۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۰
شرایط بیمه آتش سوزی و زلزله در سال ۱۴۰۲ چگونه است؟

شرایط بیمه آتش سوزی و زلزله در سال ۱۴۰۲ چگونه است؟

محل زندگی و کار به عنوان مکانی امن برای هر فردی مهمترین جایگاه را دارد.

به گزارش بازار، محل زندگی و کار به عنوان مکانی امن برای هر فردی مهمترین جایگاه را دارد. هر آسیبی که مممکن است برای این مکان ها اتفاق بیافتد می تواند تاثیر جبران ناپذیری را برای هر فردی به همراه داشته باشد. حوادثی مانند آتش سوزی، سیل و زلزله همه خطرات پر ریسک می باشد. برای داشتن پوشش برای بیمه نامه اموال موضوع مورد بررسی در ادامه می باشد.

بیمه آتش سوزی چیست؟

مهمترین بیمه نامه اموال بیمه آتش سوزی می باشد. مهمترین پوشش این بیمه نامه خسارت آتش سوزی وارد شده به واحد های مسکونی، صنعتی و غیر صنعتی و تولیدی و حتی انبار ها می باشد. در این بیمه نامه تمامی اموال منقوا و غیر منقول بیمه گذار تحت پوشش قرار می گیرد. بیمه آتش سوزی خسارت جانی را پوشش نمی دهد.

در منازل مسکونی خود ساختمان به همراه اثاثیه تحت پوشش می باشد. در مراکز صنعتی، مصداق اموال به تاسیسات کارخانه، موجودی کالا و... تغییر می‌کند. درباره مناطق تجاری، آموزشی و اداری اموال می‌تواند ارزش دکوراسیون، اثاثیه اداری و... باشد.

پوشش‌های اصلی و اضافی بیمه آتش سوزی

در این موضوع که  بیمه آتش‌سوزی چیست؟ و خطرات اضافی و اصلی این بیمه نامه به چه صورت می باشد در جدول زیر آورده شده است. این که کدام خطرات اصلی هستند و کدام یک اضافی به همراه جزئیات قابل بررسی می باشد:

 پوشش‌ها

خطرات در بیمه آتش سوزی

پوشش‌های اصلی

آتش، صاعقه، انفجار

پوشش‌های اضافی

زلزله و آتشفشان، طوفان و تندباد، ترکیدن لوله آب، مسئولیت ناشی از ترکیدن لوله آب، انفجار و آتشسوزی وارد شده به همسایگان، سیل و طغیان آب، سرقت با شکست حزر، سقوط هواپیما بر منزل مسکونی ، هزینه پاکسازی و برداشت ضایعات، ضایعات آب برف و باران، انفجار ظروف تحت فشار صنعتی، ریزش، رانش و فروکش کردن زمین، ریزش سقف ناشی از سنگینی برف، ریزش کوه و سقوط بهمن، نشت دستگاه آبفشان، برخورد اجسام خارجی

بیمه زلزله چیست؟

بیمه زلزله یکی از پوشش‌های اضافی بیمه آتش سوزی است که بیمه نامه جداگانه ای نیست و به صورت پوشش اضافی در بیمه نامه آتش سوزی تحت پوشش قرار می گیرد.  باز سازی منازل مسکونی که در مناطق زلزله خیز خسارت دیده اند از پوشش های این بیمه نامه می باشد. هزینه باز سازی و هزینه اموالی که در زلزله از دست رفته اند  با توجه به سقف درج شده در بیمه نامه تحت پوشش می باشد.

قیمت بیمه زلزله چگونه محاسبه می‌شود؟

۳ فاکتور مهم در محاسبه قیمت بیمه زلزله به ترتیب زیر می باشد:

نوع ملک

نوع سازه

شهر یا منطقه جغرافیایی محل مورد بیمه:

این عامل بر اساس مسیر عبور گسل‌ها و ساختار زمین‌شناسی منطقه جغرافیایی لحاظ می‌شود. تقسیم‌بندی زیر معمولا در محاسبه ریسک محل مورد بیمه ملاک قرار می‌گیرد:

منطقه‌بندی

میزان خطر

استان و شهر

منطقه ۱

حداقل خطر

اصفهان، مرکزی، همدان و...

منطقه ۲

خطر متوسط

یزد، شهرکرد، ابهر، سوسنگرد و...

منطقه ۳

خطر زیاد

اهواز، مشهد، بوشهر، فریمان و...

منطقه ۴

حداکثر خطر

تهران، قم، قزوین، کرمانشاه، شیراز، زنجان، ایلام، تبریز، گرگان، رشت، خرم‌آباد، ساری، کیش و...

برای اطلاع دقیق از منطقه محل سکونت و انتخاب پوشش‌های بیمه آتش سوزی نظیر بیمه زلزله می‌توانید به سایت کارگزاری‌های آنلاین بیمه مانند بیمه تایم مراجعه کنید. در این سامانه‌ها می‌توانید از شرکت‌های معتبر، قیمت بیمه‌نامه را استعلام بگیرید.

میزان سرمایه و ارزش محل مورد بیمه:

در این عامل مواردی چون: متراژ، ارزش ساخت، ارزش اثاثیه منزل، ارزش بازسازی در صورت تخریب، هزینه تاسیسات بنا و... در نظر گرفته می‌شود.

ریسک منطقه محل بیمه‌شده:

برخی از ساختمان‌ها در بافت قدیم شهر بنا شده‌اند. در چنین شرایطی حتی اگر ساختمان امن و اصولی ساخته شده باشد، اما احتمال خطر ساختمان‌های اطراف برای مورد بیمه زیاد است. در نتیجه برای این ساختمان‌ها حق‌بیمه بیشتری در نظر گرفته می‌شود.

نکات مهم انتخاب شرکت بیمه برای خرید بیمه زلزله و آتش سوزی

در هنگام انتخاب شرکت بیمه به نکات زیر دقت کنید. این نکات به شما کمک می‌کند تا در صورت بروز حادثه کمتر به دردسر بیفتید:

محبوبیت شرکت‎ها با توجه به سطح توانگری شرکت های بیمه

سرعت پرداخت خسارات

ایجاد پوشش‎های اضافی برای اتصال به پوشش‎های اصلی

نداشتن محدودیت خاص مطابق با شرایط مدنظر شما

رسیدگی به اعتراضات و شکایت‎های مشتریان

فرانشیز بیمه زلزله

فرانشیز درصدی از هزینه‌های خسارت وارده به مورد بیمه است که باید توسط فرد بیمه‌شده پرداخت شود. رابطه فرانشیز با مبلغ حق‌بیمه معکوس است. هر چه حق‌بیمه بیشتری بپردازید فرانشیز شما کمتر می‌شود و بالعکس. عموما فرانشیز بیمه زلزله برای مراکز مسکونی ۱% است. فرانشیز بیمه مراکز صنعتی در بیشتر شرکت‌های ۱۵% در نظر گرفته می‌شود.

سخن پایانی:

همانطور که گفته می شود حادثه هیچ‌گاه خبر نمی‌کند. همه خسارات ناشی از آتش سوزی و زلزله و ... بهتر است که بیمه نامه داشته باشند. در این مقاله توضیحات کلی درباره بیمه نامه آتش سوزی و سایر پوشش های این بیمه نامه آورده شده که بتوانیم بررسی کلی درباره این بیمه نامه داشته باشیم. برایاستعلام و خرید انواع بیمه نامه آتش سوزی می توانید درخواست خریدتان را در سامانه بیمه تایم ثبت نمایید و قبل از خرید هم مشاوره قبل از خرید از کارشناسان بیمه تایم برای بررسی موضوع خسارت دهی این بیمه نامه داشته باشیم.

کد خبر: ۲۱۹٬۰۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha