۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۳
مقایسه جامع بازار فارکس و کریپتو | برای ایرانیان کدام بهتر است؟

مقایسه جامع بازار فارکس و کریپتو | برای ایرانیان کدام بهتر است؟

در دنیای امروز، سرمایه گذاری و معامله در بازارهای مختلف از جمله بازار فارکس و بازار ارز دیجیتال، به عنوان یکی از روش‌های پردرآمد در جامعه، بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش بازار، در دنیای امروز، سرمایه گذاری و معامله در بازارهای مختلف از جمله بازار فارکس و بازار ارز دیجیتال، به عنوان یکی از روش‌های پردرآمد در جامعه، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. هر دو بازار با ویژگی‌های خاص خود، برای سرمایه‌گذاران و معامله‌گرانی که به دنبال کسب سود هستند، جذاب به نظر می‌رسند. در این مقاله، به بررسی تفاوت‌ها و شباهت‌های بازار فارکس و بازار ارز دیجیتال پرداخته شده است.

بازار فارکس چیست؟

بازار فارکس (Foreign Exchange Market) یا بازار ارز، بزرگ‌ترین بازار مالی جهان است که در آن ارزهای مختلف کشورها به صورت آنلاین خرید و فروش می‌شوند. این بازار برای سرمایه‌گذاران و معامله‌گران، به دلیل حجم بالای معاملات و تأثیرات بین‌المللی قوی، جذاب به نظر می‌رسد.

 بازار فارکس شامل خرید، فروش و مبادله ارزهای بین المللی است که به صورت جفت و به عنوان دارایی های سوداگرانه معامله می شوند.

این بدان معناست که می‌توانید از یک ارز برای پوشش ریسک در مقابل ارز دیگر استفاده کنید. به‌طور کلی‌تر، شما روی نرخ‌های مبادله بین ارزهای مختلف و جفت‌های فارکس سرمایه‌گذاری خواهید کرد. در حالی که به طور بالقوه از نوسانات ذاتی بازار برای تضمین سودهای کوتاه‌مدت و میان‌مدت استفاده خواهید کرد.

با توجه به این نوسانات و پیچیدگی نسبی بازار فارکس، لزوماً فضای ایده آلی برای مبتدیان نیست.

 به هر حال، هیچ بازار واحد یا چارچوب قانونی برای فعالیت وجود ندارد؛ در حالی که اکثر جفت‌های ارز، تابع نرخ‌ های مبادله شناور آزاد هستند. به این معنی که تحت تاثیر عوامل کلان اقتصادی و محرک‌های اساسی مانند عرضه و تقاضا هستند.

بازار ارز دیجیتال چیست؟
 

بازار ارز دیجیتال - رایکا فارکس

بازار ارز دیجیتال (Cryptocurrency Market)، بازاری است که در آن ارزهای دیجیتال مختلف مانند بیتکوین، اتریوم و… خرید و فروش می‌شوند. این بازار، به دلیل تحت کنترل نبودن دولت‌ها و بانک‌ها و همچنین فعالیت در شبکه‌های بلاکچین، برای بسیاری از سرمایه‌گذاران جذاب است.

ارزهای فیات دارایی های ملموسی هستند که از نظر تئوری دارای عرضه بی پایان هستند (زیرا توسط بانک های مرکزی عرضه می شوند)، ارزهای دیجیتال دارایی های کاملا دیجیتالی هستند که عرضه محدودی دارند.

این بدان معنی است که توکن های رمزنگاری ارزش ملموس یا شکل فیزیکی ندارند و بنابراین نمی توانند به عنوان یک نوع سرمایه گذاری امن عمل کنند  .در عین حال، با توجه به عواملی مانند کمبود و به طور کلی سطح بالای تقاضا، عرضه محدود به طور مستقیم بر هر توکن تأثیر می گذارد.

دارایی‌های رمزنگاری بر پایه فناوری بلاک چین ساخته شده‌اند؛ این حالتی غیرمتمرکز و توزیع ‌شده را ایجاد می‌کند که ذخیره‌ای تغییرناپذیر از داده‌های تراکنش ایجاد می‌کند. چنین ویژگی باعث افزایش شفافیت می شود و خطر دستکاری بازار را به حداقل می رساند. در حالی که هیچ مقام مرکزی یا شخص ثالثی برای کنترل دارایی ها یا اعمال هزینه های معامله در این بین وجود ندارد.

بازار کریپتو در حال حاضر در نسل سوم خود قرار دارد و ارز هایی مانند Cardano دارایی های فناورانه‌ای در نظر گرفته می‌شوند که مستقیماً با مسائل مقیاس‌پذیری مرتبط با جایگزین‌های نسل اول مانند بیت‌کوین مقابله می‌کنند. این طبقه دارایی همچنان تحت تأثیر نوسانات بیشتر قرار دارند.

این سطح از نوسانات بیشتر از چیزی است که شما به عنوان یک معامله گر فارکس با آن مواجه می شوید، عمدتاً به دلیل فقدان ارزش ملموسی است که زیربنای ارزهای دیجیتال و آسیب پذیری دارایی در برابر معاملات است.

بازار فارکس برای سرمایه‌گذاری بهتر است یا بازار ارز دیجیتال؟

حال که دانستید بازار فارکس و ارز دیجیتال هر کدام چه ویژگی هایی دارند، بهتر است سراغ انتخاب آن ها برویم. کدام یک برای سرمایه گذاری بهتر هستند. با توجه به وضعیت بازار و شرایط فعلی، بازار فارکس بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری به نظر می‌رسد. در حالی که بازار ارز دیجیتال، به دلیل نوسانات قوی قیمت و عدم استقرار، برای سرمایه‌گذاران پرخطر است.


بازار فارکس برای معامله‌گری بهتر است یا بازار ارز دیجیتال؟

در کنار سرمایه گذاری، یکی دیگر از روش های درآمدزایی از بازار های مالی، معامله گری است. افراد زیادی با استراتژی های مختلفی توانایی معامله در هر دو بازار را دارند. اما فارکس برای معامله بهتر است یا ارز های دیجیتال؟ با توجه به ویژگی‌های مختلف بازار فارکس و بازار ارز دیجیتال، هر دو بازار برای معامله‌گران جذاب هستند. با این حال، با توجه به حجم بالای معاملات و تأثیرات بین‌المللی، بازار فارکس بهترین گزینه برای معامله‌گران به نظر می‌رسد.

تفاوت های بازار فارکس و ارز های دیجیتال

وقت آن رسیده که تفاوت های این دو بازار گسترده مالی را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم. به طور کلی می توان گفت که هر دو این بازار ها، از هر نظری با یکدیگر متفاوت هستند. البته باید دقت داشت که شباهت هایی را هم با هم دارند. در ادامه تمامی تفاوت های میان بازار فارکس و ارز دیجیتال را مورد بررسی قرار می دهیم.

اندازه بازار و تنوع

از نظر اندازه بازار، فارکس و کریپتو تا حد زیادی یکسان هستند؛ زیرا هر دو بازار های بزرگی را در خود جای داده اند و دارایی های تقریباً غیرعادی قابل معامله هستند. مطمئناً، دارایی‌های کریپتو کمی بیشتر است (حدود ۱۲۰۰۰ در زمان نوشتن این مقاله)، اما سرمایه‌گذاران صرف نظر از اینکه کدام بازار را هدف قرار می‌دهند، خیلی به این تفاوت توجهی ندارند.

با این حال، لازم به ذکر است که هر دو بازار در عمل به طور قابل توجهی باریک تر هستند و هفت جفت ارز اصلی ۶۸ درصد از کل حجم معاملات روزانه بازار را تشکیل می دهند. در عین حال، بیت کوین تقریباً ۷۰ درصد از کل بازار ارزهای دیجیتال را نیز به خود اختصاص می دهد و بخش های متمرکزی را برای سرمایه گذاران ایجاد می کند.

نقدینگی

نقدینگی در بازارهای مالی

نقدینگی به سهولت خرید و فروش دارایی اشاره دارد و از این نظر، فارکس به طور قابل توجهی نقدشونده تر از ارز دیجیتال است. این امر به ویژه در مورد جفت ارزهای اصلی مانند EUR/USD صادق است که تقریباً ۲۴٪ از کل حجم روزانه فارکس را تشکیل می دهد و از تقاضای تقریباً ثابت و بدون وقفه سود می برد.

برعکس، بیت کوین تنها دارایی رمزنگاری است که می توان آن را به طور کلی به عنوان دارایی توصیف کرد؛ اما حتی در آن زمان، تنها تعداد ثابتی توکن بیت کوین در گردش وجود دارد. تقاضا همچنین مطابق با احساسات بازار به شدت نوسان می کند؛ به این معنی که نقدینگی نیز می تواند در زمان های مختلف به میزان قابل توجهی کاهش یابد (این مورد انتقال دارایی را دشوار می کند).

نوسانات

همانطور که قبلاً به آن اشاره کردیم، فارکس یک بازار بسیار نوسان است، و بازاری که نباید توسط یک سرمایه گذار خاص دست کم گرفته شود. با این حال، جفت ارزهای اصلی به طور قابل توجهی کمتر از جفت‌ ارز های جزئی نوسان دارند؛ به این معنی که در حالی که قیمت‌ها همچنان می‌توانند در دوره ‌های زمانی نسبتاً کوتاهی نوسان داشته باشند. دارایی‌هایی مانند EUR/USD معمولاً در محدوده ‌های باریک و قابل پیش‌بینی معامله می‌شوند.

این را نمی توان در مورد ارزهای دیجیتال گفت؛ چرا که، بیت کوین در طول تاریخ خود روند صعودی و نزولی بسیاری را تجربه کرده استبه عنوان مثال، از نظر ارزش بازار و ارزش در نوامبر گذشته به اوج خود رسیده است، از آن زمان تاکنون تقریباً ۷۰ درصد از ارزش خود را در سال ۲۰۲۲ پرتلاطم کاهش داده است.

دارایی های کمتر شناخته شده نیز به همین ترتیب بی ثبات هستند. به این معنی که دارایی های کریپتو در زمان واقعی می توانند به طور قابل توجهی و با حداقل هشدار افزایش و کاهش پیدا کنند.

ساختار بازار

ساختارهای بازار فارکس و ارزهای دیجیتال عمدتاً به تقاضا و عرضه وابسته هستند. همچنین بر نحوه مذاکره معامله‌گران بر روی قیمت بدون تأیید سازمان‌های دولتی تأثیر دارد. معاملات  فارکس و کریپتو را می توان از طریق طریق صرافی یا کارگزاری انجام داد. ساختار بازار فارکس و کریپتو نیز غیرمتمرکز است، به این معنی که آنها توسط یک مقام مرکزی مانند دولت مدیریت نمی شوند. بنابراین هیچ طرفی بازار را کنترل نمی کند. برخی این شفافیت را نقطه قوت بازار می دانند، به خصوص در مورد کریپتوها.

در مقایسه با ارزهای سنتی که در بازار فارکس معامله می شوند، ارزهای دیجیتال عمدتاً فقط در فضای دیجیتال وجود دارند و در یک بلاک چین ذخیره می شوند. تراکنش‌های ارزهای دیجیتال فقط از طریق کیف پول‌های دیجیتال انجام می‌شوند و پس از استخراج تأیید می‌شوند. ساختار فارکس بیشتر در بازارهای رسمی و تنظیم شده است. از سوی دیگر، ارزهای رمزنگاری شده ساختار رسمی کمتری دارند.

فعالان بازار

چندین موجودیت وجود دارند که بازار فارکس را تشکیل می دهند. اینها شامل بانک های مرکزی و تجاری، صندوق های سرمایه گذاری، شرکت ها، کارگزاران خرده فروشی و معامله گران می شوند. شرکت کنندگان مختلف حقوقی، نقش هایی را در بازار ایفا می کنند. به عنوان مثال، بانک های تجاری مرکز یا سنگ بنای اصلی هستند که تبادل جفت ارز را در سطح بین المللی تسهیل می کنند. بانک‌های مرکزی نه برای کسب سود، بلکه برای تثبیت نرخ ارز ملی وارد این بازار می‌شوند که بر اقتصاد کشور تأثیر می‌گذارد.

در بازار ارزهای دیجیتال، سه نوع شرکت کننده وجود دارد؛ صرافی ها، استخراج کنندگان و معامله گران. صرافی ها بازارهای دیجیتالی هستند که در آن می توانید ارزهای دیجیتال را بخرید و بفروشید. ماینرهای رمزنگاری افراد یا شرکت‌هایی هستند که بلوک‌های مورد استفاده را تکمیل می‌کنند و تراکنش‌های درون شبکه بلاکچین را تأیید می‌کنند.

 میزان دسترسی به دارایی

بازار فارکس در مقایسه با دارایی های دیجیتالی مانند ارز دیجیتال، دسترسی بیشتری را فراهم می کند. در اکثر بروکر ها می توانید بیش از ۸۰ جفت ارز مبادله ای موجود در سراسر جهان را معامله کنید. اینها شامل جفت های اصلی مانند  AUD/USD، EUR/CHF  و EUR/GBP می شود. جفت های فرعی عبارتند از CAD/CHF، CAD/JPY  وCHF/JPY. در حالی که جفت ارزهای کمتر مورد استفاده شامل CHF/HUF، EUR/CZK  و EUR/HUF است.

ارز های دیجیتال نقدینگی کمتری دارند. آنها همچنین به یک کیف پول و یک حساب صرافی برای معامله و سرمایه گذاری نیاز دارند که دارای محدودیت های سپرده گذاری هستند و نگهداری آنها می تواند گران باشد. بر خلاف تعداد محدود جفت ارزهای خارجی موجود در سراسر جهان، بیش از ۱۱۰۰۰ ارز رمزنگاری شده وجود دارد که به طور فعال در بلاک چین معامله می شوند.
مزایا و معایب بازار فارکس

مزایا:
حجم بالای معاملات
تأثیرات بین‌المللی قوی
اطلاعات قابل دسترسی
پایداری قیمت

معایب:
پرخطر بودن سرمایه‌گذاری
نوسانات قیمت قوی

یکی از راه های کاهش خطر و ریسک در بازار فارکس  استفاده از سیگنال فارکس می باشد. افرادی که تجربه زیادی در بازار فارکس دارند میتوانند به شما در این زینه کمک کنند اما باید از تجربه و مهارت بالایی هم برخوردار باشند. مجموعه رایکا فارکس به صورت رایگان به مخاطبان خود سیگنال فارکس ارائه میکند. شما نیز میتوانید با عضویت در کانال تلگرام این مجموعه از این سیگنال ها استفاده کنید.

مزایا و معایب بازار ارز دیجیتال

مزایا:
عدم تحت کنترل بودن دولت‌ها و بانک‌ها
فعالیت در شبکه‌های بلاکچین
تغییرات قیمت بالا

معایب:
پرخطر بودن سرمایه‌گذاری
نوسانات قیمت قوی
عدم پایداری

تفاوت مسیر یادگیری بازار فارکس و بازار ارز دیجیتال

برای یادگیری بازار فارکس، باید به مطالعه و تحلیل اخبار و رویدادهای جهانی، فهم مفاهیم اقتصادی و تحلیل فنی، توجه داشت. در حالی که برای یادگیری بازار ارز دیجیتال، باید با تحلیل شبکه‌های بلاکچین و فناوری‌های مرتبط، آشنا شد.

برای یادگیری فارکس میتوانید از آموزش فارکس سایت رایکا فارکس  که به صورت رایگان منتشر شده است استفاده کنید.

در ایران فعالیت در بازار فارکس بهتر است یا بازار ارز دیجیتال؟

در ایران، به دلیل محدودیت‌های قانونی و عدم تأیید دولت، فعالیت در بازار ارز دیجیتال پرخطر است. بنابراین، بازار فارکس بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری و معامله به نظر می‌رسد.

جمع بندی

در نهایت، با توجه به ویژگی‌های مختلف بازار فارکس و بازار ارز دیجیتال، هر دو بازار برای سرمایه‌گذاران و معامله‌گران جذاب هستند. با این حال، بازار فارکس به دلیل پایداری بالا و تأثیرات بین‌المللی قوی، بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری به نظر می‌رسد.

منبع: رایکا فارکس

کد خبر: ۲۱۸٬۲۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha