۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۰
اقتصاد مطالبه نخست مردم استان سمنان؛ مجلسی‌ها پاسخگوی عملکرد خود باشند
بازار گزارش می‌دهد؛

اقتصاد مطالبه نخست مردم استان سمنان؛ مجلسی‌ها پاسخگوی عملکرد خود باشند

سمنان- مجلس یازدهم در حالی آغاز به کارکرد که نظرسنجی از مردم استان سمنان نشان می‌دهد عمده مطالبات از نمایندگان جدید مسائل اقتصادی به‌خصوص معیشت و گرانی و تورم است. مسئله‌ای که به‌شدت بر روی زندگی مردم استان تأثیر گذاشته است.

بازار، گروه استان‌ها: مجلس یازدهم در حالی آغاز به کارکرد که طبق اعلام استانداری سمنان تورم طی فروردین و اردیبهشت‌ماه ۹۹ با رشد محسوسی روبرو بوده است از سوی دیگر قدرت خرید مردم به دلیل مشکلات اقتصادی نسبت به سال‌های قبل و یا حتی ماه‌های قبل هم کاهش داشته است.

دولت از یک‌سو قصد دارد نقدینگی مردم را به بازارهای سرمایه‌ای مانند بورس هدایت کند تا هم پول از دست مردم جمع شود و هم به تولید رونقی ببخشد و از سوی دیگر وام‌های یک‌میلیون تومانی را به بیش از ۷۰ درصد یارانه بگیران استان سمنان پرداخت کرده است که کمی تناقض در این کاردیده می‌شود.

به‌هرروی مسائل و مشکلات در کنار تحریم‌ها سبب شده تا مردم دغدغه اصلی خود را در اقتصاد جویا باشند به‌خصوص در ماه‌های اخیر که کرونا باعث شده تا برخی از مردم وضعیت درآمدی خوبی را هم نداشته باشند و حتی برخی کارهایشان را نیز از دست بدهند.

بیکاری از بابت کرونا
اسماعیل غنیان مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن بیان اینکه از ابتدای سال ۹۹ تا دهم اردیبهشت‌ماه بیش از سه هزار و ۵۰۰ نفر آن‌ها دلیل بیکاری خود را کرونا اعلام داشته اند، گفت: کرونا آمار بیکاران استان را افزایش داده است.

آمار نشان می‌دهد که اقتصاد، کاهش درآمد و همچنین بیکاری در زمره مهم‌ترین دغدغه‌های مردم است که باروی کار آمدن مجلس یازدهم امیدهای زیادی برای کاهش و یا رفع این معضلات در دل‌هایشان دارند

تورم در جامعه
نرخ تورم در استان سمنان ۳۰.۵ درصد است این را سرپرست معاونت اقتصادی استانداری سمنان اعلام کرده است حبیب‌الله خجسته پور چندی پیش در جمع خبرنگاران بیان داشت: نرخ تورم خانوارهای شهری کشور فروردین امسال ۳۱.۹ درصد گزارش‌شده حال‌آنکه این شاخص در استان ۲۹.۸ درصد است.

اما موضوعی که معاون استاندار سمنان به آن اشاره نمی‌کند این است که همین میزان تورم نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل نزدیک به هفت الی هشت درصد افزایش داشته است. حتی درزمینهٔ تورم نقطه‌به‌نقطه نیز شاهد افزایش چهاردرصدی تورم در استان هستیم پس گرانی و وضعیت معیشتی هم در زمره دیگر دغدغه‌های مردم است.

مجلس یازدهم اما در حالی آغاز به کارکرد که هر چهار نماینده استان سمنان در مجلس دهم تغییر کرده‌اند. همتی در سمنان، مهدی‌شهر و سرخه جایش را به عباس گل‌رو نماینده سابق ایران در سازمان ملل داد، سه نظامی بازنشسته یعنی مطهری در گرمسار و آرادان و علیزاده برمی در دامغان و خانی در شاهرود به مجلس راه یافتند تا تازه‌نفس‌ها در مجلس یازدهم استقرار یابند.

مطالبات اقتصادی مردم
یکی از شهروندان استان سمنان درباره توقعات و مطالبات مردم از مجلس یازدهم، می‌گوید: از مجلس قبل تشکر می‌کنیم اما به‌واقع نتوانستند انتظارات را برآورده سازند و از مجلس جدید که تازه تشکیل‌شده هم می‌خواهیم که فقط دو چیز را مدنظر قرار دهند نخست عدالت و مبارزه با فساد و دوم معیشت و مردم.

سید علیرضا طباطبایی بابیان اینکه امروز مردم گرانی و مشکلات اقتصادی را بزرگ‌ترین معضل خود می‌دانند، بیان کرد: مجلس باید فکری به حال گرانی لجام‌گسیخته کند. حقوق ۱۰ درصد و ۱۵ درصد افزوده می‌شود اما قیمت‌ها ۳۰ درصد و ۴۰ درصد، درنتیجه این سیستم عادلانه نیست.

نمایندگان ابتدا باید قوانین ساختاری مرتبط با بانکداری و نظام اقتصادی کشور را اصلاح کنند از سوی دیگر حذف صفرها می‌تواند خوب باشد اما باید کار کارشناسی بیشتری شود

وی می‌افزاید: نمایندگان ابتدا باید قوانین ساختاری مرتبط با بانکداری و نظام اقتصادی کشور را اصلاح کنند از سوی دیگر حذف صفرها می‌تواند خوب باشد اما باید کار کارشناسی بیشتری شود. در کل نمایندگان اگر نگاه به معاش مردم نداشته باشند، راه درستی نرفته‌اند.

ایجاد فرصت اشتغال برای جوانان
دیگر شهروند استان سمنان نیز به خبرنگار بازار، می‌گوید: ایجاد فرصت‌های شغلی برای جوانان و همچنین جلوگیری از مشکلات معیشتی بهترین و مهم‌ترین کاری است که مجلس جدید باید انجام دهد.

سیده فاطمه حسینی بابیان اینکه مردم امروز از مشکلات گرانی و معاش می‌نالند و در مضیقه هستند، می‌گوید: باید فکری به حال گرانی و وضعیت اقتصادی حال حاضر کشور کرد. مردم امروز برای خرید مایحتاج اولیه‌شان هم با مشکل روبرو هستند لذا باید قوانین وضع کرد تا شرایط بهبود یابد.

وی می‌افزاید: یکی از مسائلی که مجلس باید به آن توجه داشته باشد عدالت اجتماعی و اقتصادی و مبارزه با فساد است هرروز سخن از سلطان سکه، خودرو و ... می‌شود که مردم را ناامید می‌کند قوانین ما باید بازدارنده باشند تا اصلاً فساد رخ ندهد که بعدازآن بخواهیمان را درمان کنیم.

نگاه به وضعیت معیشتی مردم
یک کارشناس اقتصادی نیز بابیان اینکه عوامل متعددی دست‌به‌دست هم داده‌اند که وضعیت معیشتی مردم نامناسب باشد، می‌گوید: یکی از مهم‌ترین مسائلی که در کشور ما فقدان آن احساس می‌شود پاسخگو نبودن مسئولان و افراد است.

محمد عمودی بیان می‌کند: برای مثال در کشور ما نمایندگان مجلس رأساً اقدام کرده و از سوی حزبی معرفی نمی‌شوند درنتیجه مدتی نماینده هستند و هر عملکردی هم که داشته باشند به کسی پاسخگو نیستند درنتیجه دوره‌شان تمام می‌شود و می‌روند بدون اینکه کسی از آن‌ها بازخواست کند که در این مدت چه کرده‌اند؟ دولت به مجلس پاسخگو است اما بعضاً دیده می‌شود که با زد و بندهایی این پاسخگویی هم به حداقل می‌رسد.

وی می‌افزاید: این ساختار نادرست است مجلس از دولت پاسخ می‌خواهد اما خودش به هیچ جا پاسخ نمی‌دهد! این یعنی مسئولیت‌ها در مجلس به‌درستی تبیین نشده‌اند درنتیجه نمی‌توان مطالبه گری کرد. مردم نمی‌دانند اصلاً باید از چه کسی و چگونه مطالبه کنند؟ چون اساساً پاسخگویی وجود ندارد درنتیجه بهترین کاری که مجلس می‌تواند انجام دهد اصلاح ساختار مسئولیت‌پذیری در ابعاد مختلف به‌خصوص مسائل مالی و اقتصادی است.

ضرورت اصلاح قوانین
این کارشناس می‌گوید: دومین موضوعی که باید مدنظر مجلس باشد، اصلاح قوانین بانکداری، مالی و پولی و سیاست‌های ارزی است متأسفانه دولت در بدو کار اعلام داشت که بنزین دونرخی، دلار دونرخی و سه نرخی و ... همگی رانت آور و فساد آور هستند اما علناً چه شد؟ بعد از چهار سال هم بنزین دو نچرخی شد هم دلار سه نرخی! هم رانت پدید آمد و هم نمایندگان مجلس نتوانستند جلوی آن را بگیرند درنتیجه اصلاح ساختاری مهم است.

عمودی می‌افزاید: درست است که این قبیل ساختارها نیاز به جراحی دارند و زمان‌بر هستند اما برخی اوقات شروع یک کار از جلو بردن آن مهم‌تر است. اصلاح نظام بانکی ممکن است شش سال هم طول بکشد اما مهم این است که مجلس یازدهم اراده کند آن را آغاز کند حتی اگر به دوره آن‌ها نرسد.

روستاها را دریابید
یکی دیگر از مردم استان سمنان نگاه به تولید و به‌خصوص اشتغال جوانان را از مهم‌ترین مطالبات خود از نمایندگان مجلس می‌داند و می‌گوید: اغلب همین نمایندگان مجلس از روستاها برخاسته‌اند اما چه می‌شود که از مردم روستا یادی نمی‌کنند مشخص نیست. از سوی دیگر این نمایندگان با رای همین مردم روستایی به مجلس رسیده اند اما برایشان کاری انجام نمی‌دهد.

اغلب همین نمایندگان مجلس از روستاها برخاسته‌اند اما چه می‌شود که از مردم روستا یادی نمی‌کنند مشخص نیست

محمد علی شاه حسینی می گوید: روستاها امروز از تولید خالی شده اند در نتیجه بیکاری سبب شده تا جوانان به شهرها بروند و آنجا به کارهای درجه دو و سه اشتغال یابند زیرا در روستایشان کار نیست در نتیجه وقتی روستا مولد نباشد شهر هم مصرف کننده نیست و در نتیجه چرخه تولیدی بهم می خورد.

وی می گوید: گرانی دیگر عاملی است که مردم را آزار می‌دهد یک جوان چگونه در این شرایط می تواند با یک حقوق یک و نیم میلیون تومانی خانه و ماشین بخرد و ازدواج کند؟ شرایط آنقدر دشوار شده که مردم نمی توانند دیگر نیازهای اولیه خودشان را هم برآورده کنند در نتیجه نمایندگان به محرومیت زدایی کمک کنند.

مجلس یازدهم و چالش های اقتصادی
مجلس یازدهم با چالش های زیادی روبرو است هنوز چندین لایجه دولت از مجلس قبل باقی مانده که در بدو امر می بایست بررسی شوند از سوی دیگر کمیسیون های مهم مانند کمیسیون اقتصادی هنوز شکل نگرفته اند و انتظار می رود که مهره های خوبی در این کمیسیون ها چیده شوند لذا باید در نظر داشت که مجلس در همان بدو آغاز به کار رسمی باید اقدامات مهمی را در دستور کار قرار دهد.

گرانی، بیکاری، روستاها، تورم، اشتغال زایی و ... مهمترین دغدغه های مردم از نمایندگان مجلس یازدهم هستند نمایندگانی در سایه توجه به منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی و توجه به مردم می توانند در کارشان موفق باشند.

کد خبر: ۲۱٬۷۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha