۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۳
بازار اولیه بورس در تأمین سرمایه بخش تولید فقیر است
کارشناس بازار سرمایه:

بازار اولیه بورس در تأمین سرمایه بخش تولید فقیر است

مومن زاده، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به ضرورت بهره گیری از روش‌های تأمین مالی در دنیا و اصلاح قوانین از فقیر بودن بازار اولیه بورس برای تأمین سرمایه بخش‌های تولیدی گفت.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، محمدمهدی مومن زاده، معاون اقتصادی بانک سرمایه و کارشناس بازار سرمایه در برنامه گفت و گوی اقتصادی با موضوع «حجم نقدینگی و لزوم هدایت به سمت تولید» گفت: تغییراتی که طی ماه‌های اخیر در بازار سرمایه به وجود آمده است سبب شده نگاه‌ها به این بازار زیاد شود. یکی از سوالاتی که درباره این شرایط این بازار مطرح می‌شود این است که چه میزان از حجم نقدینگی که در بازار سرمایه معامله می‌شود صرف بخش تولید می‌شود.

سهم کم نقدینگی معاملات بورسی برای تولید
وی افزود: طرح این سوال که چقدر از سهم معاملات و نقدینگی در بازار سرمایه به بخش تولید می‌رسد سوال مهمی است. اما جواب این سوال این است که سهم زیادی از معاملات بازار سرمایه به بخش تولید تخصیص پیدا نمی‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در بازار سهام این نقدینگی میان سهم‌های مختلف در حال جا به جا شدن است. همچنین –درشرایط مختلف اقتصادی- این نقدینگی سر از بازارهای دیگر هم در می‌آورد و به عبارتی میان بازارها جا به جا می‌شود اما بخش کمی از آن به تولید منتقل می‌شود.

بازار سرمایه به ۲ بخش تقسیم شده است
وی خاطر نشان کرد: علت در این است که بازار سرمایه به دو بخش تقسیم شده است، بازار اولیه و ثانویه؛ در بازار اولیه هم ابزاری نداریم که نقدینگی بیشتری به سمت تولید حرکت کند. همچنین در بازار اولیه افزایش پیدا کردن شرکت‌ها مدنظر است که برای این منظور هم ابزاری برای تأمین نداریم و قوانینی که وجود دارد مربوط به حدود یک صد سال پیش است.

معاون اقتصادی بانک سرمایه افزود: باید ببینیم ابزارهای تأمین مالی چگونه هستند و در دنیا به چه شکلی این ابزارها استفاده می‌شوند. برهمین اساس در داخل باید ابزارهای مختلف سرمایه و بدهی باید داشته باشیم با نرخ‌هایی که برای هدایت نقدینگی به سمت تولید جذابیت وجود داشته باشد.

عرضه اولیه همراه با ماندن در صف‌های طولانی
این کارشناس بازار سرمایه گفت: در فرایند عرضه اولیه سهام بسیاری شرکت‌ها ناکارآمدی وجود دارد و صف‌های طولانی شکل می‌گیرد. در سال گذشته هر عرضه اولیه می‌توانست همراه با ۲۰۰ میلیارد تومان ارزش بالاتر به طور میانگین انجام شود که این بخش می‌توانست به سمت تولید هدایت شود.

مومن زاده با اشاره به اینکه بخشی از معاملات سهام در بازار ثانویه هم به تولید هدایت می‌شوند که سهم کمتری نسبت به بازار اولیه است، خاطر نشان کرد: اگر شرکت‌ها در عرضه اولیه به قیمت بالاتری عرضه شوند و قیمت سهام‌شان بیشتر نزدیک به واقعیت باشد این به نفع شرکت‌ها و مجموعه‌های زیرمجموعه‌شان است.

محو شدن در جذابیت بازار ثانویه
این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در عرضه اولیه دنبال سود بدون ریسک هستیم، ادامه داد: بازار ثانویه یک جذابیتی را برای فعالان بازار ایجاد می‌کند که باعث می‌شود بازار اولیه هم توسعه پیدا کند اما در حال حاضر خیلی محو جذابیت‌های بازار ثانویه شدیم.

معاون اقتصادی بانک سرمایه در بخش دیگری گفت: در کشورهای دیگر دنیا در عرضه اولیه شرکت‌ها ها و شخصیت‌های حقوقی شرکت می‌کنند. سپس نماد برای معامله گران بازگشایی می‌شود.

وی با بیان اینکه در داخل باید برنامه ریزی کنیم و زیرساخت‌ها برای عرضه اولیه را تقویت کنیم، گفت: بازار اولیه‌مان در حوزه سرمایه فقیر است و این موضوع برطرف نمی‌شود مگر با بهره گیری از نظرات کارشناسان، اگر همتی به وجود بیاید درباره اهمیت بازار اولیه این حجم از نقدینگی می‌تواند به بخش تولید اختصاص پیدا کند.

کد خبر: ۲۱٬۸۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha