۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۲
پیش از تولید انبوه باید ابزار مالی در اختیار انبوه‌ساز قرار داد
کارشناس ارشد مسائل مسکن:

پیش از تولید انبوه باید ابزار مالی در اختیار انبوه‌ساز قرار داد

ستاریان، کارشناس ارشد مسائل مسکن گفت: پیش از تولید انبوه، ابزار مالی در اختیار انبوه‌ساز قرار داده نشده؛ لذا در بخش دولتی باید نسبت به سوژه مسکن نگاه عمیق‌تری صورت گیرد.

به گزارش بازار، بیت‌الله ستاریان کارشناس ارشد مسائل مسکن در مورد وضعیت مسکن مستأجران گفت: مسکن در طول سال حدود ۷۰ درصد افزایش قیمت داشته که در فصل اجاره خودش را نشان می‌دهد؛ لذا افراد مجبور می‌شوند مناطق سکونت خود را تغییر داده و در انتها به سمت حاشیه‌نشینی و کپرنشینی و چادرنشینی سوق پیدا کنند.

وی با اشاره به فشار وارد شده به مستأجران در پی افزایش اجاره‌بها افزود: وقتی کالایی ۷۰ درصد افزایش پیدا کند، تمام عوامل وابسته به آن کالا از جمله اجاره‌بها افزایش خواهد داشت. همان‌طور که خرید مسکن برای برخی اقشار دست‌نیافتنی شده، اجاره مسکن نیز برای برخی اقشار دست‌نیافتنی شده است. هیچ راهکار ضرب العجل نمی‌توان برای آن پیشنهاد کرد و فعلاً تنها راه آن تولید می‌باشد.

این کارشناس ارشد مسائل مسکن همچنین اظهار کرد: تورم عادی شامل تمام اقلام و از جمله مسکن می‌شود. همچنین مسکن ناشی از عرضه و تقاضاست و همواره نمودار شاخص آن نسبت به کالاهای دیگر بالا بوده؛ لذا افزایش نابسامان مسکن همواره آزاردهنده بوده است.

ستاریان همچنین دادن زمین را تنها نقش وزارت راه و شهرسازی دانست و گفت: مسکن تنها زمین و ساخت ساختمان نیست. بلکه کالای نهایی یک زنجیره وسیع تولید است که نیمی از اقتصاد را شامل می‌شود و اختلال در هر بخش از این زنجیره، تولید را با مشکل مواجه می‌کند.

وی اذعان کرد: پیش از تولید انبوه، ابزار مالی را در اختیار انبوه‌ساز قرار ندادیم و تشکلی نیز برای آن وجود ندارد. این مشکلات موجب شده به‌واسطه مسکن انواع ناهنجاری‌های اجتماعی ایجاد شود؛ لذا در بخش دولتی باید نسبت به سوژه مسکن نگاه عمیق‌تری صورت گیرد و وزارت اقتصاد و دارایی، بانک مرکزی و وزارت صمت ورود بیشتری به این حوزه داشته باشد.

کد خبر: ۲۱۷٬۵۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha