۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۰:۴۷
دولت از واحدهای تولیدی کوچک حمایت نمی کند| با حاشیه سود بسیار پایینی کالا عرضه می کنیم
مدیر برند الیرا در گفتگو با بازار؛

دولت از واحدهای تولیدی کوچک حمایت نمی کند| با حاشیه سود بسیار پایینی کالا عرضه می کنیم

کرج- شکوری مدیر برند الیرا گفت: دولت از واحدهای تولیدی کوچک هیچ حمایتی نمی کند و تمرکزش روی واحدهای صنعتی بزرگ است.

خدیجه ستارزاده؛ گروه استان ها: یکی از گلایه هایی که اغلب تولیدکننده های خرد دارند، این است که دولت توجه و حمایتی از آنها ندارد و بیشتر تمرکز دولت روی شرکت های بزرگ است و در این شرایط تولیدکننده و واحدهای کوچک آسیب زیادی می بینند. یکی از این تولیدکننده ها مدیر برند الیراست که وسایل نوزاد و کودک تولید می کند.

مشروح گفتگوی خبرنگار بازار با «الناز شکوری» مدیر برند الینا در زیر آمده است.

*از تولید و روند فعالیتتان بگویید.

حدود ۵ سال پیش تولید کیف های سیسمونی را شروع کردیم. ابتدا کارمان را با یک نمونه خارجی شروع کردیم که آن زمان این کار در بازار ایران موجود نبود. این کار طرفداران بسیاری داشت و با قیمت های بالایی در بازار تهران به فروش می‌رفت. ما نمونه ایرانی این کار را با کیفیت تر و با پارچه های خاصی که خودمان چاپ می‌زدیم تولید کردیم.

حدود ۱۲۰ نوع تنوع طرح داریم. حتی به سفارش مشتری هم اگر طرح یا اسمی بخواهند روی کیف ها چاپ می کنیم. البته محصولات تولیدی ما فقط به کیف محدود نمی شود و محصولات دیگری اعم از سرویس خواب، پتو های مخمل، خشک کن نوزاد، زیر انداز تعویض و غذا، زمین بازی هم تولید می کنیم. کم کم اکسسوری ها را زیاد کردیم تا زمانی که مشتری مراجعه می‌کند علاوه بر کیف بتواند مجموعه کاملی از وسایل مورد نیاز کودک را تهیه کند.

*مواد اولیه مورد نیاز شما داخلی است یا وارداتی و آیا برای تامین مواد اولیه با مشکل مواجه هستید؟

بخشی از مواد اولیه ما مانند پارچه( پارچه های برزنتی) خارجی است. با توجه به قیمت فعلی دلار مشکلات ما زیاد است. دقیقا پنج سال گذشته بهمن ماه زمانی که کارمان را شروع کردیم پارچه هایمان متری ۱۴ هزار تومان بود، بهمن ماه گذشته که خرید کلی برای کارگاه داشتیم پارچه ها را با قیمت متری ۸۵ هزار تومان تهیه کردیم و الان هم با دلاری که مدام افزایش قیمت دارد تهیه می کنیم و پارچه به متری حدود ۱۰۰ هزار تومان رسیده است.

ما نمی توانم یک دفعه قیمت محصول را هشت برابر کنیم، ابتدای کار قیمت محصول را با ۳۹۰ هزار تومان آغاز کردیم اما الان با قیمت ۷۳۰ هزار تومان و با حاشیه سود بسیار پایینی می فروشیم چون بالاخره کارگر، کارمند و خیاط داریم اگر بخواهیم یک دفعه قیمت محصولاتمان را افزایش دهیم فروش کم می شود زیرا مشتریان نمی‌توانند از ما خرید کنند

ما نمی توانم یکدفعه قیمت محصول را هشت برابر کنیم، ابتدای کار قیمت محصول را با ۳۹۰ هزار تومان آغاز کردیم اما الان با قیمت ۷۳۰ هزار تومان و با حاشیه سود بسیار پایینی می فروشیم چون بالاخره کارگر، کارمند و خیاط داریم اگر بخواهیم یک دفعه قیمت محصولاتمان را افزایش دهیم فروش کم می شود زیرا مشتریان نمی‌توانند از ما خرید کنند.

در کل قیمت ها بسیار بالا رفته است، سایر مواد اولیه مان نظیر سر زیپ ها و یراق ها ایرانی با کیفیت هستند که کارخانه ها به سفارش مخصوص ما با قیمت های معقول تر تولید می‌کنند. قیمت ها زیاد پایین نیست اما کیفیت قابل قبول است.

*شما قیمت گذاری روی تولیداتتان را چطور انجام می دهید؟

هزینه ها و قیمت مواد اولیه روزانه افزایش دارد اما ما نمی‌توانیم هر روز افزایش قیمت داشته باشیم بنابراین سود بالایی نداریم. ما یک کارگاه کوچک و نو پا هستیم سرمایه در گردش زیادی نداریم یعنی نمی‌توانیم خرید یکسال مان را جلوتر انجام دهیم و انبار بکنیم و با خیال راحت کار را بدوزیم در آخر هم با همان قیمت یا حاشیه سود بالاتری به دست مشتری بدهیم. ما هر دو یا سه ماه با توجه به جیب مان و به قیمت روز خرید می‌کنیم.

بسیاری از برند های بزرگ که سرمایه زیادی دارند خرید یکسال خود را انجام می دهند و خیالشان راحت است اما متاسفانه کارگاه های کوچک نمی‌توانند اینکار را انجام دهند.

*صادرات هم دارید؟

خیر صادرات نداریم و فقط بازار داخلی کار می‌کنیم.

*چه مقدار اشتغال زایی دارید و آیا توانایی و ظرفیت افزایش تولید و اشتغال را دارید؟

حدودا ۶ نیرو مشغول کار داریم. چرخ کار ها و برش کارها به طور مستقیم کار می کنند. قطعا توانایی افزایش داریم زیرا حوزه کاری ما طوری هست که کار جدید و پر مخاطب است. اما موانع و مشکلات زیادی برای توسعه کارمان وجود دارد.

*در رابطه با موانعی که دارید توضیح می دهید؟

کارگاه ما با هزینه های بالا اجاره ای است اگر بتوانیم جای بزرگتری با هزینه های مناسب تر داشته باشیم وام بگیریم و تجهیزات اضافه کنیم شرایط کارمان بهتر می شود. تجهیزات ما بسیار گران شده است، تقاضا برای فروش بسیار است اما اگر بتوانیم چرخ کار به کارمان اضافه کنیم.

*حمایت دولت از صنایع کوچک چطور است؟

دولت هیچ حمایتی نمی کند و تابحال از تسهیلات استفاده نکردیم. دوست داشتیم استفاده کنیم حتی من پیگیر وام بودم ولی وام نمی‌دهند. قرار بود بانک ۱۰۰ میلیون وام به ما بدهد اما هم فرایند طولانی مدتی داشت و آخر هم به ما تعلق نگرفت.

قبل از عید حدود ۷۰ میلیون تومان صرف هزینه نمایشگاه بین المللی کردیم اما استقبال ضعیف بود باید از کسب و کار های نو پا حمایت کنند اما حتی در برگزاری نمایشگاه هم تبلیغات مناسبی نداشتند، هر روز درجا می‌زنیم و نامید تر از دیروز هستیم در نمایشگاهی که قبل از عید برگزار شد مسئولین آمدند و عکس گرفتند و رفتند اما حتی نپرسیدند ما به عنوان تولیدکننده چه مشکلی داریم

قبل از عید حدود ۷۰ میلیون تومان صرف هزینه نمایشگاه بین المللی کردیم اما استقبال ضعیف بود. باید از کسب و کار های نو پا حمایت کنند اما حتی در برگزاری نمایشگاه هم تبلیغات مناسبی نداشتند. هر روز درجا می‌زنیم و نامید تر از دیروز هستیم. در نمایشگاهی که قبل از عید برگزار شد مسئولین آمدند و عکس گرفتند و رفتند اما حتی نپرسیدند ما به عنوان تولیدکننده چه مشکلی داریم. فقط پرسیدند از مشتریان بازخورد داشتیم یا نه در همین حد.

شرایط و افزایش قیمت ها طوری شده که هر روز که قیمت ها را چک می کنم به این فکر هستم که امروز خرید می روم چکار باید بکنم. جنس را در بازار نمی‌فروشند و می‌خواهند گران تر بفروشند. ما هم سرمایه ای نداریم که خرید یکسال را انجام دهیم و کنار بگذاریم و با خیال راحت حداقل برای یکسال تولید داشته باشیم. این کارِ برند ها و سرمایه های بزرگ است ولی ما به عنوان یک تولیدکننده جوان و نو پا به جای اینکه هر روز قوی تر شویم، اذیت می‌شویم.

کد خبر: ۲۱۸٬۲۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha