۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۹
زنگ خطر برای تولید داخل به صدا درآمد؛ کاهش ۱۰۰گرمی سرانه مصرف روغن زیتون| با ارزانی مصرف بالا نرفت
بازار گزارش می دهد؛

زنگ خطر برای تولید داخل به صدا درآمد؛ کاهش ۱۰۰گرمی سرانه مصرف روغن زیتون| با ارزانی مصرف بالا نرفت

درحالی فعالان بخش از کاهش ۱۰۰گرمی سرانه مصرف روغن زیتون خبر می دهند که ایران جزو ۲۰تولیدکننده برتر زیتون است و صادرات روغن نیز در راستای افزایش مصرف داخل، سالها است ممنوع است.

بازار؛ گروه کشاورزی: در شرایطی که بر اساس آمار ارائ شده از سوی سازمان فائو ایران نوزدهمین تولید کننده روغن زیتون است در حوزه صادرات ایران جایگاهی ندارد و به عبارتی ممنوعیت صادرات این محصول وجود دارد که عمدتا با هدف افزایش سرانه مصرف و تامین نیاز بازار از طریق تولیدات داخل است. با این وجود به گفته مسئولان مربوطه علیرغم ممنوعیت صادرات به این هدف نائل نشده اند که ریشه در فرهنگ ما دارد. به این معنا که چون هنوز در خصوص مزایای حضور روغن زیتون در سفره مردم و تاثیراتی که بر سلامت جسم دارد اطلاع رسانی نشده است مردم آن را کالایی لوکس می داند و لذا جزو اولین محصولاتی است که با به توجه به شرایط معیشتی از سبد مصرفی خانوارها حذف می شود.

کاهش قیمت روغن زیتون مصرف را افزایش نداد

در واقع بر اساس این گزارش یکی از استدلال های بخش دولتی برای عدم اعطای مجوز برای صادراتی روغن زیتون پیش از این به بالا نبودن میزان تولید این محصول و همچنین حمایت از مصرف کننده داخل بوده است. با این وجود در سالی ۱۴۰۱ که به گفته فعالان بخش تولید میوه زیتون در کشور رشدی ۲۵۰درصدی داشته است و شرایط صادرات محصولات این بخش به کشوری همچون روسیه مهیا بوده بنا به دلایلی این اتفاق رخ نداده است. به گفته رئیس شورای ملی زیتون ایران هیچ استدلالی امسال پشت این عدم صدور مجوز صادرات روغن زیتون از سوی بخش دولتی وجود نداشته است.

عدم صدور مجوز صادرات روغن زیتون در حالی با استدلال عرضه با قیمت مناسب در بازار داخل امسال رخ داد که بر اساس پیگیری های صورت گرفته مشخص شده با ارزانی افزایش مصرفی در بخش روغن زیتون رقم نخورد است

مهدی عباسی در گفتگو با بازار می گوید: همیشه در حوزه های اقتصادی زد و بندهایی اتفاق می افتد اما حتی اگر این زد و بندهای هم نباشد باز هم استدلال خاصی نداشتند و فقط اظهار داشته اند که می خواهند روغن زیتون با قیمت مناسب به دست مصرف کننده برسد.

وی افزود: با این وجود بر اساس پیگیری هایی که از فروشگاه های عرضه داشته ایم مبنی بر اینکه آیا کاهش قیمت زیتون منجر به افزایش فروش شده است یا خیر اعلام می کنند خیر؛ یعنی با ارزانی افزایش مصرف رخ نداده است.

صنایع تبدیلی زیتون در آستانه ورشکستگی

عباسی در خصوص پیش بینی آینده بازار نیز اظهار داشت: با توجه به اینکه بار بی سابقه ای را ۱۴۰۱ شاهد بودیم قطعا امسال زیتون کمی را شاهد خواهیم بود به دلیل اینکه برخی از انبارهای ما هنوز به یک سوم نرسیده است و واحدهای ما به خصوص صنایع تبدیلی ما در آستانه ورشکستگی هستند و بخشی هم باغداران متضرر شدند.

وی با اشاره به تصمیم دولت مبنی بر اضافه کردن روغن زیتون به سبد خانوارها گفت: این تصمیم خوبی بود که دیر گرفته شد؛ یعنی در برج ۹ شروع به خرید زیتون روغنی کردند در حالی که برداشت این محصول دیگر در حال اتمام بود و دولت طبق معمول دیر عمل کرد و این تصمیم عملیاتی نشد و لذا دولت در حوزه های اقتصادی مدیر خوبی نیست.

کاهش سرانه مصرف از ۲۵۰ به ۱۵۰ گرم

از سوی دیگر بر اساس این گزارش از جمله مسائلی که در حوزه زیتون و روغن زیتون مطرح است و تولید کننده ها نسبت به آن گلایه دارند بحث کاهش مصرف روغن زیتون در بین خانوارها است. به طوری که نادر جلالت تولید کننده روغن زیتون و عضو هیات موسس شورای ملی زیتون ایران در گفتگو با بازار می گوید: یکی از مشکلاتی که ما تولید کننده های روغن زیتون الان با آن مواجه هستیم این است که با توجه به اینکه ارزش پول ملی پایین آمده و قیمتها افزایش یافته سرانه مصرف پایین آمده و این بزرگترین چالش در حوزه روغن زیتون است.

سرانه مصرف روغن زیتون در کشور از ۲۵۰ گرم به ۱۵۰ گرم رسیده است که این یک زنگ خطر برای بخش تولید داخل محسوب می شود

جلالت افزود: تا جایی که بنده می اطلاع دارم حدود ۱۰۰ گرم سرانه مصرف پایین آمده به این معنا که از ۲۵۰گرم به ۱۵۰ گرم رسیده است و این یک زنگ خطر برای تولید داخل است.

الزام تخصیص مشوق برای روغن زیتون داخل

وی خاطر نشان کرد: همانطور که می دانید برج ۹ و ۱۰ سال ۱۴۰۱ اکثریت باغداران به دلیل اینکه زیتون ها ریز شده بود به سمت روغن کشی رفتند و در تولید روغن زیتون افزایش خوبی داشتیم. از آنطرف هم در حال حاضر روغن زیتون داخلی روی دست تولید کننده ها مانده در حالی که کارخانجات هم فعلا از خرید استقبال نکرده اند.

این تولیدکننده روغن زیتون افزود: به این ترتیب فعلا روغن زیتون وارداتی توجیهی ندارد که واردات صورت بگیرد و برای روغن زیتون داخل هم باید مشوق هایی در نظر گرفته شود که مصرف کننده به سمت مصرف روغن زیتون بیاید که بتواند روغن زیتون تولید داخل هم فروش داشته باشد.

جلالت همچنین خاطر نشان کرد: یکی از مشکلاتی که کارخانجات تولید و بسته بندی روغن دارند در مورد افزایش هزینه ها است. به طوری که هزینه ملزومات بسته بندی رشد فاحشی داشته و روی هزینه های تولید آمده و آن را افزایش داده که این افزایش هزینه ها قطعا موجب افزایش چند درصدی محصول نهایی خواهد شد.

وی ادامه داد: با افزایش قیمت محصول نهایی روغن زیتون قطعا مصرف از میزان فعلی هم بیشتر کاهش می یابد چون هنوز فرهنگ سازی مصرف روغن زیتون در ایران نهادینه نشده است و مردم آگاه نشده اند که هزینه کردن بابت خرید روغن زیتون به معنای بیمه کردن سلامت جسم و جان شان است.

این عضو موسس شورای ملی زیتون ایران با بیان اینکه از نظر تولید زیتون جزو ۲۰ کشور اول هستیم گفت: با این وجود همانطور که مطرح شد از نظر سرانه مصرف اصلا جایگاه خوبی نداریم که فقط هم به دلیل مسائل فرهنگی است؛ به این معنا که وقتی افزایش نرخ دلار داریم و اززش پول کاهش یافته و از آن طرف به دلیل مسائل اقتصادی حاکم بر جامعه حقوق های کارمندی و کارگری کفاف مخارج زندگی را نمی دهد و چون روغن زیتون به عنوان یک کالای لوکس تلقی می شود به راحتی از سبد خانوارها حذف می شود.

کد خبر: ۲۱۸٬۶۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha