۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۲
 کاهش ۳۷ درصدی واردات گندم در سال ۱۴۰۱

کاهش ۳۷ درصدی واردات گندم در سال ۱۴۰۱

بیش از چهار میلیون و ۴۴۵ هزار تن گندم در سال گذشته به کشور وارد شده است که کاهشی حدود ۳۷ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ داشته است.

به گزارش بازار، بر اساس آمارهای گمرک، در ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۱ بیش از چهار میلیون و ۴۴۵ هزار تن گندم به ارزشی بیش از ۴۲ هزار و ۳۸۵ میلیارد و ۴۲۴ میلیون و ۳۳۶ هزار تومان معادل دو میلیارد و ۱۳ میلیون و ۳۰۹ هزار و ۹۹۹ دلار به کشور وارد شده است که از نظر وزنی ۳۷.۰۲ درصد و از نظر ارزش دلاری ۱۹.۰۹ درصد کاهش نسبت به بازه زمانی مشابه در سال ۱۴۰۰ داشته است.

البته به دلیل حذف نرخ ارز ترجیحی، ارزش ریالی گندم وارد شده با افزایش ۳۰۵.۸۶ درصدی نسبت به ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۰ مواجه شده است.

آلمان، امارات متحده عربی، انگلستان، ایتالیا، ترکیه، سنگاپور، سوئیس، فدراسیون روسیه، قزاقستان، مکزیک، هلند و هنگ‌کنگ ۱۲ کشور وارد کننده گندم به ایران در سال گذشته بودند که در این میان روسیه با واردات بیش از ۱.۵ میلیون تن گندم به ارزشی بالغ بر ۷۳۱ میلیون دلار بزرگترین وارد کننده این محصول استراتژیک به کشورمان است.

پس از روسیه آلمان با وارد کردن ۸۸۵ هزار تن به ارزش ۴۲۵ میلیون دلار و امارات با واردات ۵۸۵ هزار تن به ارزشی بالغ بر ۲۵۵ میلیون دلار در رتبه دوم و سوم فهرست واردات گندم به ایران در سال گذشته قرار می‌گیرند.

هلند، سنگاپور، انگلستان، ترکیه، هنگ کنگ، ایتالیا و سوئیس دیگر واردکنندگان این محصول استراتژیک به شمار می‌روند. اما نکته جالب توجه اینکه برخی کشورهای وارد کننده گندم به ایران از جمله عراق و اوکراین حذف شدند جای خود را به کشورهایی مانند سوئیس دادند چرا که در سال ۱۴۰۰ حدود یک میلیون تن گندم از عراق به ایران وارد شده بود البته سهم واردات کشورهای دیگر مانند روسیه، انگلستان، سنگاپور، هلند و امارات نیز در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ کاهش قابل توجهی داشته است.

کد خبر: ۲۱۷٬۸۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha