۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۱
افزایش  ۲۰۰ مگاواتی تجدید پذیرها تا قبل از شروع پیک| پایان ساخت ۱۱۰  هزار نیروگاه پشت بامی در  ۱۴۰۲
معاون وزیر نیرو در گفتگو با بازار:

افزایش ۲۰۰ مگاواتی تجدید پذیرها تا قبل از شروع پیک| پایان ساخت ۱۱۰ هزار نیروگاه پشت بامی در ۱۴۰۲

کمانی معاون وزیر نیرو مقدار ظرفیت ایجاد شده در سال گذشته را ۱۸۰ مگاوات اعلام کرد و گفت: امسال ۳۰۰ مگاوات به ظرفیت نیروگاه های تجدید پذیر افزوده می شود که ۲۰۰ مورد آن قبل از شروع پیک مصرف خواهد بود.

بازار؛ گروه آب و انرژی: فرآیند احداث نیروگاه های تجدیدپذیر به صورت لاک پشتی در حال پیشروی است. بر اساس آماری که محمود کمانی معاون وزیر نیرو و رییس سازمان انرژی های تجدید به بازار اعلام کرده «در سال گذشته تنها ۱۸۰ مگاوات به ظرفیت تجدید پذیرهای کشور افزوده شده و پیش بینی می شود که امسال هم افزایش حدود ۳۰۰ مگاوات نیروگاه دیگر وارد مدار شود که قرار است ۲۰۰ تای آن قبل از ایام پیک مصرف باشد.» با این اوصاف دولت سیزدهم در دو سالگی عمر خود فعلا حداکثر ۴۸۰ مگاوات به ظرفیت تولید انرژی های نو اضافه خواهد کرد این در حالی است که بر اساس وعده های علی اکبر محرابیان وزیر نیرو در این ۴ سال چیزی حدود ۱۰ هزار مگاوات(ر ۷۰۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی و ۳۰۰۰ مگاوات نیروگاه بادی) به ظرفیت انرژی های تجدید پذیر کشور افزوده می شود. البته رییس سازمان انرژی های تجدید پذیر مدعی است که «در سال های آینده شاهد جهش بزرگی در بهره برداری از نیروگاه های تجدید پذیر خواهیم بود چرا که ساخت ۴۵۰۰ مگاوات از نیروگاه های مربوط به انرژی های نو شروع شده است.»

جالب است که بدانید هم اکنون مجموع ظرفیت نیروگاه های تجدید پذیر کشور ۱۰۲۸ مگاوات بوده و سهمی حدود یک درصدی از تولید برق کشور را به خود اختصاص داده این در حالی است که ایران به لحاظ دریافت انرژی خورشیدی در جهان در بالاترین رده‌ها قرار دارد، تا جایی که به طور میانگین سالیانه بیش از ۲۸۰ روز آفتابی در کشور گزارش شده است.

کمانی همچنین در بخش دیگری از این گفتگو هم اشاره به برنامه دولت برای احداث ۱۱۰ هزار نیروگاه پشت بامی برای خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی همچون سازمان بهزیستی زد و گفت: امیدواریم که پرونده این برنامه در سال ۱۴۰۲ بسته شود. متن کامل گفتگوی بازار با محمود کمانی معاون وزیر نیرو و رییس سازمان انرژی های تجدید پذیر را در ادامه می خوانید:

سال گذشته حدود ۱۸۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق نیروگاه های تجدید پذیر اضافه شد. امسال ۳۰۰ مگاوات به ظرفیت نیروگاه های تجدید پذیر افزوده می شود که ۲۰۰ مورد آن قبل از شروع پیک مصرف خواهد بود

*تا قبل از ورود به پیک ظرفیت نیروگاه های تجدید پذیر تا چه اندازه قرار است که افزایش پیدا کند؟

سال گذشته حدود ۱۸۰ مگاوات به ظرفیت تجدید پذیرها اضافه شد. در حال خوش بینانه ۸۰۰ مگاوات به ظرفیت نیروگاه های تجدید پذیر اضافه خواهد شد. البته در حالت واقع بینانه فکر می کنیم که ۳۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق تجدید پذیرها اضافه شود که احتمال می رود ۲۰۰ مگاوات از این افزایش ظرفیت قبل از شروع پیک مصرف باشد.

*با توجه به روند کندی که در افزایش ظرفیت نیروگاه های تجدید پذیر وجود دارد، رسیدن به هدف گذاری که در ابتدای دولت سیزدهم انجام شده، بسیار بعید است؟

احداث نیروگاه های متعددی را شروع کردیم. به طوری که ساخت ۴۵۰۰ مگاوات نیروگاه آغاز شده است. البته تکمیل و بهره برداری از نیروگاه ها به سرعت ممکن نیست چرا که شروع ساخت آنها با هم بوده است. اما بعد از تکمیل فرآیند شاهد اوج گیری ظرفیت تجدید پذیرها در کشور خواهیم بود. نیروگاه هایی که در سال گذشته احداث کردیم، نیروگاه هایی هستند که پیش از این در قالب خرید تضمینی قراردادهای آنها منعقد و در این دوره کارهای آنها تکمیل و به بهره برداری رسیدند.

*تامین اعتبار نیروگاه های پشت بامی به کجا رسید؟ چه منابع مالی برای سال ۱۴۰۲ در نظر گرفته شده است؟

منابعی از محل بودجه ۱۴۰۱ داریم که تا تیر امسال امکان استفاده از آن همچنان برای ما وجود دارد. در سال ۱۴۰۲ هم از محل تسهیلاتی که برای نهادهای حمایتی دیده شده باید رقمی برای این بخش در نظر گرفته شود. البته این مساله ابتدا باید به تصویب شورای عالی کار برسد.

۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای ساخت نیروگاه های پشت بامی در سال گذشته در نظر گرفته شده بود که ۲ هزار میلیارد آن را دریافت کردیم. البته برای دریافت این منابع ۳ ماه دیگر یعنی تا تیر ماه زمان داریم

*سال گذشته چقدر از اعتباری که در نظر گرفته شده بود جذب و برای ساخت نیروگاه های پشت بامی هزینه شد؟

۶ هزار میلیارد تومان منابع تسهیلاتی دیده شده بود که ۲ هزار میلیارد آن دریافت کردیم. البته برای دریافت این منابع ۳ ماه دیگر زمان داریم که با توجه به اینکه مقدمات کار انجام شده امیدواریم که ظرف چند ماه آینده این فرآیند سرعت بگیرد.

*قرارداد نصب و خرید با چه تعداد از ۱۱۰ هزار خانواده تحت پوشش نهادهای حمایتی که قرار بود به نیروگاه های پشت بامی تجهیز شوند، منعقد شده است؟

مقدمات احداث نیروگاه های پشت بامی از قبیل انتخاب شرکت پیمانکار و شناسایی خانوارها در سال گذشته انجام شد. طوری که از حدود ۱۱۰ هزار خانواری که طبق قرار بود به نیروگاه های پشت بامی مجهز شوند، حدود ۷۵ هزار تای آنها به ما معرفی شدند. خانه های این افراد توسط شرکت های توزیع ارزیایی می شدند. بعد از تکمیل این ارزیابی متوجه شدیم که از حدود ۵۰ هزار واحد از ۷۵ هزار واحد متقاضی قابلیت نصب نیروگاه را دارند. البته ارزیابی ۲۵ هزار متقاضی دیگر همچنان در حال انجام است. مرحله بعدی ورود افراد متقاضی به سامانه مهرسان است. بر اساس آخری آمار اعلامی حدود ۲۴ هزار متقاضی وارد سامانه شده و قرارداد بخشی از آنها منعقد شده است. لازم به یادآوری است که حدود ۱۵۰۰ نیروگاه پشت بامی ۵ کیلو واتی تا پایان سال ۱۴۰۱ هم به بهره برداری رسید.

هم اکنون مجموع نیروگاه های پشت بامی ما حدود ۸ هزار واحد(حمایتی و غیر حمایتی) به ظرفیت، ظرفیت نیروگاه های پشت بامی کشور حدود ۱۰۰ مگاوات است. البته امیدواریم که پایان سال برنامه احداث ۱۱۰ هزار نیروگاه پشت بامی بسته شود

*هم اکنون مجموع ظرفیت نیروگاه های پشت بامی کشور چقدر است؟

هم اکنون مجموع نیروگاه های پشت بامی ما حدود ۸ هزار واحد(حمایتی و غیر حمایتی) به ظرفیت ظرفیت نیروگاه های پشت بامی کشور حدود ۱۰۰ مگاوات است. البته امیدواریم که پایان سال برنامه احداث ۱۱۰ هزار نیروگاه پشت بامی بسته شود.

کد خبر: ۲۱۷٬۰۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ا.م IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
      0 0
      سلام آقای وزیر نیرو خواهشن به داد پیمانکاران نیروگاه برق مشهد در بلوار عباسپور برسید. هیچ تبدیل وضعیتی نیست کمکمون کنید