۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۶
افزایش پلکانی، چاره بلیت هواپیما بود| نرخ جدید؛ اردیبهشت| هواپیما نخریدیم، وارد کردیم
سخنگوی سازمان هواپیمایی با «بازار» مطرح کرد

افزایش پلکانی، چاره بلیت هواپیما بود| نرخ جدید؛ اردیبهشت| هواپیما نخریدیم، وارد کردیم

یازرلو سخنگوی سازمان هواپیمایی با بیان اینکه اگر بلیت هواپیما را پلکانی و افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی می دادند الان به یکباره پیشنهاد افزایش ۱۰۰ درصدی داده نمی شد گفت: نرخ های جدید در اردیبهشت اعلام می شود.

اکبر محمودی؛ بازار: انتظار ایرلاین ها برای ابلاغ افزایش قیمت بلیت هواپیما از سوی ستاد تنظیم بازار از یک سو و انحراف و تخلف برخی سایت ها با بالا بردن ۱۰۰ درصدی قیمت ها از سوی دیگر چالش این روزهای سازمان هواپیمایی کشوری شده است.

اما طولانی شدن روند بررسی و ابلاغ میزان افزایش قیمت بلیت هواپیما از سوی ستاد تنظیم بازار باعث شده تا ایرلاین ها فشار بیشتری به سازمان هواپیمایی وارد کنند. فشاری که باعث شد تا محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری دو روز پیش با اعلام اینکه ۲۲ ماه است قیمت بلیت ها افزایش نداشته است به نوعی حرف دل ایرلاین ها را بزند.

هر چند یازرلو سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری با رد اینکه رئیس سازمان هواپیمایی حرف دل ایرلاین ها را زده است گفت: اگر بلیت هواپیما را پلکانی و افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی می دادند الان به یکباره پیشنهاد افزایش ۱۰۰ درصدی داده نمی شد.

او با بیان اینکه به نظر می رسد هر چه سریعتر میزان افزایش قیمت بلیت هواپیما اعلام شود گفت: این نرخ ها در اردیبهشت ماه جاری اعلام خواهد شد.

یازرلو همچنین از ورود هواپیماهای در حد نو خبر داد اما تعداد و مقصد ورود این هواپیماها اطلاعاتی نداد و تمام جزئیات را به روز شنبه هفته آینده موکول کرد.

متن کامل گفتگوی خبرنگار خبرگزاری «بازار» با «جعفر یازرلو» سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری را با هم می خوانیم:

* افزایش بهای بلیت هواپیما ظاهرا از سوی برخی ایرلاین ها و سایت های فروش در حال اجرایی شدن است. در حالیکه هنوز ستاد تنظیم بازار در این خصوص ابلاغیه ای نداشته است؟

هنوز ستاد تنظیم بازار در خصوص افزایش بلیت هواپیما تصمیمی اتخاذ و ابلاغیه ای در این خصوص ارائه نکرده است. تا زمانی که ستاد تنظیم بازار در خصوص افزایش بلیت هواپیما ابلاغیه ای صادر نکند افزایش قیمت بلیت هواپیما قابلیت اجرایی ندارد. اینکه گفته می شود قیمت بلیت هواپیما در برخی سایت های فروش افزایش داشته است و به گفته برخی سایت های خبری که می گویند مشاهدات میدانی آنها نشان می دهد حتی ۱۰۰ درصد رشد داشته است که البته ما ندیدیم و اگر هم باشد این افزایش نرخ ها غیر قانونی است و مبنای محاسبه قیمت بلیت هواپیما و استناد ما همان قیمت های آذر ماه و دی ماه ۱۴۰۰ است.

اگر افزایش پلکانی قیمت بلیت هواپیما را انجام می دادند و افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی می دادند الان به یکباره پیشنهاد افزایش ۱۰۰ درصدی از سوی ایرلاین ها و انجمن شرکتهای هواپیمایی ارائه نمی شد

* پس این فاصله زمانی که رشد قیمت نداشتیم نشان می دهد باید هم ایرلاین ها پیشنهاد افزایش ۱۰۰ درصدی بدهند.

البته اگر افزایش پلکانی قیمت بلیت هواپیما را انجام می دادند و افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی می دادند الان به یکباره پیشنهاد افزایش ۱۰۰ درصدی از سوی ایرلاین ها و انجمن شرکتهای هواپیمایی ارائه نمی شد. به هر حال ۲۲ ماه است که قیمت بلیت هواپیما افزایش نداشته است و اگر به یکباره افزایش بالایی برای بهای بلیت داشته باشیم تا حدودی فضا تغییر می کند.

* آیا به سازمان هواپیمایی کشوری گزارشی مبنی بر تخلف یک ایرلاین خاص در بالا بردن غیر قانونی قیمت بلیت ارائه نشده است؟

تاکنون گزارشی در این خصوص نداشتیم.

* گزارش مردمی در خصوص گران فروشی چطور؟

گزارش مردمی هم نداشتیم. اما اگر گزارش مردمی داشته باشیم این گزارش دارای یک فرایندی است که آن فرایند ثبت شکایت در سازمان هواپیمایی است که بلافاصله مورد پیگیری قرار می گیرد و اگر این شکایت از جای معتبر باشد یقینا وجه دریافتی اضافه را به مسافر عودت می دهند. اما نه اگر ربات و یا سایت غیر معتبر باشد برگرداندن آن مبلغ یک مقدار سخت و دشوار خواهد بود.

* آیا اطلاع دارید که به هر حال بررسی افزایش قیمت در سازمان حمایت و یا ستاد تنظیم بازار به کجا رسیده است؟

شرکتهای هواپیمایی درخواست خود را داده اند و شورای عالی هواپیمایی آن درخواست را در واقع تعدیل کرده است و شورای ترابری هم نامه ای زده است. قاعده این گونه است که شرکتهای هواپیمایی نرخ را بر اساس معیارهای خود اعلام می کنند و بعد از آن این پیشنهاد به سازمان حمایت از مصرف کنندگان ارائه و این سازمان نظر خود را اعلام می کند که با چه میزان افزایش موافق است. و بعد این نظرات به شورای عالی ترابری ارائه و آنها نیز نظرات خود را به ستاد تنظیم بازار اعلام می کنند. ستاد تنظیم بازار هم بعد از مصوبه سران قوا قرار شد در خصوص افزایش قیمت ها نظر نهایی را بدهد. بر اساس این مصوبه سران قوا اگر مجموعه ای در حوزه قیمتگذاری ذینفع است و می تواند قیمت را اعلام کند باید تقاضا در شورای تنظیم بازار بررسی شود و بعد از آن است که افزایش قیمت ها ابلاغ می شود. در بحث بلیت هواپیما اینگونه است که شرکتهای هواپیمایی نیازها و نظرات خود را به سازمان اعلام می کنند و شورای عالی هواپیمایی که در آن شورا نماینده سازمان برنامه و بودجه، نماینده وزارت امور اقتصادی، نماینده وزارت امور خارجه و یک فرد آگاه از سوی وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری حضور دارند بررسی های خود را برای حصول نظر سازمان حمایت از مصرف کننده انجام می دهد و بعد از آن شورای عالی ترابری هم تشکیل می شود که امسال خروجی جلسه این شورا تقدیم ستاد تنظیم بازار شد. حالا اگر ستاد تنظیم بازار صلاح بداند ابلاغ کند آن زمان افزایش قیمت بلیت هواپیما قابلیت اجرا پیدا می کند. اما تا زمانی که ستاد تنظیم بازار ابلاغیه ای در این خصوص نداشته است مبنای محاسبه بلیت هواپیما همان قیمت های مصوب ۱۴۰۰ است.

رئیس سازمان هواپیمایی هم حرف دل ایرلاین ها را نزد. بلکه عنوان کرد که سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان متولی صنعت هوانوردی بین مردم و ایرلاین ها قرار گرفته ایم

* به هر حال چند روز پیش محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری موضوعی را در خصوص قیمت های کنونی بلیت هواپیما مطرح کرد که تا حدودی حرف دل ایرلاین ها بود. رئیس سازمان هواپیمایی اعلام کرد که ایرلاین ها پیشنهاد افزایش ۱۰۰ درصدی بلیت هواپیما را ارائه کرده اند. اینکه اعلام می کنید مردم و مسافران بلیت خود را از سایت های معتبر تهیه کنند این سوال مطرح می شود که مردم از کجا باید تشخیص دهند که این سایت معتبر است؟

سایت های معتبر هزینه کنسلی بلیت را درج می کنند. یا در انتهای بلیت میزان مبلغ را بر اساس زمان کنسلی درج می کنند. این موضوع یکی از شگردهای تشخیص سایت های معتبر است. دوم این است که وقتی سایت هایی که معتبر هستند و مجوز از سازمان هواپیمایی دارند مشخص است. هم در سایت سازمان مشخص است و نفرات و حلقه های اصلی مشخص است. اما به هر حال ایرلاین موظف است بلیتی که داده است به فروش برسانند باید معاونت بازرگانی آن سایت نظارت کند و مسئول پاسخگویی است. اما رئیس سازمان هواپیمایی هم حرف دل ایرلاین ها را نزد. بلکه عنوان کرد که سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان متولی صنعت هوانوردی بین مردم و ایرلاین ها قرار گرفته ایم. رئیس سازمان هواپیمایی می گوید که هزینه های اصلی ایرلاین ها دلاری است. اما چون در این مدت ۲۲ ماه افزایش قیمتی نداشتیم الان هر افزایش قیمتی به چشم خواهد آمد و باید دو سال پیش ابلاغ می شد. در آن زمان شرکتهای هواپیمایی در تیر ماه اعلام کردند که ۴۰ درصد افزایش قیمت رخ دهد سازمان ۱۰ درصد کاهش داد و ۳۰ درصد را قانونی اعلام کرد. آن ۳۰ درصد هم از آذر ماه ابلاغ نشد و به هر حال دولت بنا به برخی مسائل جلوی آن را گرفت. اما فرایند قانونی قیمت گذاری که مجلس شورای اسلامی مصوب کرده است. به هر حال در مورد سایر مسائل اظهارنظر نمی کنم چون می دانم که شاید در آینده مساله ساز شود. اما رئیس سازمان هواپیمایی کشوری هم روند را توضیح داد اما برخی سایت ها برداشت های متفاوتی کردند که به اعتقاد بنده هدف از بین بردن امنیت روانی بود در حوزه بلیت هواپیما بود.

تصور بنده این است که قیمت بلیت هواپیما در اردیبهشت ماه مشخص و ابلاغ شود

* فکر می کنید زمان اعلام افزایش قیمت بلیت هواپیما در اردیبهشت ماه عملیاتی شود؟

تصور بنده این است که قیمت بلیت هواپیما در اردیبهشت ماه مشخص و ابلاغ شود. در مجموعه وزارت راه و شهرسازی و زیر مجموعه ها اقدامات لازم انجام شده است و وظایف قانونی طی شده است و پیشنهادات و اصلاحات انجام شده است. سازمان هواپیمایی کشوری در تعدیل واقعی کردن قیمت ها تعارف ندارد و همانطور که اعلام می کنیم ایرلاین ها در حال خدمت کردن هستند به همان میزان نرخ اعلامی را با معیارهای سازمان هواپیمایی می سنجیم و تعدیل می کنیم. اینطور نیست که ایرلاین ها هر چه عنوان کردند ما آن را می پذیریم.

* اگر ایرلاین ها پیشنهاد افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت بلیت هواپیما را ارائه کرده اند تصور می شود با توجه به این اظهارات حداقل باید بر رشد بهای ۷۰ تا ۸۰ درصدی بتوان فکر کرد؟

در این مورد نمی توانم اظهارنظر کنم که چقدر افزایش قیمت بلیت تصویب و ابلاغ شود.

* به هر حال ستاد تنظیم بازار باید هر چه سریعتر تصمیم نهایی را بگیرد؟

الان توپ در زمین ستاد تنظیم بازار است. این همه در حوزه وزارت راه و شهرسازی اقدامات صورت گرفته است اگر ستاد تنظیم بازار دستور بدهد موضوع قابلیت اجرایی پیدا می کند.

مدافع ایرلاین ها نیستیم اما صنعت هواپیمایی که آسیب پذیر است و با تحریم های ظالمانه مواجه است و با آن مقابله می کند افزایش قیمت بلیت موضوعی است که باید به هر حال از این زاویه هم به این صنعت نگاه شود

* اگر به عنوان مثال ستاد تنظیم بازار با افزایش ۷۰ درصدی موافقت کند دیگر شاهد اعتراضات برخی مسافران از بابت خرید بلیت با ۱۰۰ درصد افزایش از سوی برخی سایت ها نخواهیم بود؟

ما مدافع ایرلاین ها نیستیم اما صنعت هواپیمایی که آسیب پذیر است و با تحریم های ظالمانه مواجه است و با آن مقابله می کند افزایش قیمت بلیت موضوعی است که باید به هر حال از این زاویه هم به این صنعت نگاه شود و همواره باید واقع بین و البته حامی مردم باشیم. اما ما می گوییم که شاخص های رشد قیمت را نگاه کنید چه اتفاقی رخ داده است؟ بر اساس آن باید معیار بزنیم. اما ما تا زمانی که ستاد تنظیم بازار دستور افزایش قیمت بلیت هواپیما را صادر نکند قابلیت اجرایی نخواهد داشت و اگر هم در جایی این موضوع رخ داده باشد کاملا بر خلاف قانون است.

خریداری به آن معنا نه اما هواپیماهای جدید وارد کرده ایم

* در پایان سوالی که مطرح است این است که برخی مسافران اعلام می کنند که در برخی خطوط پروازی هواپیماهای کم کارکرد دیده شده است؟ آیا هواپیماهای جدید خریداری شده است؟

خریداری به آن معنا نه اما هواپیماهای جدید وارد کرده ایم.

* از کدام کشور و یا از کجا؟

تا شنبه هفته آینده صبر کنید اطلاعات جدید اعلام می شود.

* تعداد آن چطور؟

به هیچ عنوان نمی توانم اعلام کنم.

* نقدا خریداری شده است؟

شنبه تمام آمار را اعلام می کنیم.

* این هواپیماها را ایران ایر وارد کرده است؟

تا شنبه صبر کنید تمام اطلاعات را اعلام می کنیم.

کد خبر: ۲۱۷٬۵۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha