۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۵
راهکار برون‌رفت از مشکلات کنونی اقتصاد، رشد تولید و مهار تورم است
عضو هیات رئیسه‌ اتاق ایران:

راهکار برون‌رفت از مشکلات کنونی اقتصاد، رشد تولید و مهار تورم است

عضو هیات رئیسه اتاق ایران فاصله گرفتن دولت از اقتصاد و همچنین رشد تولید و مهار تورم را دو فراز اصلی تأکیدات مقام معظم رهبری برای سال جاری دانست که راهکار برون‌رفت از مشکلات اقتصادی کنونی کشور است.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، کیوان کاشفی عضو هیات رئیسه اتاق ایران با اشاره به دو موضوع مهم اقتصادی که امسال مورد تأکید مقام معظم رهبری بود، گفت: مهم‌ترین نکته که از سوی بالاترین مقام مملکت مطرح شد لزوم فاصله گرفتن تدریجی دولت از اقتصاد کشور و افزایش سهم بخش خصوصی از اقتصاد ایران بود.

کاشفی در نشست تبیین نام‌گذاری سال در اتاق کرمانشاه، افزود: این تأکید مقام معظم رهبری، حاصل جلسات، پژوهش‌ها و بررسی‌های متعدد است که در ابتدای سال جاری بر آن تأکید کردند و اکنون همه وظیفه داریم برای تحقق آن بکوشیم.

رئیس اتاق کرمانشاه، نام‌گذاری سال با عنوان «مهار تورم و رشد تولید» از سوی مقام معظم رهبری را فراز مهم اقتصادی دیگری دانست که باید سرلوحه کار قرار گیرد.

کاشفی با بیان اینکه مهار تورم ناشی از مسائل اقتصاد کلان کشور است، اظهار کرد: انضباط بودجه، مهار رشد نقدینگی که بر پایه تولید نیست و همچنین اصلاح سیستم بانکی سه راهکار اساسی مهار تورم است.

وی از تورم افسارگسیخته به‌عنوان معضل اساسی اقتصاد کشور یاد کرد که هیچ سازوکار و چارچوبی برای برنامه‌ریزی اقتصادی در کشور باقی نمی‌گذارد.

کاشفی با بیان اینکه باید بین گرانی و گران‌فروشی تفاوت قائل شد، خاطرنشان کرد: مهار تورم با روش‌های تعزیری و سلبی، برخورد و قیمت‌گذاری دستوری محقق نخواهد شد.

وی ابراز نگرانی کرد که با هدف مهار تورم برخوردها با بخش خصوصی و فعالین صنفی بیشتر شود که البته تأثیرگذار هم نخواهد بود.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران به موضوع رشد تولید هم اشاره کرد که تحقق آن نیازمند سه فاکتور اساسی بهبود فضای کسب‌وکار، تأمین نقدینگی و توسعه صادرات است.

کاشفی با انتقاد از موانعی که در فضای کسب‌وکار پیش روی فعالین اقتصادی است، خاطرنشان کرد: معطل ماندن در ایستگاه‌های دولتی، توان، وقت و انرژی زیادی را از بخش خصوصی می‌گیرد.

وی با اشاره به وجود بیش از ۱۸۰۰ سامانه در کشور، گفت: اگرچه با هدف خدمت‌رسانی راه‌اندازی شدند اما اکنون خود به موانعی برای کسب‌وکار تبدیل شده است.

رئیس اتاق کرمانشاه همراهی مدیران را نیز برای بهبود فضای کسب‌وکار و تسهیل امور ضروری دانست و عنوان کرد: گاهی احتیاط بیش‌ازحد مدیران به معضلی برای فعالین اقتصادی تبدیل می‌شود.

کاشفی سپس از اهمیت تأمین نقدینگی برای رشد تولید یاد کرد و ادامه داد: امروز صنایع هم برای تأمین سرمایه در گردش و هم نوسازی و بهسازی به نقدینگی نیاز دارند.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران با بیان اینکه اکنون در کشور با فرسودگی صنایع مواجهیم، اظهار کرد: این مسئله مانع تولیدات به‌روز، ارزان و باکیفیت می‌شود و برای نوسازی صنایع به نرخ امروز، نیازمند نقدینگی قابل‌توجهی هستیم.

به گفته وی، به دلیل شرایط کنونی تورم در کشور سرمایه در گردش مورد نیاز واحدها نیز چند برابر شده و اگر بانک‌ها در چنین شرایطی به کمک بخش خصوصی نیایند، رشد تولید محقق نخواهد شد.

وی در ادامه از اهمیت توسعه صادرات برای تحقق رشد تولید نیز یاد کرد که بازاری رایگان را در اختیار واحدهای تولیدی قرار می‌دهد.

کاشفی به ملزوماتی اشاره کرد که برای توسعه صادرات ضروری است و یکی از مهم‌ترین آن‌ها را فاصله گرفتن از چند نرخی بودن ارز و پذیرش قیمت واقعی بازار از سوی دولتمردان دانست.

وی همچنین فراهم کردن زیرساخت‌های مرزی، ایجاد مدیریت واحد در مرزها، توسعه علم صادرات و حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی را نیز برای توسعه صادرات ضروری اعلام کرد.

رئیس اتاق کرمانشاه معتقد است: توسعه صادرات خصوصاً برای استانی مانند کرمانشاه که دسترسی مناسبی به بازارهای صادراتی دارد، از اهمیت دوچندان برخوردار است.

کاشفی با بیان اینکه این استان در زمینه صادرات پیشتاز است، اظهار کرد: باید تلاش کنیم جایگاهی که در سال‌های اخیر در رتبه‌های پنجم تا شش کشور داشتیم را حفظ و ارتقا دهیم.

کد خبر: ۲۱۷٬۱۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha