۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۸
اجرای طرح توسعه میدان مشترک نفتی سهراب با ارزش ۹۰۰ میلیون دلار
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران:

اجرای طرح توسعه میدان مشترک نفتی سهراب با ارزش ۹۰۰ میلیون دلار

اهواز- خجسته مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: آغاز عملیات اجرایی توسعه میدان مشترک نفتی سهراب از پروژه های بسیار با اهمیت است که ارزشی بالغ بر ۹۰۰ میلیون دلار این سرمایه گذاری دارد.

به گزارش خبرنگار بازار، محسن خجسته‌ مهر ظهر پنجشنبه در بازدید از کارخانه NGL ۳۲۰۰ در خوزستان همزمان با دور دوم سفر استانی رییس جمهور، اظهار کرد: بیش از ۸۰ درصد از نفت و ۱۶ درصد از گاز کشور در خوزستان توسط شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب و شرکت نفت و گاز اروندان تولید می شود.

وی افزود: این سه میلیارد دلار پروژه ظرفیت بزرگی برای ساخت داخل و تولید کنندگان و پیمانکاران ایرانی ایجاد خواهد کرد و برای مردم استان خوزستان نیز فرصتی مغتنی در افزایش ظرفیت اشتغال فراهم می کند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: ارزش این طرح های NGL در کنار دستاوردهای اقتصادی خود، در جبران و کمک آنها در ناترازی گاز کشور و همچنین تامین خوراک قابل توجه برای واحدهای پایین دست پتروشیمی است و در مجموع با اتمام کامل پروژه های جمع آوری گاز در استان خوزستان، معادل سه فاز پارس جنوبی گاز همراه تولید شرکت های مناطق نفت خیز جنوب و شرکت نفت و گاز اروندان جمع آوری و فراورش خواهد شد و این یک اقدام تحولی در این صنعت خواهد بود.

خجسته مهر تاکید کرد: سه طرح بزرگ جمع آوری گازهای همراه و مشعل در این سفر توسط رییس جمهور جمهور افتتاح می شود، که از جمله آنها طرح های پیش تراکم NGL ۹۰۰ و پیش تراکم NGL ۱۰۰۰ در شرکت ملی مناطق نفت خیر جنوب است و هر دو این پروژه ها در مجموع می توانند ۶۰۰ میلیون فوت مکعب به تولید گاز کشور و تامین خوراک شرکت بید بلند خلیج فارس اضافه کنند.

وی ادامه داد: همچنین راه اندازی و افتتاح فاز نخست کارخانه گاز مایع NGL ۳۲۰۰ با ارزش سرمایه گذاری ۱.۴ میلیارد دلاری یکی دیگر از این طرح های بزرگ ملی است. این طرح با ظرفیت ۵۰۰ میلیون فوت مکعبی در دو فاز تعریف شده که توان جمع آوری و فراورش گاز های همراه تولیدی و مشعل ۱۱ میدان نفتی که عمده آنها میادین مشترک هستند را دارا است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه بهره برداری از طرح های بزرگ ملی در این سفر، منشاء یک تحول صنعتی برای مردم خوزستان و نیز دستاوردی اقتصادی برای ملت بزرگ ایران خواهد بود گفت: در حوزه صنعت نفت در سفر رییس دولت سیزدهم به خوزستان، بالغ بر سه میلیارد دلار پروژه در قالب ۱۵ طرح افتتاح و بهره برداری و یا آغاز عملیات اجرایی می شوند.

خجسته مهر ادامه داد: آغاز عملیات اجرایی توسعه میدان مشترک نفتی سهراب نیز از پروژه های بسیار با اهمیت است که ارزشی بالغ بر ۹۰۰ میلیون دلار این سرمایه گذاری دارد و مربوط به شرکت نفت و گاز اروندان و شرکت مهندسی و توسعه نفت است.

وی بیان کرد: بهره برداری کامل از ۴۰ حلقه چاه آزادگان جنوبی که منجر به افزایش تولید ۵۰ هزار بشکه ای شد با ارزشی بالغ بر ۴۰۰ میلیون یورویی، بهره برداری از پست برق ایثار ۴۰۰ کیلووات که با اتصال شبکه برق دو استان خوزستان و بوشهر و برق مورد نیاز ایستگاه های فراورشی این منطقه را می تواند تامین کند و افزایش ظرفیت فراورشی نفت نمکی به میزان ۲۰ هزار بشکه در منطقه رامشیر از جمله پروژه های مهم هستند.

کد خبر: ۲۱۷٬۷۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha