۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۶
واکنش احتمالی بانک ها به تهدید بانک مرکزی
یادداشت؛

واکنش احتمالی بانک ها به تهدید بانک مرکزی

بانک مرکزی برای مهار رشد پایه پولی تهدید به انحلال بانک های ناتراز کرده، از این رو بانک های ناتراز دست به فروش سهام خود یا نمادهایی می زنند که در آن سهام کلان دارند.

حامد شایگان؛ بازار: طبق اعلام رییس کل بانک مرکزی حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان بدهی خالص دولت به سیستم بانکی است و با در نظر گرفتن پیش بینی کسری بودجه ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی در سال جاری، دولت امسال باید ۶۰۰ هزار میلیارد تومان منابع خارج از درآمدهای پیش بینی شده در بودجه کسب کند آنهم با فرض اینکه هزینه های جدیدی به دولت تحمیل نشود.

در حال حاضر تنها راهکار دولت برای جلوگیری از افزایش تورم ناشی از رشد نقدینگی و پایه پولی که اساسا از طریق سیستم بانکی اتفاق می افتاد اجرای طرح مولدسازی دارایی ها است

در حال حاضر تنها راهکار دولت برای جلوگیری از افزایش تورم ناشی از رشد نقدینگی و پایه پولی که اساسا از طریق سیستم بانکی اتفاق می افتاد اجرای طرح مولدسازی دارایی ها است که پیش از این وزیر اقتصاد گفته بود ارزش تمام دارایی های مازادی که در سامانه مولدسازی دارایی ها شناسایی شده حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان است. این به معنای پیش بینی دولت از یک ابرتورم در سال ۱۴۰۲ بوده و چاره ای جز اجرای طرح مولدسازی دارایی ها وجود ندارد و البته اجرای آن هرچند جلوی استقراض از سیستم بانکی و رشد پایه پولی را می گیرد اما خودش نوعی آزاد سازی منابع جدید است که جریان پول در دولت و به ویژه بانک ها را بیشتر می کند و از آنجایی که سال ۹۹ یکی از دلایل رشد شارپ بورس ورود پول بانک ها به بورس بود این سناریو وجود دارد که اتفاق مشابه سال ۹۹ رخ دهد، به همین دلیل است که سازمان بورس ورود منابع صندوق های درآمد ثابت را که عمدتا وابسته به بانک ها هستند به بازار سهام را محدود کرده است.
از طرف دیگر روند تغییرات اجزای منابع پایۀ پولی در طول سال های گذشته، نقش مؤثری در متغیرهای اسمی اقتصاد ایـران داشته که ریشه آن کاهش سرمایه در گردش بانک ها بوده و عمدتا از طریق برداشت از بانک مرکزی این کسری جبران می شده و حالا تبدیل به یک معضل تورمی شده و بانک مرکزی برای مهار آن تهدید به انحلال بانک های ناتراز کرده، از این رو کاملا مشهود است که بانک های ناتراز دست به فروش گسترده سهام خودشان بزنند و این به معنای رشد ارزش سهام گروه بانکی یا نمادهایی است که بانک ها در آن سهام کلان دارند.

حجم پایۀ پولی در کشور از جمع خالص دارایی های خارجی بانک مرکزی، خالص بدهی دولت به بانک مرکزی، بدهی بانک ها به بانک مرکزی و خـالص سـایر دارایی های بانک مرکزی به دست می آید

باید توجه داشت که در یک دسته بندی، نقدینگی شامل پول و شـبه پول اسـت. حسـاب های سـپردۀ کوتاه مـدت و بلند مـدت نـزد بانک هـا شـبه پول است و می تواند به عنوان نقـدینگی وارد هر بازاری مانند طلا، خودرو، مسکن و بورس سود و نوساناتی در آن ایجاد کند. به علاوه حجم پایۀ پولی در کشور از جمع خالص دارایی های خارجی بانک مرکزی، خالص بدهی دولت به بانک مرکزی، بدهی بانک ها به بانک مرکزی و خـالص سـایر دارایی های بانک مرکزی به دست می آید. خالص دارایی های خارجی بانک مرکزی تابعی از تراز تجاری و نرخ ارز اسمی است که در مقطع کنونی کسری تراز تجاری داریم و بدهی دولت به بانک ها هم اگر کاهش پیدا کند رشد پایه پولی ادامه می یابد. به همین دلیل وضعیت اقتصاد ایران و سایر بازارهای مالی به اجرای طرح مولدسازی دارایی ها و چگونگی اجرای آن گره خورده است.

کد خبر: ۲۱۷٬۷۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha