۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۱
مدل های «آخوندی» شکست خورده بود/ خرید هواپیما، ATR را از ورشکستگی نجات داد
وزیر اسبق راه و شهرسازی در گفتگو با بازار:

مدل های «آخوندی» شکست خورده بود/ خرید هواپیما، ATR را از ورشکستگی نجات داد

وزیر اسبق راه و شهرسازی با بیان اینکه آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی با مدل های شکست خورده قصد داشت مشکل مسکن را حل کند گفت: خرید هواپیما از ATR این شرکت را از ورشکستگی نجات داد.

اکبر محمودی؛ بازار: سرنوشت بخش مسکن هر بار با سیاستهای اشتباه برخی مقامات مسوول در وضعیت دشوار و سختی قرار می گیرد. نبود برنامه ریزی بلند مدت و نبود یک طرح جامع موفق، باعث شده تا هر سال بخش مسکن از یک عدم تعادل در بخش عرضه و تقاضا رنج ببرد.  

در طرح جامع مسکن که در دوره عباس آخوندی وزیر سابق و مستعفی راه و شهرسازی تدوین شد مقرر شد تا سالانه برای پاسخگویی به تقاضا ۹۰۰ هزار واحد مسکونی تولید شود اما بر اساس آمارهای منتشر شده تولید مسکن در سال به ۳۰۰ هزار واحد مسکونی رسیده است. به عبارتی سالانه ۶۰۰ هزار مسکن کمبود تولید داریم که این کمبود می تواند موجب مشکلات عدیده ای برای بخش مسکن و در نهایت پاسخگویی به تقاضا شود.  

کمبود مسکن یکی از نگرانی های سیاستگذاران و کارشناسان مسکن است اما مشخص نیست چه کسی باید پاسخگوی نبود یک برنامه مدون و تاثیرگذار بلند مدت در بخش مسکن باشد. سوالی که مطرح است ابن است که چرا طرح آمایش سرزمین هیچ وقت در کشور فرصت اجرا پیدا نکرده است؟ چرا کشوری که از پیشگامان تهیه طرح آمایش سرزمین در آسیا بوده باید در بخش مسکن هیچگاه نتواند به یک برنامه ریزی بلند مدت در بخش مسکن برسد؟

باید در نظر داشت که عدم اجرای طرح آمایش سرزمین و نبود یک طرح جامع مسکن مشخص و مناسب هر سال که به تاخیر می افتد بر کشور هزینه های سنگینی تحمیل می کند. یکی از بخش های مهمی که به دلیل نبود طرح جامع مسکن لطمات جبران ناپذیری بر آن وارد می شود بخش مسکن است. چرا که تولید مسکن با عدم پاسخگویی به تقاضای واقعی و در مناطقی که نیازمند تولید مسکن هستند احداث نمی شود و همین خود موجب مشکلات عدیده ای برای کشور شده است.

نبود طرح جامع به شدت به بخش مسکن آسیب زده
احمد خرم وزیر اسبق راه و شهرسازی در گفت و گو با خبرنگار بازار در پاسخ به این پرسش که اصلی ترین مشکل بخش مسکن و حمل و نقل چیست و چرا در دوره ای که به دلیل شیوع ویروس کرونا میزان معاملات به شدت کاهش یافت باز هم آمارهای بانک مرکزی حامی از رشد قیمت مسکن و رسیدن متوسط قیمت مسکن به مرز ۱۷ میلیون تومان است گفت: در ۴۰ سال گذشته فقط در دو بخش حمل و نقل و گردشگری طرح جامع تهیه شده است بنابراین نبود طرح جامع به شدت به بخش مسکن آسیب زده است.  

خرم در پاسخ به این پرسش که در دوره آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی طرح جامع مسکن تدوین شده است اظهار داشت: نام آن طرح جامع را نمی توان طرح جامع گذاشت بلکه باید آنرا بخشی از شرح خدمات طرح جامع دانست.  قبلا از طریق انجمن انبوه سازان به وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد دادیم که آمادگی داریم تا با همکاری سازمان نظام مهندسی، طرح جامع را تهیه کنیم اما هنوز پاسخی از وزارتخانه دریافت نشده است. پس وقتی طرح جامع مسکن نداریم و نمی دانیم باید با بخش مسکن چگونه برخورد کنیم همین می شود که می بینیم.

با گذشت سالها هنوز نمی دانیم که صنعتی سازی باید چه مدلی باشد و هنوز نمی دانیم سنتی سازی را باید با چه متراژی ادامه دهیم

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ادامه داد: با گذشت سالها هنوز نمی دانیم که صنعتی سازی باید چه مدلی باشد و هنوز نمی دانیم سنتی سازی را باید با چه متراژی ادامه دهیم. و اینکه مسکن استیجاری چند درصد تولید مسکن را به خود اختصاص می دهد؟ اما چون طرح جامع مسکن نداریم این مسائل و مشکلات حل نشده و همچنان ادامه می یابد.

وی با تاکید بر اینکه طرح جامع مسکن کنونی که در سال های گذشته تدوین شده است را می توان در طول یک ساعت تدوین کرد خاطر نشان کرد: همه به خوبی می دانند که باید سالانه ۹۰۰ هزار مسکن در کشور تولید شود اما در بهترین حالت در کشور تنها ۲۵۰ هزار تا ۳۰۰ هزار واحد مسکونی تولید شده است. این آمارها یعنی سالانه یک سوم نیاز به مسکن در کشور تولید شده است.  

طرح جامع مسکن چشم انداز مسکن است و چون چنین طرحی وجود ندارد، بنابراین آینده مسکن ایران در ابهام به سر می برد

خرم ادامه داد: طرح جامع مسکن چشم انداز مسکن است و چون چنین طرحی وجود ندارد، بنابراین آینده مسکن ایران در ابهام به سر می برد. پس اگر می خواهیم صنعت مسکن ایران در تولید موفق باشد باید به سمت صنعتی سازی حرکت کند. کاری که کشور ترکیه کرد و اتفاقا دیرتر از ایران آغاز کرد اما به اهداف خود دست یافت. از اینرو باید تمامی موانع ساخت اعم از صدور پروانه ساخت و دشواری اخذ تسهیلات بانکی برطرف شود.

موافقت وزیر راه و شهرسازی با تدوین طرح جامع مسکن توسط بخش خصوصی
وی اضافه کرد: خوشبختانه محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی پذیرفته است که طرح جامع مسکن را بخش خصوصی تدوین کند و انجام دهد. چرا که دستگاه دولتی نباید طرح جامع را تدوین کند بلکه باید بخش خصوصی با داشتن رتبه بین المللی و یک مشاور خارجی در کنار هم اقدام به تدوین طرح جامع مسکن کنند.

وی تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر نبود کنسرسیوم مشاوران باعث شده تا علاوه بر نداشتن طرح جامع مسکن، طرح جامع حمل و نقل و آب و برق هم نداشته باشیم.  

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان با تاکید بر اینکه به نظر می رسد از گران شدن مسکن برخی سود می برند ادامه داد: به هر حال گران شدن و بالا رفتن مسکن تنها به دلیل کمبود تولید و عرضه نیست بلکه سایر عوامل و نرخ تورم به خوبی بر بازار مسکن تاثیر می گذارد.  

وقتی نرخ ارز تقویت می شود و ارزش پول ملی کاهش می یابد بدون شک قیمت مسکن برای اینکه خود را با این شرایط وفق دهد گران می شود

خرم در پاسخ به این پرسش که چه دلایل دیگری می تواند بر بازار مسکن و گران شدن مسکن نقش داشته باشند گفت: کاهش ارزش پول ملی در کنار افزایش بی رویه نقدینگی یکی از اصلی ترین دلایل افزایش قیمت مسکن است. وقتی نرخ ارز تقویت می شود و ارزش پول ملی کاهش می یابد بدون شک قیمت مسکن برای اینکه خود را با این شرایط وفق دهد گران می شود. وقتی این عوامل وجود دارد خود مسکن نیز از دلایل تورم زا بودن مستثنی نمی شود.  

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با اشاره به اینکه همه چیز باید تحمل تورم بالای ۳۰ درصد و ۴۰ درصد را داشته باشد تاکید کرد: بعد از روی کار آمدن محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی توجه به بخش مسکن افزایش یافت و طرح اقدام ملی و نوسازی و بازآفرینی شهری مورد توجه قرار گرفت.

وزیر اسبق راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که به نظر می رسد چندان هم دل خوشی از سال های گذشته ندارید؟ آیا معتقد هستید که بخش مسکن در دوره آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی تعطیل بود؟ گفت: در آن دوره حتی مسکن مهر را آنطور که باید و شاید شارژ نکردند. اما در این دوره از ۵۰۰ هزار مسکن مهر باقیمانده به نظر می رسد تنها ۸۰ هزار مسکن مهر مانده باشد که باید تکمیل و نهایی شود.  

آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی با مدل های شکست خورده می خواست که مساله مسکن را حل کند

وی تاکید کرد: اگر وزیر سابق راه و شهرسازی در شش سال وزارت خود یک سال و نیم خود را به تدوین طرح جامع مسکن می گذاشت می توانست به خوبی متوجه شود که باگ بخش مسکن کجاست؟ اما باید بگویم که آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی با مدل های شکست خورده می خواست که مساله مسکن را حل کند. متاسفانه طرح جامع مسکن زیر دست خودشان بود و به راحتی می توانستند در دولت آنرا تصویب کنند و آنرا مبنای کار خود قرار دهند اما نکردند.

وزیر اسبق راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که اشتباهات وزیر اسبق راه و شهرسازی در بخش حمل نقل چطور؟ آیا در زمان خرید هواپیما نیز وزارت راه و شهرسازی اشتباهاتی داشت؟ در یک کلمه باید بگویم که خرید هواپیماهای ATR این شرکت هواپیمایی را از ورشکستگی نجات داد. بنده در دورانی که وزیر راه و ترابری بودم حتی به کوچکترین موضوع فرودگاه امام نیز حساس بودم.

کد خبر: ۲۱٬۸۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha