۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۸
ادامه ضعف در اقتصاد جهانی و قرارگیری طلا در مسیر ثبت رکورد تاریخی قیمت!
بازار گزارش می‌دهد؛

ادامه ضعف در اقتصاد جهانی و قرارگیری طلا در مسیر ثبت رکورد تاریخی قیمت!

با توجه به ادامه ضعف در اقتصاد ایالات متحده و سایر اقتصادهای بزرگ جهان و همچنین پیشرفت چشمگیر قیمت طلا طی یک ماه اخیر، به نظر می رسد این فلز گرانبها در مسیر ثبت رکورد قیمت تاریخی قرار دارد.

وحید پورتجریشی؛ بازار: قیمت طلا و سایر فلزات گرانبها طی ماه های اخیر تا حد زیادی به سیاست های فدرال رزرو آمریکا و میزان افزایش نرخ بهره بانکی توسط این نهاد وابسته شده است. به طوریکه در بازه زمانی یک ساله، با هر بار افزایش نرخ بهره بانکی در ایالات متحده، شاهد ریزش و اصلاح قیمت فلزات گرانبها به ویژه طلا در بازاهای جهانی بوده ایم.

هرچند عوامل مهم دیگری مانند اقتصاد چین و میزان تقاضای این کشور برای خرید طلا و همچنین چشم انداز نسبتا تیره اقتصاد جهانی که منجر به شکل گیری نوعی رکود در اکثر کشورهای جهان اعم از صنعتی و غیر صنعتی منجر به عدم توانایی طلا برای افزایش قیمت شده، اما نکته مهم اینجاست که قیمت هر انس طلا دستکم طی یک ماه گذشته موفق شده در نزدیکی ۲ هزار دلار و یا در بسیاری از مقاطع زمانی نیز بالای این محدوده قرار گیرد که این نشان دهنده تغییر ذائقه بازار به سمت این فلز گرانبها است.

ضعف اقتصاد آمریکا و زیر سوال رفتن «دلار امن»!

همانطور که گفته شد، در ماه های اولیه آغاز اجرایی سازی طرح فدرال رزرو آمریکا در خصوص نرخ بهره بانکی و پس از اجرای هر مرحله افزایش تدریجی این نرخ، شاهد ریزش بعضا سنگین و قابل توجه قیمت طلا بودیم. به طوریکه قیمت طلا برای مدت ها در بازه ۱۸۰۰ الی ۱۸۵۰ دلار قرار گرفته و شاهد پیشرفت چندانی نبود.

اما اگر به نمودار قیمت طلا طی دو ماه گذشته یعنی ماه های فوریه تا آوریل نگاه بیندازیم، متوجه خواهیم شد که واکنش طلا به افزایش نرخ بهره بانکی روندی معکوس به خود گرفته است. بدین معنا که افزایش نرخ بهره بانکی دیگر مانند شش ماه پیش، منجر به ریزش و بی رمقی بازار طلا نشده و نهایتا شاهد یک اصلاح طبیعی و جزئی با دوامی چند روزه در قیمت طلا هستیم.

دلیل اصلی معکوس شدن روند مذکور، ورشکستگی دومینو وار بانک های آمریکایی بوده که جذابیت سپرده گذاری را برای مشتریان کاهش داده است. مشکل اصلی عدم پیشرفت طلا در سال ۲۰۲۲ این بود که علاوه بر وضعیت اقتصادی نامطلوب جهانی، شاهد ظهور و قدرت گرفتن دلار امن (Safe Dollar) در اقتصاد ایالات متحده بودیم. به زبان ساده، سرمایه گذاران ترجیح می دادند به جای خرید طلا یا هر کامودیتی دیگر که دارای نوسان قیمت زیاد و ریزش احتمالی بود، سرمایه خود را تبدیل به دلار کرده و با سپرده گذاری آن در بانک های آمریکایی سود مناسبی را نیز دریافت نمایند.

اگرچه میزان بهره بانکی تصویب شده از سوی فدرال رزرو تا آخرین جلسه کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) در روز چهارشنبه هفته گذشته نهایتا به ۵.۲۵ درصد افزایش یافت، اما دستکم دلار امن دچار ریزش ارزش نشده و ریسک پذیری آن به نسبت سایر شقوق سرمایه گذاری پایین بود. اما شکل گیری بحران بانکی در آمریکا که اتفاقا یکی از دلایل اصلی آن، ناتوانی بانک های متوسط و کوچک محلی در بازپرداخت سود سپرده گذاری سرمایه گذاران در این بانک ها عنوان شد، اعتماد سرمایه گذاران به سپرده گذاری در بانک ها را کاهش داده و از دید آنها، دلار دیگر امنیت سابق را ندارد.

ادامه ضعف در اقتصاد جهانی و قرارگیری طلا در مسیر ثبت رکورد تاریخی قیمت!

برای اثبات این مدعا کافی است نگاهی به شاخص دلار بیندازیم که در سال گذشته، به بالاترین سطح خود طی سال های گذشته رسیده و همین موضع منجر به ریزش سنگین بازارهای بین المللی سرمایه شد. اقتصاد آمریکا و صنعت بانکداری این کشور تا جایی مورد ظن سرمایه گذاران قرار گرفته که حتی با تصویب افزایش ۲۵ واحدی نرخ بهره در روز چهارشنبه، این شاخص تنها اندکی بالاتر از ۱۰۱ قرار گرفت که نشانگر کمرنگ تر شدن سهم دلار از مجموع ارزهای اصلی بازار فارکس است.

اعتبار رو به افزایش طلا در بازار سرمایه

اکنون با به وجود آمدن روند فعلی در بازار، به نظر می رسد اعتبار طلا در بازارهای جهانی همچنان رو به افزایش بوده و سرمایه گذاران تمایل بیشتری به این فلز زرد از خود نشان می دهند. البته یکی از دلایل این بازگشت اعتبار طلا، پایین آمدن شاخص دلار بوده که ارتباطی معکوس با قیمت طلا و سایر اقلام بازار سرمایه دارد.

بر اساس گزارش های منتشر شده از سوی بسیاری از بانک های آمریکایی از جمله «فرست ریپابلیک بانک» که به تازگی درگیر بحران بانکی ایالات متحده شده، طی سه ماهه نخست سال جاری میلادی، شاهد خروج سنگین دارایی های نقدی و دلاری از بانک های آمریکا هستیم که به طور سنتی، بخش قابل توجهی از این دارایی ها به سمت بازار طلا روانه خواهند شد.

در حقیقت، نکته مهم و حائز اهمیت این است که با توجه به نوسان زیاد در بازار سرمایه و اقلامی همچون رمزارزها، بورس های بین المللی، بازار فلزات اساسی و ... به احتمال زیاد، بیشترین حجم سرمایه خارج شده از بانک های آمریکایی و سوئیسی به سمت بازار طلا روانه شده اند.

از سوی دیگر، حرکت طلا به سمت کانال دو هزار دلار آن هم در شرایط وخیم اقتصاد جهانی، میزان طمع بازار برای خرید این فلز گرانبها را افزایش داده و از ترس سرمایه گذاران کاسته است. هرچند هیچگونه قطعیتی در بازار سرمایه آن هم در شرایط نامساعد فعلی وجود ندارد، اما می توان گفت که چشم انداز بازار طلا برای ماه های پیش رو تقریبا روشن بوده و این بازار همچنان از کشش کافی در قیاس با سایر بازارها برخوردار است.

تحلیل تکنیکال قیمت طلا

در حال حاضر، قیمت هر اُنس طلا در حالت سکون نسبی در محدوده ۲۰۵۰ دلار قرار دارد. این سکون البته بیشتر به دلیل قرار انتشار شاخص دستمزدهای بخش غیر کشاورزی است که قرار است این هفته از سوی دولت آمریکا منتشر شود. پس تا زمان عدم انتشار شاخص مذکور نمی توان انتظار ریزش یا جهش را برای قیمت طلا داشت.

با اینحال باید توجه داشت که EMA۱۰ روزه طلا روی ۲۰۴۷ دلار قرار دارد که در در حال حاضر قیمت از این نقطه عبور کرده و می تواند پتانسیل خوبی برای عملکرد گاوها و به دست گرفتن بازار توسط آنها ایجاد نماید.

ادامه ضعف در اقتصاد جهانی و قرارگیری طلا در مسیر ثبت رکورد تاریخی قیمت!

همچنین، RSI۱۴ نیز در محدوده ۶۰ الی ۸۰ قرار دارد که نشان دهنده حضور سنگین گاوها در بازار طلا است. مهمترین مقاومت پیش روی گاوها روی ۲۰۷۹.۷۷ دلار قرار دارد که در حقیقت، پیک تاریخی قیمت طلا محسوب می شود. در صورت موفقیت گاوها برای عبور از این نقطه و حفظ آن، می توان انتظار قبت رکورد تاریخی جدید برای قیمت طلا طی روزهای آتی بود.

کد خبر: ۲۱۹٬۱۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha