۳۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۹
مشکلات تولید کنندگان با ارز ترجیحی | تحویل کالا به جای پول
مدیرعامل کشت و صنعت شریف آباد در گفت‌وگو با بازار:

مشکلات تولید کنندگان با ارز ترجیحی | تحویل کالا به جای پول

تهران- دشواری های انتقال ارز سبب شده تا تولید کنندگان با مشکلات زیادی روبرو شوند، این قشر معتقد است که گاهی مجبور می شود پس از صادرات به جای پول کالا بگیرد.

مرجان شرف، بازار: حذف ارز ترجیحی بنا به گفته اغلب کارشناسان و مسئولان ضرورتی اجتناب ناپذیر بود که اگر با ساز و کارهای دقیقی اجرا می‌شد، می‌توانست کمک حال بزرگی برای تهیه و مصرف کنندگان باشد، زیرا از یک ‌سو از رانت‌های وحشتناکی که نصیب عده‌ای سودجو می‌شد جلوگیری می‌کرد و از سوی دیگر هزینه خانوار را به واسطه دریافت نقدی ما به تفاوت آن کاهش می داد.

اما بنا به گفته بسیاری از از کارشناسان نحوه اجرای این طرح صحیح نبود و علاوه بر تورم فراگیر حمایت لازم از تولید کننده هم صورت نگرفت.در این زمینه با ابراهیم غلامی مدیر کشت و صنعت شریف آباد به گفتگو نشستیم.

* تعداد شاغلان در این مجموعه چقدر است؟

در مجموعه کشت و صنعت شریف آباد وابسته به موسسه کوثر که بالغ بر ۹۰۰ هکتار زمین متمرکز به صورت ۷۵۰ هکتار کشاورزی و مابقی در حوزه دامپروری است، ۴۹۹ نفر مستقیم و بالغ بر دو هزار نفر به صورت غیر مستقیم مشغول به کار هستند.

سرمایه در گردش و تامین نهاده ها از مهم ترین مشکلات ما تولیدکنندگان است

*مهم ترین چالش های تولید چیست؟

سرمایه در گردش و تامین نهاده ها از مهم ترین مشکلات ما تولیدکنندگان است. در بحث نهاده ها مواد اولیه ای که مورد نیاز دامداری ها است سویا گندله، سویا و ذرت بوده که وارداتی هستند و با توجه به بحران اوکراین تامین اینها مشکل تر شده است اما اگر بخواهیم به صورت کلی بحث چالش ها را در نظر بگیریم سرمایه در گردش و تامین نهاده ها مشکل بزرگی در تامین مواد اولیه ما به شمار می رود.

* مصوبات دولت مثل نرخ خرید تضمینی گندم چه تاثیری بر کار شما می گذارد ؟

ما یکی از تولید کنندگان گندم هستیم و به نوعی کمک کننده دولت به شمار می رویم بعد از حذف ترجیحی زیرساخت های لازم انجام نشد و حمایت هایی که بانک ها باید از حوزه کشاورزی و دامداری داشته باشند نداشتند و فعالان این حوزه به شدت با کمبود نقدینگی و کمبود نهاده مواجه هستند تنها کمکی که به ما شده از محل تبصره ۱۸ بوده اما جوابگوی مجموعه ای در حد ما نبوده و نیست. مهم ترین ماده اولیه در کشاورزی و دامپروری گندم و نهاده های دامی است که بذر ها را از جهاد کشاورزی و اتحادیه کشاورزان دریافت می کنیم و درحوزه دامپروری خودمان تولید کننده شیر هستیم.

* در حوزه شما جدا از موادهای معمول به نوعی حیوانات هم مواد اولیه به شمار می روند آن‌ها را از کجا تامین و در مورد بیماری های مربوط به دام چه می کنید ؟

در موضوعات تولید دام شیری، پرورش گاو هولشتاین و به یک نوعی تامین کننده اصلاح نژاد در کشور فعالیت داریم. در خصوص بیماری های دامی نیز دامپزشکی نظارت مستقیم بر تغذیه و دارو ها دارد و از مشاوران حوزه دامپزشکی نیز استفاده می کنیم.

مشکلات تولید کنندگان با ارز ترجیحی | تحویل کالا به جای پول

* نهادهای نظارتی بر عملکرد شما چه نهادهایی هستند؟

نهاد های نظارت کننده در موضوعات مربوط به امور کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی، سازمان استاندارد و محیط زیست و در حوزه دامپروری وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی، بر قیمت گذاری ها نیز تعزیرات و ... هستند.

طرح‌هایی نظیر سرمایه‌گذاری‌های خصوصی و غیردولتی، تامین سرمایه از طریق بورس و همکاری مردم با فاندها به تولید کمک می‌کند

* نوسانات ارز چه تاثیری بر کار شما گذاشته است؟

ارز خیلی مهم است و پشتوانه است ما صادرات را انجام می دهیم اما انتقال ارز به سختی صورت می گیرد و گاهی مجبور می شویم که به جای پول کالا بگیریم امیدواریم با برنامه ریزی های دولت موضوع ارز حل شود و بتوانیم راحت تر به صادرات بپردازیم.

*شما با توجه به اینکه در بورس نیز حضور دارید عملکرد مجموعه را چگونه می بینید؟

مجموعه کشت و صنعت شریف آباد در بورس حضور دارد و در بازار سرمایه و در رکود بازار هم عملکرد خوب و مثبتی داشته و در سال گذشته بیش از ۱۰۰درصد افزایش سرمایه و بیش از بودجه ای که ابتدا تعیین شده بود را توانستیم کسب کنیم.

*سلیقه غذایی بسیاری از مردم به سمت گیاهخواری می رود، شما برای آن دسته از مشتریان چه کرده اید؟

تفکر نسبت به کشاورزی نسبتا از دهه گذشته تغییر کرده صنعت کشاورزی یک صنعت زیان ده دیده می شد اما اکنون به عنوان یک صنعت سودده و پربازده نگاه می شود و ذائقه مردم به سمت گیاهخواری و تامین امنیت غذایی مردم در نسل های آینده رفته ما هم مسیر خود را تغییر داده ایم و جایگاه خود را در این بازار به دست آورده ایم .

*در مورد برگشتی های لبنیات بگویید؟

تولیدات در طی آزمایشات مکرر واحدهای نظارت کننده به بازار عرضه می شوند و در نتیجه برگشتی ها به خاطر سررسید تاریخ انقضا است و دلیل آنهم مشکلات اقتصادی کشور و بالا رفتن هزینه ها بوده که باعث کم شدن خرید شده است.

به نظر می رسد طرح هایی نظیر سرمایه گذاری های خصوصی و غیردولتی، تامین سرمایه از طریق بورس و همکاری مردم با فاندها بتواند بیشتر به تامین مالی تولیدکنندگان کمک کرده و تمام وظایف را از دوش دولت برداشته و به نوعی تحویل خود مردم بدهد در این صورت با نظارت دولت از مسائل شرعی و قانونی می توان شاهد افزایش کسب و کارها و رونق تولید و صادرات در کشور شد.

کد خبر: ۲۱۷٬۹۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha