۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۳
واردات بی رویه و  غیرقانونی گُل سیستم تولید داخل را به هم می ریزد
رئیس انجمن گل و گیاهان زینتی ایران در گفتگو با بازار:

واردات بی رویه و غیرقانونی گُل سیستم تولید داخل را به هم می ریزد

شفیعی رئیس انجمن گل و گیاهان زینتی ایران میگوید: اگرچه واردات گل در حد کم برای تکمیل سبد کشور جهت عرضه به بازارهای جهانی نیاز است اما واردات بی رویه و غیرقانونی سیستم تولید را به هم می ریزد.

بازار؛ گروه کشاورزی: در حالی که بازار جهانی گل و گیاه پویا است و کشورهای تولید کننده در تلاش هستند تا سهم بیشتری از این بازار داشته باشند، ایران نیز در حوزه تولید این محصولات فعال است و به گفته فعالان بخش خوشبختانه در حال حاضر وضعیت گل و گیاه ایران خوب است. به عبارت دیگر وضعیت تولید در شرایطی خوب است که پتانسیل خوبی از زیرساخت ها و بسترهای تولید در کشور داریم. همچنین عوامل محیطی خوب، تنوع آب و هوایی مناسب، منابع ژنتیکی گل ها، همچنین دانش بومی بالایی در حوزه تولید گل در کشور وجود دارد و خوشبختانه در سال های اخیر هم دانش آموخته های کشاورزی وارد این عرصه شدند و موفقیت های خوبی در برخی از بخش های دانش نوین داشتیم.

اختلال در سیستم تولید با واردات قاچاق گل به کشور

با این وجود فعالان این بخش در فرایند تولید با چالش های بسیاری مواجه هستند به طوری که یکی از اصلی ترین مسائلی مطرح در این حوزه واردات بی رویه برخی کالاها و همچنین خروج غیر قانونی برخی از تولیدات داخل است که این امر بر تولید تاثیر می گذارد و به نوعی باعث نارضایتی گلخانه داران است.

محمدرضا شفیعی رئیس انجمن علمی گل و گیاهان زینتی ایران و عضو هیات علمی پژوهشکده گل و گیاهان زینتی در خصوص اینکه این دو مساله چقدر بر کار تولید تاثیر می گذارد به خبرنگار بازار گفت: متاسفانه تصور اینکه گل به کشور قاچاقی وارد شود کمی سخت است اما بعضا شاهد هستیم که حتی گل شاخه بریده وارد بازار ایران می شود!

شفیعی افزود: از سوی دیگر گیاهچه ها و دیگر مواردی هم هستند که قاچاقی وارد کشور می شوند و این سیستم تولید را بهم می ریزد؛ یعنی برنامه ریزی تولیدی که تقریبا نداریم اما همان حداقل برنامه تولیدی هم که تولید کننده ها دارند را این واردات غیر قانونی به هم می ریزید. به خصوص اینکه کالاهایی که در داخل تولید آن را داریم وارد می شود و به یکباره سیستم تولید را دستخوش تغییرات ناگهانی می کند.

واردات در حد کم برای تکمیل سبد گل کشور الزامی است

رئیس انجمن علمی گل و گیاهان زینتی ایران خاطر نشان کرد: البته ما نیز قبول داریم که واردات در حد کم ضروری است چون باید تولیدات ما با ارقام روز دنیا همسان باشد که بتوانیم بازارهای جهانی را داشته باشیم.

شفیعی افزود: به عبارت ساده تر وقتی گل به یک کشور صادر می کنیم نمی توانیم بگوییم آخرین ارقام دنیا را نداریم و لذا باید سبدمان تکمیل باشد اما با واردات بی حساب و کتاب نیز موافق نیستیم چون دود آن به چشم تولید کننده های داخلی می رود.

گفتنی است بر اساس گزارشات منتشر شده بازار جهانی صنعت جهانی گل و گیاه طی دهه های اخیر بسیار پویا بوده است و بر اساس گزارشات جهانی منتشر شده برآورد شده است که ارزش بازار جهانی گل تا پایان سال ۲۰۲۶ به بیش از ۱۰۳.۹ میلیارد دلار برسد و حال باید دید ایران چه تمهیداتی برای حضور بیشتر در بازار جهانی و تخصیص دادن سهم بیشتری از این بازار به خود خواهد اندیشید.

از سوی دیگر در حوزه تولید گل و گیاه غالبا نام چند کشور همیشه در راس قرار دارد؛ به این معنا که بر اساس جدیدترین آمارهای منتشر شده از سوی سازمان های مربوطه از جمله Words Top Exports هلند بزرگترین کشور تولید کننده گل است زیرا این کشور ۶۸ درصد از کل تولید گل جهانی را به خود اختصاص داده است. همچنین در این گزارش آمده است «کلمبیا» با داشتن سهمی به میزان ۱۵ درصد در رتبه بعدی قرار دارد. از سوی دیگر کشور اکوادور نیز با ۹ درصد سهم در رتبه بعدی قرار دارد. همچنین بر اساس این گزارش، کشورهای کنیا، بلژیک، اتیوپی، مالزی، ایتالیا و آلمان نیز در جایگاه های بعدی تولید گل قرار دارند.

کد خبر: ۲۱۸٬۴۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha