۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۶
تامین گاز ۲۹۰ هزار خانوار با جمع آوری گازهای مشعل در میدان نفتی یادآوران
مجری طرح توسعه میدان نفتی یادآوران اعلام کرد

تامین گاز ۲۹۰ هزار خانوار با جمع آوری گازهای مشعل در میدان نفتی یادآوران

مجری طرح توسعه میدان نفتی یادآوران گفت: حجم گازهای مشعل جمع آوری شده از میدان نفتی یادآوران، معادل گاز مورد نیاز برای تامین انرژی حدود ۲۹۰ هزار خانوار است.

به گزارش بازار، مجتبی مرادی، با اشاره به مشترک بودن میدان نفتی یادآوران میان ایران و عراق گفت: بر اساس آخرین داده‌ها و مطالعات انجام شده، در حال حاضر نفت در جای این میدان، حدود ۳۱ میلیارد بشکه تخمین زده می‌شود که شامل نفت سبک و سنگین است.

وی افزود: تولید فعلی این میدان، حدود ۱۱۵ هزار بشکه در روز است که حدود ۱۰۰ میلیون فوت مکعب در روز، گاز همراه نفت هم از آن استحصال می‌شود. حدود ۹۳ درصد این گاز از چاه‌های نفت سبک در مخزن فَهلِیان و مابقی از چاه‌های نفت سنگین و مخزن سَروَک میدان نفتی یادآوران استحصال می‌شود.

مجری طرح توسعه میدان نفتی یادآوران با بیان این که پیش از این، تمام گاز همراه نفت میدان یادآوران در مشعل‌ها سوزانده می‌شد، گفت: از بهمن سال گذشته، تمامی این گازها به وسیله سیستم‌های فشارافزایی با یک خط لوله ۲۱ کیلومتری به سمت ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ ارسال می‌شود.
فاز بعدی میدان یادآوران بدون گاز مشعل خواهد بود
وی اظهار کرد: بر اساس مطالعات و ترازنامه انرژی کشور، مصرف روزانه گاز هر خانوار در سال ۱۳۹۹، حدود ۷.۸ مترمکعب بوده و با مقایسه گازهای مشعل میدان نفتی یادآوران، می‌توان گفت که جمع آوری گازهای این میدان می‌تواند گاز مورد نیاز حدود ۲۹۰ هزار خانوار ایرانی را تامین کند.

مرادی در ادامه گفت: میدان یادآوران نیز در راستای پروژه بزرگ کاهش سوزاندن گازهای مشعل است که همچنین می‌تواند در جهت تامین خوراک مورد نیاز صنایع پایین دست در پتروشیمی‌ها و کاهش گازهای آلاینده محیط زیست موثر باشد.

وی تاکید کرد: حتی اگر در فازهای آینده افزایش تولید میدان نفتی یادآوران نیز گازهای همراه داشته باشیم، این ظرفیت سازی انجام شده که تا حدود ۱۷۰ میلیون فوت مکعب در روز، بتوان این گازها را به سمت ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ هدایت کرد.

اجرای فاز دوم توسعه میدان یادآوران کلید می‌خورد
مجری طرح توسعه میدان نفتی یادآوران افزود: توسعه فاز اول میدان نفتی یادآوران در قالب طرح بیع متقابل با یک شرکت چینی بوده که علی رغم تعهد تولید ۸۵ هزار بشکه‌ای در روز، با تولید روزانه ۱۱۵ هزار بشکه، بالاتر از تعهد خود می‌توانیم از میدان تولید کنیم.

وی با اشاره به تاثیر تحریم‌های بین المللی بر جذب سرمایه گذاربرای فاز دوم میدان نفتی یادآوران نیز گفت: توسعه این میدان حدود ۶ تا ۷ سال از برنامه‌ای که داشتیم، عقب ماند.

مرادی همچنین با بیان این که یک طرح حفاری ۲۴ حلقه ای، پس از تعلل حدوداً ۶ ساله برای توسعه فاز دوم میدان یادآوران به شرکت ملی نفت ایران ارائه شده، گفت: طبق برنامه‌ای که به شرکت ملی نفت ایران ارائه کردیم، قرار است در راستای اجرای بخشی از فاز دوم میدان نفتی یادآوران، افزایش تولید زودهنگام ۴۲ هزار بشکه‌ای را داشته باشیم.

وی در پایان بیان کرد: مصوبه هیئت مدیره شرکت ملی نفت به شرکت ملی مهندسی و توسعه نفت در این زمینه ابلاغ شد و در حالی طی کردن مراحل برگزاری مناقصه هستیم.

کد خبر: ۲۱۸٬۲۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha