۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۰
مشکلات نظام بانکی با یک اصلاحیه جزئی قابل‌حل است
رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی:

مشکلات نظام بانکی با یک اصلاحیه جزئی قابل‌حل است

مظاهری، رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی گفت: قوانین نظام بانکداری کشورمان این قابلیت را دارد که مشکلات نظام بانکی و مشکل نظارت بانک مرکزی و مسئولیت مدیران بانک‌ها و شائبه ربوی بودن را از نظام بانکی حل کند.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، طهماسب مظاهری رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی درمورد ضرورت اصلاح قوانین بانکداری در راستای حمایت از تولید گفت: اصلاح قانون در هر زمینه‌ای از جمله نظام بانکی بحثی است که همیشه می‌تواند موضوعیت داشته باشد؛ چون قانون، ساختة دست بشر است.

وی افزود: قوانین نظام بانکداری کشورمان این قابلیت را دارد که مشکلات نظام بانکی و مشکل نظارت بانک مرکزی و مسئولیت مدیران بانک‌ها و شائبه ربوی بودن را از نظام بانکی حل کند و تنها با یک اصلاح جزئی می‌توان این قانون را بهتر کرد.

رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی متذکر شد: قانون پولی و بانکی که از انسجام خوبی برخوردار است می‌تواند ملاک عمل قرار گیرد و مشکل ربوی بودن عملیات بانکی هم با قانون عملیات بانکداری بدون ربا قابل‌حل است و درصورتی‌که این قانون اجرا شود هم سود خوبی برای سپرده‌گذاران و هم برای تسهیلات گیرندگان خواهد داشت.

مظاهری در رادیو گفت‌وگو تأکید کرد: اگر مدیران بانک مرکزی تصمیم بگیرند قانون موجود را خوب و کامل اجرا کنند ۸۰ درصد مشکلات نظام بانکی حل می‌شود و بقیه مشکلات هم با یک اصلاحیه حل خواهد شد.

وی افزود: دولت‌ها برای خدمت بیشتر به مردم هزینه‌های زیادی برای خود می‌تراشند که معمولاً از میزان درآمدهای دولت بیشتر است؛ اما در نهایت دچار کسری بودجه می‌شوند و این کسری را هم از منابع بانکی تأمین می‌کنند درصورتی‌که این کار افزایش نقدینگی را به دنبال خواهد داشت.

رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی بر این باور است که ریشه نابسامانی در نظام بانکی مربوط به تسهیلات تکلیفی است که توسط دولت و مجلس برای تأمین کسری‌های بودجه دولت اعمال می‌شود.

مظاهری با تأکید بر اینکه دولت باید منابع درآمدی خود را افزایش دهد گفت: هنر دولت و مجلس این است که در کنار کنترل هزینه‌ها و عدم دست‌درازی به منابع بانکی، مسئولیت‌های نامحدود خود در قبال مردم را با منابع نامحدودی که دارند انجام دهند.

کد خبر: ۲۱۸٬۰۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha