تنظیم بازار و سایر ارگان ها و سازمان هایی که دخالت می کنند است. گلایه ما از سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصادی و دارایی این است که هنگامی که ما قیمت ۱۷ هزارتومان تمام شده که برای کشاورز را اعلام می کنیم که قیمتی معقول است هیچگونه ایراد کارشناسی و علمی که مورد تایید قرار گیرد نمی توانند بگویند و تنها ایراد نمایندگان سازمان ها عدم وجود اعتبار کافی برای خرید است این حرف ها بهانه است.

برای بسیاری از صنف ها اعتبار کافی داریم و مواردی که حتا دیده شده که به صورت بلاعوض داده شده است؛ اعتبار داشتیم اما برای محصولات کشاورزی که اتفاقا بلاعوض نیست و محصولی را از کشاورزی می خریم و جنس را دریافت می کنیم و اعانه و صدقه ای نیست نداریم؛ چرا این همه سخت گیری می کنند؟ اما در کنار این موضوع دولت ها برای بعضی موارد حتا غیر ضروری بله پول دارند بودجه هست اما برای خرید از کشاورز بهانه می آورند که ما اعتبار نداریم تورم ایجاد می شود یا بهانه های دیگری که به هیچ وجه قابل قبول نیست.

* مجلس آیا اقدامی انجام داده است؟

علیرغم اینکه در مجلس شورای اسلامی کمیسیون اقتصادی، کمیسیون کشاورزی و تمام نمایندگان اعلام آمادگی کردند که ردیف بودجه متمم برای افزایش قیمت گندم در نظر گرفته شود، سازمان برنامه و بودجه بهانه هایی که به هیچ وجه قابل قبول نیست می آورد و این صدای کشاورز را در می آورد.

حتا بعضی از مسئولین که اگر موقعیتش ایجاد شود من اسامی هایشان را حاضرم افشا کنم می گویند اگر گندم را وارد کنیم از نظر اقتصادی به صرفه ما است در صورتی که این بر خلاف مصالح و تامین امنیت غذایی و بر خلاف نظریات مقام معظم رهبری که رشد تولید را همیشه سرلوحه شعارهای خودشان گفته اند، قرار دارد.

* خرید گندم با چه دلاری صورت می گیرد؟ نیمایی یا آزاد؟

جلسه گذشته شورای قیمت گذاری یکی از مسئولان سازمان برنامه و بودجه گفت گندم را در خارج از کشور ما می توانیم ۳۵۵الی ۳۶۰ دلار بخریم به او گفتم اولا از واردات نباید حرفی بزنیم و در جایی که تولید داخل امنیت غذایی را می تواند تامین کند اصلا محلی از اعراب ندارد دوما حساب کند ۳۵۵ دلار با نرخ دلار امروز می شود ۱۹۸۵۰ تومان که مجبور شد حرف خود را عوض کند و بگوید با نرخ نیمایی گفتم.

به مسئولانی که اینطور فکر می کنند می گویم شما خودتان را دارید گول می زنید قیمت واقعی دلار بیشتر از ۵۰ هزار تومان است نه اینکه ۳۸ هزار، ۲۵ هزار یا ۴۰ هزار تومان که نرخ سازی می کنید. این دیدگاه ها و فرافکنی هاست که به تولید آسیب می زند این عدم توجه به تولید و نیم نگاهی به خارج از کشور است که داد و صدای کشاورز را در می آورد دلیل این مسئولان دلیل قانع کننده ای نیست.

کشاورز تولید کننده است، منافع ملی را در نظر دارد و کمک به حاکمیت و دولت ها می کند هوای مصرف کننده را نیز دارد اما این ایرادهای بی مورد و حرف های بی اساس که دلیل و منطقی هم پشتش نیست و حمل بر این می شود که نمی خواهند از تولید کننده حمایت بکنند باعث نارضایتی کشاورزان می شود.

کشاورزان در فروش گندم خود آزاد هستند | اعتراض گندم‌کاران به قیمت گذاری دولتی

* در رابطه با قیمت دستوری چرا قیمت ها شناور نمی شود که عرضه و تقاضا قیمت را مشخص کند؟

کشورهای با اقتصاد های سالم همیشه روی یک بحث ساده عرضه و تقاضا اداره می شود یعنی عرضه کننده و تقاضا کننده نرخ را معین می کنند اما کشور ما با قیمت های دستوری که ناشی از بعضی از فشارها است اداره می شود و آن فشار این است که ما می خواهیم هوای مصرف کننده را داشته باشیم پس از جیب تولید کننده می زنیم.

ما باید گندم را با نرخ واقعی از تولید کننده بخریم و با قیمت واقعی در اختیار مصرف کننده و آن صنعت واسطه قرار دهیم

قیمت دستوری برای تولید کننده هیچ وقت الزام آور نیست یک سال می کارد به قیمت دستوری می فروشد اما اگر ببیند قیمت دستوری سود ندارد اصلا تولید نمی کند نه تنها در بخش کشاورزی در تمام بخش ها. این اصل جاری است که با قیمت دستوری نمی شود از تولید حمایت کرد بازار باید خودش، خودش را تنظیم کند.

* حمایت از اقشار ضعیف چه می شود؟

ما باید گندم را با نرخ واقعی از تولید کننده بخریم و با قیمت واقعی در اختیار مصرف کننده و آن صنعت واسطه قرار دهیم از گندم کار بخریم ۲۰ هزارتومان و به کارخانه آرد سازی، دست صنایع آرد پز که آرد مصرف می کنند تحویل دهیم و بگوییم به قیمت واقعی دست مصرف کننده برسد اجازه بدهیم تولید کننده و مصرف کننده هر دو به قیمت واقعی بخرند و بفروشند. منتها در بعضی موارد از دهک هایی که حتما باید حمایت شود با یارانه حمایت کنیم.

این امر بازار را تنظیم خواهد کرد نه قیمت دستوری که در هیچ کجای دنیا و در هیچ اقتصادی جواب نداده و نخواهد داد همین قیمت دستوری و اقتصاد دستوری است که ما را به این خلا و دره ای کشانده که ما به التفاوت گندمی که از کشاورز خریداری می شود و آردی که در اختیار نانوا قرار داده می شود برای مصرف نان کشور آنقدر تفاوت دارد.

خواهش من از مسئولان، تصمیم گیران و کسانی که در امر حمایت از کشاورزی و کشاورز نقش دارند این است که در خصوص حمایت از این قشر کم نگذارند و شرایط را فراهم کنند. نگوییم که ما اعتبار مان در قانون بودجه کم است پس باید گندم را از کشاورز ارزان بخریم نه! بروند سراغ گزینه های دیگر مانند اینکه دست به دامن مجلس بشوند و متممی فراهم شود که اعتبار افزایش پیدا کند تسهیلات قرار بدهند که به کشاورز کمک شود نه اینکه دولت بگوید من پولم کم است و به این قیمت فقط می توانم خریداری کنم و قوانینی هم وضع کنیم که کشاورز به غیر از من نتواند به شخص دیگری محصولاتش را بفروشد. این ظلم در حق کشاورز و بر خلاف منافع ملی و اقتدار و امنیت غذایی ماست.

کد خبر: ۲۱۹٬۱۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 54
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
      41 1
      کمتر از ۳۰ تحویل نمیدیم.استان گلستان
    • IR ۰۶:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
      18 3
      با سلام من کشاورز اگر دولت یارانه بده مستقیم کشاورز در مورد کود نوار قطره و غیره دلال یا جهاد کلاه بردار نباشه هزینه تولید کشاورز بیاره پایین در هر زمینه چه گندم چه باغها چه سیفی جات تضمین خرید بده و محصول خودش بخره راضیم .
      • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
        2 2
        منی که زمین رو هکتاری ۴۰ میلیون اجاره کردم'هکتاری ۵ میلیون حق آب میدم چی اونوخت برادر!!
    • قاسم IR ۰۶:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
      44 0
      من هرسال پنجاه هکتار زمین اجاره میکنم گندم می کارم با این قیمت امسال یک کیلو هم کشت نمیکنم چون اگر داخل زمین خار هم بکاری قیمتش بیشتر از گندم هست در دید مسعولین بی ارزشترین ارزانترین محصول گندم هست زمین هندوانه بکاری شصت تن هندوانه در هکتار میدهد
    • علی IR ۰۷:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
      13 31
      با سلام..بنظرم دولت می‌تواند گندم را ۱۵۰۰۰تومان خرید کند و در عوض یک سری مشوق کارشناسی شده بر مبنای میزان گندم تحویلی از محل تراکتور،خودرو،کامیون،وام‌های خواص ،طرحهای ابیاری تحت فشار و غیره برای کشاورزان در نضر بگیرد
      • حسن IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
        1 1
        آخه آنقدر مدیریت قوی هست که هر کاری میتونن بکنن دلت خوشه برادر
    • داود IR ۰۷:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
      42 2
      من یک کشاورز دوهکتار گندم دارم دولت 4 تا کود داده 150 و 20 تا آزاد خریدم 350 کمتر از 25 اصلا اصلا میدم برای مرغها
    • حسینی IR ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
      55 0
      چرا سخنان حقیقت می زنی امادر عمل ضدکشاورزی ۱۷اعلام کردی ۲۵خرجشه کشاورز باتورم داره نابود میشه ماشینهاهر۳ماه میلیونی نبرید بالاچرایارانه پنهان کشاورز بپردازه
    • IR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
      45 5
      هزینه گندم تولیده شده رو ۱۵ هزار تومان در نظر بگیریم اگه دولت بیاد ۱۸ هزارتومان از کشاورز بخره. مثال کشاورزی ۱۰تن گندم داره یعنی ۳۰ میلیون سود کنه !!!!آیا این ۳۰ میلیون ارزش ۹ماه زحمت رو داره این ۳۰ میلیون رو کجای دلش بزاره به کدوم زخمش بزنه یعنی باهاش عملا میتونه دو ماه یخچالش رو پرکنه ?? گندم سال بعد رو چجوری بکاره ؟ ادواتش رو هر سال چجوری نو وتجهیز کنه یکم منطقی تر تصمیم بگیرید کشاورز هم نیاز به آسایش ورفاه داره .لااقل به رفاه نمیرسه روزمرگی هاش رو تامین کنه
      • سارا درویشی IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
        3 18
        برادر شما میگید ۱۰ تن دارید اگه کیلو ۱۸ باشه ۱۸۰ملیون سود کردی میگیم ۲۵ ملیونش بره برا گندم و کود کشت و برداشت ۱۵۵ ملیون سود کردی با این بازده قیمتی
    • مسلم IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
      9 2
      چطور همه چی با دلار هست، ماشین با دلار، اهن با دلار، خانه با دلار،... ولی گندم با ریال؟ میره ک ایجور باشه و بدم تحویل، میذارم انبار زمستون گرون تر میدم بازار،یا هم آرد میکنم سودش بیشتره... دولت هم وارد کنه
    • علی IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
      10 2
      با این دیدگاه دولت روستاها متروکه می‌شود گندم که در کشور همسایه ما ۳۰ تومان هست شما چرا به قیمت پاین از کشاورز ان خریداری میکنید
    • گندمکار IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
      19 1
      اگر من در فروش گندم خودم آزادم میخوام گندمم رو بفروشم به ترکیه، راه صادرات رو بستید اونوقت میگی در فروش گندم آزاد هستید؟ فارس
    • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
      14 0
      چراموفع کاشت رو نرخهای تراکتور وسموم وکود نظارت نداشتن؟ بایدفکرامروز میکردن
    • یاشار JP ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
      9 0
      کود سوپر فسفات خریدم دونه ای 1 میلیون تومان، کود اوره که 60 بود یهو شد 120، هزینه تراکتور و کمباین و کامیون 3 برابر شد، دلار 2.5 برابر شد، بعد گندم 3 هزار تومن گرون بشه؟ من تمام گندم ام رو یا میدم دلال یا میدم گاو و گوسفند که دولت بره از روسیه وارد کنه ببینم با هزینه حمل و دلال بازی براش کمتر از 40 در میاد یا نه
    • محمود IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
      13 0
      چرا دولت دست کشاورز رو مثل خودرو ساز باز نمیگزاره این برای چی بیست درصد کشاورز هم تو این کشور زندگی میکنه خونه ماشین و پوشاک باید داشته باشه . بچه کشاورز هم پفک دوست داره چرا مردم این موارد رو نمیبینند
    • گندمکار IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
      13 1
      سلام من بیست روز قبل گندم تحویل دادم با این شرایط دیگه گندم نمیکارم حد اقل ضرر نمیکنم
    • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
      12 0
      چطور مغازه دار یک شبه بیست درصد سود داره ولی کشاورز ده ماهه
    • رضا US ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
      8 0
      واقعا قیمت کم هست وجدان داشته باشید
    • احمد IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
      6 0
      سم علفکش پاراگوات سال ۴۰۱ صدوبیست هزار بود یکماه پیش در فروردین ۴۰۲ قیمت ۱۹۰هزار بود الان شده ۳۷۰هزار و تمام دیگر سموم و انواع کودها هم همین روند رو داشتن حالا چرا دولت در تعیین قیمت گندم انقدر خساست میگیره ، خدایی پیغمبری قیمت گندم نباید کمتر از ۳۵هزار باشدغیر از ان ظلم هست
    • کشاورز غرب IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
      1 0
      خوشحالم امسال کشت نکزدم و سال دیگر هم کشت نخواهم کرد ینی تا قیمت دستوری و اجباری باشه گندم نمیکارم خیالمم راحت
    • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
      1 0
      جناب کی میگه کشاورز آزاده گندمش رو به هر کی خواست بفروشه میان میکنن تو گونی میبرن دو برابرم جریمت میکنن
    • مهدی IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
      0 0
      من که عمرا با این قیمت به دولت بدم میریزم دور ولی به دولت نمیدم
    • محمد IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
      0 0
      در حال حاضر کشاورزان آذربایجانی که وقت شخم برای کاشت سال آینده اسیاسی همشون بیکار و بلاتکلیف نشستن
    • محمد شوش دانیال IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
      0 0
      آقایی که نرخ گندم رو تعیین میکنی پارسال اینموقع اقلام زیر چه قیمت بود؟ حالا بر همین اساس برای گندم قیمت تعیین کن نه هر جوری که دلتون میخواد به اسم حمایت از مردم نرخ مشخص می کنید ?کمتر از ۵۰ روز از سال ۱۴۰۲ گذشته و نوسان قیمت در بازار قند و شکر، تخم مرغ، مرغ و… ادامه دارد؛ هم اکنون در بازار هر کیلو قند ۳۸، شکر ۳۳ و مرغ ۸۷.۴۰۰ هزار تومان است
    • ابراهیم IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
      0 0
      گندم فقط ۳۰ هزارتومن تمام
    • بس IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
      2 1
      اگر دولت برا کشاورز واقعی تراکتوره راحت میداد اگه روی سم وکرایه کمباین و کامیون نظر داشت الان برا کشاورزوم خیالی نبود گندمه این قیمت بفروشه تنها حمایت دولت یه کود سفیدی دادن برا کشاورز
    • IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
      1 0
      پارسال گوشت گوسفندی ۱۴۰هزار بوددراثرخشکسالی دامداران زحمت کش مجبورشدن گوسفندان آبستن را به کشتارگاه بدهندوکسی حمایت نکرد الان گوشت گوسفندی ۴۰۰هزاراست همین بلا هم سر کشاورزان زحمت کش میاد
    • IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
      3 0
      ی ذره انسانیت داشته باشید لاق اگه مسلمان نیستید کشاورز بدبخت اخر سال منتظر همین محصولشه بعداین همه زحمت چی بده زن وبچهاش اقتصاد دان نداری لاقل ب کشورهای همسایه نگاه کنید چقد میدن
    • ناصر IR ۰۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
      0 0
      سلام دوستان اگر کسی مشتری سراغ داره من آذربایجان شرقی هستم حدود 80 تن خودم دارم اگر بیشترم بخواد دوستانم همه فروشنده ان لطفا شماره بده ممنون میشم بیایید ما کشاورزها هوای همدیگه رو داشته باشیم
    • یاسر IR ۰۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
      0 0
      ۷هکتار گندم دارم(دور ور ۶۰تن) زیر ۱۹ به دولت تحویل نمیدم آذربایجان غربی زمین رو ۶۰ م اجازه کردم
    • حجت US ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
      1 0
      در سال402 دوبار تراکتور گرانتر شده یه 15درصد ویه20 درصد خوب چرا گندم گرانتر نمیشه شما فقط زورتان به کشاورزا میرسه
    • تهرودی IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
      1 0
      منی که پارسال به امید اینکه گندم قیمتش خوب میشه و میتونم جهاز بخرم گندم کاشتم الان ک میبینم قیمت وسیله ها دوسه برابر شده نمیتونم ی قالی بخرم چی منی که ی دخترم ساعت ۱شب میرم رای اب از خواب بیداریام میزنم به این فکر نکردین چطور شما از سر سفره بقیه خبر ندارین دولت خیلی بی فکره خیلی یه دختری که سایه یه مردی بالای سرش نیست چطور شما بخودتون اجازه میدید قیمت گندم اینقدر پایین باشه??
    • شبنم GB ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
      0 0
      من سرپرستم برا رهن خونم گندم کاشتم اینجوری یه اتاقم نمیتونم رهن کنم که انصافتون کجاست
    • IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
      1 0
      اگه خود دولت گندم تولیدمیکرد،مثل ماشین که قیمتش نجومی شده،حتما تاالان کیلویی ۱۰۰تومن میشد،
    • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
      0 0
      من که بااین وضع دیگه کشاورزئ می‌زارم کنارزمینم میفروشم پولش میذارم بانک سودش میگیرم بهتره
    • IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
      2 0
      مجبوریم ترک وطن کرده زمینها رایا بفروشیم یا نکاریم که این خواست خیلی ازمسولین بی مسولیت
    • اثیر اخسیکتی IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
      0 0
      دیگه گندم نمیاریم و پول کشت رو میریم دو تا وسیله می‌خریم تا سال بعد بفروشیم و سودی حتما چند برابری خواهد داشت. این دولت دلال جماعت رو دوست داره نه تولید کننده و گندمکار. دامداران تعطیل کردن. حالا نوبت به گندمکار رسید
    • شهروند IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
      0 0
      امسال ک گذشت ولی کشاورز مرد سال دیگه گندم آبی نمیکاره
    • حسن IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
      0 0
      سلام دولت باید از این کار دست برداره که از جیب مردم برای دیگران هزینه کنه من که ۸هکتار زیر کشت دارم یه مقداری انبار میکنم مابقی شو خوراک گوسفندام میکنم البته سال دیگه به جای گندم جو کشت میکنم دولت دوس نداره کشاورز کمر ساف کنه بزار بره وارد کنه .
    • حسن IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
      0 0
      این اعضای شورای قیمت گذاری ادم آمریکا و اسرائیل هستن مگه باید به کشور حمله نظامی بشه نفوذی ها از دهتا لشکر بهتر عمل میکنن
    • اکبر سپهوند US ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
      0 0
      سلام حداقل نرخ خرید تضمینی باتوجه به تورم وحشتناک ، باید بین ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان باشد ، در غیر اینصورت اولویت با دلال ها است
    • حاج محمودرضا نوروزی IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
      0 0
      سلام قراره بابت هکتاری 4کیسه کود سفید که پولش را گرفتن کیلویی 1500تومان از کشاورز کم کنن یعنی می شود کیلویی 13500تومان
    • كشاورز IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
      0 3
      كاشت گندم را برای همیشه تعطیل کردم.
    • IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
      0 0
      انبار کن دو ماه دیگه قیمت دو برابر بفروش به دامدار الان هر روز قیمت جو و ذرت سبوس بالا میره مطمئن باش که دوماه دیگه گندم گرون میشه بله عزیز من انبار کن و خوش باش
    • ناشناس IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
      0 0
      انبار عزیز من انبار
    • محمدی IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
      0 1
      به نظر می رسد دولت به قیمت واقع گندم از کشاورز خریداری کرده و نانوایی هم به قیمت واقعی نان را به مردم داده، فقط کسانی که می خواهند نان یارانه ای بگیرند از مبلغ نقدی یارانه آنها کسر گردد. بدین ترتیب کشاورز ضرر نمی کند، تولید زیاد می شود، درد سر دولت کم می شود، ضایعات نان کم می شود و نان با کیفیت به دست مردم می رسد.
    • شهباز IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
      0 0
      اگر کشاورز آزاد هست جلوی صادرات رو باز کنید تا دلالان۳۰تومن بخرن بفرستن کشورهای همسایه چون هرکیلو گندم یک دلار هست
    • تقی IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
      0 0
      کسانی که میگن فروش گندم به دولت اجباری نیست دروغه
    • سجادف IR ۰۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۰
      0 0
      کاملان درست فرمودید اینقد حق کشاورز تو ایران خورده میشه چند ی پفک ۱۰۰ گرمی هم ارزش نداره گندوم خدا
    • جمال IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۰
      0 0
      ما که حرفی نداریم بابا از خارج نخر ولی به ما کشاورزها هم همون دلار رو بده.هم برای تو خوبه هم ما .
    • کریم US ۰۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
      0 0
      گندم کشته پرخرجیه اگه نرخش 15تصویب بشه سال بعد کشاورز مجبوره از خرج گندم کم کنه یعنی کود نریزه سم نزنه از خرج شخم کم کنه یعنی به جای گاواهن دیکس خالی بزنه که موجب کاهش تناژ میشه البته حتی اگه تناژ پایین بیاد برای کشاورز به صرفه تره چون گندم خیلی ارزونه توی هکتار دو تن 30میلیون میشه که در مقابله خرج گندم عدد کمیه همون بهتر که نباشه تنها راه حمایت گندمکارن قیمت گذاری مناسبه نه قیمت بسیار پایین 15تومان
    • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
      0 0
      نه میزارن گندمو به عراق بفروشیم و نه به قیمته درستی ازمون میخرن الان عراق کیلویی 25تا 30تومانه بزارید کشاورز گندمشو ازاد صادر کنه شما هم به قیمت پایین وارد کنید که کشاورز ضرر نکنه 15تومان خرجش درنمیاد
    • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
      0 0
      تا اخر عمرم گندم نمیکارم یه جور ضرر کردم که دیگه توبه کردم