۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۶
ضعف جدی صنایع ایران در بازاریابی خارجی| ماشین شخصی خود را میفروشم تا کارگران را راضی کنم
مدیرعامل شرکت کاکتوس بِیبی در گفتگو با بازار:

ضعف جدی صنایع ایران در بازاریابی خارجی| ماشین شخصی خود را میفروشم تا کارگران را راضی کنم

کرج- گواه مقدم مدیرعامل شرکت تولیدی کاکتوس بِیبی گفت: اگر دولت در بازاریابی و شناساندن محصولات تولیدی ایران درست عمل کند با صادرات کالا به جهان، دیگر نیاز به فروش نفت هم نخواهیم داشت.

ستارزاده؛ گروه استان ها: با نشتن پای درد دل تولیدکنندگان به برخی از مشکلات و موانع مشترک در تولید و صادرات بین آنها می رسیم. یکی از مشکلاتی که بیشتر تولیدکنندگان از آن گلایه دارند، عدم همت دولت ها در بحث بازاریابی جهانی و حمایت از تولید و اقتصاد کشور است. به گفته برخی از تولیدکنندگان این مهم حتی در داخل کشور هم چندان اهمیتی برای مسئولان مربوطه ندارد. به عنوان مثال با وجود صرف هزینه های بالای تولیدکنندگان برای شرکت در نمایشگاه بین المللی و گرفتن غرفه، اما اطلاع رسانی و تبلیغات مناسبی در راستای برگزاری نمایشگاه ها انجام نمی شود.

گفتگوی بازار با امین گواه مقدم مدیرعامل شرکت تولیدی کاکتوس بِیبی در این زمینه را با هم می خوانیم.

*از روند تولید و محصولات خود برایمان بگویید.

ما در زمینه تولید تشک های لوازم آسایشی کودک فعالیت می کنیم. کالسکه، روروک یا کریری که در مغازه ها می‌بینید، اسکلت هایشان در یک کارخانه دیگر تولید می شود و تولید تشک آنها توسط مجموعه ما انجام می شود و در این قسمت حرفه ای و نیمه صنعتی عمل می کنیم. برای دوخت و دوز دستگاه های صنعتی، دستگاه های برش لیزر، دستگاه های گلدوزی و تمام کارهای دوخت و دوز در شرکت انجام می شود.

غیر از تیم اداری ۵۰ پرسنل در این مجموعه ما مشغول به کار هستند و تشک های شرکت های بزرگی نظیر زویه و دلیجان را تامین می‌کنیم. یک سری از محصولات به روز را هم برای خودمان تولید و در سطح کشور پخش می‌کنیم. شعار ما هم این است که شرکت کاکتوس بیبی هر فصل یک ایده، یک کار جدید و تنوع در چشم انداز مشتری بدهد.

*مواد اولیه شما داخلی است یا خارجی؟

مواد اولیه ما کاملا داخلی است، ایران چیزی ظرفیت ها و پتانسیل های کاری و مواد اولیه بالایی دارد که از این بابت بسیار خوب است فقط تولیدکنندگان به هیچ روشی حمایت نمی‌شوند. در مدت ۲۰ سال سابقه کاری بنده، هزار تومان وام در بانک های کشور به نام من ثبت نشده است.

زمانی که برای دریافت وام به بانک مراجعه می‌کنیم علاوه بر ضامن با شرایط خاص فقط عکس از قفسه سینه نمی خواهند و این روند متقاضی را منصرف می کند، منِ تولیدکننده دارای ملک و تولیدی هستم و جواز کسب دارم، بانک ها باید به پشتوانه اینها به ما وام بدهند و بگویند هر زمان توانستیم بازگردانیم

زمانی که برای دریافت وام به بانک مراجعه می‌کنیم علاوه بر ضامن با شرایط خاص فقط عکس از قفسه سینه نمی خواهند و این روند متقاضی را منصرف می کند. منِ تولیدکننده دارای ملک و تولیدی هستم و جواز کسب دارم، بانک ها باید به پشتوانه اینها به ما وام بدهند و بگویند هر زمان توانستیم بازگردانیم. اگر کارشناسی می‌فرستند، باید کارشناسان واقعی باشند یعنی باید به داد مردم برسند.

*برای تامین مواد اولیه با مشکل یا چالشی مواجه هستید؟

خیر، به راحتی تامین می‌کنیم فقط باید پول و دلار باشد.

*نوسان قیمت ها بخصوص دلار، چند درصد روی تولید شما تاثیر داشته؟

ما در کاکتوس بیبی سعی کردیم خیلی افزایش قیمت نداشته باشیم و سالی یک یا دوبار تغییر قیمت دادیم. در واقع به طرز وحشتناکی با موضوع افزایش قیمت مبارزه می کنیم تا حداقل خریداری برای محصولات ما باشد و مشتری بتواند استفاده کند. ولی متاسفانه هر روز که می خواهیم مواد اولیه بخریم می‌گویند صبر کنیم تا قیمت بدهند و با مشکل مواجه هستیم.

*بازار هدف شما داخلی است یا صادرات هم دارید؟

اگر اجازه صادرات باشد قطعا هر کارخانه ای می تواند محصول خود را صادر کند، منظورم از اجازه، ایجاد زمینه و شرایط صادرات است این امر هم وابسته به کشورهایی است که به محصول ما نیاز دارند و هم محصول ما باید به قدری خاص باشد که به دنبال آن بیایند نه اینکه بخواهند محصول چینی و اروپایی را جایگزین کنند.

گاهی اوقات یک صادرکننده یا بیزینس من، به من می‌گوید جنسی می خواهم که به فلان قیمت تمام شود، بخاطر قیمت پایین می خواهد جنس آشغال را صادر کند ولی من موافقت نمی کنم و عقیده ام بر این است که محصولی درخواست شود که در اروپا هم نباشد.

در کل زمینه و شرایط صادرات بستگی به تولیدکننده و صادرکننده دارد البته ما به کشورهای همسایه صادرات داشتیم.

*با توجه به مشکلات ارزی، مراودات مالی تان را چگونه انجام می‌دهید؟

قیمت ها را به تومان دریافت می کنیم، در واقع دلار وارد کشور شده و سپس تبدیل به تومان می شود.

*مهم ترین موانع تولید از نظر شما کدام هستند؟

شرایط اقتصادی فعلی مانع تولید ما است، عدم ثبات قیمت ها و بازار عمده موانع تولید است. با اینکه مواد اولیه میلیاردی و ارزش کارگاهی که داریم میلیاردی است و شاید حساب گردش ما هم در ماه حدود یک میلیارد باشد اما من هر سال باید ماشین خودم را بفروشم تا بتوانم کارگران را راضی کنم. همیشه مشکل نقدینگی داریم برای اینکه اقتصاد مان لحظه ای و نامتعادل است.

*در صورت بر طرف شدن موانع و مشکلات، شرایط افزایش ظرفیت تولید و اشتغال را دارید؟

ما در کار همیشه ایده های خاص می دهیم و به تولید علاقه زیادی داریم اما از اینکه زحمت می کشیم و نتیجه ای ندارد از کار کردن خسته شدیم. قطعا اگر شرایط برای تولید مناسب باشد توان افزایش اشتغال و تولید را داریم.

*شما به عنوان یک تولید کننده با تجربه چه راهکاری برای برون رفت از شرایط فعلی پیشنهاد می دهید؟

مهمترین کاری که مسئولین می توانند انجام دهند این است که محصولات و تولیدات ایران را به دنیا معرفی کنند در این صورت ما نیاز به صادرات نفت نخواهیم داشت بلکه با صادرات محصولات کشورمان می توانیم شرایط اقتصادی خیلی خوبی ایجاد کنیم.

موفقیت کشور چین به این دلیل است که به عنوان مثال کارمند دولت آنها فقط روی کاغذ عملیات انجام می دهد. اما ما یک ساختمان اداری داریم که فقط روی کاغذ است و عملا کاری انجام نمی دهد. ما باید از طرف دولت تاجرانی داشته باشیم که محصولات تولیدکنندگان ما را به دنیا معرفی کنند.

در حال حاضر ما باید یک گوشی یا ایرپاد را باید به قیمت ۱۰ میلیون تومان بخریم، مگر چقدر مواد اولیه در آن به کار رفته؟ ۱۰ بشکه نفت ما را به راحتی می خرند و یک هندزفری به ما می دهند به این اقتصاد جهانی می‌گویند، در کل عدم بازاریابی کلی یکی از مشکلات عمده تولیدکنندگان است

در حال حاضر ما باید یک گوشی یا ایرپاد را باید به قیمت ۱۰ میلیون تومان بخریم، چقدر مواد اولیه در آن به کار رفته؟ ۱۰ بشکه نفت ما را به راحتی می خرند و یک هندزفری به ما می دهند به این اقتصاد جهانی می‌گویند. در کل عدم بازاریابی کلی یکی از مشکلات عمده تولیدکنندگان است.

این موضوع مانند این است که بنده در کوچه ام هستم و همسایه اجازه خروج از خانه ام را نمی‌دهد. من می‌خواهم به خیابان یا اقیانوس بروم اما اجازه نمی‌دهند، می گویند در کوچه بمانیم تا خودشان بگویند چه کار کنیم.

پیش از عید در نمایشگاه بین المللی غرفه داشتیم اما متاسفانه هیچ کس از برگزاری نمایشگاه مطلع نبود، چرا که تبلیغات درست و مناسبی انجام نشده بود. این حداقل حمایتی است که می توان از تولیدکننده کرد. اما در کشور ما این حداقل ها هم انجام نمی شود.

کد خبر: ۲۱۸٬۸۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha