۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۵
سکاندار ساختمان سمیه در انتظار تصمیم پایانی مجلس| اولویت کدام است؛ وزارت اقتصاد یا صمت؟
«بازار» گزارش می دهد

سکاندار ساختمان سمیه در انتظار تصمیم پایانی مجلس| اولویت کدام است؛ وزارت اقتصاد یا صمت؟

جلسه استیضاح وزیر صمت با وجود تمام تلاش های دولت برای تعویق انداختن آن فردا برگزار می شود. با توجه به حواشی پیش آمده احتمال اینکه فاطمی امین برای بار دوم از استیضاح فرار کند، بسیار ضعیف است.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: با وجود تمام تلاش های دولت برای تعویق انداختن، جلسه استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت فردا برگزار می شود؛ استیضاحی که ۲۷ فروردین سال جاری در کمیسیون صنایع به تصویب رسیده است. البته این نخستین‌ باری نیست که پای رضا فاطمی‌ امین به استیضاح باز می‌شود و آبان سال گذشته نیز اولین استیضاح او در مجلس انجام شد.

اما مساله استیضاح آقای وزیر در این دوره حواشی بسیاری داشت. به عنوان مثال یک نماینده مجلس مدعی تحویل خودروهای شاسی‌ بلند به برخی نمایندگان مجلس شده است. یکی دیگر از نمایندگان مجلس هم گفته که از وزارت صمت با او تماس گرفته اند تا از موضع خود درباره استیضاح وزیر صمت عقب نشینی کند. اما برکناری سخنگوی بیمه بعد از انتقادات نسبت به عملکرد سکاندار ساختمان سمیه را از دیگر حواشی این دور از استیضاح دانست.

در این میان دولت هم برای حفظ این عضو پر حاشیه کابینه سیزدهم حسابی دست به کار شده است. به عنوان مثال در هفته های گذشته بعد از مطرح شدن مساله استیضاح لایحه واردات خودرو با ۵ سال کار کرده با دو فوریت به مجلس ارسال کرده است. از دیگر تلاش های دولت برای حفظ سکاندار ساختمان سمیه را تصویب لایحه تشکیل وزارت بازرگانی آن هم درست یک روز بعد از نامه قالیباف می توان دانست. همچنین سخنگوی وزارت صمت هم از افزایش وام خرید کالا برای خبرنگاران از ۵۰ میلیون تومان به ۱۰۰ میلیون تومان خبر داده است.

تماس از دولت برای عقب‌ نشینی از استیضاح

افشاگری نماینده تبریز در خصوص تحویل ۷۰ خودروی شاسی بلند، بازتاب رسانه‌ای منفی در افکار عمومی داشته و دولت و مجلس را در معرض اتهام پرداخت رشوه و دریافت رشوه قرار داده است؛ البته خود وزیر صمت این ادعا را در حاشیه جلسه هفته گذشته هیات دولت تکذیب کرد و در نامه به دادستان خواهان برخورد با خطاکاران شد.

از آن‌سو، سیاهکلی دیگر نماینده مجلس و از موافقان استیضاح وزیر صمت در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا ممکن است در جلسه‌ای که وزیر صمت در استیضاح قبلی با نمایندگان داشت، اهدای خودرو مطرح شده باشد، در گفت‌وگو با سایت دیده بان ایران دست به افشاگری زده و گفته است: «ایشان همین الان هم این کار را می‌کنند. امروز هم با من تماس گرفتند، ولی آن شخصی که تماس گرفت، نمی‌دانست من محور استیضاح هستم. به من گفت از طرف دولت ماموریت داریم که با شما صحبت کنیم تا از استیضاح کوتاه بیایید یا رای اعتماد دهید. شاید هم به این امر نتوان ایراد گرفت، چون دولت مایل است وزیرش را حفظ کند، اما این نماینده‌ها هستند که وکیل مردم‌ اند و باید به وظایفشان عمل کنند.»

این اظهار نظرها از سوی نمایندگان مجلس، سایر بهارستان نشین ها را هم در بد مخصمه ای گیر انداخته است. حالا دیگر حساسیت ها به مساله استیضاح وزیر صمت حسابی زیاد شده است، بهارستان نشین ها هم به خوبی می دانند که اگر استیضاح وزیر صنعت این بار هم رای نیاورد، خود مجلس از شان و اعتبار می‌افتد و جایگاهش نزد مردم متزلزل می‌شود.

وزیر اقتصاد را به جای وزیر صمت استیضاح کنید

با این وجود همچنان هستند نمایندگانی که سعی دارند تا فاطمی امین را در شرایط پیش آمده بی تقصیر جلوه دهند. برخی لابی های پشت پرده را برای حفظ یک وزیر طبیعی می دانند و برخی هم سعی دارند که شرایط پیش آمده در بازارهای مختلف را گردن دیگر اعضای کابینه ابراهیم رییسی بیاندازند.

بخش زیادی از گرانی های ایجاد شده در بازار خودرو و سایر کالاها و محصولات صنعتی، معدنی و غذایی حاصل رشد بالای نقدینگی و پایه پولی است. این همان مساله ای است که اتفاقا وزیر صمت هم در آن نقشی نداشته است. به همین دلیل اگر قرار است که کسی را استیضاح کنیم آن وزیر اقتصاد و دارایی است

جعفر قادری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس که به نوعی فاطمی امین را در شرایط پیش آمده بی تقصیر می داند، در اینباره به خبرگزاری بازار می گوید: بخش زیادی از گرانی های ایجاد شده در بازار خودرو و سایر کالاها و محصولات صنعتی، معدنی و غذایی حاصل رشد بالای نقدینگی و پایه پولی است. این همان مساله ای است که اتفاقا وزیر صمت هم در آن نقشی نداشته است. به همین دلیل اگر قرار است که کسی را استیضاح کنیم آن وزیر اقتصاد و دارایی است. چرا که وزیر اقتصاد است که کانالی برای هدایت نقدینگی به بازارهای مولد ایجاد نکرده است.

قادری با بیان اینکه اقتصاد ما اقتصاد ناپایداری است، ادامه داد: در چنین اقتصادی گرانی خود را در بازارهایی همچون خودرو، سکه، ارز و زمین نشان می دهد. وقتی رشد نقدینگی بالا باشد طبیعی است که تقاضای خرید در بازارهای غیر مولد هم بیشتر خواهد شد. به همین دلیل راه حل گرانی ها را باید در جای دیگری جستجو کنیم و گرنه سایر وزرا هم به همین ترتیب باید استیضاح شوند.

این نماینده مردم با بیان اینکه وقتی برای نقدینگی موجود در جامعه راهی برای ورود به بخش تولید باز نشود، وارد بازارهایی که دارای مصارف دوگانه است، می شود، اظهار داشت: دستگاه ها و وزارت خانه هایی که متولی جذب این نقدینگی هستند باید وارد عمل شوند. به عنوان مثال بورس باید عرضه را افزایش دهد تا از طریق افزایش عرضه این نقدینگی ها تا حدودی جذب شود.

سیاسی کاری با طرح های اقتصادی برای حفظ وزیر

با این وجود اما دولت هم دست از کار برنداشته و با سرعتی باور نکردنی طرح های و آیین نامه هایی که مدت ها بلاتکلیف رها کرده بود را به تصویب می رساند. طوری که یک روز بیشتر از ارسال نامه قالیباف به رئیسی در خصوص ارائه لایحه بازرگانی نگذشته بود که معاون پارلمانی دولت از تصویب این لایحه خبر داد. کیومرث فتح الله کرمانشاهی معاون سابق وزیر صمت که مخالف تشکیل سازمان بازرگانی داخلی است، به بازار می گوید: نباید با سیاسی کاری وقت کشور را بگیریم.

ضعف مدیریتی باعث شده که بجای حل مشکلات مردم، مسئولین به دنبال پاک کردن صورت مساله ها هستند وگرنه در چنین شرایطی تصویب آیین نامه ایجاد سازمان بازرگانی داخلی چه معنایی می تواند داشته باشد

او با طرح این سوال که مگر برای این ادغام کار کارشناسی صورت نگرفته بود که حالا در کمتر از یک دهه تصمیم دوباره به تفکیک آنها گرفته شده است، ادامه داد: ضعف مدیریتی باعث شده که بجای حل مشکلات مردم، مسئولین به دنبال پاک کردن صورت مساله ها هستند وگرنه در چنین شرایطی تصویب آیین نامه ایجاد سازمان بازرگانی داخلی چه معنایی می تواند داشته باشد. قسمت دردناک ماجرا اینجاست هزینه این فرصت سوزی ها از جیب مردم پرداخته می شود.

با توجه به انتقادات موجود به بازار خودرو و سایر اقدامات وزارت صمت، این حجم از تلاش دولت برای ماندن فاطمی‌امین شرایط جلسه فردا برای استیضاح را پیچیده کرده است. بعد از اخراج قائم‌ مقام و سخنگوی بیمه مرکزی بابت انتقاد از فاطمی‌امین و نگرانی برخی نمایندگان از فشارهای بیرونی برای ادامه وضعیت موجود در بازار، نگرانی از تحت تأثیر قرارگرفتن جلسه فردا احساس می‌شود و باید دید درنهایت بهارستان در برابر پاستور چگونه عمل خواهد کرد؟

کد خبر: ۲۱۸٬۰۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha