۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۱
مردم ایران از یک دهه پیش تاکنون بیش از ۳۰ درصد فقیر تر شدند
مدرس دانشگاه و تحلیلگر حوزه اقتصاد:

مردم ایران از یک دهه پیش تاکنون بیش از ۳۰ درصد فقیر تر شدند

گرگان- قبادی، مدرس دانشگاه و تحلیلگر حوزه اقتصاد گفت: مردم ایران از یک دهه پیش تاکنون بیش از ۳۰ درصد فقیرتر شدند.

فرخ قبادی در گفتگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: نخستین راه آشتی با دنیا رفع تحریم ها یا ایجاد تخفیفاتی در این بخش است و نباید صرفاً به امید کشورهای چین و روسیه باشیم.

این مدرس دانشگاه و تحلیلگر حوزه اقتصاد با بیان اینکه حرف ما وابستگی به کشورهای دیگر نیست، افزود: باید شرایط تعامل با سایر کشورها برای توسعه روابط تجاری ایران فراهم شود.

وی ادامه داد: باید بپذیریم که ما در یک جزیره زندگی نمی کنیم بنابراین روابط خود را با سایر کشورها حفظ کنیم. اما درحال حاضر روابط ما در دنیا در بدترین حالت ممکن قرار دارد و تحریم ها هم مزید بر علت شده است.

به گفته قبادی، هیچ گاه نمی توان در شرایطی که تحریم های گسترده کشور ما را فراگرفته است یک اقتصاد پر رونق را متصور شویم.

این تحلیلگر حوزه اقتصاد اضافه کرد: در چنین شرایطی وضعیت تولیدکنندگان و بازرگانان هم تعریفی ندارد چراکه در کشور ما تولید کننده هیچ نقشی در تعیین مزد کارگر، قیمت نهاده و قیمت فروش ندارد. با چنین وضعیتی چه انتظاری می توان از تولید کننده داشت؟

او افزود: تولید کننده تصمیم به صادرات گرفته و قرارداد می بندد اما ناگهان با ممنوعیت صادرات مواجه می شود.بنابراین نمی توان انتظار داشت در چنین شرایطی اوضاع روز به روز بهتر شود.

وی ادامه داد: مردم ایران از حدود ۱۰ سال گذشته تا کنون، بالای ۳۰ درصد فقیر تر شده اند. بیکاری، تورم و نارضایتی مردم شرایط فعلی را خلق می کند و هیچ داروی معجزه آسایی وجود ندارد که به یکباره همه چیز را حل کند بلکه زمانی با رضایتمندی مواجه خواهیم شد که تصمیمات اصولی و بر مبنای منطقی روشن گرفته شود.

او بیا بیان اینکه نباید این شرایط را صرفا به گردن تحریم ها انداخت افزود: ناکارآمدی مدیران و تصمیمات اشتباه آنان اوضاع را وخیم تر کرده و از آنجا که برای انتصاب مدیران بهتر و متخصص، محدودیت هایی وجود دارد پس بهترین کار در چنین وضعیتی این است که مسئولان حداقل دخالت را اعمال کنند و اجازه دهند بازار بر مبنای عرضه و تقاضا پیش برود.

کد خبر: ۲۱۸٬۸۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha