۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۷
انتظار همراهی بیشتری از جامعه مشاوران رسمی مالیاتی داریم

انتظار همراهی بیشتری از جامعه مشاوران رسمی مالیاتی داریم

رئیس مرکز عالی دادخواهی مالیاتی و تشخیص صلاحیت حرفه‌ای اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم از اظهار نظرهای کارشناسی و تخصصی آنان در رسیدگی به برخی از شکایات مالیاتی استفاده کنیم.

به گزارش بازار، حسین تاجمیر ریاحی رئیس مرکز عالی دادخواهی مالیاتی و تشخیص صلاحیت حرفه‌ای با اشاره به اینکه، جامعه مشاوران رسمی مالیاتی یک جامعه فنی و تخصصی در حوزه مالیات است، اظهار داشت: اعضاء این جامعه عمدتاً از کارکنان بازنشسته سازمان امور مالیاتی کشور هستند که دارای تخصص و تجربه خوبی در زمینه مباحث مالیاتی هستند.

وی افزود: بررسی‌های کارشناسی حاکی از آن است که یکی از دلایل اصلی قرار گرفتن پرونده‌های مالیاتی در مسیر دادرسی در هیات‌های حل اختلاف، مالیاتی شورای عالی مالیاتی و یا مرکز عالی دادخواهی مالیاتی عدم اطلاع صحیح مؤدیان مالیاتی از حقوق و تکالیف خودشان است که بعضاً به دلیل عدم انجام با تأخیر در انجام تکالیف قانونی حقوق آنان در معرض تضییع قرار می‌گیرد و ناچاراً مسیر دادرسی را برای رسیدن به حقوق خود انتخاب می‌کنند و از طرف دیگر عدم آشنایی آنان با قوانین و مقررات مالیاتی سوء تفاهم‌هایی را برای ایشان به وجود می‌آورد که به دادرسی مالیاتی مراجعه می‌نمایند.

تاجمیر ریاحی در ادامه گفت: فلسفه تشکیل جامعه مشاوران رسمی مالیاتی ایران به موجب ماده ۲۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده سال ۱۳۸۷ ارتقاء فرهنگ مالیاتی پرداخت کنندگان مالیات و ارائه خدمات مشاوره‌ای صحیح در امور مالیاتی بر مبنای قوانین و مقررات میباشد و متأسفانه غالباً دانش مالیاتی مودیان مالیاتی در اصول و قواعد مالیاتی و فرایندهای رسیدگی و دادرسی ضعیف است و انتظار می‌رود جامعه مشاوران رسمی مالیاتی ایران در این زمینه فعالیت‌های گسترده تری انجام دهد.

رییس مرکز عالی دادخواهی مالیاتی و تشخیص صلاحیت حرفه‌ای در ادامه گفت: اگر مودیان مالیاتی به خوبی راهنمایی شوند و مشاوره‌های صحیح مبتنی بر قوانین و مقررات مالیاتی به آنان داده شود بسیاری از اختلافات مالیاتی از ابتدا شکل نمی‌گیرد تا مستلزم طی مراحل طولانی دادرسی مالیاتی باشد.

وی افزود: همه باید تلاش کنیم تا قوانین و مقررات مالیاتی که گاهی اوقات از پیچیدگی‌هایی هم برخوردار است به نحو صحیح اجراء شود به گونه‌ای که نه حقی از مودی تضییع شود و نه حقوق بیت المال از بین برود.

تاجمیر ریاحی اظهار داشت: با آزمون‌هایی که برای جذب مشاوران رسمی مالیاتی برگزار شده است، جمعی از فارغ التحصیلان رشته‌های مرتبط و علاقه‌مند در مباحث مالیاتی به عضویت این جامعه در آمده اند که قطعاً تخصص و تجارب آنان نیز میتواند کمک موثری در ارتقاء فرهنگ مالیاتی نماید.

وی اظهار امیدواری کرد: در آینده شاهد همکاری‌های بیشتری بین مرکز عالی دادخواهی مالیاتی و تشخیص صلاحیت حرفه‌ای با جامعه مشاوران رسمی مالیاتی ایران باشیم و بتوانیم از اظهار نظرهای کارشناسی و تخصصی آنان در رسیدگی به برخی از شکایات مالیاتی در هیات‌های موضوع ماده ۲۵۱ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم استفاده نمائیم.

تاجمیر ریاحی در پایان افزود: امیدواریم با جوامع تخصصی و حرفه‌ای در حوزه حسابداری حسابرسی و مالیاتی مانند جامعه مشاوران رسمی مالیاتی ایران و جامعه حسابداران رسمی در بررسی و اظهار نظر کارشناسی در مباحث مالیاتی به ویژه رسیدگی به شکایات مالیاتی همکاری بیشتری داشته باشیم.

کد خبر: ۲۱۸٬۲۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha