۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵
جایگاه ایران در صادرات گوجه فرنگی ۵ پله ارتقا یافت| تولید جهانی سبزیجات از ۱.۱۵میلیارد تن فراتر رفت
بازار گزارش می دهد؛

جایگاه ایران در صادرات گوجه فرنگی ۵ پله ارتقا یافت| تولید جهانی سبزیجات از ۱.۱۵میلیارد تن فراتر رفت

در حالی داده های فائو حاکی از تولید بیش از ۱.۱۵ میلیارد تن سبزیجات تازه در سراسر جهان است که گوجه فرنگی در صدر این محصولات است و ایران هم یازدهمین تولیدکننده این محصول است.

بازار؛ گروه کشاورزی: در حالی که سال ۲۰۲۱ -۲۰۲۲ از سوی سازمان فائو به عنوان سال میوه و سبزیجات اعلام شد بازار جهانی سبزیجات تازه پویا است و رقابت برای گرفتن سهم بیشتر از این بازار در بین کشورهای تولید کننده در جریان است.

تولید بیش از ۱.۱۵ میلیارد تن انواع سبزیجات تازه در سراسر جهان

فائو می گوید سالانه بیش از یک میلیارد تن انواع سبزیجات تازه در سراسر جهان تولید می شود و رشد توسعه تولید این محصولات در سال ۲۰۲۱-۲۰۲۲ نسبت به یک دهه قبل قابل توجه بوده است. به طوری که در سال ۲۰۲۱-۲۰۲۲ تولید جهانی سبزیجات به بیش از ۱.۱۵ میلیارد تن رسیده است این در حالی است که در سال ۲۰۰۰-۲۰۰۱ یعنی ده سال قبل حدود ۶۸۲ میلیون تن از این محصولات در جهان تولید شده است.

نکته قابل توجه اینکه در حوزه تولید سبزیجات تازه فائو می گوید کشورهای چین، هند، ایالات متحده، ترکیه، ویتنام، نیجریه، مصر، مکزیک، روسیه و اسپانیا بیشترین تولیدات را دارند. به عبارت دیگر فائو می گوید: در مدت نامبرده کشور چین با تولید بیش از ۶۰۰ میلیون تن انواع سبزیجات تازه در جایگاه نخست قرار دارد و پس از آن نیز کشور هند با تولید حدود ۱۳۸ میلیون تن در رتبه دوم و ایالات متحده با حدود ۲۸ میلیون تن سومین تولید کننده سبزیجات تازه در جهان است.

اگرچه از نظر جایگاه تولید جهانی گوجه فرنگی ایران در سال ۲۰۲۱-۲۰۲۲ نیز مانند سال زراعی قبلتر در مقام یازدهم تولید قرار دارد اما از نظر حجم تولید روندی کاهشی داشته است

بر اساس این گزارش در حالی تولید جهانی سبزیجات تازه پویا است که گوجه فرنگی در صدر تولیدات این بخش قرار دارد و داده های آماری فائو حاکی از این است که ایران در سال زراعی ۲۰۲۱-۲۰۲۲ بیش از ۳ میلیون و ۳۹۰هزار تن گوجه فرنگی در جایگاه یازدهم تولید این محصول قرار دارد. این در حالی است که در سال زراعی قبلی ایران با تولید بیش از ۳میلیون و ۶۰۰ هزار تن گوجه فرنگی یازدهمین تولید کننده عمده این محصول بوده است و به این ترتیب اگرچه از نظر جایگاه جهانی سقوط نکرده است اما حجم تولید این محصول نسبت به سال قبلتر کاهشی بوده است.

ایران؛ هشتمین صادر کننده بزرگ گوجه فرنگی در ۲۰۲۱-۲۰۲۲

از سوی دیگر فائو می گوید در حوزه تولید گوجه فرنگی به عنوان سبزیجاتی که بیش از بقیه سبزیجات در سال ۲۰۲۱-۲۰۲۲ تولید شده است کشور چین با تولید بیش از ۶۷ میلیون تن، هندوستان با تولید بیش از ۲۱ میلیون تن، ترکیه با تولید بیش از ۱۳ میلیون در جایگاه اول تا سوم تولید جهانی گوجه فرنگی قرار دارند. همچنین در این گزارش آمده است در بخش تولید جهانی محصول گوجه فرنگی کشورهای «ایالات متحده با حدود ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تن، ایتالیا با حدود ۷میلیون تن، مصر با بیش از ۶میلیون تن، اسپانیا با حدود ۵ میلیون تن، مکزیک با ۴میلیون تن، برزیل با ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن، نیجریه با ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن و ایران با بیش از ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تن» در جایگاه چهارم تا یازدهم تولید این محصول قرار دارند.

از سوی دیگر بر اساس این گزارش ایران در حالی در جایگاه یازدهم تولید گوجه فرنگی قرار دارد که در مدت نامبرده بیش از ۲۹۸هزار تن از محصول تولیدی خود را راهی بازارهای صادراتی کرده است و به این ترتیب هشتمین صادر کننده این محصول محسوب می شود. در حالی که در سال زراعی قبلتر با رقم زدن صادراتی به میزان ۱۷۲هزار تن در رتبه سیزدهم صادرات جای داشته است. از سوی دیگر فائو می گوید: در حوزه صادرات گوجه فرنگی کشورهای مکزیک، هلند، اسپانیا، مراکش، ترکیه، افغانستان و چین در جایگاه اول تا هفتم صادراتی این محصول قرار دارند.

کد خبر: ۲۱۷٬۳۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha