۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۶
وصولی منابع صندوق ملی مسکن| از ۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان منابع مالیاتی؛ تقریبا صفر
«بازار» گزارش می دهد

وصولی منابع صندوق ملی مسکن| از ۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان منابع مالیاتی؛ تقریبا صفر

در حالی از ابلاغ «اساسنامه صندوق ملی مسکن» توسط معاون اول رئیس جمهور ۵ ماه می گذرد که مدیر عامل این صندوق می گوید هنوز از ورود منابع به صندوق خبری نیست.

بازار؛ گروه راه و مسکن: هیئت وزیران در جلسات مورخ ۲۴ بهمن ۱۴۰۰، ۵ مرداد ۱۴۰۱ و ۲۵ مهر ۱۴۰۱، به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و به استناد تبصره (۲) ماده (۳) قانون جهش تولید مسکن، «اساسنامه صندوق ملی مسکن را به تصویب رساند.

بر اساس اساسنامه مصوب، صندوق ملی مسکن با هدف ایجاد هم افزایی، تقویت توان حمایتی و تخصیص بهینه منابع مالی بخش مسکن، با دارا بودن شخصیت حقوقی مستقل، استقلال اداری و مالی و وابسته به وزارت راه و شهرسازی تشکیل و مفاد این اساسنامه و قوانین و مقررات حاکم بر شرکت های دولتی و با رعایت موازین شرعی اداره می شود.

موضوع فعالیت و وظایف صندوق، مدت فعالیت صندوق، منابع مالی و مصارف صندوق، ارکان، ترکیب و وظایف و اختیارات هیئت امنا و هیئت عامل، از جمله موارد مندرج در اساسنامه صندوق ملی مسکن است.

وصولی منابع صندوق ملی مسکن| از ۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان منابع مالیاتی؛ تقریبا صفر

در اواخر روزهای سال ۱۴۰۱ بود که برخی از نمایندگان مجلس در کمیسیون عمران معتقد بودند که برای صندوق ملی مسکن اعتباری در لایحه دولت پیش بینی نشده و این امر تکمیل پروژه ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

سال گذشته ۷ هزار میلیارد تومان به صندوق ملی مسکن واریز شده و بر اساس قانون جهش تولید مسکن منابع مالیاتی وصول شده از بخش مسکن باید به صندوق واریز شود و ۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان منابع مالیاتی بخش مسکن وصول شد اما هنوز به صندوق ملی مسکن واریز نشده است

از آن روزها کمتر از حدود دو ماه می گذرد و مسعود رهنما، رئیس صندوق ملی مسکن می گوید: سال گذشته ۷ هزار میلیارد تومان به این صندوق واریز شده و بر اساس قانون جهش تولید مسکن و اساسنامه صندوق ملی مسکن، منابع مالیاتی وصول شده از بخش مسکن باید به صندوق ملی مسکن واریز شود. ۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان منابع مالیاتی بخش مسکن وصول شد اما هنوز به صندوق ملی مسکن واریز نشده است.

این اظهارات نشان می دهد که عدم واریز منابع مالیاتی بخش مسکن به صندوق ملی مسکن تکمیل زیرساخت‌های شهری را با مشکل اساسی مواجه خواهد کرد.

وصولی منابع صندوق ملی مسکن| از ۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان منابع مالیاتی؛ تقریبا صفر

محمدرضا رضائی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس معتقد است که متاسفانه حوزه مسکن شرایط خوبی در لایحه بودجه سال آتی نداشته و مورد بی توجهی قرار گرفته است. از طرفی برای صندوق ملی مسکن اعتباری در لایحه دولت پیش بینی نشده است.

او می گوید: در قانون جهش تولید مسکن پیش بینی شده تا برای کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی حوزه مسکن، ما به التفاوت نرخ سود تسهیلات بانکی اعلامی توسط بانک مرکزی با نرخ سود پلکانی پرداختی به اقشار کم درآمد از محل صندوق ملی مسکن پرداخت شود که متاسفانه منابعی داخل این صندوق وجود ندارد.

برای تکمیل زیرساخت‌های شهری از منابع داخل صندوق ملی استفاده می‌شود و در صورت خالی بودن آن، زیرساخت شهرهای جدید نیز نیمه تمام مانده و عملاً ساختمان ها به مرحله بهره‌برداری نخواهند رسید

رضائی کوچی تاکید دارد: برای تکمیل زیرساخت‌های شهری از منابع داخل صندوق ملی استفاده می‌شود و در صورت خالی بودن آن، زیرساخت شهرهای جدید نیز نیمه تمام مانده و عملاً ساختمان ها به مرحله بهره‌برداری نخواهند رسید بنابراین امیدواریم دولت برای این موارد مهم تدابیری اتخاذ کند و مجلس آماده همکاری با دولت و وزارت راه وشهرسازی در ساخت خانه‌های طرح نهضت ملی مسکن است.

این اظهارات در حالی از سوی نماینده دولت و مجلس صورت می گیرد که مطابق با اساسنامه دولت، منابع مالی صندوق ملی مسکن یک هزار میلیارد ریال به‌ عنوان سرمایه اولیه این صندوق در نظر گرفته شده است که باید از محل بودجه عمومی تأمین و پرداخت شود، همچنین منابع مالی دیگری نظیر کلیه درآمدهای مالیاتی این بخش، منابع حاصل از واگذاری و عرضه زمین‌های در اختیار و… برای صندوق نیز در نظر گرفته شده است.

آنطور که به نظر می رسد مقامات ارشد و رهنما، رئیس صندوق ملی مسکن از سازمان برنامه و بودجه خواسته اند تا منابع حاصل از مالیات بخش مسکن را بر اساس قانون به صندوق ملی مسکن واریز کنند تا در طرح نهضت ملی مسکن هزینه شود.

میزان منابع صندوق ملی مسکن از بخش مالیات مسکن در بودجه سال جاری ۱۷ هزار میلیارد تومان است و خودداری برخی بانک ها در قالب بودجه سنواتی مالیاتی برابر ۲۰ درصد تعهد انجام نشده است

آنطور که گزارش ها نشان می دهد میزان منابع صندوق ملی مسکن از بخش مالیات مسکن در بودجه سال جاری ۱۷ هزار میلیارد تومان است و خودداری برخی بانک ها در قالب بودجه سنواتی مالیاتی برابر ۲۰ درصد تعهد انجام نشده و همچنین عدم واریز درآمدهای مالیاتی مربوط به پایه‌های مالیاتی مرتبط با حوزه زمین، مسکن، مستغلات و ساختمان به حساب صندوق ملی مسکن و عدم عودت زمین های مازاد از سوی برخی وزارتخانه ها مثل وزارت نفت، جهاد کشاورزی و علوم و تحقیقات روزهای ناخوشایندی را برای بخش مسکن و طرح نهضت ملی مسکن رقم خواهد زد.

از سوی دیگر مطابق با بند «ط» بودجه سال ۱۴۰۱، وزارت راه و شهرسازی مجاز است که از محل منابع صندوق ملی مسکن مبلغ دو هزار میلیارد ریال اعتبار جهت توسعه سامانه‌های بخش مسکن از جمله سامانه ملی املاک و اسکان، سامانه ثبت‌نام و پالایش متقاضیان، سامانه نظارت طرح برنامه‌های تولید مسکن و همچنین پشتیبانی، نظارت و پایش طرح‌های قانون جهش تولید مسکن هزینه نماید و این سوال باقی است که آیا این منابع در جای خود هزینه شده است یا به مصارف دیگر رسیده است.

در بودجه ۱۴۰۱ و در راستای اجرایی شدن قانون دائمی جهش تولید مسکن مبنی بر ساخت یک میلیون مسکن در سال و ایجاد صندوق ملی مسکن در وزارت راه و شهرسازی از محل اعتبارات تبصره ۱۸ این قانون مبلغ ۳۰۰ هزار میلیارد ریال به این صندوق اختصاص می یابد تا در راستای این قانون هزینه شود. اما آنطور که آمارها نشان می دهد این صندوق واریزی و موجودی بسیار اندکی دارد.

کد خبر: ۲۱۸٬۰۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha