۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۶
ایران دومین تولیدکننده پازل اریگامی در دنیاست که کامل به بازار عرضه می کند
تولیدکننده پازل اریگا به بازار گفت

ایران دومین تولیدکننده پازل اریگامی در دنیاست که کامل به بازار عرضه می کند

کرج- نیری تولیدکننده پازل های اریگامی با بیان اینکه در کشورهای دیگر فقط فایل پی دی اف پازل را می فروشند، گفت: غیر از روسیه ما تنها کشوری هستیم که همه کارهای ساخت پازل را خودمان انجام می دهیم.

گروه استان ها؛ بازار: پازل یکی از سرگرمی های کودک و بزرگسال است که در انواع مختلف و با اجناس متفاوت به بازار عرضه می شود. پازل های سه بعدی اریگا از جدیدترین پازل هاست که در کشورهای دیگر به صورت فایل فروخته می شود و مشتری باید جداگانه مقوا و پرینت بگیرد تا پازل را بسازد. روسیه اولین کشوری است که همه مراحل ساخت این پازل را انجام می داده و حالا ایران دومین کشوری است پازل های اریگامی کاغذی تولید می کند.

گفتگوی بازار با «مهدی نیری» طراح و تولیدکننده پازل های اریگامی را با هم می خوانیم.

*از تولید و روند کار خود بگویید.

سه سال است که طراحی پازل سه بعدی اُریگا را شروع کردیم. پازل های ما خاص هستند از جنس مقوا و برای سنین بزرگسال تولید می شوند. ما پازل ها را به صورت چاپ شده یا برش خورده به هنرمندان می دهیم و خود هنرمندان باید با زمان گذاشتن و صبر و حوصله این پازل ها را بسازند. حدود ۱۲۰ قلم تنوع داریم و تقریبا سعی کردیم هر گونه سلیقه ای را تحت پوشش قرار دهیم و برای هر کدام یک نوع پازل داریم.

زمان ساخت یک بخشی برای خودمان و بخش دیگر خارجی است اما پازل های خارجی را ویرایش کردیم و تغییر دادیم تا این نوع ساخته شوند و بتوانیم پشتیبانی خوبی داشته باشیم. زمانی که پازل ها برای عرضه آماده می‌شوند حتما خودمان نمونه اش را ساخته ایم هیچ مشکلی ندارد، اگر هر ایرادی وجود داشت به هنرمندان کمک می کنیم تا پازل را بسازند و آمادگی داریم اگر خراب شد قطعاتش را بسازیم. این کار زمان بر هست و شما را بین ۴ تا ۱۲ساعت سرگرم می‌کند و تاکید این پازل روی مهارت های چسب کاری، خط کشی و برش کاری است و این موجب دقت شما در فرایند پیش بردن کار می شود.

*مواد اولیه شما شامل چه موادی می شود؟

تمام مواد اولیه ما مقوا هست و از دو مدل مقوا استفاده می کنیم. مقوا فابریانو ایتالیایی ۲۲۰ گرمی یا مقوای متالایز ایرانی ۳۰۰ گرمی و در تامین این مواد تابحال مشکل نداشتیم. بزرگترین مشکل ما قیمت است. برای مقوا ایرانی مشکلی نیست اما هر بار فابریانو را خریداری می‌کنیم افزایش قیمت دارد و به ناچار روی قیمت گذاری مان موثر است، چون اگر قیمت را افزایش ندهیم دفعه بعد نمی‌توانیم خرید کنیم.

کار های ما شامل چهار بخش پازل های دیواری، ایستاده، رو میزی و ماسک ها می شود. همه پازل های ماسکی در رنگ بندی های مختلف فانکشنال است و امکان استفاده دارد. البته پازل های طرح حیوانات عامه پسند تر هستند.

*آیا امکان ساخت این پازل ها از پلاستیک هم هست؟

مطمئنا احتمالش هست ولی پلاستیک ابزار می خواهد یعنی دو حالت دارد یا آماده کنیم و به صورت پازل ببندیم که این نما را ندارد. ما کار پلاستکی انجام نمی‌دهیم. ما کاغذ را به دلیل اینکه روح دارد انتخاب کردیم زمانی که شما زحمت می کشید و برای یک کار ۱۲ تا ۱۳ ساعت وقت می‌گذارید باید یک کار ارزشمند باشد. مثل اینکه شما امکان نقاشی روی سنگ و سایر موارد را دارید اما روی بوم نمای دیگری دارد و پس از سالها بوم هیچ تغییر نکرده کاغذ هم به همین شکل هست و کاملا متفاوت است.

*تفاوت تولیدات شما با مشابه خارجی چیست و آیا بازاریابی خارجی داشتید؟

فرق ما با خارج از مرز ها این است که آنها فایل می فروشند و هیچکس جسارت پرینت کردن روی کاغذ و عرضه به این صورت را نداشته اما ما اینکار را انجام دادیم. طبق بازدید های میدانی که بنده در اینترنت و به صورت حضوری داشتم فقط یک شرکت در روسیه اینکار را انجام داده در سایر کشورها فقط فایل پی دی اف را می‌فروشند و شما باید فایل را بخرید که ۱۰ تا ۱۰۰ دلار قیمت دارد، مقوا را جداگانه بخرید پرینت کنید و تازه به مرحله ساخت برسید. اما ما اینکار هارا خودمان انجام دادیم و به همین دلیل صادرات نداشتیم.


نکته ای که کار ما را کوچک نگه داشته این است که شناخته شده نیستیم زمانی که مردم چیزی را در تصویر می‌بینند سه بعدی را دو بعدی تماشا می‌کنند به قدری که سه بعدی ها زیاد شده هر چیزی را می بینیم باور می کنیم ولی نمی‌توانیم در واقعیت تصور کنیم چون کاملا متفاوت است. خصوصا در کار ما، هر شخصی اینکار را در قالب عکس مشاهده کند حس می کند پلاستیک، سنگ، چوب یا مجسمه است و آخرین چیزی که ممکن است به ذهنش خطور کند کاغذ است. اما زمانی که از نزدیک ببینید متوجه تفاوت می شود. این مشکلی است که همه جای دنیا دارند.

*چشم انداز و پیش بینی شما از بازارتان چطور است؟

در حال حاضر تلاش می کنیم محصولاتمان را معرفی کنیم تا مردم ببینند چون تصور با دیدن کاملا متفاوت است به همین دلیل بازار ما کوچک است. به این منظور و برای معرفی و شناساندن کارهای خود در نمایشگاه ها شرکت می کنیم.

فکر می کنم این روند تا چند سال آینده هم ادامه خواهد داشت چون از زمانی که اینکار را آغاز کرده ام کار سختی است و بدون هیچ حمایتی خودم انجام می دهم. چهار شرکت دیگر در ایران در این حوزه فعالیت می کنند و همه مانند یکدیگر هستیم و تلاش می کنیم که مردم را با این قضیه آشنا کنیم.

کد خبر: ۲۱۷٬۰۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha