۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۷
افت و خیز قیمت دلار و زیان مضاعف صنایع معدنی؛ نیازمند راهکاریم
بازار گزارش می دهد؛

افت و خیز قیمت دلار و زیان مضاعف صنایع معدنی؛ نیازمند راهکاریم

صنایع معدنی ایران مانند بسیاری از بخش های تولیدی کشور با افت و خیز قیمت ارز متوجه ضرر و زیان های زیادی شد.

بهناز صفری؛ بازارصنایع معدنی ایران مانند بسیاری از بخش های تولیدی کشور با افت و خیز قیمت ارز متوجه ضرر و زیان های زیادی شد. به خصوص این که به جز مساله ارز مسائل دیگری مانند تحریم های اقتصادی کشور و یکسری کمبودها و کم کاری ها به مشکلات این حوزه دامن زد تا تولیدکنندگان و فعالان بخش صنایع معدنی با مشکلات عدیده ای روبه رو شوند.

ضرر تولیدکنندگان صنایع معدنی با افت و خیز قیمت دلار

سید رضا شهرستانی، عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد در خصوص تاثیر افت و خیز قیمت دلار بر صنایع معدنی گفت: متاسفانه درحال حاضر خرید و فروش فولاد به خوبی صورت نمی پذیرد. دستکاری قیمت دلار هم یکی دیگر مواردی است که باعث شد هم دودش به چشم صنعت گر برود و هم خریداران متضرر شوند.

وی افزود: تمامی صنایع نیازمند این هستند که قیمت ها حداقل به صورت نسبی ثابت بماند و یا با افت و خیز کمی مواجه شود. خیزش یک باره قیمت دلار به صنایع آسیب زیادی وارد کرد. که علاوه بر ضررهای مالی از نظر روانی هم دچار آشفتگی شدند.

فعال بخش فولاد با ابراز تاسف ادامه داد: درحال حاضر قیمت واقعی دلار در بازار ۵۰ هزار تومان است . درحالی که فولاد را با قیمت دلار ۲۸ هزار تومانی حساب می کنند . در نتیجه با وجود اختلاف قیمت حدودا دوبرابری این مساله باعث می شود همه اقشاری که از این محصول استفاده می کنند متضرر شوند.

شهرستانی تاکید کرد: تعدادی واسطه وارد بازار سرمایه شده و فولاد را به قیمت روز بازار خریداری می کنند، سپس با نگه داشتن آن ، بعد از مدت زمانی به قیمت بالاتری می فروشند و یا این که آنها را قاچاق می کنند.

وی افزود: علاوه بر موارد فوق بدترین ضربه این است که محصول فولاد را یا بدون ارزش افزود و به صورت خام آنها را می فروشند که همه این موارد متاسفانه اتفاقاتی است که عملا مشاهده می شود و بسیار برای صنایع ایران مخرب است و باعث سرخوردگی و متضرر شدن تعدادی از تولید کنندگان یا خریداران می شود .

عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد در خصوص وضعیت صادرات و تولید فولاد در سال گذشته بیان کرد: سال گذشته حدود ۳۲ میلیون تن تولید فولاد در کشور وجود داشته و صادرات هم یک درصدی جزیی کمتر از سال های گذشته بوده است.

یکی از مهمترین مشکلاتی که در حال حاضر وجود دارد همین قیمت های دستوری است که در حال حاضر انجام می شود و این مساله چالش بزرگ صنعت فولاد شده است

وی در خصوص مشکلات اساسی صنعت فولاد خاطر نشان کرد: یکی از مهمترین مشکلاتی که در حال حاضر وجود دارد همین قیمت های دستوری است که در حال حاضر انجام می شود و این مساله چالش بزرگ صنعت فولاد شده است.

شهرستانی افزود: بنابراین در شرایط کنونی بهترین راه کار این است که در این صنعت و بسیاری از صنایع دیگر خصوصی سازی واقعی صورت پذیرد.

عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد بیان کرد: مشکل دیگر که صنایع ایران با آن بسیار مواجه می شوند این است که ما هم برق و هم گاز داریم ، ولی اولویت تمام د نیا این است که بخش صنعتی کار می کند و در صورت کمبود بخش خانگی را قطع می کنند ، در حالی که این مساله در ایران کاملا برعکس است و برق و گاز بخش صنعت قطع می شود.

به گفته وی، وقتی برق و گاز یک بخش صنعتی قطع شود یعنی کار عملا می خوابد. تولید صورت نمی گیرد و کارخانه دو کارگر متضرر می شود. و متاسفانه این موارد از جمله مسائل بسیار مهمی است که بخش صنایع معدنی کشور با آن مواجه هستند.

سید رضا شهرستانی عنوان کرد : بنابراین ، این مورد هم باید به صورت جدی تغییر کند و برق و گاز کافی و مورد نیاز بخش صنعت به آنها داده شود تا دچار مشکلات فراوان در حوزه ی تولید نشوند.

تولیدکنندگان از محاسن بازار محروم ماندند

کامران وکیل دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران در خصوص تاثیر افت و خیزهای قیمت دلار بر روی صنایع معدنی گفت: ما اقتصادی داریم که با اقتصاد سایر کشورهای جهان متفاوت است .یعنی صادرکنندگان هر چقدر که صادرات داشته باشند باید بخشی از دلارش را به دولت بدهد.

وی افزود: یکسری قیمت های پایه وجود دارد و این ضوابطی که در کشور ما می گذراند یک مقدار تولید کننده ر ا از محاسن بازارها محروم می کند در نتیجه تولیدکنندگان رغبت خود را برای ادامه کار در بازار این چنینی از دست می دهند.

به گفته وی ؛ ما سال گذشته یک تورم حدود هفتاد درصدی در داخل کشور داشتیم که شوک بزرگی را به بازارهای اقتصادی وارد کرد. در نتیجه این تورم، صادر کنند گان باید درآمدش ان را با تفاوت قیمت هایی که به وجود آمده بود جبران می کردند.

وی تاکید کرد: نگاه می کنیم می بینیم دولت یک قیمت ثابت گذاشته است که می گوید باید یک مقدار از سود پولتان را به مقدار مشخص شده به دولت بدهید و این باعث می شد صادرکننده علاوه بر این که از افزایش قیمت ارز منتفع نمی شود که هیچ، متضرر هم می شود. در نتیجه این ضررها چیزی جز آسیب زدن به بازار صنایع را در پی نخواهد داشت.

به گفته وکیل ؛ این گرفتاری ها در کشوری که نود درصد آن دولتی است همیشه هست و خواهد بود. بنابراین ، چنین مشکلات ی را نمی توان کاری کرد. یعنی ناامیدیم از این که یک روزی یک فرد عاقل وارد دولت شود.

وی در خصوص این که اقتصاد کشور تا چه زمانی پذیرای چنین شرایطی خواهد بود گفت: این که اقتصاد ما تا کی تاب آوری داشته باشد و فعالان اقتصادی در بخش خصوصی بتوانند فعالیت کنند مشخص نیست. شرایط به گونه ای شده که می گویم امروز گذشت و فردا چه شود ، خدا می داند.

وی در خصو ص پیشرفت در حوزه فلزی کشور گفت: ما برای پیشرفت در صنایع معدنی و بخش فلزی کشور به راهکار خاصی نیاز نداریم . همین که دولت در حوزه های مختلف دخالت نکند بهترین راهکار برای توسعه صنعت ایران است.

دبیراتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران گفت: یعنی کاهش دخالت دولت بهترین کاری است که اگر انجام شود قطعا شرایط اقتصادی و توسعه ای ایران بهتر خواهد شد.

دوایر دولتی بسیار زیاد هستند و هر کدامشان می گویند کاری انجام شود و دیگری نقضش می کند. اگر دولت هیچ کاری نکند بسیاری از مشکلات و بدبختی های کشورمان تمام می شود

وی افزود: دولت از یک طرف می آ یید یک ضابطه ای می گذارد و از سوی دیگر یکی دیگر می آید و ضابطه ای که دولت گذاشته است را نقض می کند. دوایر دولتی بسیار زیاد هستند و هر کدامشان می گویند کاری انجام شود و دیگری نقضش می کند. اگر دولت هیچ کاری نکند بسیاری از مشکلات و بدبختی های کشورمان تمام می شود.

وکیل تاکید کرد: کاهش دخالت دولت بهترین راهکار برای توسعه تمام صنایع کشور است . یعنی هر جا که دولت بیشتر دخالت می کند آسیب بیشتری به آن صنعت می رسد و هر جا که کمتر دخالت می کند شرایط خیلی بهتر می شود.

وی با تاکید به اوضاع خودروسازی کشور بیان کرد: مثل خودرو سازی که از وقتی دولت در آن زیاد دخالت کرده اوضاعش بسیار خراب شده است. زیرا مجلس و دولت و بقیه ارگان در آن دخالت کرده اند که حالا اوضاعش این طور بد شده است.

وی تصریح کرد: چند میلیون نفر در ایران می نشیند و فقط درمورد صنعت خودروسازی دخالت می کنند. و ه مین مساله باعث شده است که میزان صادرات خودرو در ایران بسیار کم و محدود باشد. درحالی که کشور همسایه مان ترکیه چندین برابر ایران صادرات خودرو دارد و توانسته با این کار اقتصاد کشورش را رونق دهد.

تحریم، صنایع ایران را فلج کرد

هادی حق شناس ، نماینده مجلس در خصوص تاثیر افت و خیز ارز بر روی صنایع داخلی کشور گفت: افت و خیز ارز قطعا صنایع داخلی کشور را بسیار تحت تاثیر قرار داده است به خصوص طی یک سال گذشته که ارز صنایع ایران را بسیار تحت تاثیر قرار داد.

وی تاکید کرد: اما مهمتر از افت و خیز ارز بحث محدودیت های صادرات و واردات در کشور است که به طور مشخص به بحث تحریم در کشور مربوط می شود.

به گفته وی؛ ما حتی در خصوص فروش نفتی که دنیا به آن نیاز دارد در حال دور زدن تحریم ها هستیم و این یعنی شرایط اقتصادی کشور وابستگی زیادی به رفع تحریم ها دارد.

در نتیجه قبل از این که در خصوص عوارض منفی افت و خیز ارز صحبت کنیم باید عوارض ناشی از تحریم های ظالمانه را مورد بررسی قرار دهیم. زیرا این تحریم هاست که کشور را محروم و محدود کرده است و باید این معضل حل شود

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در نتیجه قبل از این که در خصوص عوارض منفی افت و خیز ارز صحبت کنیم باید عوارض ناشی از تحریم های ظالمانه را مورد بررسی قرار دهیم. زیرا این تحریم هاست که کشور را محروم و محدود کرده است و باید این معضل حل شود .

وی خاطرنشان کرد: با رفع تحریم های ظالمانه تمامی مشکلات بخش صنعت و معدن و تمامی حوزه های اقتصادی برطرف می شود. آن زمان است که می توان درخصوص سایر مشکلات و معظلاتی که در کشور وجود دارد صحبت کنیم.

کد خبر: ۲۱۷٬۰۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha