۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۹
 نرخ خوراک گاز حدود ۴ هزار تومان است
کارشناس بازار سرمایه:

نرخ خوراک گاز حدود ۴ هزار تومان است

یک تحلیل گر بازارهای مالی گفت: آخرین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها حوالی ۴ هزار تومان حساب شده است.

به گزارش بازار به نقل از ایبِنا، بعد از تعطیلات عید نوروز بود که رئیس کل بانک مرکزی در نامه‌ای به جواد اوجی، وزیر نفت، نرخ تسعیر ارز برای خوراک پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها در سال ۱۴۰۲ را معادل هر دلار ۲۸۵۰۰ تومان اعلام کرد.

همچنین در این خبر ذکر شد که کلیه ارز صادرکنندگان پتروشیمی‌ها و فرآورده‌های نفتی، روغنی و قیر در مرکز مبادله ارز و طلای ایران و بر اساس نرخ کشف شده مبتنی بر عرضه و تقاضا خواهد بود.

با انتشار این خبر بازار سرمایه دچار هیجانات شد به طوری که در ابتدا بازار سرمایه روند ریزشی را در پیش گرفت، اما در ادامه شاخص کل بورس به مدار صعودی بازگشت.

تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها با دلار ۲۸۵۰۰ تومانی یکی از عواملی بود که موجب شد شاخص کل بورس در برخی از روزها رکورد زنی کند.

با توجه به اهمیت این موضوع با یک کارشناس بازار سرمایه به گفتگو نشسته ایم تا نرخ خوراک پتروشیمی‌ها را بررسی کنیم.

علی اسکینی، کارشناس بازار سرمایه، گفت: نرخ خوراک فرمولی دارد که تابع ۴ تا منطقه است.

این تحلیل گر بازارهای مالی بیان داشت: نرخ دلاری که از این فرمول استخراج می‌شود در دلار ۲۸۵۰۰ تومانی ضرب می‌شود. این کارشناس بازار سرمایه ابراز داشت: آخرین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها حوالی ۴ هزار تومان حساب شده است.

اسکینی تصریح کرد: سال گذشته، چون نرخ گاز جهانی افزایش شدیدی داشت، نرخ خوراک گاز به ۷ تا ۸ هزار تومان افزایش یافته بود. این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: این در حالی است که در بودجه ۱۴۰۱ برای نرخ خوراک گاز سقف ۵ هزار تومان در نظر گرفته شده بود.

این تحلیل گر بازارهای مالی اظهار داشت: در سال ۱۴۰۲ پیشنهاد اولیه که به مجلس رفت، سقف ۷ هزار تومان برای نرخ خوراک پتروشیمی‌ها مطرح شد، ولی مجلس این بند را حذف کرد و در ادامه مجلس به دولت اختیار داد تا نرخ خوراک پتروشیمی‌ها را مشخص کند.

علی اسکینی در پایان تاکید کرد: البته ناگفته نماند این فرمول به شدت اشتباه است، چون نرخ گاز در منطقه در حال حاضر حدود ۸ سنت است، ولی طبق فرمول در حال حاضر نرخ خوراک حوالی ۱۴ سنت محاسبه می‌شود، یعنی تقریبا دو برابر نرخ گاز در مناطق تولیدی.

کد خبر: ۲۱۷٬۹۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha