۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۴
بازتاب وسیع قیمت گذاری گندم| کشاورزان: زیر ۲۵هزار تومان نمی‌فروشیم
بازار گزارش می‌دهد؛

بازتاب وسیع قیمت گذاری گندم| کشاورزان: زیر ۲۵هزار تومان نمی‌فروشیم

شاهرود- گندم‌کاران بعد از گمانه زنی های قیمت گندم و بیان ارقامی از ۱۵ الی ۲۰ هزار تومان توسط دولت و بنیاد ملی گندم کاران و ... حالا مباحث متعددی را از جمله افزایش هزینه تولید بیان می‌کنند.

بازار، گروه استان‌ها: هنوز از گفتگوی خبرگزاری بازار استان سمنان با عضو بنیاد ملی گندم کاران چهار روز نگذشته که حواشی و واکنش های وسیعی به این مصاحبه چه در فضای مجازی و کانال های ارتباطی و چه در بخش نظرات وب سایت خبرگزاری تحلیل بازار، مطرح شده است. کشاورزان از جای جای ایران اسلامی به خبرگزاری بازار پیام داده اند و درخواست دارند که مسئولان ورود جدی به ماجرای قیمت گذاری گندم کنند.

قبل از ورود به حواشی و نظرات کشاورزان ابتدا بگوییم که به صورت خلاصه، محمد حسین خنکال عضو بنیاد ملی گندم کاران و رئیس خانه کشاورز شاهرود در آن مصاحبه چه مسائلی را بیان کرد. وی ابتدا معتقد بود که قیمت گذاری سال گذشته گندم یعنی ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان را اگر ملاک قرار دهیم انواع کود و سم و ... ۱۲۰ تا ۱۳۰ درصد گران شده اند در نتیجه قیمت گندم هم باید به همان نسبت بالا برود از سوی دیگر هزینه های کد های دولتی هم حتی دو برابر شده است مثلا کود دولتی ۲۵۰ هزار تومان سال قبل امسال ۵۵۰ هزار تومان است لذا قیمت زیر ۲۰ هزار تومان برای گندم اصلا جای صحبت ندارد!

واکنش.ها گسترده بود

خیلی‌ها به این موضوع واکنش نشان دادند به خصوص وقتی که صحبت از گرانی نان شد و خنکال اعلام داشت که چطور دولت می تواند از خودروساز حمایت کند که خودروی ۱۵۰ میلیون تومانی را ۳۰۰ میلیون تومان بفروشد اما نمی تواند از کشاورز حمایت کند؟ بسیاری از این صحبت خنکال حمایت کردند و برخی نیز اعلام کردند که افزیش قیمت گندم یعنی افزایش همه اقلام غذایی و در نتیجه تورم و نقدینگی.

خرید تضمینی ۲۵ قلم کالا شامل برنج، لوبیا، جو، کلزا، دانه های روغنی و تنباکو و ... را هم شامل می شود پس چرا این داستان تنها برای گندم است

موضوع دومی که در بحث خنکال نیز جای داشت و بسیار نیز مورد بحث قرار گرفته این است که در قانون خرید تضمینی آمده است دولت موظف است مازاد گندم کشاورزان را خریداری کند نه همه آن را اما دولت در هنگام برداشت محصول قانونی را مصوب می کند که نمی گذارد گندم کشاورزان از شهرستانی به شهرستان دیگر منتقل شود در نتیجه کشاورز مجبور است که گندم خود را دولت بفروشد و این اجبار و الزام در تحقیقات خبرنگار بازار نیز کاملاً تصدیق شد برای مثال سال قبل دقیقا چنین قانونی با نیروی انتظامی وجود داشت و حتی پاسگاه ها ماشین های گندم را به سوی سیلوهای دولتی انتقال می دادند.

موضوع سوم مورد بحث و می توان گفت جنجالی که در گفتگوی خنکال وجود داشت و بسیاری کشاورزان هم به آن اذعان دارند این است که خرید تضمینی ۲۵ قلم کالا شامل برنج، لوبیا، جو، کلزا، دانه های روغنی و تنباکو و ... را هم شامل می شود پس چرا این داستان تنها برای گندم است؟ چرا مثلا برای برنج این کار صورت نمی گیرد؟ چطور برنج کاران می توانند برنج ۴۰ هزار تومانی خرید تضمینی را ۸۵ هزار تومان در بازار بفروشند اما گندم کاران خیر؟ با این توضیح که هیچ کدام از مسئولان استان سمنان نسبت به این اظهار نظرها واکنش رسمی نشان نداده اند به سراغ سیل نظرات کشاورزانی می رویم که برای خبرگزاری بازار استان سمنان ارسال کرده اند تا واکنش ها را بررسی کنیم.

بازتاب وسیع قیمت گذاری گندم | کشاورزان: زیر ۲۵هزار تومان نمی‌فروشیم

سرهای زیر برف

علی یک کاربر ضمن منطقی خواندن پیشنهاد ۲۰ هزار تومانی نوشته است: ندیدن جوانب تولید مانند کردن سر کبک زیر برف است. کاربر دیگری نوشته است کود اوره که پارسال به قیمت ۶۷تومان حواله به کشاورز میدادند امسال به ۱۵۰هزار تومان رسیده حالاچرا گندم قیمت پارسال باشد؟ کابر رضا نیز نوشته است: قیمت نان افزایش و واقعی شود، دولت دستش را از جیب کشاورز بیرون بیاورد.

رضوانی یک کشاورز نیز در تلگرام نوشته است: امسال باید کشاورزان همت کنند و یک دانه گندم به دولت نفروشند چرا وقتی گندم تنی ۶۳۵ دلار است ما باید آن را ۱۵ هزار تومان در هر کیلوگرم بفروشیم؟ کشاورزان بیایید دست به دست هم بدهیم و یک دانه گندم نگذاریم بخرند تا شاید قیمت را واقعی کنند. کاربر دیگری به نام سراب هم نوشته است« این همه افزایش غیر کارشناسی که صورت میگیرد سوال اینکه آیا مردم درآمد کافی برای خرید دارند ؟ همه وسایل که ۱۰۰ درصد به جلو حرکت می کند ، آینده جامعه ایران را چگونه ترسیم می کنید ؟ گندم هم غیر از وسایل دیگه است . مردم به غیر از نان خالی هیچی ندارند.

این نظرات البته مخالفانی هم داشته است برای مثال ماهان نوشته است: «همه چی وابسته به این گندم است. اگر گندم گران شود. یعنی همه چی گران شده. شما جیبت پره. فکری بحال تهیدستان نمی کنید» کابر دیگری نیز نوشته است: گندم زیر ۲۵ هزار تومان مساوری با قاچاق است.

داستان گندم و نان

کاربری با امضای کشاورز مظلوم ایران نوشته است: دولت می‌خواهد قیمت نان را از جیب کشاورز و گندمکاران مظلوم و زحمتکش پایین نگه دارد و به اصطلاح یارانه نان به اقشار کم درآمد بدهد ولی توجه ندارند که با این کار گندمکاران را نابود و در ورطه ورشکستگی قرار می دهد گندم در مرز عراق ۳۴۰۰۰ تومان خریداری شده، حالا دولت حاظر نیست باقیمت ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان بخرد ولی در آینده نزدیک ۴۵ هزار تومان هم از خارج از کشور خواهد خرید، بدبخت کشاورزان مظلوم ایران، اینهمه به این قشر تولید کننده و زحمتکش ظلم نکنید.

در کشوری که هر روز قیمت‌ها بالا می‌رود، چطور می‌توان یک قیمت را برای محصولی در نظر گرفت؟

این کابر در ادامه پیام خود نوشته است: تنها راه نجات کشور حمایت از تولید کنندگان داخلی در اولویت کشاورزان مظلوم و زحمتکش وگندمکاران بیچاره ، به تولید کننده کشور ظلم نکنید کشاورز وضعیت اقتصادی خوبی ندارد قیمت واقعی گندم ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان است، به اسم حمایت از مردم به کشاورز و گندمکاران ظلم نکنید لطفا امسال آخرین سالی است که گندمکاران مظلوم گندم می‌کارند، دولت به فکر واردات گسترده گندم باشد.

یک کاربر دیگر به نام محمد هم نوشته است: دولت گویا کشاورزی را رها کرده و به صنعت چسبیده است چرا که کشاورزان حرف بزن ندارند کسی نیست که از آنها دفاع کند کسی نیست که مشکلات شان را بگوید و آنانی که هستند هم امارهای غلط به دولتی ها می دهند در نتیجه اشتباه تصمیم گیری می کنند شما را به خدا واقعیت ها را به رئیس جمهور این مملکت بگویید نگذارید فقط روایت دولتی ها را بشنوند. واقعیت چیز دیگری است.

قیمتها چرا شناور نیست؟

نظرات از این دست فراوان هستند اما واکنش های بسیاری را نیز در فضای مجازی پیرامون گندم شاهد هستیم. برخی کشاورزان عقیده دارند که قیمت گذاری باید شناور باشد مثلا حمید رضا حسینی کشاورز گندم کار استان سمنان در پیامی می نویسد: اصلا در کشوری که هر روز قیمت ها بالا می‌رود، چطور می توان یک قیمت را برای محصولی در نظر گرفت؟ قیمت گذاری اگر شناور باشد درست می شود مثلا دولت بگوید ۱۷ هزار تومان بعلاوه افزایش و کاهش قیمت نهاده ها که اگر کود گران شد گندم ۲۰ هزار تومان شود گران تر شد ۲۳ هزار تومان شود کود ارزان شد ارزان تر خریداری شود و به همین ترتیب.

با توجه به اینکه این کشاورز تمایل به مصاحبه نیز داشت با وی گفتگوی تلفنی را ترتیب دادیم. حسینی با بیان اینکه هشت هکتار گندم کاری دارد، می گوید: هر سال می گویم که امسال دیگر گندم نمی کارم هر سال هم به همین دلیل که تا گندم دست می دهد موی سیاه بر سر مان باقی نمی ماند از بس می بایست صبح تا شب کار کنیم و شب تا صبح فکر و خیال که این گندم چه می شود؟

حسینی با بیان اینکه کشاورز، رزق و روزی از زمین می خورد کشاورز کارمند نیست که حقوق داشته باشد و حالا در کنارش زمین کشاورزی نیز داشته باشد، ابراز کرد: بحث سر این است که امروز من ۳۰۰ میلیون تومان هزینه کرده ام یک پمپ آب زمین کشاورزی ام سوخته که ۲۱۰ میلیون تومان هزینه آن است در نتیجه هشت هکتار گندم کاشته ام که هر هکتار پنج تن محصول می دهد یعنی ۴۰ تن گندم دارم که می خواهد به من ۶۰۰ میلیون تومان در بهترین حالت پول بدهد در حالی که من ۵۰۰ میلیون تومان هزینه کرده ام. من با این پول چطور زندگی ام را با پنج نفر بگذرانم.

بازتاب وسیع قیمت گذاری گندم | کشاورزان: زیر ۲۵هزار تومان نمی‌فروشیم

واردات و صادرات و نفع کشاورز داخلی

عجیب اینجا است که این روزها کشاورزان در فضای مجازی عمدتاً به دو موضوع اشاره بیشتری دارند نخست اینکه در عراق گندم را تا ۳۰ هزار تومان هم می خرند و دوم اینکه قیمت جهانی گندم ۶۳۵ دلار برای هر تن گندم مرغوب است. در نتیجه دولت اجازه دهد که کشاورز تصمیم بگیرد که گندم را به چه کسی بفروشد؟ از سوی دیگر دولت می گوید که برای تامین آرد و نان مردم نیاز به خرید گندم داریم و کشاورزان نیز اذعان دارند که اگر قرار است گندم را کیلوگرمی ۳۰ هزار تومان وارد کنید پس چرا گندم کشاورز خودمان را ۳۰ هزار تومان نمی‌خرید!

برای بررسی بیشتر این موضوع به سراغ یک کارشناس اقتصادی نیز رفتیم. وی در گفتگو با خبرنگار بازار، می‌گوید: چرخه گندم فرای دیگر محصولات است چرا که محصول استراتژیک است و دولت برای اینکه بتواند آرد کشور را تامین کند باید هر طور شده آن را از دست کشاورز خارج کند برای همین است که گندم حتی اگر کیلوگرمی ۱۰۰ هزار تومان هم هزینه داشته باشد مثلا خشکسالی و کم آبی و ... نیز باشد بازهم باید کاشته شود.

محمد شریفیان با بیان اینکه در استاندارد دنیا می گویند که اگر هکتار پنج تن گندم برداشت نکردید تغییر الگوی کشت دهید ما در اینجا به واسطه نیازی که به گندم داریم برای چهار تن در هکتار هم گندم می کاریم، بیان کرد: این الزام به تولید گندم تا زمانی که گندم راهی سیلو ها نشود فایده ندارد در نتیجه دولت برنامه خرید تضمینی گندم را هم درست کرده است که نتیجه آن ارسال تمام گندم کشور به دولت برای ذخیره و آرد سازی است.

تاثیرات جنگ اوکراین و افزایش قیمت

این کارشناس کشاورزی ادامه داد: دولت به خوبی می داند که پس از جنگ اوکراین و افزایش قیمت گندم اگر از فرصت طلایی خرید تضمینی گندم کشاورز به راحتی بگذرد، باید همین گندم را کیلوگرمی ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان وارد کند در نتیجه اولویت خود را روی خرید تضمینی گندم برای کشاورزان می گذارد اما از سوی دیگر پولی هم ندارد چرا وضعیت دولت و اعتبارات اظهر من الشمس است.

شریفیان با بیان اینکه دولت قدری با فشار، قدری با تشویق و ترغیب و قدری هم با جبر و حتی قدری هم با افزایش قیمت سعی دارد که هم بگوید پول خرید گندم ۲۰ هزار تومانی را ندارم و هم بگوید که گندم شما را لازم دارم! بیان کرد: این دقیقاً شرح ماوقعی است که در درون آن قرار داریم و راهکاری هم برای آن وجود ندارد چرا که اولاً دولت پول خرید بیش از ۲۰ هزار تومان را ندارد در ثانی نیاز به گندم کشاورزان دارد! پس یکی باید کوتاه بیاید که به عقیده من کشاورز دست آخر کوتاه خواهد آمد چرا که بالاخره نمی تواند گندم را روی زمین نگه دارد.

به لحاظ قانونی دولت هیچ ابزاری ندارد که کشاورز را مجبور به فروش گندم خود به صورت تضمینی کند

وی با بیان اینکه قیمت گندم هم مانند هیچ کالای دیگری در کشورمان واقعی نیست همانطور که قیمت خودرو نیست، بیان کرد: دولت اجازه صادرات گندم را به کشاورزان نمی دهد حتی اجازه فروش گندم شان را هم نمی دهد اما چطور؟ به لحاظ قانونی دولت هیچ ابزاری ندارد که کشاورز را مجبور به فروش گندم خود به صورت تضمینی کند یعنی قانونی نداریم که بگوید کشاورز باید گندمش را به دولت بدهد از سوی دیگر در قانون آمده که دولت وظیفه دارد که مازاد گندم کشاورزان را خریداری کند اما این قانون عملاً رخ نمی دهد. حال دولت چه می کند؟ دولت در زمان برداشت می آید فشارهایی را روی کشاورز می آورد مثلا حمل و نقل گندم بین شهرستان ها را مممنوع می کند و اقداماتی از این دست که کشاورز مجبور شود گندمش را بفروشد.

بازتاب وسیع قیمت گذاری گندم | کشاورزان: زیر ۲۵هزار تومان نمی‌فروشیم

دولت هم گندم می‌خواهد هم پول نمی‌دهد

برخی کشاورزان عقیده دارند که دولت نمی تواند هم خدا و هم خرما را با هم داشته باشد. برای مثال حمید رضا در تلگرام نوشته است: دولت هم می خواهد گندم کشاورزان را بخرد تا گندم ۳۰ هزار تومان وارد نکند هم نمی خواهد قیمت واقعی گندم را بپردازد این چه معادله ای است؟ از سوی دیگر برخی کاربران هم نوشته اند که از گرانی نان در صورت گرانی گندم بیم دارند و می ترسند که بر قشر متوسط فشار وارد شود.

تمام این موضوعات اما مخالفانی هم دارد هر چند دولتی ها به سختی درباره این موضوع اظهار نظر می کنند اما توانستیم نظر حسینی یک کارمند بازنشسته جهاد کشاورزی را نیز بپرسیم که در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: کشاورزان به واقع واقعیت ها را نمی بینند امروز در حالی عقیده دارند که گندم ۱۵ هزار تومانی باید ۲۰ هزار تومان بشود که کسی نمی گوید دولت سال قبل گندم پنج هزار و ۵۰۰ تومانی را ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان کرد!

دولت نهاده‌هایی مانند کود یارانه‌ای را بیش از دو برابر نسبت به سال قبل گرانتر کرده است

حسینی با بیان اینکه کشاورزان بی انصافی می کنند، بیان کرد: اگر ما سالانه ۵۰ درصد هم افزایش قیمت گندم را اعمال کنیم در همین دولت رئیسی در دو سال گندم ۱۵۰ درصد رشد کرده است یعنی به اندازه سه سال گران شده است لذا کشاورزان به نظر بنده بد عادت شدند. اگر دولت همان پارسال قیمت گندم را ۹ هزار تومان و امسال ۱۳ هزار تومانم اعلام می کرد کسی اعتراض نمی کرد. به نظرم دولت باید سال قبل گندم پنج هزار و ۵۰۰ تومانی را ۹ هزار تومان می کرد و امسال آن را ۱۳ هزار تومان و سال بعد ۱۸ هزار تومان اینطوری کشاورزان از دولت تشکر هم می کردند!

اعمال قیمت منصفانه خواسته کشاورزان

به هر صورت اظهار نظرها فراوان است قدر مسلم اینکه کشاورزان عقیده دارند که حداقل اگر قیمت جهانی گندم اعمال نمی شود یا قیمتی که همین حالا در مرز عراق با کیلوگرمی ۳۰ هزار تومان خریداری می شود، دست کم دولت می تواند افزایش معقول تری را برای قیمت گندم داشته باشد چرا که خود دولت نهاده هایی مانند کود یارانه ای را بیش از دو برابر نسبت به سال قبل گرانتر کرده است. حال باید دید که در نهایت چه اتفاقی برای گندم تضمینی سال ۱۴۰۲ رخ می‌دهد.

باید دید که آیا دولت راهکاری برای نسوختن سیخ و کباب به صورت همزمان پیدا خواهد کرد یا خیر؟ شما می توانید بازهم نقطه نظرات خودتان را در پائین اخبار و گزارش های خبرگزاری بازار و در بخش پیام شما برای ما قرار دهید. مطالبی که حاوی توهین و افترا، مسائل غیراخلاقی و ... باشد، قطعاً درج و حتی سوژه های مناسب مورد پیگیری خبرنگاران بازار در استان سمنان قرار خواهند گرفت.

شما همچنین می توانید گفتگوی بازار با خنکال عضو بنیاد گندم کاران را در این لینک ملاحظه کنید: رئیس بنیاد گندم کاران استان سمنان در گفتگو با بازار: قیمت‌گذاری زیر ۲۰ هزار تومان گندم بی‌فایده است| ضرورت پرداخت یارانه به کشاورزان

کد خبر: ۲۱۸٬۸۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 74
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ناصر IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
      48 0
      واقعا زیر بیست و پنج نمی فروشیم ، واسه کشاورز بدبخت هیچی نمی‌مونه باید زیر بیست و پنج نباشه اگه باشه بی انصافیه
    • مهندس IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
      47 2
      چی چی رو ۲۵ کمتر از ۳۰ نمیفروشیم.یاعلی
    • روزگار IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
      50 1
      سلام دولت هکتاری یک دونه کود اوره به ما داده دونه ای 150هزارتومان هکتاری 4عدد هم آزاد خریدم دونه ای350تومان دیگه از سموم و هزینه تراکتور وکشت که دیگه نگو ده برابر شده، من به نظر شما گندم بدم به دولت کیلویی چند اجاره زمین وپول بذر پیشکش
    • رسول جوکار IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
      19 1
      نابودی کشاورز یعنی فلج شدن اقتصاد کشور وقتی سو مدیریت افراد نالایق را بر مسند کار می نشاند عاقبتش میشود فروش کیش،قشم و خوزستانی که تازه کمر راست کرده
    • حرف حق تلخ IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
      25 0
      آخه زیر۲۵تومن بصرفه نیی اجاره شده ۸۰میلیون باخرجش شده کاشت داشت برداشت ۱۱۰ متوسط تناژ هم هکتاری ۵تن هس آبی
      • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
        0 0
        اخه کدوم ادم نادونی میره هکتاری ۸۰ میلیون زمین اجاره کنه گندم بکاره
    • محمد IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
      3 0
      چطور دولت از خودرو سازان توانست حمایت کند.ولی از کشاورزان زحمتکش حمایتی نمی کند . هزینه کشاورزان اعم از کود و هزینه آب و برداشت آن چندین برابر شده ولی قیمت گندم را به نرخ پایین می خواهد از کشاورزان بخرد.باید قیمت گندم بین 22تا25هزار تومان خریداری شود .در غیر اینصورت کشاورزان مجبور به انبار کردن آن خواهند شد.
    • IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
      3 0
      مردم عجیبی داریم نان به نرخ یارانه می‌خواهند و گندم به نرخ آزاد می‌فروشند . به‌نظرم دولت اشتباه میکنه گندم خرید میکنه .. اتفاقا اگر کشاورزان صادرات کنند ارز آوری هم دارد
    • حمید IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
      18 3
      با سلام اقا اگه قراره گندم ۴۰هزارتومانی وارد بشه چرا این همه ارز خارج بشه از کشور دولت چطور میخواد پول واردات رو جور کنه وقتی که میگی نمیتونم پول گندمی رو که از کشاورز خودش میخره رو بده بعدم پول وارداتش قطعا دوبرابر نرخیه که میخواد از کشاورز بخره
    • IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
      7 37
      قیمت جهانی گندم 15الی 18هزار تومان میباشد.قیمت 25 و این حدود مال سال پیش بود پس الکی جو ندهید
    • خسرودهقان IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
      24 1
      گندم نبایدزیرقیمتدوبرابرپارسال باشد.این خيلي ساده است مگرمیشووهمه چیزگران شودچندبرابرشودولی گندم گران نشودمگر ماتواین مملکت خریدنمیکنیم.ماکشاورزان ازکجا بیاریم. میشه فقط بماظلم بشه.
    • سجاد IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
      23 1
      هزینه گندم واقغا بالاست دولت قیمت متاسب بزنه زیر ۲۰ تومان ارژش نداره
    • کشاورز IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
      17 0
      باسلام ده روز قبل گندم تحویل دادم هنوز هیچ خبری از پول نیست با این شرایط باشه دیگه گندم نمیکارم
    • کاظم IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
      21 0
      خودرو ۶۰درصد گران شود اما گندم ۵ درصد این هم مهار تورم‌، رشد تولید
    • رسول IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
      10 0
      فقط انبار دو ماه دیگه دامدار کیلویی ٢۵ هزار تومن میخره مگه قیمت جو یا خوراک دام تا شش ماه اینده ثابت میمونه به نظر من انبار کردن بهترین سرمایه گذاری برای کشاورز هستش
    • غلام IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
      12 1
      ازاقای حسینی بپرسید تایرتراکتور پارسال ده ملیون بود امسال یک جفت شده سیوهشت ملیون ازکجا باید بیاره
    • محسن IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
      22 0
      سلام. درجواب پاسخ آقای حسینی بازنشسته که می‌فرماید دولت اگر پارسال گندم را ۹تومان خريد کشاورزا پرتوقع نمیشدن آخه برادر وقتی قیمت جهانی گندم گران شده وهم چننین نهادها صددرصد گرانشدن وخوراک دام هم که بده به صرفه تره هم برای کشاورز وهم دامدارچرابه ضرربه خودش بزنه اگر به قول شما ۹تومن پارسال شما راهم با صددرصددیگرنهادها حساب کنیم قیمت ۱۸تومان بدست میاید که تازه یربهیر درمیاد واگر سود ۲۰ درصد هم در نظر بگیریم قیمت میشه ۲۴هزار تومن برای هرکیلو گرم گندم
    • IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
      21 0
      باسلام ودورود بر کشاورزان عزیزمن خودم درمنطقه خوزستان گندوم کاشتم اجاره کننده هستم نصف زمین خود رابرداشت کردم هر هکتار دوتن ونیم برداشت داشتم این قیمت کنونی گندوم برای من یعنی برشکستگی یعنی زندان چطور قیمت فلز جهانیه وبا تورم بالا میرد اما قیمت گندوم که اونهم باید باشد به ریال حساب میشداین چه دولت اسلامیه که باجیب کشاورز کار دارد
    • وحید IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
      20 0
      همه نطرات رو خوندم و تنها راهی که کشاورز گندمش رو تحویل دولت بده به قیمت زیر ۲۰تومن اینه که جایزه یه خودرو بده
    • همت IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
      4 0
      دولت گندم باقیمت 2/25دلاروارد می کند که باارزش نیمایی هم می شود 63هزارتومان اگربانصف قیمت وارداتی یعنی 30هزارتومان ازکشاورزان هم بخرد نه تنها نیاز به واردات نداریم حتی می توانیم صادرهم کنیم.امامتاسفانه سیاست برای خودکفایی نداریم
    • عبدالله IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
      13 0
      برنج رو با هر قیمتی که دلشون میخواد به ملت میدن، اما گندم را میخوان 15000تومن بخرن، اخه این چه عدالتی هست؟ خدا از شما نگذره که دست کشاورزان رو بسته اید، چرا کشاورز مثل خودروساز، حق نداره، قیمت منطقی گندم 20000تومن هست. کمتر به دولت نمیفروشیم.
      • رضا IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
        2 7
        زحمت و هزینه برنج بیشتره گندم رو میپاشی میایی خونت استراحت میکنی . ولی برنج هزینه بره و مدام آب داخلش جریان داره . سموم برنج گرونتر از گندمه.
    • IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
      20 1
      من زیر 20تومان عمرا گندم به دولت بدم آزاد الآنم مشتریشو دارم
    • حسین حسینی US ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
      2 1
      خدا میداند کشاورز فقط غصه است وبس و بخور نمیر با این هزینه‌ها سر سام اور
    • کشاورززززز IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
      2 0
      قیمت ماشین نسبت ب۷ سال پیش۲۱ برابر شده پس قیمت گندم هم باید ۲۱ برابر بشه یعنی با ی حساب سر انگشتی موتونید حساب کنید که حداقل قیمت باید۳۲ هزار تومانبشه
    • علی IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
      19 0
      واقعا زیر بیست و پنج هزار تومان برای کشاورز نمیصرفه
    • محمد فتحی IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
      2 0
      گندم تو مرز ما یعنی مهران دلال داره با قیمت ۳۰هزار تومان میخره چرا به دولت بدیم
    • ناشناس US ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
      21 2
      من ۷هکتارناقابل در جنوب کرمان دارم .وضعیت گندمم هم ازهکتاری میانگین ۸تن تخمین میزنم .اما زیر ۲۵ نمیدهیم انبار هم دارم دلال هم پاش وایستاده .حاضرم هزینه های افزایشی امسال دولت را هم محاسبه کنم واثبات کنم که کمتر از این قیمت ضرر مان هست .هرچند دولت سالهای قبل ارزان خریده واین کلاه قبلا به سر ما رفته .
    • ولی رسولی IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
      16 1
      من ۲۰۰تن گندم دارم زیری ۲۵هزار باشه میدم دامدار
    • سیدامیدموسوی خوزستان IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
      17 1
      من کشاورز اگه قیمت گندم زیر ۲۰ باشد یک دانه تحویل دولت نمی‌دهم
    • علی IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
      2 0
      خودرو توی بازار جهانی تقریبا یک دهم قیمت ایرانه در مقابل اعتراضات میگن حمایت از تولید داخلی ولی قیمت تضمینی خرید گندم نصف قیمت عراقه میگن جلوگیری از تورم میدونید چرا ؟ اونجا از مردم سه ماه قبل پول میگیرن میدم به دولتی‌ها و قیمت ده برابر اینجا گندم از مردم نصف قیمت میگیرن زمان پرداخت هم هر وقت دلشون بخواد
    • ترکمن IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
      2 0
      کشاورزان عزیز از امسالله بعد هیچ چیزی کشت نکنین حد اقل یکسال هیچ چیزی کشت نکنین زمینهای خودتون رو برگردان بزنین و بزاری یکسال آب بخوره بخوابه اینطوری حساب کار دست دولت میاد وقتی کودها و بذرها و سموم تقلبیشون رو دستشون بمونه و ضرر بکنن ووقتی مجبور بشن سال بعدیش فقط گندم و جو و دیگر غلات و دانه ی روغنی وارد بکنن اون موقع حساب کار میاد رو دستشون یک سال هم زمینت استراحت میکنه تناوب میشه براش
    • IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
      0 0
      چرا دولت در مورد خودرو که دست خودشان هست نظارتی نمی‌کنند با این همه خسارت خشکسالی که کشاورز تحمل کرده حالا بند کردند به چند تن گندم کشاورز بینوا
    • IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
      12 2
      کیلویی زیر ۳۰ هزارتومان برای کشاورز ارزشی ندارد
    • محمد IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
      1 0
      اجاره زمین و هزینه کاشت و هزینه آبیاری و کود زیاده و فروشش قیمت جهانی باید دولت بخره چون خوده دولت تراکتور و کمباین و ادوات کشاورزی رو جهانی میفروشه به کشاورزان داخل کشور که ایران رو خودکفایی و بی نیاز از واردات گندم میکنه پول جزعی میده واقعا دولت اگه نتونه پول گندم رو بدهد حداقل یکار کنه بدون گمرک هر کشاورز نصف محصولش رو صادر کنه حداقل بتونه با صادرات پوشش دهد فروش قیمت پایین به دولت رو
    • IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
      15 1
      زیر کیلویی ۲۵ هزار تومان نمی فروشیم .کمتر از این قیمت گذاری بشه بی انصافی است.
    • بابک IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
      1 0
      قیمت کود آزاد هر ۵۰ کیلویی ۴۲۰هزار آزاد شده هزینه تراکتور کمباین وآب بها که اداره آبیاری دریافت میکنه ۴ برابر شده همچنین کارگروحمل ونقل خودتان حساب کنید پول حمالی هم برای کشاورز نمیمونه انصاف داشته باشید
    • شوش DE ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
      1 0
      کشاورز رنج میبره
    • علی IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
      7 0
      من کشاورز زیر ۲۵ تومن نمیفروشم ، چرا مسئولین به فکر کشاورزها نیستن فک کنم دشمن ما باشن ، وقتی همه چی دو و سه برابر شده چرا گندم ۲۵ تومن نشه ، ما کشاورزها زیر بار قرض و وام بانکی داریم نابود میشیم داریم زمین هامونو برای پرداخت بدهی میفروشیم از بس که دولت دست تو جیب ما کشاورزها میکنه . زیر ۲۵ تومن گندم تحویل نمیدیم وسلام.
    • محمد RU ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
      0 0
      استفاده از زور و تحمیل قیمت غیر کارشناسی به کشاورزان به نفع مردم! آقایون رده بالا: کجا حمایت از مردم شده که الان قراره از جیب کشاورزا این حمایت انجام بشه قیمت گندم زیر ۲۵ باشه یعنی ظلم و دیکته کردن قیمت به کشاورزان و دهقانان زحمت کش
    • مهدی IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
      0 0
      باسلام چشم ماروشن کوداوره۵۰۰درصدگرانشدکیسه ای از۱۵۰ به ۷۵۰کودفسفات کیسه ای یک میلیون وششصدهزارتومان سم سه برابر گران شده وقتی به محصول کشاورز میرسه همه عزا میگیرند انگاراز جیب خودشون مخواهندپول گندم رابدهند حالابماندبقیه هزینها که چندبرابرشده
    • سید IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
      2 0
      من گندم خریدم کیلویی ۱۵تومان اونوقت بیام با همون قیمت بفروشم ۱۶۴هکتار گندم آبی کشت کردم مجبور نیستم کمتر از ۲۵بفروشم میدم دلالان با قیمت حدود ۲۷تومان
    • IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
      2 0
      متسفم برای همچنین مسولین اگردرامدیک فوتبالیست رابدهندگندم کاران یک استان تامین میشوند که هزارتا گل توفوتبال ایا یک عددنان میشود برای سفره مردم
    • شریف عزیزی DE ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
      0 1
      قیمت جهانی با حداقل هم تراز با کشورهای آسیایی نزدیک ۶۰هکتار زیر کشت دارم دیم ناچاریم به مصرف دامداران برسانی
    • بهروز IR ۰۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
      0 0
      با سلام اگردولت هزینه کاشت و داشت و برداشت را ا منصفانه حساب کند و 20 درصد سود برای کشاورز را اضافه کند کمتراز 20000 تومان کمال بی انصافی است به طور متوسط برداشت در هر هکتار 4 تن هست
    • حسن IR ۰۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
      0 0
      واقعا انصاف کجا رفته به کشاورز که رسید وا رسید همه چی چند برابر شده قیمت حالا نمی خاهین گندم رو بالای 30تومن بخرین در صورتی گه واسه کشاورز 35تومن هزینه داره تمام شده قیمتش
    • مرادپور IR ۰۶:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
      0 0
      میخوان یارانه نان رو از جیب کشاورز پرداخت کنن فکرشو ننیکنن اگ گندم وارد کنن باید دوبرابر این قیمت هزینه کنن تا ب دست مصرف کننده برسد
    • حسین ساکت IR ۰۷:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
      0 0
      اداره امورآب‌های زیر زمینی حدود200میلیون ازچاه ما عوارض دریافت کردهشما بگویید باید قیمت گندم از25 هزار پایین‌تر باشد؟
    • ناصر IR ۰۷:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
      0 0
      هزینه کارگر اب تجهیزات کود اجاره زمین همه اینها رو حساب کنید ببینید که کشاورز با هیچی از سر زمین بر میگرده خوب چرا ما یارانه دولت بدیم که قشر متوسط زیر بار فشار نرند دولت به اینها کمک کنه ما مگه سالی چند بار گندم درو میکنیم که بخایم زیر قیمت گندم بفروشیم
    • IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
      0 2
      همش میگن مرز عراق .اگه دولت میخواهد .قیمت رو برا گندم در مرز عراق تعیین کند .دام دامدار هم با قیمت مرز عراق .قیمت بده . والاه هنوز ما دامدارا خسارتی که پارسال از قیمت گندم خوردیم رو نتونستیم جبران کنیم .چرا که جو و سفال وکاه همه چی بالا رفت .وما دامدارا توان خرید واقعا نداشتیم .
    • ابراهیم IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
      2 0
      فعلا که دولت محترم داره زمان می‌خره تا کشاورزا گندم رو درو کنن و به سیلوها تحویل بدن و البته امیدوار باشن که قیمت منصفانه ای اعلام بشه چون گندم وقتی خشک بشه امکانش نیست که بشه نگهش داری باید حتما درو بشه از فروردین امسال هر روز قراره هفته بعد قیمت اعلام بشه نظرم داره عوض میشه نسبت به رئیسی
    • احمد IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
      1 0
      اگر قیمت گندم در سالهای متوالی پیش بخواست بر حسب تورم و گرانی و افزایش دلار همراه شود که الان باید قیمت گندم کیلویی ۱۲۰هزار تومان باشد و از اونجایی که دولت تنها زورش به کشاورزلن خوب و مسلط میرسه این قیمت گندم کشاورز بیجاره را هم مثل یارانه ها که ده سال بود ثابت ، قیمت گندم را پایین نگه داشته ، قیمت منطقی گندم ۳۵هزار هست نه ۲۰هزار ؟؟؟!!!!!
    • علی اکبر احمدی IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
      0 0
      کشاورزان گندم زیر قیمت جهانی بفروشند و تمام مایحتاج زندگی خود و کشاورزی خود را بالاتر از قیمت جهانی بخرن ، این ظلم فاحش هست
    • محمد IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
      1 0
      در جواب آقای حسینی باز نشسته آقای حسینی تو حقوق خدا تومن میگیری تو خونه میخابی ولی ما به خاطر کم آبی باید شب ها همیشه بریم آب بگیریم
    • جواد IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
      0 0
      با این قیمتهای دستوری برای گندم دولت عملا داره به دلال کمک میکنه چرا این پول به دست کشاورز نرسه قیمت عادلانه و منصفانه بخرین به کشاورز کمک کنید و مجبور نشین چندبرابر از خارج بخرین
    • محمد DE ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
      2 0
      من ۶۰۰ هکتار گندم دیم کشت کردم،اگه قیمت کمتر از ۲۵ تومن باشه حتی یک کیلو هم گندم تحویل دولت نمیدم.مقداری انبار میکنم مابقی هم دلال دست به نقد میخواد. گندم کاران عزیز لطفا اتحاد داشته باشید??
    • بهرا GB ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
      1 0
      کود وسم وبذرنسبت به پارسال دوبرابرشده .یه نوشابه ده هزارتومانی شده ۲۵ هزارتومان پس یک کشاورز چطور گندم را بدهد این قیمت.دولت دست توجیب کشاورز نکند.من ک نمیفروشم
    • وحید IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
      0 15
      سلام بر همه چه خبره ۲۰تومن ۳۰تومن قیمت ۱۵یا ۱۶ خوبه من خودم هم کشاورزم هم دامدار بالاتر از دولت هیچ کس نمیخره
    • amlashi00@gmail.com IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
      0 0
      دولت اگر کشاورز رو مجبور کند ، سال دیگر درصدی از کشاورزان ، از کشت گندم کناره گیری میکنند . همه دولتها ، در برخی اجناس سوبسید میدهند مخصوصا در کالاهای کشاورزی ، و پروتئینی .
    • علی IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
      5 0
      اقای حسینی راست میگه کشاورز بی انصافه تراکتور 80 میلیونی رو باید 1 میلیارد بخره پشت بند تراکتور همینطور سم سن دلتامترین پارسال خریدم 150 تومان امسال خریدم 300 تومان من خودم 36 سالمه 15 ساله گندم میکارم هم دیم هم ابی با 12 سال سابقه بیمه کشاورزی بیمه منو قطع کردن بدونه هیچ دلیل و مدرکی دولت به کشاورز به چشم یه برده نگاه میکنه یه مسئول بفرسته بیاد سر مزرعه تا با حساب و کتاب بهش بگم گندم رو باید کیلو چند بخرن
    • ناشناس IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
      0 0
      دولت اکر خدمتگزار واقعی برای ملت بود امروز وضع قیمت ها واقتصاد مملکت این نبود
    • کشاورز بی درآمد IR ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
      0 0
      گندم زیر ۳۰ هزارتومان نمی فروشم همش انبار میکنم میدم ب گله بخوره بهتره تا کمتر بفروشم چون همش ضرره،اگه کشاورز گندم نفروشه دولت هم نمی تونه ظلم بکنه ب کشاورز،از سال بعد هم همه کشاورزها جو بکارن ک دیگه دولت جرات نکنه اینهمه ب ما ظلم بکنه
    • علی ازلرستان IR ۰۵:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
      2 0
      گرانی نهاده هاازیکطرف و هزینه های کشت وایس ازطرف دیگروبااین خشکسالی که بین۲تا۴تن در هکتار برداشت ندارم به نظر شما باقیمت زیر ۲۰ هزارمیتوانم مخارج زندگیم را تامین کنم ؟
    • قاسم IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
      1 0
      ??????کشاورزان عزیز به اندازه مخارج و بدهی در حد چند تن تحویل سیلو بدهید. مابقی را انبار کنید تا دولت بیاد التماس گندم مگه خراب میشه یه مدت دیگه بدین دامداری ها قیمت بسار خوب میخرن
    • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
      1 0
      اگر دولت دلش به حال مردم میسوزه کود و لوله و ..... را ارزان کنه نه از کشاورز بگیره به سود خودش
    • سجاد IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
      1 0
      بی عدالتی بی عدالتی بی عدالتی
    • رضا IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
      1 0
      به کشاورز که میرسه کشور بهم میخوره ولی عرضه ندارن سرمایه دار ها رو کنترل کنه چون بهشون میرسن ولی کالای مهم کشاورز که گندم هست بیخیال صنعت خودرو یا کدامشو بگم الان کل مردم همه چیو می‌دونن با مردم بد نکنید مخصوصا کشاورزان چون نون یکسالشونه
    • IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
      1 0
      وختی برنج کیلو ۲۷۰۰۰ تومان یه شبه بشه ۱۲۰۰۰۰ هرار تومان گندم کار هم حقش بکنه ۲۵۰۰۰ تومان باز خیلی کمتر از برنج است دولت باید قبول کنه
    • IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
      1 0
      وختی قیمت گذاری ول باشه همه چی به لطف خدا ول شده قیمت نداره ۱۰۰۰ بخر ده هزار لفروش به خدا هیچ کس کاری نداره خدا باید کمک ما فقرا باشه
    • سید علی IR ۰۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
      1 0
      سلام دولت الان به کشاورزانی که گندم تحویل دادند به صورت علی الحساب کیلویی ۱۱ هزار و۵۰۰ تومان داره پرداخت میکنه، و نرخ مصوب رو حتی اعلام هم نمیکنه و میگه تا نرخ مصوب اعلام بشه،این یعنی مابه التفاوتش رو هر قدر خودش صلاح بداند پرداخت میکند.ودر اصل با این کار زمان میخرد تا کشاورز گندم را از سر ناچاری دودستی به دولت تقدیم کنه!
    • اردلان از صوغان IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
      1 0
      حمایت از تولید در حد حرف گندمکاران سودشان اندک
    • کشاورز IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
      1 0
      دولت ما بفکر تولید کننده نیست اگه باشه که حال روز تولید کننده این نیست آخرش هم مثل مرغداران که همه ورشکسته شدند کشاورز هم ورشکسته میشه به قول قدیمی‌ها پشت دولت هیچ موقع به زمین نمیخوره
    • IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
      1 0
      انصاف داشته باشیدبه کشاورزان رحم کنیدمایکسال به امیداین محصول نشستیم مسلمانی کجارفته قیمت زیر25هزارتومان بخدافقط وفقط ضررهست برای کشاورز
    • عزیز براهویی IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
      0 0
      سلام قشرزحمت کش کشاورز خیلی مظلوم است دست کشاورزان ربگیرید گندم از25هزارتومان کمترظلم به کشاورز است