۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۷
فاجعه افزایش ۳ برابری قیمت خودرو در دوران فاطمی امین| وزارت صمت باید در خودروسازی سیاستگذار باشد
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس عنوان کرد

فاجعه افزایش ۳ برابری قیمت خودرو در دوران فاطمی امین| وزارت صمت باید در خودروسازی سیاستگذار باشد

عضو کمیسیون صنایع مجلس افزایش۳ برابری قیمت خودرو از ابتدای روی کار آمدن فاطمی امین تاکنون را فاجعه دانست و گفت: وزیر در خدمت دو خودروساز بزرگ کشور است.

به گزارش بازار، الهویردی دهقانی در نشست علنی امروز(یکشنبه، ۱۰ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح استیضاح رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت سیزدهم با موافقت با این طرح به دو محور اصلی حوزه صنعت و معدن اشاره کرد و گفت: آمار واقعی حاکی از ۲۰۹ میلیون خودروی در حال تردد در کشور است که اگر عمر مفید هر خودرو ۷ سال باشد، در حال حاضر ۲۳ میلیون خودرو فرسوده داریم که مصرف بنزین را افزایش می دهد که در نهایت نصف بودجه عملیات کشور را برای تأمین بنزین می گیرد.

نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی در ادامه ۷۰ درصد آلایندگی های کلانشهرها و کشور مربوط به خودروها دانست و گفت: تصادفات جاده ای و هزینه اورهال، آمار را سر به فلک می کشاند از این رو با توجه به تولید حدود یک میلیون خودرو در سال ما چگونه می توانیم این ۱۸ میلیون خودروی فرسوده را نوسازی کرده و از رده خارج کنیم. زمانی که وزیر این سمت را بر عهده گرفت تا کنون قیمت خودرو ۳ برابر شده و قیمت پراید از حدود ۱۰۹ میلیون به ۳۳۰ میلیون و پژو پارس از ۱۲۷ میلیون تومان به ۶۱۵ میلیون تومان رسیده که یک فاجعه است.

دهقانی ادامه داد: وزیر در برنامه های خود گفته بود سالی ۱.۵ تا ۲ میلیون خودرو تولید می کند اما خبری از آن نیست. قول داده بودند قرعه کشی را حذف می کنند اما خبری از آن نیست. وزیر در خدمت دو خودروساز بزرگ کشور است در حالی که باید وزیر صنعت باشد نه وزیر دو خودروساز. این همه مسائل که در خودروسازی وجود دارد اقتصاد و منابع ملی ما را هدر داده است. چرا ما از خودروسازان بیرون نمی آییم مگر دولت در خودروسازی چقدر سهم دارد. دولت باید سیاستگذار بوده و منافع ملی را در نظر بگیرد و خودروساز را به خودروسازان تبدیل کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه با بیان اینکه مردم اموال غیرمنقول و منقول خود را می فروشند تا خودرو پیش خرید کنند، یادآور شد: اما موقع تحویل خودرو باید آن را با قیمت دو تا سه برابر بخرند لذا نه می توانند خودرو را تحویل بگیرند و نه می توانند اموال فروخته شده خود را دوباره بخرند.

وی اضافه کرد: چرا خودروسازان در چنین شرایطی، ۵۰، ۱۰۰ و حتی تا ۲۰۰ درصد سود می برند اما ما تنها ۵ یا ۶ درصد به مردم سود می دهیم. چطور الان که بحث استیضاح وزیر است، دولت ۲ لایحه دو فوریتی به مجلس می دهد. وزیر اختیار داشت و می توانست در سال گذشته چند صد هزار دستگاه خودرو وارد کرده و قیمت خودرو در داخل را مدیریت کنند که این اختیار را مجلس، قانون و سران قوا به آنها داده بود. می گویند هر کارت ملی یک خودرو، آیا این فاجعه نیست و بستن درهای تولید نخواهد بود؟ علیرغم اینکه مجلس به وزیر احترام می گذارد اما دولت هم به این نتیجه رسیده که وزیر توان اداره وزارتخانه را ندارد و لایحه های تفکیک وزارتخانه را می دهد لذا رئیس جمهور یک مدیری را بگذارد که بتواند وزارتخانه را اداره کرده و تورم مهار شده و تولید رونق پیدا کند.

دهقانی با اشاره به اهمیت توجه به معادن که مورد توجه رهبری بوده و صراحتا اعلام کردند که از بخش معدن به شدت ناراضی هستم، عنوان کرد: وزیر در گزارش های خود می گوید ۳ هزار معدن را فعال کرده است. در حال حاضر ۶ هزار و ۵۰۰ معدن فعال در کشور داریم که اگر ۳ هزار معدن فعال شده باشد و به این تعداد اضافه شده باشد، رشد تولید ما در معدن باید بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد باشد. با توجه به گران شدن قیمت ارز و تورم باید رشد بالایی را در معدن داشته باشیم اما نداریم و اینها آمارهای غلطی است که داده می شود و شعور مردم و مسئولان به سخره گرفته می شود.

عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی با اشاره به اکتشافات کشور، ایران را ۹ کشور برتر معدنی دنیا معرفی کرد و افزود: ۷ درصد معادن دنیا در اختیار ما است که وزیر قول داده بود نقشه یک پنجاه هزارم را در عرض ۴ سال تمام می کند اما متأسفانه عملکرد وی و دولت های قبلی این موضوع را به ۱۰ درصد هم نرسانده است یعنی از حدود ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار کیلومتر خط طولی که باید اکتشاف می شد، ۶۰۰ هزار بیشتر اکتشاف نشده و حدود ۱۰ درصد اجرایی شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه وزیر می داند که ما ۱۰ سال دیگر معادنی برای اکتشاف نخواهیم داشت، عنوان کرد: در زمینه تبدیل کانسارهای سنگ آهن به معادن چه اقدامی شده است که این اقدام در هر کشور دیگری این موضوع حدود ۷ سال طول می کشد که در کشور ما ۱۵ سال طول می کشد.

دهقانی در ادامه با بیان اینکه در صنعت سنگ رتبه اول دنیا را داریم، گفت: از ۲ هزار و ۲۰۰ واحد تولیدی، ۸۰۰ واحد در حال فعالیت هستند و هیچ اقدامی برای استفاده از این مزیت نشده است. متوسط اکتشاف کشور ما زیر ۱۰ متر است در حالی که در دنیا این میزان به ۷۰ تا ۸۰ متر می رسد و در کشورهای پیشرفته حدود ۲۰۰ متر است.

این متقاضی استیضاح وزیر صمت ادامه داد: از سوی دیگر عدم نظارت باعث ایجاد فساد در مجموعه شده و از نیروهای غیرمتخصص در آن استفاده می شود در حالی که متخصصان معدنی و متالوژی و زمین شناسی از شرکت های معدنی اخراج شده و به جای آنها جامعه شناس و ادیب گمارده اند. در شرکت ملی مس نیز همینگونه است و پروژه های معادن خوابیده اند. این شرکت یکی از مراکز فساد است که مدارک آن را به وزیر داده ایم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: ۱۰ ها هزار میلیارد تومان پروژه به صورت رانتی و ترک تشریفات به شرکت های غیرتخصصی واگذار شده و اکثر فرمایشات رهبر معظم انقلاب در زمینه اقتصاد که از مصادیق آن وزیر صمت است، نادیده گرفته شده و محصولات معدنی در بورس به قیمت دلارهای بازارهای آزاد فروخته شده است.

کد خبر: ۲۱۸٬۱۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha