۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۴
مولدسازی دارایی ها در ایستگاه کاغذ بازی | سرمایه‌هایی که خاک می خورد
بازار گزارش می‌دهد؛

مولدسازی دارایی ها در ایستگاه کاغذ بازی | سرمایه‌هایی که خاک می خورد

ساری- سرمایه ها و دارایی های دولتی در کرانه خزر سر خاک می خورد و درصد کمی از آن تا حالا برای مولدسازی شناسایی شده است.

بازار؛ گروه استان ها: طرح مولدسازی دارایی های دولت همچنان در ایستگاه شناسایی مانده است و تاکنون از واگذاری‌های اموال دولتی به بخش خصوصی و غیردولتی خبری نیست.

اطلاعات سازمان خصوصی سازی کشور حکایت از شناسایی ۳۸۰۰ اموال دولتی مازاد دولتی دارد که باید به بخش های غیر دولتی واگذار شود. واگذاری اموال دولتی مازاد به بخش های غیر دولتی در راستای رونق بخشی اقتصاد در حالی صورت می گیرد که این طرح از احکام حکومتی محسوب می شود و سران سه قوا بر اجرای آن تاکید می کنند.

تاکنون در استان مازندران ۶۰۰ ملک مازاد برای واگذاری شناسایی شده است سید اسماعیل هاشمی مدیرکل امور اقتصادی استانداری مازندران با اشاره به شناسایی ۶۰۰ ملک مازاد برای واگذاری اظهار داشت: این املاک بر اساس اطلاعات داده شده از سوی دستگاه های مختلف شناسایی شده است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه ارزش این املاک شناسایی شده بیش از ۱۶ هزار میلیارد تومان است، افزود: این اعتبارات به استان برمی گردد وبا اولویت طرح‌های استان هزینه می شود.

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی دارایی مازندران تصریح کرد: این املاک در فاز شناسایی اولیه قرار دارند و از طریق بازدید میدانی و اعلام دستگاه ها شناسایی شدند.

وی با اظهار اینکه در مرحله بعد مستندات حقوقی و مالکیتی این املاک را بررسی می کنیم، یادآور شد: نظر دستگاه ها نیز برای واگذاری مورد توجه قرار می گیرد اما اگر دستگاهی مقاومت کند و یا نظر منفی داشته باشد در کارگروه استانی تصمیم گیری می شود.

مولدسازی دارایی ها در ایستگاه کاغذ بازی | سرمایه‌هایی که خاک می خورد

۹۰ ملک برای واگذاری قطعی شد

هاشمی با بیان اینکه که شناسایی ۹۰ ملک برای واگذاری قطعی شده است، افزود: اعتبارات این طرح ها برای رونق بخشی پروژه ها و شتاب بخشی طرح‌های نیمه تمام هزینه می شود.

وی با تاکید بر اینکه اعتبارات تامین شده به خزانه دولت نمی رود، تصریح کرد: به رغم اینکه تاکنون ۶۰۰ ملک شناسی شاد اما هنوز هیچ واگذاری صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه پروژه های املاک مازاد در قالب مزایده تهاتر و و غیره واگذار می شود، گفت: واگذاری پلاژهای ساحلی مازاد و غیرفعال نیز در دستور کار قرار دارد.

براساس طرح، شناسایی، ارزش گذاری و ارزش افزایی طرح های مازاد و املاک غیردولتی در هر استان و توسط کارگروه استانی صورت می گیرد با این حال بسیاری از دستگاههای دولتی برای واگذاری املاک مازاذ به بخش غیر دولتی همچنان مقاومت می کنند

شناسایی، ارزش گذاری و ارزش افزایی طرح های مازاد و املاک غیردولتی در هر استان و توسط کارگروه استانی صورت می گیرد با این حال بسیاری از دستگاههای دولتی برای واگذاری املاک مازاد به بخش غیر دولتی همچنان مقاومت می کنند، سید محمود حسینی پور استاندار مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با تاکید بر اینکه تمامی اعتبارات واگذاری املاک مازاد در پروژه های استانی می شود، افزود: هیچ پولی از بابت فروش این املاک از استان خارج می شود.

اعتبارات فروش به مازندران برگشت داده می شود

وی ارزش املاک شناسایی شده را بیش از ۱۶ هزار میلیارد تومان بیان کرد و گفت: تزریق این اعتبار سبب رونق اقتصاد استان می شود و در نظرداریم فراخوانی برای مشارکت بخش خصوصی صادر کنیم و باید بخش خصوصی دارای اهلیت وارد این حوزه شوند تا در فضای استان در حوزه‌های گردشگری، کشاورزی و صنعت تحولاتی ایجاد کنند.

استاندار مازندران یادآور شد: طبق دستور رئیس سازمان خصوصی سازی، هر بسته و طرح جامعی وجود داشته باشد، ۱۰۰ درصد فروش املاک به استان تخصیص داده می‌شود.

با راه اندازی سامانه هیئت مولد سازی برای شفاف شدن تصمیمات، فهرستی از اموال دولتی که به عنوان مازاد شناسایی شده و قابلیت فروش یا تهاتر دارند، رونمایی شد اما سهم مازندران از این فهرست تنها ۹۰ ملک دولتی است.در قالب این طرح قرار است اموال مازاد دولتی برای تحرک بخشی به بخش تولیدی و خصوصی از طریق مزایده به فروش برسد اما برخی از کارشناسان نگرانی تجربه شکست خورده خصوصی سازی و ورود مافیا و رانت هستند.

مولدسازی دارایی ها در ایستگاه کاغذ بازی | سرمایه‌هایی که خاک می خورد

طی سال های قبل خصوصی سازی اموال و کارخانه های دولتی نه تنها سبب تحقق کامل این طرح نشد بلکه بسیاری از سرمایه ها و کارخانه های برند مازندران نیز از این طریق از دست رفت و اکنون تلی از خاک آن باقیمانده است.حسین قربانزاده رئیس سازمان خصوصی سازی نیز اشاره به این که مولدسازی اموال غیرمولد و دولتی سبب ایجاد تحول در حوزه های مختلف می شود، افزود: بیش از سه هزار و ۸۰۰ دارائی غیرمنقول در کشور شناسایی شده است.

مولدسازی دارایی های حبس و احتکار شده

وی با عنوان این که ارزش گذاری، ارزش افزایی و مولدسازی پروژه های غیرمنقول دولتی در دستور کار قرار دارد، گفت: حمایت از تصمیم گیران در این پروژه اهمیت زیادی دارد.

وی با عنوان این که در طرح مولدسازی اموال غیردولتی، دارایی های راکد و احتکارشده برای رونق و جهش تولید بهره گیری می شود، گفت: مازندران در حوزه مولدسازی همانند گنجی است که دولت و حاکمیت باید پایش را از روی این گنج بردارد.

قربان زاده یادآور شد: مازندران از نظر درآمد و ثروت کسب شده در حوزه مولدسازی اموال غیردولتی جایگاه ویژه ای دارد، اما عدم ریسک پذیری مسئولان و مدیران از موانع فراروی به شمار می رود.

رئیس سازمان خصوصی سازی تاکید کرد: در حوزه مولدسازی باید به تصمیمات استانی منطقی و کارشناسی احترام گذاشته شود و باید از ظرفیت این طرح که حکم حکومتی است برای رونق تولید و اقتصاد بهره گیری شود.

طبق قانون مولد سازی، شناسایی کامل اموال غیر منقول دولت و تعیین تکلیف آنها ظرف مدت حداکثر یک سال با استفاده از روش‌های مختلف از جمله واگذاری و فروش اموال مازاد و مولدسازی با مشارکت بخش خصوصی،تصویب مازاد بودن اموال غیرمنقول دولتی به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی، تعیین تکلیف طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای (عمرانی) نیمه تمام حداکثر ظرف مدت یک سال با استفاده از روش‌های واگذاری، استفاده از مشارکت عمومی-خصوصی در تکمیل و بهره برداری از طرح‌ها و حذف طرح‌های فاقد توجیه باید اموال مازاد واگذار شود.

کد خبر: ۲۱۷٬۴۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha