۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۷
مصوبه شورای‌عالی کار عملاً دستمزدها را کاهش داد
نایب‌رئیس اتحادیه پیش‌کسوتان جامعه کارگری کشور:

مصوبه شورای‌عالی کار عملاً دستمزدها را کاهش داد

نایب‌رئیس اتحادیه کارگری گفت: مصوبه شورای‌عالی کار عملاً کاهش دستمزدها را به دنبال داشت، متأسفانه همه‌جا اعلام می‌شود که دستمزد کارگران را ۲۷ درصد افزایش دادیم درصورتی‌که افزایش دستمزدی در کار نیست.

به گزارش بازار، علیرضا حیدری نایب‌رئیس اتحادیه پیش‌کسوتان جامعه کارگری با بیان اینکه مصوبه شورای‌عالی کار عملاً کاهش دستمزدها را به دنبال داشت گفت: متأسفانه همه‌جا اعلام می‌شود که دستمزد کارگران را ۲۷ درصد افزایش دادیم درصورتی‌که اگر به قیمت‌های ابتدای سال ۱۴۰۱ برگردیم این مصوبه بر اساس نرخ تورم، قدرت خرید واقعی کارگران را کاهش داده و بنابراین افزایش دستمزدی در کار نیست.

وی افزود: بر اساس آمارهای مرکز آمار که تورم را ۴۷ درصد اعلام کرده، می‌توان گفت دستمزدها در سال ۱۴۰۱ حداقل ۲۰ و به طور متوسط ۲۵ درصد کاهش پیدا کرده و برای امسال هم باید دید که تورم چه وضعیتی پیدا خواهد کرد.

نایب‌رئیس اتحادیه پیش‌کسوتان جامعه کارگری اظهار کرد: چسبندگی مخارج در خانوارها نشان می‌دهد که در بسیاری موارد نمی‌توان هزینه‌ها را کاهش داد و حتی در مواردی خانواده‌ها مجبور به استقراض هم می‌شوند.

وی ادامه داد: اگر نیازهای حداقلی یک کارگر برآورده نشود قطعاً باید منتظر تجدیدنظر در رفتار نیروی کار باشیم و خبری هم از بهره‌وری در کار نیست.

حیدری گفت: وقتی سهم رشد قیمت نهاده‌های تولید حتی از حداقل دستمزد در قیمت تمام شده محصولات تولیدی هم پیشی می‌گیرد؛ یعنی سهم نیروی کار حتی با رشد ۵۷ درصدیِ حداقل دستمزد، افزایشی پیدا نکرده است.

نایب‌رئیس اتحادیه پیش‌کسوتان جامعه کارگری متذکر شد: ما تاکنون مزد منطقه‌ای و صنایع مختلف را اعمال نکردیم و آنچه که از سال ۱۳۶۹ به بعد عملیاتی شده مزد ملی بر اساس کف نیازها بوده و هست و به همین دلیل هم نباید انتظار بهره‌وری از فعالیت کارگر و محصول تولیدی داشت.

وی معتقد است که یک نگاه دستوری در مصوبه شورای‌عالی کار امسال حاکم بوده و این دستور هم از سیاست‌های اقتصاد کلان دولت و ناشی از شرایط خود دولت است.

حیدری گفت: وقتی شدت تورم زیاد می‌شود سبد مصرفی کالا و خدمات مصرف‌کننده کاهش پیدا می‌کند و ضخامت فقر دهک‌های پایینی جامعه بیشتر می‌شود.

نایب‌رئیس اتحادیه پیش‌کسوتان جامعه کارگری ریشه اصلی تورم را در سیاست‌های اقتصادی دولت و مجلس دانست و تصریح کرد: دستمزدهایی که ما تعیین می‌کنیم عملاً ضد تورمی است؛ اما اینکه چرا باز هم شاهد تورم هستیم به نظرم ناشی از فشار هزینه‌ها و فشار تحریم‌های خارجی و سیاست‌های پولی و عدم انضباط مالی دولت است.

وی معتقد است که برای عبور از شرایط کنونی و تحقق شعار سال باید زیرساخت و بسترهای لازم را فراهم کرد؛ چون با رویکرد و سیاست‌های قبلی نمی‌توان به این مهم دست‌یافت.

کد خبر: ۲۱۷٬۷۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha