۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۷
وزیر صمت در آمارهای تخیلی خودساخته غرق شده است
نماینده مردم فلاورجان در مجلس:

وزیر صمت در آمارهای تخیلی خودساخته غرق شده است

نماینده مردم فلاورجان در مجلس گفت: آقای فاطمی امین هنگام اخذ رأی اعتماد از مجلس، هندوانه دربسته ای بود که ۳۸ صفحه به مردم و مجلس قول برنامه داد، رأی گرفت و سپس تا توانست خرابکاری کرد.

به گزارش بازار، سید ناصر موسوی لارگانی در نشست علنی امروز (یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان طرح استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در موافقت با این استیضاح گفت: از خداوند منان برای رئیس جمهور و هیات دولت آرزوی توفیق روزافزون دارم که اگر غیر از این بود اجازه می دادیم وزیر صمت با همین فرمان به وزارت خود ادامه داد و نهایتاً کل دولت را زمین گیر کرده و هزینه های دیگری بر اقتصاد و تولید کشور تحمیل کند.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس یازدهم تصریح کرد: از ملت عزیز ایران عذرخواهم که به دلیل ندانم کاری های وزیر صمت، فشار تورمی سنگینی را تحمل کرده اند، ایشان در آمارهای تخیلی خودساخته خود غرق شده و عذرخواهی بلد نیست، لذا من عذرخواهم. دقیقاً ۶ ماه قبل یعنی ۱۰ آبان ۱۴۰۱ در نطق موافق استیضاح هشدار دادم که نسبت به توانایی آقای فاطمی امین شک داشته و دارم، بالاخره پس از چند دوره نمایندگی و مطالعه برنامه های وزرای پیشنهادی دولت ها، راحت تر می توان تشخیص داد چه کسی این کاره است یا نیست.

وی ادامه داد: آقای فاطمی امین هنگام اخذ رأی اعتماد از مجلس، هندوانه دربسته ای بود که ۳۸ صفحه به مردم و مجلس قول برنامه داد، رأی گرفت و سپس تا توانست خرابکاری کرد، متاسفانه این هندوانه دربسته تو زرد از آب درآمد. امروز قاطعانه تر از ۶ ماه قبل می گویم ایشان نمی تواند، هنر بسیار زیادی می خواهد که یک وزیر این میزان نارضایتی عمومی ایجاد نماید! این وزارتخانه یک ژنرال ارشد و کارکشته اقتصادی نیاز دارد، اما آقای فاطمی امین در حد سرجوخه هم نیست!

موسوی لارگانی افزود: نگاه همگان به گرانی خودرو متمرکز شده، در حالی که اوضاع خرابتر از این صحبت ها بوده و باید نگاهی نیز به زیرساخت ها داشت. آقای فاطمی امین بدون کار کارشناسی و اخذ نظر کارشناسان، چارت وزارتخانه را برهم ریخت، ده ها نفر از افراد نزدیک به خود را که عمدتاً از خارج وزارتخانه بودند، آورد و در پست های مهم مدیریتی منصوب کرد و در این حال بدنه تخصصی را منزوی کرد. خواهشمندم بروید و از نزدیک ببینید که ایشان چه بلایی بر سر چارت کارشناسی و متخصصان کارکشته وزارتخانه آورده است. وزیر صمت و منصوبان وی چنان جوی را ایجاد کرده اند که هیچ کارشناس متخصص و دلسوزی جرأت اظهارنظر کارشناسی ندارد، چه برسد به اینکه انتقاد کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: حساب اقدامات فاطمی امین از نظام و دولت جداست، لیست بلند بالایی از رانت ها و فسادهای افراد و گروه ها ناشی از تصمیمات آقایان در وزارت صمت را در اختیار داریم، بنا بر این است که برای حفظ مصالح نظام و آبروی دولت، فقط به شاخص های برنامه های وزیر صمت بپردازیم.

وی عنوان کرد: در حوزه معدن، یک کارشناس رشته شیمی بدون تجربه به عنوان معاون معدنی انتخاب شده است، تنها با بالا بردن حد امتیازی، افزایش ۲۰ برابری را تحمیل کرده، چرا باید اصرار بر ماندن وزیری کنیم که زندگی عادی مردم را برای تمام شهروندان به آرزو تبدیل کرده است! اکنون قیمت مسکن به دلیل گرانی مصالح سر به فلک کشیده و زمان انتظار خرید مسکن برای اقشار ضعیف و متوسط به یک قرن نزدیک شده است! همانگونه که می دانید قیمت مصالح ساختمانی تا ۶۰ درصد در تعیین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی تاثیرگذار است، در حالی که قیمت زمین ۳۰ درصد و سایر هزینه ها ۱۰ درصد تاثیر دارد.

موسوی لارگانی گفت: متوسط قیمت مصالح ساختمانی در سال گذشته مجموعاً ۱۰۰ درصد افزایش داشته، حتی دی ماه سال گذشته قیمت یونولیت تنها در چند هفته ۴۰۰ درصد، قیمت فولاد ۹۰ درصد، قیمت سیمان ۴۰ درصد، شیشه ۱۰۰ درصد، ماسه ۱۰۰ درصد و گروه مصالح مس، سیم و کابل نیز به این میزان افزایش قیمت داشته است. بسیاری از سازندگان اعلام می کنند به دلیل افزایش پی در پی قیمت مصالح ساختمانی، کلافه شده و دیگر ساخت و ساز برای آنها به صرفه نیست.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم خطاب به سایر نمایندگان اظهار داشت: برای اینکه در ارائه شواهد و اسناد جای بحث و شبهه به وجود نیاید، تمام استنادات من به برنامه و سخنانی است که شخص وزیر ارائه کرده و یا گفته است.

وی خطاب به وزیر صمت افزود: صحبت های شما در جلسه استیضاح آبان سال گذشته را عیناً بازگو می کنم تا امکان قضاوت بیطرفانه در پیشگاه ملت و مجلس داشته باشیم. شما با اشاره به افزایش تولید خودرو اعلام کردید که؛ «قرعه کشی را از سایپا حذف کرده اید، قرعه کشی که همه آن رانت و فساد بود، این حذف شد و بقیه نیز ان شالله به کمک و یاری حق، حذف خواهد شد و خودروسازان به دنبال فروش اقساطی هستند. خودروسازان سال گذشته منت می گذاشتند، اکنون باید منت بخرند، اکنون یکی از خودروسازان در حال مذاکره با شرکت های لیزینگ است تا خودرو را به صورت اقساطی به فروش برساند.»

موسوی لارگانی خطاب به فاطمی امین تصریح کرد: خوب است اعلام کنید کدام خودروساز به دنبال فروش اقساطی است!؟ خودروسازان پول را اکنون دریافت می کنند و مورد تحویل را برای دو سال آینده تعیین می کنند، ضمن اینکه شما قرعه کشی را برداشته اید، اما نوبت بندی انجام داده اید که تا ۲ سال نیز به طول می انجامد، از سوی دیگر ۲ سال محصولات خودروسازان را پیش پیش فروخته که این موضوع خود می تواند منشأ جدید بحران باشد. اعلام کنید که به غیر از آینده فروشی چه اقدامی انجام داده اید؟ مگر اعلام نکرده بودید سال ۱۴۰۲ همه خودرو خواهند داشت!؟ چرا اکنون حرف خود را فراموش کرده اید؟

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: میزان تولید خودرو که قرار بود طبق بند ۸ فرمان رئیس جمهور حدود ۵۰ درصد در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش یابد و با توجه به تیراژ ۹۶۳ هزار دستگاه در سال ۱۴۰۰ و یک میلیون و ۲۴۰ هزار دستگاه در سال ۱۴۰۱ محقق نشد و از سوی دیگر افزایش تولید سال ۱۴۰۱ به دلیل نبود عامل کرونا بود، چرا که در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ گمرکات چین تا چند ماه بسته بود و تولید نمی توانست به نحو احسن انجام شود. در عجب هستم که شما به این اجحاف می گویید اقساط فروختن و خرید منت مردم!

وی خطاب به ملت بزرگ ایران گفت: روی صحبت من با شما است، کدام خودروساز به دنبال خرید منت شماست؟ آقای وزیر، شما در نشست استیضاح آبان ماه درخصوص واردات خودروی خارجی اعلام کردید که؛ «بحث واردات که خود من مدعی آن بودم، آقای اکبری نیز در مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور دارند و شاهد بودند که من از این موضوع دفاع کردم، کار را جلو بردیم و کار عملیاتی آغاز شده است.»

موسوی لارگانی اظهار داشت: آقای فاطمی امین خدا را شکر مجوز کامل داشتید، خوب است اعلام کنید که طی این ۶ ماه چند دستگاه خودروی وارداتی به بازار تزریق کردید؟ من که اعلام می کنم تعداد آن صفر بوده است. تا توانستید موضوع را پشت گوش انداختید، خواهشاً توجیه نیاورید که گوش ما از این توجیحات پر است. در جلسه استیضاح گذشته اعلام کردید که؛ «تورم مسئولان مختلف دارد و در حوزه ای که مسئولیت آن برعهده من است، کالاهای صنعتی که آمارهای مرکز آمار وجود دارد، روندها کاهشی بوده است.» ظاهراً شما در طنزگویی و نمک پاشی به زخم مردم مهارت دارید نه وزارتخانه. کدام قیمت ها در حال کاهش است؟ خودرو، صنعت و یا معدن!؟ از خواب بیدار شوید.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: در شهریور سال ۱۴۰۰ برای اخذ رأی اعتماد از مجلس برنامه ۳۸ صفحه ای ارائه کردید. در صفحه ۱۷ این برنامه و در بند ۵ به اصلاح سازوکارهای تنظیم قیمت تاکید کردید. بفرمایید آیا جهش قیمت پراید از ۱۰۰ میلیون به ۳۰۰ میلیون تومان، تنظیم بازار است؟ آیا گرانی ۱۰۰ درصدی مصالح ساختمانی، کاهش قیمت محسوب می شود؟ آیا گرانی در بازار موبایل، ارزانی است؟

کد خبر: ۲۱۸٬۱۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha